Wat voeren jullie je e-pony? (connemara=te dun)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mika

Wat voeren jullie je e-pony? (connemara=te dun)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 11:00

HoiHoi,

Misschien worden jullie wel helemaal gek van alle voer vragen die zo vaak worden gesteld, maar ik weet echt even niet wat verstandig is..

ET, een connemara van ongeveer 1.55, 4,5 jaar oud, is eigenlijk een beetje te dun. In de zomer in de volle wei ging het hartstikke goed, maar nu er niet veel voedingswaarde meer in het gras zit begint hij weer dunner te worden.
Voor mijn gevoel staat hij, zeker voor een connemara (=sober) vrij hoog in het voer, en hij is zeker niet graadmager, maar hij moet nu niet dunner worden, en het liefst zou ik hem wat voller zien. Met name zijn rug is niet te breed om het zo maar te zeggen, en er zit behoorlijk "veel wind onder"..... (weet het niet goed uit te leggen) Verward

Hij krijgt momenteel 's morgens 1kg schep muesli zonder haver en 1 halve schep kruidenmelange van pavo, daarbij 2 flinke handen vol luzerne en ongeveer 5 grote winterpeenen.
Dan gaat hij de wei op, waar toch nog wel ietsjes staat qua gras en daar geef ik hem ook een portie kuil. (portie = de armen flink vol).
'Savonds komt hij weer binnen, krijgt dan weer 2 flinke handen met luzerne, winterpeen, 0,5 kg merriebrok (schijnen ze dikker van te worden) en ongeveer een grote kruiwagen met kuilvoer....

In mijn ogen krijgt hij behoorlijk veel eiwit binnen, zeker door de combi luzerne/kuilvoer en ik ben bang dat hij te heet gaat worden van nog meer krachtvoer..... Iedereen waarschuwt me namelijk dat een connemara behoorlijk bomproof kan zijn tenzij je er teveel voer in stopt....Wat zouden jullie doen en wat vinden jullie van dit voerschema?

Ohja, we werken 4x per week, 3x aangespannen, flinke ritten van minimaal 15km die afwisselend door het bos en over de weg gaan, en hij gaat dan nog 1, soms 2 x per week aan de longe.

Ben heel benieuwd wat jullie ervan denken, dit voerschema heeft hij nog niet lang, de merriebrok krijgt hij pas sinds een paar dagen erbij, maar de hoeveelheid luzerne en kuil is al langere tijd hetzelfde...

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 11:06

oh, nog iets vergeten te zeggen.... Bloos! Haha!

Hij staat in de buitenstal, is geschoren, heeft een 300gr deken op (bucas waterdicht met hals) met daaronder een dikke fleece zweetdeken omdat hij het koud had.... Zijn haren groeien ook gigantisch hard, voor mij nog een teken dat hij het koud heeft gehad, iets dat normaal toch nog niet zou mogen in deze tijd van het jaar qua temperatuur......

Daardoor denk ik ook dat hij echt te weinig voer krijgt/kreeg, omdat hij moeite heeft zichzelf warm te houden.... Nu met de dikke fleecedeken erbij onder gaat het trouwens beter en heeft hij het niet meer koud.
Mocht het straks echt kouder worden heb ik eventueel ook nog een 200gr staldeken die erbij onder kan...... Maar de mensen waar ik de bucasdeken heb gekocht garanderen die deken van -10 tot +10 graden, zonder dat er extra dekens bij op zouden moeten.... Verward

Snappen jullie het allemaal nog?? Tong uitsteken Ik maak er een mooi warrig verhaal van volgens mij.... Clown

Liliantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:13

Ik woon op een connemara stoeterij bij ons hebben de pony,s wel dekens op mar niet zo dik als die van jou ze krijgen pavo sportbrok en kuilgras meer niet maar ik weet niet hoe oud je pony is sommige pony,s kunnen hun eten niet meer goed wegkrijgen mischien zo je muesli of slobber kunnen proberen en kijken of hij ook hakenop de kiezen heeft groetjes lilian

Liliantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:15

O ik vergeet iets het wordt weer winter de voedingsstoffen in het gras gaan daarom verloren ze kunnen daardoor weinig voeding uit het gras haen en dus moet je extra bijvoeren

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 11:16

Liliantjuh schreef:
Ik woon op een connemara stoeterij bij ons hebben de pony,s wel dekens op mar niet zo dik als die van jou ze krijgen pavo sportbrok en kuilgras meer niet maar ik weet niet hoe oud je pony is sommige pony,s kunnen hun eten niet meer goed wegkrijgen mischien zo je muesli of slobber kunnen proberen en kijken of hij ook hakenop de kiezen heeft groetjes lilian

Et is 4,5 jaar oud en zijn gebit is ongeveer 2 maanden terug helemaal gecontroleerd. Toen zijn zijn wolfstandjes eruit gehaald en was zijn gebit verder helemaal perfect....
Hij wordt elke 8 weken ontwormd, dus daar kan het ook niet aan liggen, de mest is altijd goed, nooit te dun ofzo...
Al dat soort dingen zijn allemaal al uitgesloten....

