Hopeloos: bijtende jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Hopeloos: bijtende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:44

Sinds kort heb ik er een hengst bij. Een anderhalf jarige Welsh A.
Hij is mega dominant. Hij steigert naar je, bijt. Hij is gewoon honds brutaal.
Hij heeft tot nu weinig of niet met andere paarden gelopen, dus hij heeft ook niets geleerd. Zijn vorige eigenaar was zeer tolerant met hem.
En ik dus niet en dat geeft nu problemen. Ik laat me namelijk niet bijten en ik duld ook geen dominant gedrag.
Hij staat nu bij mijn andere ponies, waarvan er 2 zijn die hem even laten merken wie de baas is. De dominante omgang met paarden lost zichzelf wel op, maar hoe moet ik nu verder met hem?
Uiteraard hoeft hij als jaarling niet veel te doen, maar ik heb hem liever nu mak dan als hij 3 is. Dan is er echt geen land meer mee te bezeilen.
Hij steigert naar je als je met zijn voer aankomt en bijt gericht naar je. Slaan doet hij (nog) niet. Hij loopt ook niet met je mee, maar stormt op 2 benen voor je uit.
Hoe ga ik dit nu oplossen? De eerste paar keer dat hij beet kreeg hij van mij uiteraard een goede dreun terug, maar hij is totaal niet onder de indruk.
Het is niet zo dat ik geen ervaring heb met hengsten, ik ga al jaren met ze om, maar zo'n blaaskaak heb ik nog nooit meegemaakt.
Iemand suggesties? Geen penny meisjes graag.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:58

Ik denk dat je probleem al een hoop opgelost wordt als het probleem met de paarden opgelost is.
Als hij een tijdje door hun opgevoed is zal het zeker al schelen, dus ik zou hem even in zijn sop gaar laten koken.

De vorige eigenaar zal naar hoe ik het lees al genoeg met hem gemutst hebben, dus ik zou het gewoon zo laten.

Misschien dat het helpt dat als je met zijn voer aan komt en hij steigert je je omdraait met voer en al en gewoon wegloopt?

Zo niet zou ik denk toch een zweep meenemen en op het moment dat die begint te steigeren 1 keer goed uithalen, klinkt heel zielig maar wil niet weten hoe gevaarlijk dat steigeren van hem kan uitlopen.

Kortom ik zou hem even laten opvoeden door de andere, zijn voer geven als hij braaf is en anders een flinke tik, en over een tijd weer opnieuw beginnen, laat hem eerst maar eens bij de andere paarden doorkrijgen wat wel en neit kan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:59

daar ben je effe klaar mee, jammer dat de vorige eig hem dit niet heeft bijgeleerd of dat hij niet in een kudde heeft gestan, dat had je een hoop ellende gescheelt.

Maar je hebt dat ponietje nu eenmaal en dat komt best goed, zolang je duidelijk en consequent ben/blijft ten alle tijden.

Kun je hem niet effies op stal zetten als je gaat voeren of dat een andere persoon hem aan het touw vasthoud zodat ie niet gelijk aan je arm hangt?
Geef hem pas zn voer als hij rustig is en niet om de momenten dat hij zich misdraagt! Maar geef het dan ook meteen als ie braaf is niet nog effies wachten!

Een tik geven is vaak de eerste reactie die wij mensen geven, heel begrijpelijk maar niet altijd de juiste oplossing, paarden geven elkaar minstens 2 signalen van te voren (dreigsignalen) voordat ze een schop of knauw geven, waarom moeten wij mensen dan gelijk als 1e signaal gelijk een dreun verkopen, omdat je je niet laat bijten dat snapt ik heel goed dat kan ook niet.

Ik weet niet hoe je hem voert in welke volgorde/ruimte enz. enz.
Misschien heb je hem nog te kort om in te kunnen schatten waar zijn plek binnen de kudde is, want paarden voeren doe je ook op rangorde, je voert eerst de leider en daarna ga je de hele lijst af van boven naar onder. Dit geeft rust en duidelijk tijdens het voeren.

