Paard van 2,5 jaar, winterdeken op doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimnor

Paard van 2,5 jaar, winterdeken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:40

Hallo mensen,

Ik heb een KWPN ruin van inmiddels 2 jaar en 8 maanden oud.
Hij staat dag en nacht buiten en blijft straks als het echt koud wordt ook buiten staan. Op stal behoort niet tot de mogelijkheden. Hij blijft dus echt dag en nacht buiten, en er is ook geen afdak of grote boom waar ze onder kunnen staan. Ik heb het idee dat hij het koud heeft en straks dan natuurlijk nog veel kouder krijgt. Hij heeft een snotneus valt me op de laatste week.. en dat bevalt mij niks. Is een een goed of slecht idee om hem een waterdichte winterdeken op te doen, op deze leeftijd? Als hij straks over een jaar snachts wel naar binnen gaat als hij onder het zadel is enz. dan krijgt hij zowieso dekens op. Kan ik dus al een jaartje eerder beginnen met dekens nu hij buiten staat?

Ik hoop op jullie mening.
Ik heb namelijk wel eens gehoord, dat je een 2,5 jarige absoluut geen deken op moet doen.. maar later pas.. als het nodig is.

Ik lees het graag.
Alvast erg bedankt.

Groetjes Linda

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:48

Ik vind persoonlijk dat een KWPN'ner de winterperiode wel een stal nodig heeft. Als het weer het toelaat kunnen ze natuurlijk zo veel mogelijk buiten zijn, maar dit zeer natte en koude weer kunnen deze paarden mijns inziens niet tegen en horen ze op stal. Het is geen sober ras hoor, die in weer en wind buiten kan zijn! En dan nog, een sober paard heeft zelfs moeite met het weer zoals we het nu hebben.
Een deken op doen heeft weinig zin omdat er nauwelijks dekens zijn die ook met deze barre weersomstandigheden een paard goed droog en warm houden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:48

Als hij gewoon een goede vetlaag en wintervacht heeft opgebouwd, dan zou ik er niet aan beginnen. Waarom heb je het idee dat hij het koud heeft? Ik heb wel eens een paard zien rillen van de kou, daarbij is het duidelijk natuurlijk. Mensen hebben nogal snel het idee van "ik heb het koud, dus het paard zal het ook wel koud hebben", maar dat is niet altijd het geval.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:49

Ga jij je paardje de hele winter door in de wei laten zonder dat hij een droog plekje heeft om schuilen of te liggen?Nou,dan mag je gegarandeerd een plaatsje in de paardenkliniek reserveren voordat de winter voorbij is...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:51

hij moegt in ieder geval niet staan bibberen in de wei nee..
maar een schuilstal zal wel een beetje het minst moeten zijn wat in de wei hoor vindt ik. vooral als ze er inde winter ook instaan.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:51

Ik heb het idee dat hij het koud heeft omdat hij dus een snotneus heeft, naar mijn mening verkouden dus.. Hij heeft geen enorme wintervacht zoals shetlanders en belgen enz, maar dat zou nog kunnen komen.. Vorig jaar heeft hij ook gewoon buiten gelopen in de winter, maar toen had hij veel meer wintervacht dan nu en toen had ik ook niet het idee dat hij het koud had..

Dus geen deken op doen en gewoon buiten laten staan?
Naar binnen toe kan ook niet, want daar is geen plek voor op stal.

Groetjes Linda

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:52

Waarom zet je hem niet op een wei met schuilhok?

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:54

Die is er niet.. wei met schuilhok. Daarom vraag ik ook of ik hem een deken op moet doen, omdat er gewoonweg ook niet de mogelijkheid is hem snachts binnen te zetten. Het is gewoon een grote wei... zonder schuilhok. Anders had ik het ook niet gevraagd, want was er niets aan de hand geweest.

Groetjes Linda

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:57

ook met deken is het wel plesant voor een paard om te kunnen schuilen

ook de sobere rassen zijn heel blij met een schuil mogelijkheid ..

hoe hoog is die nu ? een schuilhok tot de hoogte van 180 mag je zonder vergunning neer zetten ,..