Hoeveel sportbrok krijgen die paarden als ik vragen mag? En zijn ze wel of niet geschoren?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:18

Ja, elke paard is anders, mijn e-pony krijgt s' ochtends en 's avonds een kilo brok. Na het rijden krijgt hij nog een kilo luzerne brok. En natuurlijk tussendoor dingen als appel, wortel enzo.
Misschien is maisbrok een idee. Was eerst ook van plan om dat bij te voeren, worden ze goed dik van heb ik van verschillende mensen toen gehoord.
Verder zou ik niet al te veel naar andere kijken. Elk paard is ander, elk mens eet ook veel meer dan de ander of wordt sneller koud.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:38

hai mika, je crosst dus al behoorlijk rond met ET zo te zien Haha! ! toppie hoor OK dan! !
ik zou hem maïsolie bijvoeren, met zijn grootte/gewicht mag hij rustig 4á 500ml per dag krijgen (beetje opbouwen natuurlijk).
dat kan je prima door zijn luzerne mengen, misschien nog wat zemelen erdoor om het niet te vettig te laten aanvoelen.
olie is een prima energieleverancier, ze worden er niét heet van, en nee, ze gaan er ook niet van aan de dunne Haha! .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:52

ik zou gewoon wat hooi erbij gaan voeren, worden ze wel voller van maar niet druk...

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:56

veel mais worden ze lekker dik van of gewoon meusli

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:11

timmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:27

Kuilmais, zou naar het schijnt 1 van de betere oplossing zijn, om een paard dikker te krijgen. Bij mij hielp het alvast enorm, en heb nu een "dikke" pony. Ze worden hier ook nog eens rustiger van. Misschien helpt het bij jou ook wel...

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 02:23

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Ik kon niet eerder reageren omdat mijn comp vandaag onder handen werd genomen, maar hij doet't weer....

Wat die olie betreft zal ik zeker die site even gaan lezen, ben er nu nog niet aan toe gekomen..... Hij krijgt welliswaar wel elke dag lijnzaad olie, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de hoeveelheden die ik hem nu zou moeten gaan geven.... Ik zoek het zeker uit!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 08:24

Hoi,

In het boekje van de Pavo (paard en voer) las ik ook wat over bietenpulp wat je paarden kunt voeren die wat aan de dunne kant zijn.
Misschien heb je er wat aan.

Succes!

Judith

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:22

Ik heb dan wel geen Epony of connemara, maar mijn pony is ook ooit te dun geweest, en neigt daar nog wel een naar, maar ik heb gewoon advies gevraagt bij de groothandal waar ik voer haal,

dravertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:11

ik geef mijn paardje ook bietenpulp om haar een beetje op gewicht te houden. Ze valt erg snel af en komt niet gemakkelijk aan. Bij mij werkt het prima!! Ze wordt er ook niet heet van of zo.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:25

Ik heb het boek van Coby van Baalen & Johan Hinnemann gelezen, en daar stond in dat zij hun paarden voeren met normale biks en kuil.
Paarden hoeven ook eigenlijk niet van allemaal tierelantijnen en wat dan ook voor speciaal voor blabla.
Wij voeren onze paarden gewone biks, kuil en een klein beetje muesli door de biks (muesli alleen in de winter) en in de winter hebben we ook wortels. Dus als ik jou was zou ik niet teveel 'speciaal' voer gebruiken om je pony dikker te maken. Sommige pony's zijn aan de dikke kant, en sommige aan de dunne. Kun je eigelijk niet gigantisch veel aan doen voor je ideaalbeeld. (zo denk ik er over)

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:47

Rosalie123 schreef:
Ik heb het boek van Coby van Baalen & Johan Hinnemann gelezen, en daar stond in dat zij hun paarden voeren met normale biks en kuil.
Paarden hoeven ook eigenlijk niet van allemaal tierelantijnen en wat dan ook voor speciaal voor blabla.
Wij voeren onze paarden gewone biks, kuil en een klein beetje muesli door de biks (muesli alleen in de winter) en in de winter hebben we ook wortels. Dus als ik jou was zou ik niet teveel 'speciaal' voer gebruiken om je pony dikker te maken. Sommige pony's zijn aan de dikke kant, en sommige aan de dunne. Kun je eigelijk niet gigantisch veel aan doen voor je ideaalbeeld. (zo denk ik er over)

biks is net zo 'speciaal' als een andere vorm van krachtvoer hoor Knipoog . in de ene vorm zit wat meer eiwit in geconcentreerde vorm, in de andere wat meer koolhydraten, en in nog een andere wat meer vet. en daar kan je dan tussen kiezen, afhankelijk van het paard/pony, zijn gevoeligheden en zijn behoeften .
van biks alleen al bestaan er tig soorten, dus wat noem jij dan speciaal of normaal?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:08

