zadel- nijt???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

zadel- nijt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:12

royena heeft nog niet eens een jaar terug een nieuw zadel gekregen, een wintec 2000 echt een supper lekker zadel.
Voor dat ik royena kocht stond ze op een manege, ze was kopschuw en had een hekel aan t zadel, en zeker aan de singel.
Toen we het nieuwe zadel hadden gekocht was het practies over, en na een tijdje helemaal.
Nu ze weer in de bak staat en s nachts op stal begint ze weer boos te doen en te "drijgen" als ik aansingel.
Hoe kan dit nou? is er iest mis met het zadel (nu al???)
ik singel wel gaatje voor gaatje aan, en mevrouw zet ook haar buik uit... dat is ook een teken van verzet.

weten jullie wat het kan zijn??

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:55

Heeft ze last van haar rug?
Misschien moet je het zadel opvullen.
Groetjes Pharlap

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:07

Ik denk dat er wel iets is,
ze doet niet voor niets zo boos.
idd iets met de rug ofzo?

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:34

ik weet niet of het iets met dr rug kan zijn, als ik haar zonder zadel rijd heb ik geen problemen... dus dan zou ze dan ook boos moeten doen, maar dat is niet zo.
Het is een wintec zadel, en naar mijn weten hoeven die niet opgevult te worden toch??

ik zal als het nog lang zo blijft even een dierenarts laten komen, of is dat overbodig?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:39

De meeste nieuwe zadels moeten nog een keer opgevuld worden omdat ze een beetje inzakken. Dat hoort er eigenlijk gewoon een beetje bij, je krijgt de eerste keer opvullen zelfs gratis bij een nieuw zadel. Misschien ligt het daardoor te ver achterover gekanteld waardoor je een drukpunt op de rug krijgt.
Het is trouwens nijd Knipoog

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:42

haha sorrie voor mn dislectie Cool

ik zal even na kijken hoe dat zit bij een wintec, meende dat dat omdat het een kunstof zadel is dat dat dan niet hoefde, maar zal even tjekke hihi Tong uitsteken

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:48

oh sorry haha.. Ik weet niet of het bij kunststof zadels anders zit, maar misschien kun je anders zelf proberen te kijken of het goed ligt..? Of anders je instructrice oid?

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:42

Hoi,
Een kunststofzadel moet je ook opvullen hoor, ik heb zelf een wintec gehad.
En toen mijn paard last van zijn rug had kon je hem ook niet zadelen maar wel normaal rijden (totdat je te lang doorrijd, dan krijg je allerlei ellende ).
Laat je zadel maar een keer nakijken.
Groetjes pharlap.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:49

misschien is je paard veranderd / gegroeit. bij mijn paard is dat ook..is breder geworden door spierontwikkeling.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:08

hey pharlap; go, daar had ik nooit bij na gedacht, het is het zadel van mijn moeder, ik zal er even mee naar iemand die er wat meer overweet, na mijn weten licht het zadel nog goed, maar ik ben niet zo goed met zadels Tong uitsteken

randie: zou wel kunnen, van de zomer is ze vlink in de brete gegroeit, maar dat is nu minder, maar spierondwikkeling is volgens mij niet veel anders geworden.

bedankt voor de reactie's

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:02

Mijn pony staat ook weer sinds donderdag op stal. En die begint ook een soort nijd te krijgen. En dat zit niet in het zadel lijkt me, want ik heb zelfs twee zadels, maar hij doet het gewoon als hij het op zijn rug krijgt. Zijn hoofdstel in vind hij prima. En rijden ook.
Als je hem gewoon buiten hebt staan geen probleem, maar op stal komt het vaak wel even. Gaat ook wel weer over trouwens bij mijn pony.
Hij doet het al sinds hij ook niet meer te poetsen gebeurd door een ex-verzorgster. Dus daar heeft hij die boosheid door. Ben al blij dat het zoveel geminderd is.
Dus elke winter weer een tijd die nijd, en elke zomer als hij buiten staat geen problemen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:22

bij paarden die sterk reageren op het zadel, moet je toch eens na laten kijken of ze niet wat last van de rug hebben. Dit gebeurt erg vaak en makkelijk te verhelpen door bijvoorbeeld een dierenfysio te laten komen. Vaak kunnen die ook wel zien of het zadel wel echt goed ligt.

Ik had ook een zadel die naar mijn idee echt super lag en ik vond hem heerlijk zitten. M'n paard heeft er lelijk van vastgezeten in de rug en zo goed pastte het dus niet.
Maar goed....je kunt dat zelf niet altijd zo makkelijk zien, dus ik zou d'r gewoon eens iemand bij halen.

Succes!

groetjes Annemarie

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:44

bedankt voor de tips, het is idd zo dat ze het doet zins ze 's nachts op stal staat, tijdens het rijden loopt ze niet anders of stijver.
wel krijgt ze minder beweging en is ze dus minder soepel, het zou dus wel aan haar rug kunnen liggen, deze kan wel wat stijver zijn door dat ze minder gereden word?? toch??

Ik zal als het probleem zich langer blijft voor doen even een dierenarts ofzo laten komen....
En zal divoza even bellen om te vragen of het zadel mischien opgevult moet worden.

verder doet ze helemaal niet lastig met opzadelen, alleen bij het aansingelen en het zadel opleggen, hoofdstel enzo gaat prima en het rijden en opstappen ook.