Ongeschoren haf onder 170 grams deken te koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Ongeschoren haf onder 170 grams deken te koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 17:06

Mijn ongeschoren sporthaf staat nog steeds onder een 170 grams Bucas deken. Vandaag is het echt koud en s'nachts vriest het licht... Is dit te koud voor haar? Onder de deken voelt ze niet echt koud aan maar ook niet warm.. Ik wil haar niet te warm maken omdat hafs normaliter wel tegen een stootje kunnen. Ook wil ik haar niet 'vermenselijken', ze heeft immers haar natuurlijke vachtje? Wat zouden jullie doen?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:18

Mijn fries is ook geschoren en die heb meteen onder een 350 gram deken geplaatst. Ik voel altijd onder de deken of hij warm aanvoelt. Je kan ook aan je paard zien of hij het koud heeft. Hij trekt dan bv zijn staart helemaal tegen zich aan.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:22

Kitty1 schreef:
Mijn ongeschoren sporthaf

Ongeschoren denk ik niet dat ze het koud heeft, tenzij je ziet dat ze rilt oid.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:25

Ik denk dat het geen probleem is hoor. Als het vrij mild is loopt mijn geschoren paard met een 150 grams deken rond, zonder het koud te hebben.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:35

Ik denk dat het prima kan hoor!! Sting staat alleen onder een regendeken, maar zo sportief is die ook weer niet Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:41

Een haf die niet geschoren is kan ook zonder deken 24 uur pd buiten lopen , enige nadeel is wel dat hij een dikke vacht krijgt.

Jou haf loopt met een 170 grs dek op dat is imo voldoende bescherming die hij eigenlijk niet eens nodig heeft maar omdat hij meeloopt in de sport een niet al te dikke vacht kan hebben, toch?

Waarom wil je hem een dikkere deken opdoen? als het voor de kou is is het niet nodig en hoef je je geen zorgen te maken, ik ga er dan vanuit dat de pony gezond is en goed in zn vel zit. Haha!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 17:42

Nog meer mensen advies? Onder hoeveel grams deken staat jullie paard?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 17:45

Ja, ik heb haar onder een deken staan omdat ze dan mooi en schoon blijft, qua vacht. Maar toch heb ik het idee dat ze niet helemaal warm is?? Als ik onder haar deken voel, is ze op sommige stukken warm en andere plekjes niet... verder laat ze niets merken of ze het koud heeft...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:48

Kitty1 schreef:
Nog meer mensen advies? Onder hoeveel grams deken staat jullie paard?

Mijn paard een Frans Volbloed staat onder een 400 gr deken, ja erg dik ik weet het Bloos maar omdat hij chronisch ziek is moet hij als een suikerpaardje behandeld worden, dit geheel tegen mijn principes want ik houd niet zo van dekens.

Persoonlijk zou ik een gezonde haf niet onder een dikkere deken zetten, dat hij koud krijgt is niet normaal voor een haf, dan is er iets mis met hem.
Hij kan op stal gaan staan denk ik? of ergens schuilen

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:57

Ze staat s'nacht op stal.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:03

Nou, doordat ze haar haren niet rechtop kan zetten door de deken kan ze het mss wel kouder hebben.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:04

judithM schreef:
Nou, doordat ze haar haren niet rechtop kan zetten door de deken kan ze het mss wel kouder hebben.

Dat geld alleen als de pony de deken AF heeft zolang ze hem ophoud is dat niet zo Knipoog

Cwessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:16

mijn ongeschoren pony staat nu onder een ongeveer 250 grams deken, bij ons op stal is het niet echt warm en er staan maar 3 andere paarden(allemaal eigen stal Knipoog ) in die ruimte dus dat is denk ik ook anders dan dat ze met 50 paarden in een stal staan zoals op een manege daar is het in de stallen toch wamer als bij ons maar omdat het nu wel kouder wordt ga ik de mijne zometeen onder een wat warmer deken doen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:24

Nee, een paard kan het wel degelijk kouder krijgen onder een deken dan zonder deken, omdat de natuurlijke thermoregulatie van de vacht niet werkt onder de deken.

