Advies gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irsa

Advies gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 18:01

Hallo allemaal,

Ik heb even advies nodig!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed zadel voor mijn merrie.
Eigenlijk schuiven alle zadels naar voren. De een meer dan de ander.
Wanneer ik ze pas lijken ze goed te liggen. Heb alles nagekeken er iedere test doorstaan ze, maar zodra ik ga rijden, gaat het toch schuiven.

Mijn eerste reactie is dan: Dan past het toch niet zo goed als het lijkt!
Vervolgens heb ik er meerdere mensen bij gehaald en deze vinden ook allemaal dat de betreffende zadels goed liggen.
Vandaag had ik het zoveelste zadel gepast en dit leek ook weer helemaal goed te liggen. Helaas ging ook dit schuiven
Nu kwam iemand met het verhaal dat mijn merrie een zogenaamde lange buiknaad heeft. Ze gebruikt d'r rugspieren en achterhand niet goed en duwt daardoor het zadel iets naar voren. Ze loopt dus teveel op de voorhand.
Dit klopt idd en is iets waar ik mee aan het werk ben. Zij zei dat ze vrij zeker wist dat alle zadels blijven schuiven, zolang zij zo blijft lopen.
Ik twijfel erg, want heb er geen goed gevoel bij om een zadel te kopen dat iets schuift (2 cm), aan de andere kant, ik heb zo veel zadels gepast en alles blijft schuiven, heeft het dan wel zin om verder te zoeken?
Sorry voor het lange verhaal.
Ik zou heel graag jullie mening willen horen!
Wat zouden jullie doen?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:14

Heb je de zadels ook gepast met een proffesionele zadelmaker?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:21

Je kunt ook twee dingen proberen... strakker aansingelen.... en een voorsingel...of staartriem. okee, een zadel moet goed liggen zonder, maar als het aan de bouw van je paardje ligt, moet je dus noodmaatregelen nemen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:37

Tsja, als het iets is wat aan de bespiering van je paard ligt, dan zou ik inderdaad ook voor iets als een staartriem kiezen..
Je kunt wel zadels blijven kopen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:20

Wij hadden dat bij de pony van mijn zusje. Die had een ronde buik en daardoor schoof de singel naar voren, de singel trok dan het zadel mee.
Wij hebben er op aanraden van een zadelmaker een extra singelstoot op laten zetten(voor de rest) en nooit meer problemen gehad

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:50

gomir schreef:
Wij hadden dat bij de pony van mijn zusje. Die had een ronde buik en daardoor schoof de singel naar voren, de singel trok dan het zadel mee.
Wij hebben er op aanraden van een zadelmaker een extra singelstoot op laten zetten(voor de rest) en nooit meer problemen gehad

Maar hoe gebruik je die extra singelstoot dan? Bedoel je dat je de singel een stoot meer naar voor of achter bevestigd?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:56

Die singelstoot zat voor de andere stoten(dus meer naar voren).
We hadden de ene gesp van de singel aan die extra stoot en de andere gesp aan de middelste van de originele
Singel zit dan dus verder naar voren dan normaal. Daardoor schoof bij ons de singel niet meer naar voren en werd het zadel ook niet meer mee naar voren getrokken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:46

Ik heb ook zo'n probleempaard (qua zadels dan Haha! )

Ik heb er al zoveel zadels opgehad en idd wat op het 1e gezicht echt mooi lijkt te liggen ging toch weer schuiven. Ik heb uiteindelijk een Passier gekocht met ingebouwde voorsingel. Deze ligt nog het beste.

Ik kan helaas het zadel niet net ff iets verder terug liggen, want dan komt ie toch weer iets naar voren.

Bij mijn paard ligt het gewoon aan de vorm van de buik, schoft en schouderpartij.