hoe laat je een paard afvallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

hoe laat je een paard afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:54

Mijn paard is eigenlijk best wel dik Bloos. Ik heb zn eten al verminderd, en ik rij best intensief, maar hij valt gewoon niet af. Hij krijgt maar 1-1,5 schep bix per dag. Toen mijn pony nog dagelijks intensief werd gereden kreeg ze altijd t dubbele al Scheve mond Het is trouwens eiwitarme basisbrok, en het paard is 1.60 m. Hij staat wel de hele dag op t land, maar in het gras zit nu toch ook geen voeding meer? En hoe moet het dan straks in de zomer? Wil denk ik niet weten hoe vet hij dan wordt Bloos!. Hoe laat ik hem afvallen?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:34

is hij niet gewoon breed gebouwd?

maar ehmmmm...hoeveel staat hij op de wei? anders dat misschien minderen i.p.v. bijv. een kaal stukje land ofzo

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:36

Mijn paard heeft ook aanleg om dik te worden, in de winter staat ze op stal en smiddag loopt ze in de bak(waar ze dus niets kan eten). Ze krijgt smorgens een plak hooi en een halve kilo bix, savonds om 5uur ofzo krijgt ze weer een plak hooi en een mangel, daar zit niks en en toch heeft ze dr buik vol en ze heeft een poosje wat te doen( het duurt nogal lang eer ze em opgeknaagd heeft!!!), soms ook nog een btje bix en zomers staat ze op de wei en als ik ze dan te dik vind zet ik ze een n8 in de bak!!! Ze ziet er nu heel goed uit!!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:38

een paard kan idd grof gebouwd zijn, dan kun je er gewoon nix aan doen!!! En veel op wei staan is idd niet goed!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:38

ik bdoel: je paard...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:39

zo grof gebouwd is hij niet, en hij heeft echt zo'n buikje. De ribben moet je altijd kunnen voelen, maar ze zijn niet echt meer te bekennen Bloos!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:51

Heb je een foto?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:52

haha ik ken het probleem. Zelf heb ik een Merens en die geef ik helemaal geen brok meer! Ze staat overdag in de wei en 's avonds gaat ze naar een kaal stuk wei en krijgt ze een beetje hooi. Helaas valt die van mij ook geen gram af ondanks dat ze best veel gereden wordt.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:58

je kan (als je zeker weet dat je te veel geeft) minderen met voer te geven of in mate s'morgens s'middags s'avonds en blijven bewegen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:32

mijn shet moes ook afvallen waar hij nu mee bezig is
die staat dag en nacht weer en geen weer buiten met een afdakje met hooi en alllen water
goed beweging geven dat is het beste voor enee paard ponny om goed en snel af te vallen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:42

ik denk dat het gewoon een grasbuik is, je zegt dat ie niet grof gebouwd is, dus dan lijkt mij dat het meest logisch, in gras van nu zitten wel minder voedingsstoffen maar ze kunnen er natuurlijk wel een grasbuik van krijgen.

Ik zou em niet doorlopend op een grasland zetten maar bijv. snachts op stal of een bak....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:58

Ja, lijkt mij ook een grasbuik, heb je geen foto? en gewoon GEEN brok geven, alleen hooi. Verder kun je een paard (en mens) alleen goed laten afslanken door het meer beweging te geven...

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:04

Als je je paard wel intensief rijdt is niet goed om helemaal geen brok meer te geven, en zijn bepaalde voedingsstoffen die hij alleen uit brok kan halen omdat ze maar minimaal in gras voorkomen zeker in de winter. Het beste is is om de hoeveelheid gras die ze eet te minderen. Bijvoorbeeld een schrikdraadje in de wei en elke week een metertje extra geven? Dan kan ze niet meer tveel eten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:15

Aardig wat brok, waar bijna niets inzit. Daarbij een beetje hooi, waar nog veel minder inzit.
Dan is je paard constant aan het verteren etc. waardoor hij afvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:21