Een paard hoort ook helemaal niet warm aan te voelen onder een deken, als dat wel zo is, dan heeft hij het te warm. Pas als hij gaat rillen heeft hij het koud.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:29

callippo schreef:
Nee, een paard kan het wel degelijk kouder krijgen onder een deken dan zonder deken, omdat de natuurlijke thermoregulatie van de vacht niet werkt onder de deken.

Een paard hoort ook helemaal niet warm aan te voelen onder een deken, als dat wel zo is, dan heeft hij het te warm. Pas als hij gaat rillen heeft hij het koud.

Dat is ook zo, maar als je een goede deken hebt die volledig waterdicht is valt dat reuze mee en gebeurt dat niet zo snel.
Maar een goede wintervacht is de beste isolsatie die een gezond paard kan hebben, dat is waar.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:31

Mijn ongeschoren new forest stond tot gister onder een 200 grams.
Het is dat deze niet waterdicht was en hij een nieuwe nodig had, die heeft hij nu op, die is wel dikker, maar hij had het met die 200 grams prima gered, het is echt niet te koud. Die paarden hebben het minder snel als wij denken.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:24

Onze haflinger is ook geschoren en staat op stal met een staldeken van 300 gram.

Als ze naar buiten gaat, krijgt ze er nog een regen halsdeken erover heen van 220 gram! Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:06

Mijn pony heeft nu een deken op van 300 gram en sinds vandaag heb ik een wollen zweet deken met hals er onder gelegd.

Een pony zal het niet zo snel koud krijgen maar nu het kouder is heb je wel kans dat ze onder een niet hele dikke deken wel meer vacht gaan kweken om het niet koud te krijgen en daarom heb ik dus een extra dekentje op gelegd.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:57

Mijn ongeschoren paard staat nu onder een 400 grams rambo deken met haks als tie naar buiten gaat.
En als je een deken op doet moet je het vindt ik ook wel goed doen en ze moeten dan wel lekker warm aanvoelen!!
Ik denk dus dat je beter iets dikkers op kan gooien.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:01

Goed hoor, mijn ongeschoren beer staat onder een zomerdekentje. Als straks zijn buitenbox klaar is, krijgt ie zijn 250 grammertje aan.

Een Haf heeft een aardig vachtje, die hoef je niet dik in te pakken, tenzij je hem kort in het haar wil houden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:23

Mijn ongeschoren KWPN staat de hele winter buiten onder een 150 grams waterdichte deken. Hij heeft het nooit koud. En als het koud is, krijgen ze meer kuil.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:47

Een ongeschoren haf hoeft helemaal geen deken!!! Onze haf heeft er wel eens 1 opgehad toen het ver onder 0 was, maar hij liet duidelijk merken dat ie daar niet van gedient was. Van de deken was weinig meer over. Nu krijgt ie gewoon geen deken. Ook mijn KWPNers gaan zonder deken de winter door. Misschien een 150 grams als het gaat vriezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:48

ligt eraan. die van mij is niet geschoren en is in sept onder een 150 grams deken gegaan. daarna onder een 300.
Ik denk dat een deken nu nog weinig nut heeft, omdat ze toch al een behoorlijke wintervacht hebben rond deze tijd (tenzij je ze dus vroeg onder deken zet)

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:32

Mijn haf (geschoren) staat onder een 200 grams deken met sinds afgelopen nacht een ongevoerde regendeken erover heen.
Ik had haar 400 grams deken wel mee, maar ze heeft het warm genoeg hieronder dus die 400 grams krijgt ze nog niet op.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:52

Kitty, Hannabel ziet er altijd tevreden uit. 's nachts staat ze lekker warm. ik denk niet dat een dikkere deken nu nodig is. Misschien wel als het zometeen echt uit het oosten gaat stormen en sneeuwen, maar dan zet ik Ulysses ook liever niet buiten( het varken, het hele weiland is zwart, meneer ging even uit zijn dak!)
Als je deken maar waterdicht is, dan is het wel okee.
Als ze het wel koud gaat krijgen zal ze meer vacht gaan maken, dan kun je altijd nog een dikkere of een dubbele op doen.
Tip voor noordelingen: Bij Daniëlle ruitersport in Steenwijk zijn imitatie Anky dekens te koop, waterdicht en maar €69,00.