Vandaag (+vannacht) uren in regen..kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Vandaag (+vannacht) uren in regen..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:12

Mijn IJslander staat dag en nacht buiten.
Nu regent het al vanaf vannacht en begin het een beetje zielig Bloos! te vinden.
Er is een stal, maar hij heeft ecxeem. Een 2 weken terug stond ie in de trailer en begon gelijk met zijn staart te schuren. Dus ben nu bang dat als ie binnen staat..
Houdt die vacht het gewoon dagen achtereen of..?

De andere paarden hebben regendekens op en kunnen een stal vrij in en uit. Ook die dekens zal ik checken want constant regen, redden die dekens ook niet.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:16

Zielig is het niet, ze kunnen het prima hebben...vaak is de wind die er dan extra opstaat finest om een paard ziek te krijgen (daarom is het belangrijk dat ze kunnen schuilen op 1 of andere manier..)
Vriendin van mij heeft een aantal ijslanders staan en de staldeur staat gewoon open, zodat ze naar binnen zouden kunnen (doen ze zelden trouwens..) 1 van de ponies schuurt ook enorm, dus heeft ze langs de muren en palen een stroomdraadje gespannen, zodat ze daar in iedergeval niet kunnen schuren en dat helpt heel erg goed!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:21

ik heb er 4 staan, 2 zonder deken waarvan 1 dag&nacht buiten, met inloopstalletje, ander staat snachts op stal

en 2 met winterdekens op die waterdicht zouden zijn.....dat ga ik strax dus ook ff checken, want t stopt volgens mij nooit meer met regenen Scheve mond en de wei wordt modderiger en modderiger....zelfs de bak wordt nat en die kan veel hebben Bloos!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:22

dat stroomdraadje op stal, ik ken iemand met friezen die ook stroomdraadhjes op stal spande tegen t schuren, maar als ik er over nadenk, als ik jeuk heb en ik kan niet krabben wordt ik echt gek! vind t dus best sneu zo'n draadje...

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:24

Renske20 schreef:
dat stroomdraadje op stal, ik ken iemand met friezen die ook stroomdraadhjes op stal spande tegen t schuren, maar als ik er over nadenk, als ik jeuk heb en ik kan niet krabben wordt ik echt gek! vind t dus best sneu zo'n draadje...

ja dat is wel waar......maar op de wei kunnen ze dat ook niet...dus dan moet je een keus maken!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:26

ja ik nspa t ook wel, zeker die man hier die met zn friezen naar keuringen etc gaat, maar als ik er over nadenk vind ik t best sneu, als ik jeuk heb wil ik ook krabben!
m'n pony met zomereczeem haal ik trouwens ook altijd de voerbak weg als ze weer begint te schuren hoor Knipoog

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:27

Dat vindt ik dus ook super sneu voor die dieren.

Mijn paard heeft ook zomerexzeem en staat dus altijd op stal. Ik krijg echter regelmatig adviezen van mensen in de trant van stroomdraad langs de stal tegen het schuren of op de wei gooien met een flinke stroomdraad erom heen.

Sorry maar ben je nou helemaal gek. Als je zelf jeuk heb en ik bind je handjes op je rug wordt je dan blij. Boos!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:38

We wijken af...
Maar: mijn IJslander staat ook in een wei, helemaal afgemaakt met stroomdraad. In de stal heb ik ook een lijntje gespannen (voor in begin).
Mja, krabben..dat doet ie toch wel, met zijn hoeven of gaat op zijn kont draaien.. EN..als je blijft krabben wordt het alleen maar erger.
Dan zal ie zich geheel open schuren met alle gevolgen van dien.

Ik durf 'm gewoon niet efkes binnen te zetten, vanwege dat ** geschuur.
Ik ga er nu maar eventjes heen en bekijk het even. Scheve mond

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:42

Is echt niet zielig. Zijn vacht is daar voor gemaakt. Z'n vacht is helemaal waterdicht

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:04

Ik denk dat jou ijslander dat wel kan hebben hoor. Zeker een ijslander. Mijn engelse volbloed merrie staat ook dag en nacht buiten. Ze hebben wel een loopstal, maar gaan er niet in staan. Ze heeft het echt niet koud! Je moet alleen niet gaan poetsen enzo, maar dat snap je zelf ook wel Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:09

nou....volgens mij is het zo dat als ze echt behoorlijk lang in de regen staan, dat de huid dan wel nat kan worden... ja en dan kunnen ze het dus koud krijgen...
maar dat moeten ze echt behoorlijk in de regen staan