1 kilo brok is genoeg voor n paard

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:28

ik begreep dat ze de pony intensief reed en het paard helemaal niet... sorry... nee, dan wel wat brok, na het rijden...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:32

ik geef mijn pony sinds woensdag ook geen brok meer....
ik kreeg woensdag op mijn kop van de veearts... sietske staat nu over dag op de wei en 's avonds gaat ze op stal... op stal krijgt ze wortels en als bodem bedekking heeft ze voerstro van de koeien... en ik moet zeggen dat dr buikje al minder is... waarschijnlijk heb ik het er moeilijker mee dan zij Bloos

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:38

Mijn pony is haflinger kruising. En ook wel breed :P .
Maar ben bezig met mijn pony te laten afvallen. Maar mensen zeggen veel minder eten geven. Te veel eten is niet goed, maar hij heeft genoeg kracht en energie nodig om te rijden etc. En ik rijdt 5x in de week op mijn pony en ze valt al redelijk af maar ze eet wel gewoon genoeg en daarom heeft ze ook heel veel energie en kan ze gaan rijden en dan lekker afvallen :) anders heb je een verhongerde pony .

xkathy_love

Re: hoe laat je een paard afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:46

Een graasmasker werkt! Hierdoor kan hij minder veel gras tegekijkertijd naar binnen werken maar roch de hele dag eten. Het ziet er zielig uit dat moet ik toegeven maar desnoods doe je om en om af en op. Succes met je paard laten afvallen :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:18

Ik ben ervaringsdeskundige, mijn pony is naar schatting 75 kg afgevallen. Geen basisbrok geven, maar een vitaminekorrel. Spaarzaam hooi voeren en vooral voldoende bewegen. Bij sommige paarden zul je nooit en rib zien.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:21

Tijd.. Misschien valt hij wel al af door je acties alleen gaat het afvallen langzaam (en dat is juist het beste!)
Je kan eventueel zn buikomvang meten op het 'dikste' deel end an bijv. Na een paar weken nog een keer meten. (Wel op tzelfde tijdstip) kan best zijn dat hij iets is afgevallen, maar dat je dit zelf niet meer ziet.
Het is lastig te beoordelen als je je paardje elke dag ziet......

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:22

Sorry maar dit topic is echt 10 jaar oud...

MariekexJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:27

Die van mij word ook snel dik, het lijkt wel alsof ze aankomt van elke wortel die ze ziet :) Toen ik haar 3 jaar geleden kreeg was ze veel te dik, maar ze werd dan ook maar 1x in de 2 weken gereden en stond 24/7 op het land. Inmiddels is haar singelmaat 10 cm korter, en gaat ie aan de ene kant op het 2e en de andere kant op het hoogste gaatje, waar hij (met de oude singel) net de 1e haalde.

Ik heb vooral veel lange buitenritten gedraaft en het voer zwaar verminderd. Draven is een soort cardio, werkt als een trein! Ik deed altijd dan 2x per week een buitenrit van 1,5 a 2 uur, met opbouwend draven, eerst 2 min achterelkaar, dan 1 min stappen, en zo door tot uiteindelijk 10 min draven en dan afbouwen en stoppen. Werkte heel goed, en een groot deel van haar vet heeft plaats gemaakt voor flinke spieren:)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:31

Enjoyit schreef:
Mijn pony is haflinger kruising. En ook wel breed :P .
Maar ben bezig met mijn pony te laten afvallen. Maar mensen zeggen veel minder eten geven. Te veel eten is niet goed, maar hij heeft genoeg kracht en energie nodig om te rijden etc. En ik rijdt 5x in de week op mijn pony en ze valt al redelijk af maar ze eet wel gewoon genoeg en daarom heeft ze ook heel veel energie en kan ze gaan rijden en dan lekker afvallen :) anders heb je een verhongerde pony .

wij kochten onze haflo met echt veel te veel overgewicht. Binnen een jaar 100 kilo eraf en daarna ging het wat minder hard maar in totaal toch wel zo'n 150 kilo lichter nu. Alleen maar Door te stoppen met krachtvoer/brok. Hij
Krijgt onbeperkt hooi en twee maal daags en handje luzerne en musli. Verder moet hij 6 dagen per week hard werken. Wat een ander dier is het nu. Werkt graag en zit nu echt lekker in zijn lijf en vel. Echte sportpony om te zien. Je zou niet zeggen dat hij half haf is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:47

Een 10jr oud topic, hoog tijd voor een slotje.