ATTENTIE Vraag + poll voor alle bokkers (sulky's)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij eventueel belangstelling hebben bij een sulky als ze van goede kwaliteit zijn en betaalbaar zijn?

Ja
17 (26%)
Ja, mits op maat gemaakt
8 (12%)
Misschien, maar wil het eerst uitproberen
14 (22%)
Nee
24 (38%)

Totaal aantal stemmen: 63

Yell

ATTENTIE Vraag + poll voor alle bokkers (sulky's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 14:26

Hallo Alle bokkers..

Lachen Leuk dat je even de tijd neemt voor mijn vraag+poll.. Lachen

Ik weet niet of jullie mij inmiddels een beetje kennen, voor de gene die me nog nooit hebben gezien..
Ik ben Yvonne heb 2 paardjes een kwpnruin (1.76m) en een 2,5 jarige haflingerruin (1.47m)

Mijn haflingertje wil ik graag beleren in het tuig. En mijn sportpaard ook wat variatie geven..

Dus ik ging rond vragen en uitproberen. Ik heb wat stalhouders enz gevraagd die paarden en pony's beleren. En die raden mij aan om mijn pony en mijn dressuur/springpaard voor de sulky te beleren en te trainen.

Deze methode wordt ook vaak bij jonge aankomende sporttalenten gebruik omdat ze er sterk en braaf van worden. En niet overbelast worden door een zware wagen.

Dus dat wou ik wel eens uitproberen..en inderdaad.. Je paard of Pony beleren voor de SULKY is ideaal..

Dus.. Ging ik vol goede moed op zoek naar een leuke degelijke sulky..

Toen stuitte ik op 2 problemen..

- Ze zijn 2e hands bijna niet te vinden
- en nieuwe zijn ze niet te betalen (vanaf E975,-!!!)

Nu is mijn vraag..
Zijn er meer mensen die belanstelling hebben voor een mooie sulky (evt op maat) voor een normale prijs?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:00

Ik vind 975 euro niet zo heel duur hoor! Je wilt namelijk wel iets dat veilig is! Een zadel kost hetzelfde (of zelfs meer). IK heb trouwens nee gestemd: ik houd meer van vierwielige wagens. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:16

Mijn karren kosten jammer genoeg nog wel wat meer Lachen. Maar goed, dat is dan ook superkwaliteit uit Amerika incl vering en "klik"-inspansysteem, en goedkopere die dat niet hebben zal ik dan ook niet zo snel aanschaffen Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:28

het is zo jammer dat de prijs voor een simpele sulky zo hoog is.. Ze worden geimporteerd uit china en Polen en de prijs gaat hier duidelijk over de kop.

Ik heb deze poll+ vraag hierop staan omdat ik graag wil weten hoeveel animo er voor is.. Als er voldoende animo is kan het goedkoper als E975,-en voor een goede kwaliteit naar eigen wens gemaakt worden..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 20:45

wachtend op reacties Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:55

Ik kwam hetzelfde probleem al jaren geleden tegen. Je zou toch denken dat ze best een hobby werkplaats kunnen starten, zo ingewikkelt is het toch niet om een sulky te maken? Iemand sprak over veiligheid... Het mag niet breken, maar voor de rest kun je het echt met geen mogelijkheid veiliger maken... het blijft een zitje op wieltjes.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:05

zou er zeker belangstelling voor hebben... mijn pony heeft nu 1 keer voor de sulki gestaan...omdat ik het licht in gewicht vind, handig,wil ik eerst hem daar mee helemaal beleren... maar ze zijn idd best prijzig Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:13

Nee, geen interesse.
Een vierwieler is naar mijn idee gewoon stukken beter, ook bij beleren. Daarbij heb ik dan liever een degelijke tweewieler, dan een sulky waar je net aan met zijn tweeën op kan zitten en verder niets.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:42