Aangezien JIJ de lieder vd kudde bent als je in de weide bent, en jij degene bent die het paard van voer voorziet moet het paard onderdanig zijn t.o.z van jou, maar dit leiderschap moet je dan ook uitdragen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Sta rechtop/ schouders naar achteren en hoofd geheven.

Zou je misschien de praktijksituatie waarin jij voert omschrijven? bv hoe vaak krijgen ze voer? op de weide of in de stal? uit een emmer of uit vaste voerbak? alle ponys tegelijk of apart? enz.

succes OK dan!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:04

Ik heb weleens ergens gehoord dat wanneer een paard je probeert te bijten, dat je hem een stuk vlees in zijn smoel moet stoppen.

Wat je ook zou kunnen doen is hem in de bak gooien, erbij in gaan en elke keer dat hij je probeert te bijten of elke keer dat hij stijgert, flink door de bak heen jagen! Eventueel met een longeerzweepje. In de kudde worden ze ook weggejaagd (op een niet zo vriendelijke manier) wanneer ze iets doen wat niet door de beugel kan.

Ik weet niet of je bekend bent met Natural Horsemanship?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:08

"Als ze steigeren moet je tussen de oren slaan". Dat werd mij verteld toen ik ook zo'n hengst op stal had staan. Geen land mee te bezeilen, bijten, steigeren enz. Het bijten leerde hij af toen hij beet en ik hem direct een tik verkocht op z'n mond (nooit mee gedaan). Het steigeren heb ik afgeleerd met continue een tik te geven tussen z'n oren. Hij denkt dan dat hij z'n hoofd stoot en het werkte prima. na ongeveer 5x had tie het door en heeft nooit meer gesteigerd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:09

Hij krijgt op stal eten, hij staat alleen in een box. Hij krijgt eerst zijn krachtvoer en dan zijn kuil. Hij heeft een vaste voerbak op de grond (zo'n stenen voertrog). Als hij lelijk doet, laat ik hem wachten. Pas als hij een stap terug doet, krijgt hij zijn voer in de bak en hij mag gaan eten als ik opzij ga. Op zich gaat dat dus wel, maar hij blijft dreigen en als je je omdraait om weg te gaan, bijt hij alsnog. Ik kan niet achteruit weglopen, want dan zet ik mezelf in een onderdanige positie.
Hij doet dit dus niet alleen met voeren, maar ook als ik hem naar het land breng. Dan moet hij even wachten tot ik het hek open heb, maar dan zit hij al half in mijn nek.
Hij wordt idd wel al opgevoed door de andere ponies. Dat is beter dan welke andere opvoeding dan ook. Maar ik wil zelf ook wel veilig en plezierig met hem omgaan.Castreren is geen optie want ik hem hem voor de fokkerij.
Mijn andere ponies hadden na een paar goede klappen van mij wel door dat ze niet mogen bijten, ook met mijn andere hengsten heb ik nooit problemen gehad.
Ik wil hem niet meer slaan, dan wordt het alleen maar erger. Maar hoe krijg ik dit eruit?
Ik hoorde wel van iemand dat ik hem om moet gooien op de grond, zodat hij letterlijk onder me staat. Is wel te doen, hij is maar klein, maar zou dat werken?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:26

klinkt stom maar teug bijten in oor...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:29

Dat heb ik ook wel eens gehoord, of in zijn neus bijten. Enige probleem is dat ik liever mijn hoofd niet zo dicht bij zijn tanden wi hebben.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:30

Van dat omgooien moet je helemaal zelf weten ik begin daar nooi aan, omdat ik niet zo sterk ben Bloos en ik het persoonlijk geen manier van opvoeden vind , sorry dan geef je jezelf als eig. wel erg te kennen door gebrek aan kennis en vaardigheden imo dan.

Dat je hem eventjes laat wachten tot dat ie rustig is en zich niet al te dreigend opsteld is goed, dan leert hij dat zn voer het snelst kan krijgen door normaal te doen en braaf te wachten .

