Jonge hengsten en laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Jonge hengsten en laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:14

Het is de bedoeling is dat mijn verzorgpony gedekt wordt door het Friese hengstje van dezelfde eigenaars, maar ik weet niet of dat goed gaat komen. Het hengstje is nu net een jaar geworden (veulen van vorig jaar november dus). En de merrie is redelijk kippig.
Ze hebben haar eens eerder willen laten dekken door een Arabische hengst, en die heeft ze alle hoeken van de bak door gemept. Dat ging dus niet zo goed, en daarom denk ik dat met die naarling (jaarling dus) het ook niet goed zal gaan.. ze hebben deze zomer al een maandje bij elkaar op het land gestaan, en ondanks dat de merrie hengstig was, liet de hengst totaal nog geen interesse in haar zien. Gaat dit wel goedkomen dan??
Eigenlijk is het ook de bedoeling dat de hengst en de merrie daarna, met een afscheiding ertussen, samen weer op het land gaan..

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:09

Hij is pas 1 jaar!
Vind het niet zo gek dat hij nog geen intressen toont zijn hormonen werken als hij 1 is nog niet helemaal hoor teminste ( kan wel ) maar meestal niet!
laat hem eerst lekker kind zijn om het zo maar te noemen en probeer het over 2 jaar eens dan zul je zien dat hij wel intresse heeft in merries

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:32

ik vind zoiezo ,dat zulke "amateurs",want zo klinken ze wel!!,zich aan zulk soort praktijken gaan wagen!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:39

sorry als je verzorgpony gedekt wil worden, zou je of moeten wachten of een andere dekhengst moeten zoeken. Want nu komt het niet goed met je jaarling

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:47

Even voor de duidelijkheid, ik vroeg me dus ook al af of het wel goed zou komen en ben dus zelf al op zoek gegaan naar een dekhengst/gewone hengst om haar te dekken. En het is ook niet mijn idee, maar van de eigenaresse..

Wel is mij verteld dat hengsten al vanaf 9 maanden geslachtsrijp zijn.. maar ja...

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:06

Heel erg verstandig om op zoek te gaan naar een andere hengst..

De hengsten zijn ook wel al jong geslachtsrijp.. maar echt interesse hebben de meeste nog niet, op sommige na dan.. Wij hadden een jaarling op stal die begon deze zomer al te dekken.. Maar die van mij bijvoorbeeld reageerd niet anders op merries, hengsten en ruinen.. Hij heeft namelijk pas een tijdje op stal gestaan wegens een ontsteking.. kwam wel ook buiten hoor.. maar dan stond hij ook gewoon naast hengstige merries.. nou volgens mij wist hij niet eens wat hij ermee moet..

Illona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:14

idd, vanaf een jaar of 3/ 4 kun je hem wel laten dekken maar eerder..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 14:26

Oke, dan zal ik dit moeten gaan vertellen.
Kan iemand mij trouwens (eventueel via PB) uitleggen waarom het precies niet mag?

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:08

Het MAG wel maar je hengst heeft nog geen intresse en hij is nog zo jong dat hij dat allemaal ook nog niet leuk vind denk ik..

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:09

naja zeg, wat verhaal! hebben die mensen geen verstand (van paarden) ??? Laat die hengst eerst eens lekker "kind zijn" een pony van die leeftijd is er nog helemaal niet mee bezig!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:24

Sowieso is die hengst nog lang niet volgroeid, heeft niets gepresteerd en er kunnen nog allerlei gebreken naar boven komen. Dat is ook al een reden om niet te dekken. Wie weet draagt hij iets erfelijks, vaak zat komt dat pas op latere leeftijd naar buiten. Dus het is een heel slecht idee!

Ook moet de hengst zoals eerder gezegd nog kind zijn. Het levert alleen maar stress op jonge leeftijd op en dat is nooit goed

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:55

Oke, de hengst is nog wel erg jong, maar dat het slecht voor hem zou zijn om te dekken vind ik een beetje onzin. Het is mogelijk dat hij nog weinig interesse heeft of niet weet wat hij met de situatie (een hengstige merrie die trapt...) aan moet.

De hengst van mijn vriendin (kruizing tinker/fries) probeerde de merries al te dekken toen hij nog maar 9 maanden oud was !!! Volgend voorjaar mag hij voor het eerst "voor het echie" op mijn merrie en een merrie van haarzelf. Hij is dan 2 1/2 jaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:11

Mijn hengstje gaat eerst in maart naar de hengstenkeuring en daarna mag hij pas dekken. Hij wil al wel graag hoor. Na de keuring is hij bijna drie jaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 18:41

Ik ga de eigenaresse nu ook afraden om het te doen. Ik denk ook niet dat het goed is voor het contact onderling. Want ze moeten daarna wel weer lief samen, zonder gesodemieter naast elkaar op het land staan..
Ik ben nu opzoek naar een leuke Friese hengst. En heb er waarschijnlijk al 1 gevonden

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:14

mijn hengst is begonnen met 2 jaar en dat ging prima. Staat en stond toen ook gewoon met de drachtige merries op het land en de paddock. Loopt zijn dochter nu ook bij.
Maar een merrie die slaat bij het dekken moet worden begeleid bij de dekking, daar ligt eerder het probleem dan bij het hengstje. Mijn hengst springt echt niet door als hij alle kanten opgemept wordt.
Volgend jaar zal het hengstje overigens wel interesse gaan tonen in de merrie, dat is 1 ding dat zeker is