Het lijkt me heel erg leuk, zou best eens willen proberen of het wat voor mijn paard is en voor mij natuurlijk. Heb er persoonlijk (nog) geen ervaring mee. Maar waar moet je in godsnaam trainen met zo'n sulky?? In de bak lijkt me niet handig, krijg je ruzie met de dressuur ruiters, bos lijkt me te heuvelachtig, stad te druk, waar train jij met een sulky?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:17

ik zou toch voor een gewoon karretje gaan, ze zijn niet heel zwaar maar vaak wel stabieler, ik had voor mijn forrest keer arabier ook een sulky gekocht, gelijk de eerste keer dat ze ervoor liep, lag de sulky om, het heeft een heel tijdje geduurt voor ze weer voor de kar wilde.

ook zit je erg laag met een sulky wat ik best gevaarlijk vind als je door het verkeer rijdt. Op school zeggen ze, zon karretje is niets voor een paard, daarom vinden ze ht ook zo leuk.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:40

Jahoor!
Ik vind de sulky's niet verkeerd.
Behalve dat ze wat stuiteren Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:57

Valencio schreef:
Maar waar moet je in godsnaam trainen met zo'n sulky?? In de bak lijkt me niet handig, krijg je ruzie met de dressuur ruiters, bos lijkt me te heuvelachtig, stad te druk, waar train jij met een sulky?

Je kan gewoon overal rijden hoor.
Ik heb dan een vierwieler maar rij (bijna) overal; ik train dressuur op een veldje, ik rij 's winters dressuurwed. in dezelfde banen als dat er ohz. wordt gereden, ik rij door de duinen, door het bos, stad heb je hier niet in de buurt. Wel ben ik vorig jaar met een vriendin meegeweest, doen zijn we met een omnibus en 4 haflingers door het centrum van R'dam gereden.
Dus je kan gewoon overal rijden hoor!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:05

Er hangt ook wel een nadeel aan een vierwieler, want die kan scharen en kiepen als je paard achteruit gaat. Maar natuurlijk zitten er ook genoeg gevaren aan een tweewieler (paard kan je er zo aftrappen), maar om te beleren terwijl je er bv naast loopt of op de boom gaat zitten is het best handig.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 16:42

en als je met een vierwieler door het bos moet moet je toch eigenlijk wel met 2 man zijn..

maargoed..

Er is dus in de toekomst een mogelijk om een nieuwe en evt naar eigen wens aangepaste sulky voor minder geld en goede kwaliteit te kopen.

Of dat opgestart wordt ligt aan de animo ervoor.

Sulky is heerlijk rijden. je hebt ze in verschillende modellen.. net wat je zelf prettig vindt..

reactie's welkom..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 16:46

lailapri schreef:
ik zou toch voor een gewoon karretje gaan, ze zijn niet heel zwaar maar vaak wel stabieler, ik had voor mijn forrest keer arabier ook een sulky gekocht, gelijk de eerste keer dat ze ervoor liep, lag de sulky om, het heeft een heel tijdje geduurt voor ze weer voor de kar wilde.

ook zit je erg laag met een sulky wat ik best gevaarlijk vind als je door het verkeer rijdt. Op school zeggen ze, zon karretje is niets voor een paard, daarom vinden ze ht ook zo leuk.

tussen een sulky en een sulky zit een wereld van verschil.. om maar een klein voorbeeld te noemen is de stand en de grootte en breedte van de wielen erg belangrijk.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 16:47

Sjonniej schreef:
Nee, geen interesse.
Een vierwieler is naar mijn idee gewoon stukken beter, ook bij beleren. Daarbij heb ik dan liever een degelijke tweewieler, dan een sulky waar je net aan met zijn tweeën op kan zitten en verder niets.

ook de recreatie modellen waarbij je stukken hoger zit als een wedstrijdsulky is mogelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:50

bovendien, om te beleren hoef je toch niet je hele familie mee te nemen...