Dat hij jou probeert te bijten als je de stal uit wilt lopen is nog effe een trap nageven van hem, toch nog even duidelijk willen maken dat hij de baas wilt zijn en niet jij Scheve mond .
Je zegt dat je niet achteruit wilt lopen ivm jullie dominantie probleem, maar wat is nu vanuit uit het paard gezien dominanter? Jou een hap geven of jou geen hap kunnen geven omdat je achteruit de stal uit loopt?
Dat is misschien niet de beste manier maar nu op dit moment in dit stadium zeker de beste, want iedere keer dat jij een knauw te pakken hebt is voor hem een punt erbij.

Zelf zeg je dat je hem niet meer wilt slaan en dat het dan alleen maar erger wordt dat ben ik deels met je eens. Soms kan een tik geven erg verhelderd werken!
Je moet zorgen dat je pony niet LAM wordt van een tik dat het hem dus niks meer doet als je hem een tik geeft, dat wordt hij dus wel als hij wekelijks een pets te pakken heeft, sterker nog daar lijkt het nu al op.
Je moet hem VOOR zijn, als het goed is weet JIJ precies wat er gaat gebeuren als je bv wilt gaan voeren, jij loopt naar binnen in zn stal met het voer en de pony wilt je slaan of bijten.

Doe de pony van te voren een halster om zodat je hem altijd kunt pakken.
Pak hem bij binnenkomst rustig aan zn halster en houd zn hoofd op afstand zet hem een paar passen terug doe het voer in zn bak en blijf eventjes staan.
Je laat hem los en waarschijnlijk probeert hij je gelijk te happen of anderzins te bedreigen, doet hij dit dan pak je hem gelijk weer vast en zet hem een pas terug.
Koppel dit aan een woordje (terugg) of armbeweging, zodat de pony dit na een paar makkelijker kan snappen.
Oefen dit niet tot eindeloos toe, maar bv 5 min. probeer de afsluiting van deze oefening altijd positief te laten zijn al is het nog maar zoiets kleins.

Je moet je pony iets BIJleren en niet AFleren, want afleren kan iedereen!
Je pony iedere keer als je met voer de stal in komt een pets verkopen of met een zweepje naar achteren slaan kan zeker werken, hij is na loop van de tijd niet meer happerig, hij is immers bang voor het zweepje of jouw hand.
Dat vind ik geen opvoeden maar afleren en aangezien een jonge pony als de jouw op dit moment alleen maar dingen moet bijleren vind ik het niet kunnen, maar dat is mijn mening.
Daarnaast moet jou pony nog vertrouwen in jou krijgen hij kent je nog niet zo lang (denk ik) en wie zegt hem dat jij een betrouwbare leider bent?
Daarom neemt hij het zekere voor het onzekere en toont zelf leiderschap, een sterke karakterigenschap waar op zich niks mis mee is, maar wel aan jou de taak om dit in goede banen te leiden. *LOL*

Hoelang heb je hem nu?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:45

Melanie5 schreef:
Hij krijgt eerst zijn krachtvoer en dan zijn kuil. Hij heeft een vaste voerbak op de grond (zo'n stenen voertrog). Als hij lelijk doet, laat ik hem wachten. Pas als hij een stap terug doet, krijgt hij zijn voer in de bak en hij mag gaan eten als ik opzij ga.

Snapt ie dit? Reageert hij er goed op? In dat geval zou je het misschien uit kunnen breiden: bv het voer vooralsnog geven in een emmer en als hij jou pakt of wil pakken, neem jij de emmer voer weer mee.
Na een poosje probeer je het dan op nieuw. (Je wilt hem immers niet uithongeren maar iets leren)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:07

Dit snapt hij wel.
Ik blijf volhouden. Hij zal ooit wel opgeven. Hoop ik.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:19

Melanie5 schreef:
Hij krijgt op stal eten, hij staat alleen in een box. Hij krijgt eerst zijn krachtvoer en dan zijn kuil. Hij heeft een vaste voerbak op de grond (zo'n stenen voertrog). Als hij lelijk doet, laat ik hem wachten. Pas als hij een stap terug doet, krijgt hij zijn voer in de bak en hij mag gaan eten als ik opzij ga.

