hengstjes>>hoe voed je ze op??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

hengstjes>>hoe voed je ze op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:47

Heej

Ik werk voor een handelaar. Hij fokt en heeft nu drie jaarlingen voor mij. Het zijn allemaal hengstjes. Twee ken ik der al vanaf dat ze bij hun moeder weg zijn gegaan. Die twee hebben dan ook egt respect voor mij en ik kan gewoon met ze omgaan. De andere heeft dit helaas niet. Hij is nooit egt opgevoed geweest. Nu vraag ik me af, wat kan je het beste doen als zon jaarling bovenop je springt en je als je gelijke ziet. Als ik hem een mep geef, maakt hem dat ook egt niets uit. Ik heb al veel geprobeerd en hij doet het bij iedereen. Zelfs bij mijn instructrice van bijn a 2 meter. Hij heeft duz voor niemand respect en loopt iedereen omver. Nu is die nog een jaarling, maar hoe moet dat dan verder als die wat ouder wordt??

Hebben jullie wat tips?? Hoe voed je nou zon paard op??

Bedankt Groetjes Nicky
Laatst bijgewerkt door Nicky2 op 19-11-04 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:48

denk nou niet dat ik hier geen ervaring in heb, want ik heb al heel wat hengstveulens onder mijn hoede gehad. Natuurlijk zijn ze niet braaf, maar na een tijdje hebben ze wel respect voor je, behalve dit monstertje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:05

Ja, bij sommigen werkt slaan juist als een rode lap. Ze wensen niet geslagen te worden en maken dat duidelijk. Belonen werkt dan beter. als hij wel braaf stilstaat zeg je gewoon met een lieve stem dat hij BRAAF stilstaat. als hij kliert zeg je met boze stem "HEY ZEG DAT DOEN WE NIET", maar ga vooral gewoon door met wat je aan het doen was, dus verder eigenlijk niet reageren. Als hij dan weer staat, zeg je weer hoe braaf hij is. elk paard wil uiteindelijk toch lief gevonden worden... Niet met snoepjes werken, trouwens!!! Met de stem en met je houding werken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:30

Ik laat hengsten opvoeden. Niet door mensen, maar door drachtige dominanten merries Lachen.

Dennis is als 3 jarige lekker aan het pubberen geweest, ik kon er helemaal niets mee(zelfs een grote brede man van bijna 2m veegde Dennis de vloer mee aan). Nu, als 7jarige, rijden er kleine kinderen op in pony lesjes(ja, tussen de merries, hij loopt al bijna 2 jaar lesjes tussen de merries).

Paarden door andere paarden op laten voeden is bijna al het werk. Hengsten moeten ook lekker paard kunnen zijn, dan krijg je er fijne paarden aan.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:33

jah daar heb je wel gelijk in jah, ik zie ook wel de hengstjes voeden elkaar op! Maarjah hij is de dominante, de baas van de groep. En hij is ook al egt een hengst, zijn hormoontjes spelen al op.Tong uitsteken

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:37

Nou wat je zeker niet moet doen is wachten tot hij 3 jaar is. Hoe vroeger je ermee begint, hoe beter. (niet dat ik bedoel dat je er nu al op moet gaan zitten ofzo)
Laat hem eens los in de bak en ga in het midden staan met een longeerzweep en laat hem wat rondjes draven/gallopperen. Zodra hij je kant op komt heb je in ieder geval een 'wapen' bij je. Op den duur moet hij wel respect voor je gaan krijgen!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:38

ehm vraagje heb je dan ook wat tips om hem mee aan de hand te laten lopen, want daar ligt juist het "grote"probleem. Poetsen gaat nu wel aardig, maar aan de hand lopen dat is het hem juist

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:56

Als het enigzins kan (in een stalgang bv) hem LOS laten volgen. Niet voorbij je laten komen (eventueel met een zweepje of touw zwiepen). Heen en weer gaan, tot hij braaf achter je blijft. dan weer ens proberen als je hem vasthoud. Zijn hoofd mag niet voorbij jou komen..., druk je hand op zijn borst om het tegen te houden als hij te ver wil, of, als dat niet helpt, houd de zweep tegen zijn bovenlip (NIET SLAAN).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:01

Niet alleen hengsten onderling hoor. Juist drachtige merries zijn goede opvoeders! Die hengsten met elkaar is enkel stoere praat en mans doenerij Tong uitsteken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:02

Merries zijn ook in de natuur de opvoeders...