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:00

Ik zou hem dan toch een deken op doen. Toen mijn paard 2,5 was stond ze ook de hele dag buiten zonder deken, maar ze had een stalletje waar ze in en uit kon lopen. Ik denk vooral dat als het regent en het waait daarna, het paard toch wel eens een kou zou kunnen vatten. Of met sneeuwen misschien ook, hij kan zich namelijk nergens terug laten 'opdrogen' en kan zo als hij niet 200% winterhard is volgens mij ook onderkoeld geraken. Maar ik heb niet zo veel ervaring met paarden zonder dekens, die van ons worden altijd lekker dik ingepakt. Volgens mij is het voor een jong paard waar niet op gereden wordt beter zonder dekens, als de omstandigheden zich daarvoor lenen, maar in jouw geval zou ik er toch een waterdicht (desnoods slechts zeer licht gevoerd) deken opdoen zodat hij droogblijft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:01

nickyu schreef:
een schuilhok tot de hoogte van 180 mag je zonder vergunning neer zetten ,..

Ik weet bijna zeker dat dat niet waar is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:07

Kimnor schreef:
Dus geen deken op doen en gewoon buiten laten staan?
Naar binnen toe kan ook niet, want daar is geen plek voor op stal.

Groetjes Linda

Het is niet rot bedoelt hoor, maar je kan er toch geen paard op na houden als je er geen goede plaats voor hebt? Bovendien is er vast nog wel een pensionstal die een warme droge stal heeft.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:10

Amen LDRD Vind ik ook!
En ik denk dat Tessebes gelijk heeft,je schuilhok mag wel geen deur hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:18

Een flinke L vormige schutting op de heersende wind is al heel wat... Denk niet dat daar bezwaar tegen wordt gemaakt. Dat zit hem meer in funderingen. Als je beton gaat storten enzo... Alles wat "los" is, mag volgens mij wel. En anders wist je het toch gewoon niet en haal je het alsnog weg als ze komen klagen (kans is zeer klein)..

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:24

Je kan ook een container zetten,dit mag zeker want je kan het later weer weghalen.Ook een oude camion voldoet(dan wel de wielen enzo eraf halen)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:26

MeiaLuna schreef:
Je kan ook een container zetten,dit mag zeker want je kan het later weer weghalen.Ook een oude camion voldoet(dan wel de wielen enzo eraf halen)

In Nederland mag dat dus niet zomaar.
Wat betreft het schuilhok plaatsen, volgens mij mag dat alleen bij je huis (en het moet aan nog wat eisen voldoen) niet op een weiland.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:29

ik ben het met de meeste reacties helemaal eens !!
een deken gaat uiteindelijk toch op de hals lekken als het net zo'n weer is als nu!
een jonge wpner heeft gewoon een schuilstal nodig! zonder meer
als je geen plaats ervoor hebt, kun je m beter ergens anders stallen of verkopen !
het meest gezonde is zonder deken
dat ie verkouden is, is normaal
onze jonge paarden hebben ook al n snottebelletje gehad, zolang ze geen temperatuur hebben, en gewoon fit zijn, is er niets aan het handje, gewoon wat kinder kwaaltjes, verjoudheidjes om je niet zo druk om te maken
maar een schuilstal hebben ze gewoon nodig in nederland !
ze gebruiken al energie genoeg om te groeien, dus houden ze minder over om zichzelf warm te houden

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:36

Ik zou zeker geen deken op doen... want tegen de regenbuien zoals we ze kunnen hebben is ook een zgn. waterdichte deken uiteindelijk niet bestand als er geen schuilmogelijkheid is... en imo is een natte deken op je paard vele malen erger dan een nat paard... als het droog is zal je paard zonder deken wel weer relatief snel opdrogen, een deken echter niet... Ik gaf/geef mijn jonge paard in de winterperiode kruidenmuesli met zeewier, appel azijn, foeneknof en levertraanolie om een hogere weerstand te 'kweken'... maar goed, zoals al eerder gezegd is vind ik een schuilmogelijkheid toch wel essentieel. Ik persoonlijk zou mijn paard dus verhuizen naar een stal waar ze die mogelijkheid wel kunnen bieden.

_moontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:56

Wat een onzin dat een paard van 2,5 jaar niet gewoon buiten kan staan!
In de natuur staan ze ook dag en nacht buiten! Sommige mensen verwennen hun paard vreselijk, ja zo heeft het dier wel een paar dekens nodig in een jaar.. Gewoon goed bijvoeren, zodat het paard energie heeft om zich warm te kunnen houden en dan is er niets aan de hand. Als je paard vanaf het voorjaar al buiten loopt raakt het langzaam aan gewend aan de kou.. en krijgt het dier wel een wintervacht. Jeetje.. sommige mensen kunnen echt vreselijk overdrijven... een paard kan er best tegen buiten te moeten staan... hoe moet een paard winterhard worden als het verwend wordt met dekens, stallen enz.???