Ik denk eig. niet dat dat een oplossing is. Hij word er waarschijnlijk alleen maar ongeduldiger van. Ik weet niet of het werkt, maar eens uit de hand laten eten? Je kan dan snel wegtrekken, of een dreun geven als het nodig is. Of het voer meer verdelen, meerdere porties.

Bij steigeren in de wei ofzo, zweep meenemen en een keer een flinke ram geven. Steigeren is levensgevaarlijk

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:31

als hij zo steigert ofzo kun je best een keer een steen naar hem gooien (kan ook vlak langs hem af op de grond gooien..maar hij kan er best tegen denk ik) is even super ruw..maar een haflinger die ik ken (zie mijn profiel) die dacht dus ook ooit ik ga even trappen (gericht) of steigeren toen heeft de eigenaar dus een steen (hard) tegen hem aangegooit (nu moet ik er wel bij zeggen dat het dus een brede, dikke haflinger van 1,60m is) en hij heeft dat dus nooit meer gedaan... met bijten gewoon echt een keer een enorme mep geven en een flinke schreeuw erbij... veel succes ermee Lachen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 22:02

Ik ga een bijtende hengst zeker niet uit de hand voeren. En stenen gooien, lijkt me niet handig. Daar snapt hij toch niets van.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:24

Melanie5 schreef:
Ik ga een bijtende hengst zeker niet uit de hand voeren. En stenen gooien, lijkt me niet handig. Daar snapt hij toch niets van.

Je pony moet leren dat hij afhankelijk is van jou en dat hij dingen gedaan kan krijgen als hij zich onderdanig opstelt.

Hoe kun je een pony leren zich te onderwerpen aan zn eigenaar?, door hem afhankelijk te laten zijn, dat is een paard natuurlijk ook.
Maar dmv het onthouden van zijn voer en hem te belonen met zijn voer leert hij een hoop.

Het 1 lost zich vaak in het ander op, bv als je het voerprobleem eronder hebt zul je merken dat het aan de hand wandelen ook steeds beter gaat.
Tuurlijk kan ie voor het 1 of ander bang zijn of onzeker dat kan zich ook uitten in steigeren of staken maar dan heb jij alvast een streepje voor op hem omdat jij immers de persoon bent die hem met voeren ook leid.
Ook dan kun je schreeuwen/slaan/trekken weet ik het allemaal tuurlijk zal best werken, maar wil je nu een pony die zich mee laat slepen van de wei naar stal of een pony vrijwilliger mee loopt omdat het immers leuk is om met jou mee te lopen?

3 of 4 keer je pony slaan en hij vind het zeker niet meer leuk, of hij is een sul en geeft zich volledig over (o wat mag je dan trots zijn ) of hij versterkt zn dominatiegedrag en wordst nog agresiever!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:58

laat hem eerst maar wennen aan de omgeving en de nieuwe paarden, als daar de rangorde bepaalt is zal hij al een stuk rustiger zijn.
Verder, bijten, naar je slaan of stijgeren nooit toestaan. Geef hem zo op zn sodemieter dat hij het echt niet meer vergeet. Als hij van een dreun niet onder de indruk is zal je dus een hardere dreun moeten geven. Laat hem daarna ook even met rust, en als je hem opnieuw benadert en hij doet niks heel uitgebreid belonen en zijn voer geven.
Zorg dat je zelf stevig in je schoenen staat en dat je altijd als een duidelijke leider overkomt, jij bepaalt wat er gebeurt en bij jou is het ook veilig.