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:16

Kijk eens onder www.ijslandershop.nl als je het echt niet vertrouwt. Ze hebben IJslander regendekens in het assortiment. Misschien een oplossing? Je IJslander is er in principe op gebouwd en kan het wel hebben hoor. Afhankelijk volgens mij hoe hij momenteel ook in zijn (winter)vacht zit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:39

in ijsland zelf lopen de ijslanders ook dag en nacht buiten en daar regent
het heel erg vaak! nog vaker dan in nederland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:40

het is niet zielig.....als een paard n de wilde natuur loopt word ie soms ook dagen 8ter elkaar nat

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:48

Onderweg er net naartoe zag ik diverse pony's en paarden buiten staan, zonder stal. Stelde mij wat gerust.
Ik weet dat een paard er wel tegen kan...maar het ziet er zo zielig uit. Verdrietig

De paarden hadden een HH regendeken op, maar de deken van Aarla was aardig gaan lekken. Deken loodzwaar. Die van Markus begon te lekken. Ik heb Markus z'n waterdichte S&K winterdeken opgelegd en Aarla een waterdichte IR winterdeken. Ze is 21 jr en was net op tijd.

Ik twijfel iets aan die IR deken. Da's een groen-blauw geblokte, iets vulling en zonder naden (met singels en koorden). Ik heb 'm gekocht als waterdicht. Zit een relief op de deken, (korte) streepjes-achtig.
Wie kent deze?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:35

een paard is een paard en niet van suiker. er bestaan weinig gekke vragen maar dit vind ik er toch wel eentje Lachen

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:38

Ze kunnen makkelijk buiten blijven staan. Vind wel dat er altijd iets moet zijn om te schuilen. Ik vind het niet zielig, paarden staat liever buiten in de regen dan dat ze zich binnen staan te ergeren in een stal van 3 x 3.

Maar ik weet niet wat je moet doen met rijden want als hij dan zeiknat is, tja, hoe doe je dat dan ? Zijn er mensen hier die zijn paard nat uit de wei halen en dan gaan rijden ?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:40

Pellie schreef:
een paard is een paard en niet van suiker. er bestaan weinig gekke vragen maar dit vind ik er toch wel eentje

Ik ben ook een gek mens Knipoog

Maar met rijden.. dan is ie zeiknat en leg ik er een zadel op. Plet ik daarmee niet zijn vacht en daardoor zijn anti-watervacht?
ook weet ik dat hij zweet, kom ik terug en is ie nat van regen en zweet.
Hoe doen jullie dat?
Laatst bijgewerkt door Branca op 18-11-04 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:42

Je ijslander kan het wel hebben denk ik hoor....
In de natuur zijn ook geen stallen en daar worden ze waarschijnlijk ook niet bijgevoerd.

Onze appaloosa jaarlingen(paarden) staan ook gewoon buiten met de regen.
Ze krijgen ongeveer een baal hooi per dag en 2 tot 4 kilo bix met zn 2en.
Dus genoeg om zich warm te houden vind ik zelf.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:54

Ik zou me niet druk maken hoor, vooral aangezien het een ijslander is.
Mijn Merens en shetlander hebben een wei met schuilstal maar hoe hard het ook regent, ze gaan er eigenlijk nooit in.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:16

laetitia schreef:
in ijsland zelf lopen de ijslanders ook dag en nacht buiten en daar regent
het heel erg vaak! nog vaker dan in nederland!

Op ijsland worden de paarden in de winter vaak met zijn allen in een grote schuur gezet Knipoog

Maar on topic; hij kan het wel hebben, die van mij heeft er nog nooit wat van gekregen en het regent wel vaker zo erg!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:22

Mijn paarden staan overdag ook buiten met inloopstal. Vandaag waren ze kletsnat, andere dagen gaan ze fijn onder het afdak staan. Als het paard niet graag in de regen blijft staat en hij heeft de kans om ergens te schuilen zal hij dat zeker doen, en anders staan ze gewoon lekker wat in de regen Lachen

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:18

xKatleentjex schreef:
Mijn paarden staan overdag ook buiten met inloopstal. Vandaag waren ze kletsnat

Maar wat doe jij dan als je wil gaan rijden en je paard is zeiknat ?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:51

In principe kunnen ze er gewoon tegen, mits ze uit de wind kunnen staan.
Bij mij staat er nogal veel wind + dat mijn paard geschoren is, mijn pony net 7 maanden is en ze allebei nogal snotterig zijn... heb ik ze binnen gezet.
Maar als ze mogen kiezen dan staan ze de hele nacht buiten en gaan alleen de stal in om te drinken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:21