Dit is mijn mening.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:00

In de natuur kunnen ze daarentegen wel een boom of een beschutte plek opzoeken en staan ze echt niet vol in de regen.

Een KWPNér staat wat hoger in het bloed en kan minder goed tegen de kou als de wilde paarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:03

LDRD schreef:
Het is niet rot bedoelt hoor, maar je kan er toch geen paard op na houden als je er geen goede plaats voor hebt? Bovendien is er vast nog wel een pensionstal die een warme droge stal heeft.

Hier ben ik het 100% mee eens en ik ben geen watje mijn fok en jonge paarden hebben nooit dekens op. Wel altijd een schuilhok tegen extreme nattigheid of extreme hitte. Geen schuiplaats, dat kan ook een natuurlijk zijn, bieden tegen deze omstandigheden ligt volgens mij dicht tegen dierenmishandeling aan.
Een wat betreft moontje, ik denk dat je eens een studie van de huidige paarden en pony rassen moet maken. Bij sommige rassen gaat het verhaal op, bij b.v. sportpaarden niet.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 19-11-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:03

Het enige waar hij kan schuilen is een heg en huizen, zodat hij uit de wind staat. Het is niet zo dat hij zeg maar in een heel open veld staat.. en de wind hem om de oren waait. Het is een wei binnen de bebouwde kom, omringd door verschillende huizen die vlak naast de wei staan.. Verder staan er wel wat bomen.. maarja zolang er geen bladeren aan zitten.. hebben ze er ook weinig aan natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door Kimnor op 19-11-04 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:07

Ik zou geen deken doen. Dat anderen zeggen dat het absoluut niet mag is natuurlijk kolder, maar als je een deken opdoet heb je kans dat hij nat wordt, en dan krijgt hij het pas echt koud en heb je echt een probleem.
Verder is het in mijn ogen wel onverantwoord als je geen stal voor het paard hebt. Hij is nu verkouden, maar wat als hij echt heel ziek wordt midden in de winter en geen stal heeft? Dan heeft je paard toch echt al zijn energie nodig beter te worden, en kan daar echt niet nog wat van gebruiken om warm te blijven. En het ligt er dan ook aan wat hij heeft of je hem kunt verplaatsen of niet. Mocht hij Droes krijgen kun je niet verkassen naar een andere stal.

Ik zou een mogelijkheid zoeken waar hij wel naar binnen kan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-11-04 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:08

een paard kan er van nature wle tegen , moontje
maar de huidige paarden zijn er veel minder tegen bestand, dat is genetisch zo al aangelegd , want ouders en voorouders waren ook geen wilde paarden meer. en wpners zijn ook alles behalve op die kwaliteit gefokt
wpn fokt op exterieur en beweging, wintervastheid is veel minder belangrijk, aangezien wij onze wpners altijd binnenzetten
en als ze in de kudde lopen hebben ze warmte van elkaar
zoals ik begrijp , dit paard niet !

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:16

Wat betreft reacties van sommige mensen dat ik mijn paarden mishandel en in die geest.. en dat ik het niet waard ben om een paard te hebben.. vind ik wat banketstaaflig.. Ik wil altijd het beste voor mijn paarden en vind het een beetje flauw mij zo aan te vallen.. dat ik niet goed voor mijn paarden zorg. Ik ben naar een andere stal gegaan wegens omstandigheden. Mijn 9 jarige paard staat snachts op stal met een deken en overdag ook met deken. Mijn 2,5 jarige staat nu sinds 1 week op die wei met 2 shetlanders en een belg. Ik weet ook wel dat die dieren er beter tegen kunnen dan een KWPN-er, maar mijn vraag is alleen maar of ik mijn 2,5 jarige een deken op kan doen of niet.. of dat een goed of slecht idee is. Als ik zie dat hij onderkoeld raakt of dat hij het echt koud heeft.. weet ik ook wel dat ik op zoek moet naar wat anders. Wat denken jullie nou.. dat ik mijn paard laat bevriezen ofzo? Jezus.. kan hier best kwaad om worden. Misschien waren jullie reacties zo niet bedoeld.. maar voel me vreselijk aangevallen.

Groetjes Linda