O ja over dat voeren, mijn paard moet van mij een stap terugdoen en daar blijven wachten tot ik weer uit de stal ben (ik hang mijn voerbak op in de stal) Hij wordt daar echt niet ongeduldig van hoor, is een stukje respect wat ze heel goed accepteren. Mijn paard is een jaartje ouder dan die van jou en bijt of slaat niet, maar hij wilde in het begin nog wel eens de stal instormen. (hij is het type ik loop je omver maar verder ben ik heel erg lief Tong uitsteken )
Mijn paard loopt trouwens los met me mee, dus geheel vrijwillig en gaat overal langs waar ik langs ga. Nou is mijn paard wel vrij gevoelig, na 1 keer corrigeren is de 2e keer een waarschuwing voldoende.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:05

Wat ik hier nog niet heb gezien, is, laat hem castreren, of moet hij hengst blijven Verward
Mijn zusje had een veulen van 9 maanden en die beet heel erg veel, dus heeft ze hem laten castreren, het bijten was toen wonderbaarlijk gezien over, en zijn karakter werd steeds beter . Nu, zoveel jaren verder is hij Z dressuur en loopt aangespannen. En heeft voor een New Forest pony een mooie maat van 1.48 mtr. gekregen *LOL* . Het is mss een idee voor jouw pony. Verder heeft slaan en dat soort dingen allemaal geen zin, want waarschijnlijk maakt hij zichzelf alleen maar sterker daardoor Scheve mond . Ik wens je veel succes

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:10

ja dat is ook nog een optie ja, die van mij is ook geen hengst meer Lachen
Maar ik ken zat hengsten die helemaal niet bijten en gewoon goed opgevoed zijn. Dus met de juiste opvoeding zou je er ook moeten komen, hoewel een castratie die opvoeding wel vergemakkelijkt Knipoog

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:34

Ts heeft al vermeld dat de hengst voor de fokkerij is. Een ruin is niet zo praktisch daarvoor.

Verder is het een erg moeilijk situatie. Ik weet niet hoe lang hij nu al door de andere paarden wordt opgevoed en of je er al iets van kunt merken, qua gedrag enzo. Wat het stijgeren betreft denk ik dat je hem op zo'n moment toch het beste een gigantische lel met het touw of met je zweep kunt geven. Bij het bijten idem. Misschien niet met zweep, maar gewoon met je hand.
Zou je ook niet eens een hengstenketting kunnen proberen? Of is dat nog te vroeg? (Geen ervaring mee)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:49

idd knijpen werkt goed... wees heel streng en consucent ! als hij jou bijt, knijp terug !! wat ik mijn hengst heb (geprobeerd) dat als hij vervelend was, dan kreeg hij alleen een aai,of aandacht, als ik het wou.. en niet als hij naar me toe kwam op te kriebelen (en daarna stiekem bijten) negerede ik hem... kwam niet aan hem !!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:01

Melanie5 schreef:
Ik hoorde wel van iemand dat ik hem om moet gooien op de grond, zodat hij letterlijk onder me staat. Is wel te doen, hij is maar klein, maar zou dat werken?

Dit werkt wel, maar dan bij een erg overmoedig veulen tot een maand of 6.

Het is beslist geen methode die je moet proberen op een 1.5jarig onopgevoede hufter die al met de duvel is weggekomen bij zijn vorige baas.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:17

Ik denk dat er 2 manieren zijn:

1) Paarden doen het zelf met lichaams taal, en delen de nodige klappen uit, (heb zelf ook een hengstje van iemand gedaan die greep me in mn nek en begon tegen me aan te steigeren! toen nam ik altijd een zweep mee, heb hem 3x een flinke tik gegeven die hij goed voelde en toen was het na een paar keer proberen over)

2) Bedenk dat negatieve aandacht ook aandacht is, want mijn eigen jaarling (is niet zo extreem als die van jou maar kon er ook wat van) heb ik gewoon genegeerd, en ik begrijp wel als ie je te pakken heeft, je wel moet uithalen, ik kneep met mijn nagels in haar neus/ bovenlip) MAar als hij een poging waagt, gewoon negeren.

Die 2 methodes hebben mij bij 2 verschillende pony's super geholpen, mij jaarling is inmiddels 2,5 en vertoond geen bijtgedrag meer, (komt vast ook door de leeftijd)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 20:47

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik heb mijn oude ruin erbij gezet en die heeft hem vandaag flink op zijn kop gegeven. Het voeren gaat wel beter, maar met halster om en af doen blijft hij bijten. Steigeren ook als hij zijn zin niet krijgt.
Maar goed, er zit wel wat verbetering in. We houden vol.