Vragen over verkoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre_Nova

Vragen over verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 10:06

Morgen komt er iemand kijken voor mijn 2,5 jarige ruin. Waarschijnlijk wilt ze hem een week op proef. Hoe gaat het dan?

Moet ze eerst de helft betalen en als het klikt de andere helft na de proef periode?

En hoe gaat dat met ziekte/blessures die hij in de proefperiode kan oplopen. Voor wie zijn dat die ziekte kosten?

Tevens is mijn ruintje nooit ziek geweest en is gezond. Als ze hem wilt laten keuren of na laten kijken door haar dierenarts zijn dan de kosten voor haar of moet je die samen delen?

Hoe zit dat allemaal precies. Tips zijn zeer welkom

Ik heb wel gezocht naar een topic hierover maar niks gevonden. Mocht er toch iets zijn dan wil ik wel graag de link hiernaar toe.

Groetjes Natalie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:16

Over keuren is wel al veel geschreven, de meningen zijn verdeeld. In principe zijn de kosten van een keuring voor de koper - maar er wordt ook vaak afgesproken dat de verkoper betaalt als het paard niet wordt goedgekeurd.
Ik zou persoonlijk nooit een 2,5jarige meegeven op proef. Wat voor nut heeft het? Hij is toch nog niet aangereden (toch?), dus het enige wat ze in die week kunnen doen is er wat tegen aan kijken. Nou, dat kunnen ze bij je thuis toch ook doen? Nodig ze desnoods uit om iedere dag te komen.
In het ergste geval gaan ze er al wat mee prutsen en als dat niet goed gaat krijg jij misschien een probleempaard terug.
Wij geven nooit paarden mee op proef, wel heb ik wel eens tegen iemand gezegd dat ze het paard de eerste maand terug mocht brengen als het helemaal niet klikte. Maar er was gewoon betaald, alle risico's waren voor hen. De enige reden dat ik deze deal toen heb gesloten was dat ik een enorm goed gevoel had bij de koper (klopte ook, ging allemaal geweldig) en dat ze verliefd was op mijn paard. Ik wilde zelf ook erg graag dat zij mijn paard kocht.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:26

Ik ga met Kendra mee. Alleen dat van dat keuren: als de koper het paard gekeurd wil hebben, mag dat. Op eigen kosten dan wel, zowel als het paard goedgekeurd wordt, als afgekeurd.
Mijn lesje met op proef geven heb ik wel geleerd, dus daar begin ik niet meer aan. Als een koper mijn paard wil hebben, mag deze desnoods 100x komen rijden, prullen en doen, maar eenmaal van het erf af, is paard gekocht en klaar.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 10:26

Kendra, bedankt voor de Tip!!

Het is ook raar om een paard op proef te nemen die pas 2,5 is. En een voorstel doen om het paard terug te brengen als het niet kilkt is een goed idee.
Ik hoop ook dat ze mijn paardje wilt hebben want ze is super ervaren en heeft veel verstand van zaken.

Ik denk dat ze hem mee mag nemen maar als ze hem terug geeft dan wel voor het einde van de maand want anders is z'n plekkie zo door verhuurt.

En over de keuring ik denk dat het heel rieel zou zijn als zijn hem betaald als hij goed is en niet goed dan kunnen we het samen betalen . Maar aangezien ze van Interpolis ook langs zijn geweest denk ik dat het wel goed zit.

Tjee, wel moeilijk hoor een paardje netjes te verkopen

fopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:18

Toen ik mijn paard te koop had staan wilde de mensen hem ook op proef. Ik ben daar toen niet aan begonnen. Het paard was niet de makkelijkste en dat wisten ze. Ze konden er zo veel op komen rijden als ze wilde. Het is altijd maar weer afwachten hoe dat je paard terug komt als het niet klikt en wat ze er allemaal mee hebben gedaan. Bij het keuren zijn meestal de kosten voor de koper

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:10

Bij keuren is het volgens mij zo dat als hij goed is de koper betaalt en wanneer hij afgekeurd wordt de verkoper betaalt.
Hier moet je wel voor de tijd goede afspraken over maken.