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:53

ik heb zelf op dit moment een 4-wielig wagentje, maar om hiermee met mn welshje in het bos te rijden is net iets te zwaar. als ik zo'n lichte sulky voor een kleine prijs kan kopen, zou ik met hem naar het bos kunnen, en het wagentje achter de trailer "plakken" (met dat 4-wielige karretje kan ik niet naar het bos ivm vervoer)
zelf kijk ik het liefste over mn paard heen, om te kijken waar ik naartoe moet, ik zou dus wel hoger willen zitten dan bij zo'n wedstrijdmodel.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 17:07

Lusitana=>
klopt.. en je kunt er evt met 2 man op.

whoopylover=>
dat dus ook mijn gedachte achter een sulky, ze zeijn handig, licht van gewicht, en wendbaar. heerlijk voor door het bos enz en voor een jonge pony of paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:23

Lusitana"]
Er hangt ook wel een nadeel aan een vierwieler, want die kan scharen en kiepen als je paard achteruit gaat.
[/quote]
Als je paard achteruit blijft lopen terwijl jij commando voorwaarts geeft, zit er iets niet goed in de basis/opleinding. Op achterwaarts staat hier de doodstraf. Als een jong paard achteruit gaat lopen, zomaar, zal hij toch zsm. naar voren moet, danwel of niet met zweep.

[quote="Yvonniej"]
en als je met een vierwieler door het bos moet moet je toch eigenlijk wel met 2 man zijn..
[/quote]
Waarom met een vierwieler wel en met een sulky niet?

[quote="Yvonniej schreef:
tussen een sulky en een sulky zit een wereld van verschil.. om maar een klein voorbeeld te noemen is de stand en de grootte en breedte van de wielen erg belangrijk.

Maar een sulky geeft een andere belasting op je paard. Als je over een hobbel gaat, voelt hij die hobbel op de schoft, daar maak je je paard echt niet blij mee.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 11:59

Sjonniej schreef:
Maar een sulky geeft een andere belasting op je paard. Als je over een hobbel gaat, voelt hij die hobbel op de schoft, daar maak je je paard echt niet blij mee.

klopt dat dat een andere belasting geeft, en het maakt ook behoorlijk uit wat voor (kwaliteit) tuig je erop gooit. Trouwens als je er een ruiter op zet die hobbelt wordt een paard ook niet echt blij..

maar we hadden het over een welshpony die een 4 wieler wagen trekken door het bos toch te zwaar vond. Knipoog

Sjonniej=>

klopt dat als er een paard achteruit gaat is dit fout.. maar wat als je achteruit moet.. wil met een ervaren rijder met 4 wieler ook absoluut wel..

Waarom met een vierwieler wel en met een sulky niet?

Het liefst ben ik altijd met z'n tweeen maargoed ik zal antwoord geven op jou vraag..

omdat ik graag iemand te groomen heb als ik met een 4 wieler weg ga.. En met een sulky maakt het met omvallen door de bocht niks uit of je er met 1 of 2 man op zit.

En het inspannen ter plaatse is in je eentje ook makkelijker met een sulky. En als ik een sulky me moet nemen kan ik hem heel makkelijk in en uit de trailer krijgen zonder hulp.

Maargoed.. ik vindt 4 wielers ook heel leuk hoor, maar het ging mij erom dat sulky's moeilijk te krijgen waren en heel duur zijn.. Knipoog En als er animo is voor sulky's er dan iemand gaat starten met het bouwen van sulky's..

Groetjes Yvon

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:07

Wij hebben onze sulky tweedehands via onze trainer. De ene boom was gebroken, en gelukkig is mn vader wel handig Schijnheilig We hebben nu dus een trainingskar. Ik raad je wel aan om een te nemen met vering. De vering heeft mn vader er bij die van ons zelf onder gezet. Ik heb ook wel eens ermee gereden toen de vering er niet onder zat (gewoon in het weiladn) en ben er met flinke spierpijn in mn rug vanaf gekomen Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:37

Wij gebruiken zo'n ding om op te leren:
Afbeelding
Alleen de onze heeft veel grotere wielen en een fijnere bank met beter bokkussen.
Persoonlijk vind ik dat comfortabeler dan een sulky, 2e hands zijn deze vaak wel te vinden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 17:05

ook zoiets als hierboven is mogelijk om bij ons te laten maken..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 17:07

Sjonniej schreef:

We zijn het over de pb eens geworden.. Sjonniej heeft trouwens eens erg leuk paardje voor de wagen staan *LOL*