'teugelflappertjes' - afknippen of vastlijmen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

'teugelflappertjes' - afknippen of vastlijmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 00:38

Sinds kort heb ik teugels met een extra 'flapper' binnenin het gedeelte dat je aan het bit vastmaakt. Geen idee of dat stukje leer een bepaalde naam heeft, daarom noem ik het maar 'flappertjes'. Ik bedoel dus het stukje dat rechtstreeks contact maakt met de bitring.

Ik heb begrepen dat dat er zit om te voorkomen dat het leer snel doorslijt. Nou lijkt me dat wel meevallen, ik heb altijd gereden met teugels zonder zo'n extra stukje leer en nooit zijn mijn teugels op dat punt doorgesleten. Verder heb ik er meer last van dan gemak: die dingen glippen continu naar buiten, steken uit en doen dan niet meer waar ze voor bedoeld zijn.

Ben benieuwd of meer mensen daar last van hebben en zo ja, wat doen jullie met die stukjes? Afknippen of vastlijmen?

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:41

Ik snap wel welk gedeelte je bedoelt. Vind het ook inderdaad een raar gezicht. Ik doe er eigenlijk niks aan, maar als je ze wegknipt zou dat toch geen kwaad kunnen?? Vastlijmen lijkt me geen optie.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:56

Met een scherp mesje afsnijden gaat goed! (snap zelf ook niet waarom die flapjes erzitten..) Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:06

Ik zou ook gaan voor weghalen omdat lijm misschien het leer kan aantasten en je dan juist sneller slijtage hebt.
Ik heb pas één keer meegemaakt dat teugels op dat punt waren doorgesleten maar die waren ook wel heel erg oud.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:24

Weghalen, ik vind ze ook niet mooi en de bedoeling van die dingen is me ook nog nooit duidelijk geworden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:30

Ik heb ze er ook afgesneden.
Heb nog nooit gebroken teugels gehad

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:31

is dat niet om de klipje van de teugel te beschermen tegen de mond hoeken> ik heb ook teugels met zon flapje.. maar het heeft toch wel effect lijkt me... ik heb ze er niet afgehaald

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 10:38

Er zit geen clipje aan de teugel, er zit een 'traditionele' gesp aan. En tegen de mondhoeken komt het al helemaal niet.

Ik denk dat ik wel weet wat jij bedoelt: dat is wel eens het geval bij een hoofdstel met afklikbaar bit, dan zit er een leertje (of ander stukje, bij een kunststof hoofdstel) onder de clip onderaan het bakstuk. Idd zodat de clip niet tegen de huid aan komt. Maar dit gaat dus om de teugels. Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:54

Karin schreef:
Er zit geen clipje aan de teugel, er zit een 'traditionele' gesp aan. En tegen de mondhoeken komt het al helemaal niet.

Ik denk dat ik wel weet wat jij bedoelt: dat is wel eens het geval bij een hoofdstel met afklikbaar bit, dan zit er een leertje (of ander stukje, bij een kunststof hoofdstel) onder de clip onderaan het bakstuk. Idd zodat de clip niet tegen de huid aan komt. Maar dit gaat dus om de teugels. Knipoog

klopt wat jij bedoelt.. maar aan die teugels van dat hoofdstel wat jij beschrijft zit ook zon flapje.. ( afklikbare hoofdstel en teugels)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:49

nou zijn de teugels wel dunner , dan wat ze vroeger waren
en de gem leer kwaliteit ook minder

is het geen idee om ze vast te naaien?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:55

Vastnaaien is een optie en afsnijden ook. Het is inderdaad zo dat meestal die onderlegstukjes wegglijden en dus uitsteken... erg stom gezicht. Je ziet dit soort extra laagjes vaker bij teugels van mindere kwaliteit. In de meeste gevallen geven ze meer last dan nut. Opletten dus bij het aanschaffen van teugels!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:58

Ik heb ze tweedehands via Bokt gekocht, had geen flauw benul dat er wel eens flappertjes aan konden zitten en over de teugels ben ik verder tevreden (goede grip). Haha!

Maar idd, ik zou ze nog kunnen laten vastnaaien. Bedankt voor de tips iig! Lachen

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:17

Ik heb ze ook. Het is inderdaad geen gezicht, want bij mij steken ze ook uit.
Ik heb er (nog) niks aan gedaan, want het soorde me denk ik niet genoeg, maar ik ga ze er afsnijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:21

Denk erom dat die teugels die dat hebben, vaak wel dunner zijn dan normaal daar, ze gebruiken soms inferieur leer... vastnaaien is een betere optie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 12:24

Ik heb niet het idee dat het leer van deze teugels veel dunner is dan dat van mijn andere teugels. Maar ik denk dat vastnaaien idd de beste optie is.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:31

Zouden ze niet te stug worden van vastnaaien? Ik kan me voorstellen dat de teugel op dat deel te dik wordt en niet meer goed om de bitring heen wil buigen. Ik heb ook wel eens met dat soort teugels gereden, maar die 'flappertjes' (leuk woord, hihi) krulden vanzelf een beetje om de bitringen heen en zaten zo best stevig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:39

Je moet ze gebogen laten naaien...
Wat ook helpt is stevige bandjes erom tot ze zich gevormd hebben om de bitring. Tape kan ook. Ja, even geen gezicht maar het hoeft niet lang...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-11-04 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 12:40

Dat was idd ook mijn plan, om ze gebogen te laten naaien. En dan alleen op het uiteinde van dat flappertje, niet over de hele lengte. Bij mij krullen ze dus niet netjes om de bitring, maar naar opzij. Terwijl het best stevige flappers zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:59

Heeeeel irritant!
Het stoorde mij zo dat ik er bij aanschaf van een paar nieuwe teugels speciaal op let. Ik zou het er gewoon afsnijden, ondingen, zijn de centen van het stikken niet waard.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:09

Ik vind ze zo vervelend, vooral als het leer wat ouder en soepeler wordt, dan hangen die dingen er helemaal uit, ziet er niet uit.
Ik pak een mesje, en hupsakee weg er mee! Haha! zie je niks van en je irriteert je niets steeds aan dat domme stukje functieloos leer Knipoog

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:50

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:54

Als het goed is komt er niet zodanig veel druk op dat gedeelte van de teugels dat dat nou snel zal slijten... als dat wel zo is zou ik eens na gaan denken over mn handhouding Haha! Knipoog

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:40

Katja schreef:
Ik zou ook gaan voor weghalen omdat lijm misschien het leer kan aantasten en je dan juist sneller slijtage hebt.
Ik heb pas één keer meegemaakt dat teugels op dat punt waren doorgesleten maar die waren ook wel heel erg oud.

Helemaal mee eens Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:53

heeft er iemand een foto van die rare dingen? ik heb geen idee hoe de 'flappers' er zouden uit zien, en wordt nu toch wel héél nieuwsgierig Schijnheilig Haha! !

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:17

Ik heb een hoofdstel waar ze ook aan de bakstukken zitten. Heb ze eraf gesneden, ze hebben IMO geen functie en het is geen gezicht.