ongesteld????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperYola

ongesteld????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 13:57

Hoi, nu weet ik niet waar ik deze vraag neer moet zetten,omdat ik hem eigenlijk ook nergens op het gehele internet kan terugvinden.

Maar worden merries ongesteld? Nu kan je wel gelijk in de lach schieten bij deze vraag, maar ik kon er geen antwoord op vinden, en ik weet het ook niet.

Als je naar honden kijkt als die loops zijn, verliezen ze kleine beetjes bloed.
Ditzelfde geld voor een kat.
En ook weet ik dat een koe afscheiding heeft wanneer ze tochtig is....

Maar hoe zit dat eigenlijk bij een paard. Verward

Dat verhaal over haar staart weet ik wel, maar dat is niet me vraag, de vraag is dus, kunnen merries tijdens de hengstigheid bloed verlies hebben?

Nou bokkers, laat maar horen

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:59

Ja, dat kan. Doorgaans gebeurt dat niet maar als een eitje echt heel rijp is wil er wel eens wat bloed met het vocht mee komen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:00

merries worden hengstig, dan plassen ze heel veel. vooral als ze een ander paard zien. dit hoeft niet perse een hengst te zijn.
de urine word ook anders van kleur, op hun vruchtbaarst is de urine in de kleur van jus d'orange .
alleen een ongesteldheid is het dus niet. honden die loops zijn ook niet echt. bij vrouwen word de binnenkant verschoont zeg maar bij een ongesteldheid. bij paarden en honden betekend hengstigheid of loopsheid dat ze juist erg vruchtbaar zijn...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:22

crossmonster schreef:
op hun vruchtbaarst is de urine in de kleur van jus d'orange.

Bloos!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:46

hahaha.

Verder ga ik met crossmonster mee.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:54

En als ze hengstig zijn ruikt het ook heel sterk

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:04

Ze worden wel degelijk ongesteld maar je merkt het niet zo Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:28

Nee, de ongesteldheid kun je niet vergelijken met mensen(zie reactie van crossmonster). Maar je kunt wel degelijk de cyclus merken bij sommige merries. Die kunne extra narrig doen, of juist extra lief of o0vergevoelig reageren als ze hengstig (of willig) zijn.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:52

Inderdaad Lusitana, heel af en toe als mijn merrie hengstig is dan zie je wel een klein druppeltje bloed, maar dat is echt niet te vergelijken met mensen.
Die van mij is altijd erg narrig tijdens de hengstigheid, is dan ook zeker niet makkelijk te rijden...

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:53

Ik ga met de meeste mee, maar ik wil nog wat toevoegen:
Als een mens ongesteld wordt, kun je op DAT moment niet vruchtbaar worden.
Als een paard hengstig is, is ze juist wel vruchtbaar.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:06

Sheronit word altijd hengstig als ze bij Esprit (andere merrie)staat in de trailer.. best wel irri.. maar Esprit is verkocht

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:32

even offtopic maar wel aanvullend. Ongestelde vrouwen kunnen wel vruchtbaar zijn. Is voor mij ook nieuw want ik heb het vroeger ook anders geleerd maar de tijden veranderen Haha! Sla de libelle er maar op na Knipoog

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:36

Shetfan schreef:
En als ze hengstig zijn ruikt het ook heel sterk

ja.. jeeej... Als de dames bij ons op stal hengstig zijn, en je mest eens tal uit, kan je het beste een gasmakser gebruiken Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:08

Nee, merries worden niet ongesteld.

Alleen primaten, waaronder dus mensen hebben een menstruele cyclus. Die stoten dus elke cyclus hun geheel endometriumwand af (ofzo, in ieder geval stoten elke maand een heel deel van hun baarmoederwand af). Tussen 2 menstruaties door vind de eisprong plaats en op dat moment is de vrouw vruchtbaar.

Honden, katten, paarden en koeien (en nog meer) hebben een oestruscyclus. dat betekent makkelijk gezegd dat ze dus niet ongesteld worden. Hun cycli verlopen van ovulatie tot ovulatie en op het moment dat ze dus loops, krols, hengstig of tochtig zijn, zijn ze ook vruchtbaar.

Daarom kunnen ze dan ook wel wat vocht en evt. een beetje bloed afscheiden. De vagina wand en de baarmoederhals gaan zich dan sterk ontwikelen en scheiden ook dat vocht af. ook kan er wel eens een vaatje knappen, want die liggen zeer oppervlakkig en dan kan er een beetje bloed meekomen.

Dit is wat ik er tot zover van heb onthouden, correct me if I'm wrong Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:09

oja, hengstigheid is dus ook een andere periode in de cyclus dan ongesteld zijn bij vrouwen

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:13

Mackie schreef:
oja, hengstigheid is dus ook een andere periode in de cyclus dan ongesteld zijn bij vrouwen

Ja, merries zijn vruchtbaarals ze hengstig zijn, vrouwen die ongesteld zijn, zijn net op het toppunt van vruchtbaarheid geweest.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:16

Dat bedoelde ik eigelijk ook!!

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:20

Lachen kijk ik had deze reacties dus niet verwacht, maar ik vind de antwoorden geweldig....

Ik had er nog nooit van gehoord, wel over hengstig zijn, en dat ze de staart naar de zijkant drukken, maar ik was gewoon erg nieuwsgierig.

bedankt

kimmie_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:27

ja t meeste is al egzegt.. idd hengstig ook ja Lachen