Hoi Sonja (lang niet gesproken!),

Eerst over die deken: een geschoren paard heeft altijd meer dekens nodig als normaal, dus ik denk niet dat je mag uitgaan van die -10 tot +10.
Je merkt aan je paard dat hij het toch te koud heeft gehad, dat vreeeeet energie. Ook is het dier nog volop in de groei (mn breedtegroei natuurlijk). Het dier heeft dus echt flink wat energie nodig, en vooral als ie zo de winter in gaat.
Hoe is je paard nu? Is hij nu bomproof? Zo ja, waarom ben je dan bang om te veel te gaan voeren omdat je van 'horen zeggen' hebt dat ze dan niet meer bomproef zijn? Dat verschilt toch bij elk paard. Zie mijn arabier, die staat erg hoog in het voer, en is zo bomproef als de pest, iets wat niet hoort dus.
Ik zou dus gewoon meer gaan bijvoeren, als je merkt dat ie onhandelbaar wordt, dan kun je altijd weer minderen. Gewoon uit zoeken hoe jou paard daar op reageerd dus.

Verder zijn die granen mengsels fantastisch, want er zitten veel zaden en kruiden in, maar om nou te zeggen dat er echt energie in zit... Neem een goede (sport)brok, De draversbrok van Havens vind ik zelf erg goed, en ik denk dat dat in jou geval ook wel goed is. Granen enzo zijn prima, maar moeten altijd gecombineerd worden met een brok, omdat daar de verhoudingen toch beter in zijn verdeeld.

En dan nog iets over die hoge hoeveelheden olie bijvoeren: een scheutje is prima, maar zéker niet teveel, een halve liter per dag is echt uit den boze!!! Waarom: met zo verschrikkelijk veel vet krijg je gegarandeerd leververvetting, vooral als je het langere tijd vol gaat houden. En dat is dus echt funest voor je paard!!! Zeker NIET doen dus!
Kleine hoeveelheden vet kunnen paarden prima aan (dan gaat het mbv chylomicronen door het lymfe), maar grote hoeveelheden (meer dan ong. 75 ml per dag) kan een paard gewoon niet meer afvoeren door de lyme, en het gaat dan rechtstreeks naar de lever en zorgt daar (op den duur) voor leververvetting. Leververvetting is echt heel gevaarlijk, en dat wil je dus niet hebben.

Ook zou ik persoonlijk hooi gaan bijvoeren, in onbeperkte hoeveelheden, ter buikopvulling, en brokken dus voor de energie.
Wat je ook nog kan proberen zijn zemelen (altijd aanmaken met water!!!), daar zit weinig (geen) energie in, maar zijn wel goede buikvulling. Toch vind ik dat niet zo'n goede optie als (sport)brok + hooi. De musli's zal ik er zeker bij houden, maar niet als hoofdzaak. Of gewoon meer kuilvoer, maar ik zou zelf liever voor hooi kiezen (maar ja, dat is misschien niet zo objectief, omdat ik zelf altijd paarden heb gehad die erg slecht hebben gereageerd op kuilvoer).

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:08

Oei, dat is een flinke lap tekst geworden....

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:22

Hoii!!

Mijn ponys krijgen Havens Power Plus Topsport .... dat is een mengsel van 5 verschillende soorten granen met rode stukjes ?¿?¿ en kleine bixjes.Dit voeren ze standaard bij ons op stal aan ALLE paarden.Ik had ook een beetje problemen dat mijn pony dun was maar van dit voer komen ze best aan ...!! vooral als je wat minder zwaar traint! Ik heb geen idee wat een zak voer moet kosten...maar misschien moet je dat eens proberen ? Met mijn pony heeft het allemaal geholpen!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:29

Mijn pony (1.55) krijgt smorgens 1 kilo pavo sportbrok & 3 plakken hooi, smiddags een plak hooi, na het rijden een halve kilo brok, savonds 3 plakken hooi en weer een kilo brok.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:46

carola schreef:
En dan nog iets over die hoge hoeveelheden olie bijvoeren: een scheutje is prima, maar zéker niet teveel, een halve liter per dag is echt uit den boze!!! Waarom: met zo verschrikkelijk veel vet krijg je gegarandeerd leververvetting, vooral als je het langere tijd vol gaat houden. En dat is dus echt funest voor je paard!!! Zeker NIET doen dus!
Kleine hoeveelheden vet kunnen paarden prima aan (dan gaat het mbv chylomicronen door het lymfe), maar grote hoeveelheden (meer dan ong. 75 ml per dag) kan een paard gewoon niet meer afvoeren door de lyme, en het gaat dan rechtstreeks naar de lever en zorgt daar (op den duur) voor leververvetting. Leververvetting is echt heel gevaarlijk, en dat wil je dus niet hebben.

ik kan me voorstellen dat je deze bedenking maakt. maar heb je de link gelezen die ik daar heb neergezet? en gezien wie dat advies heeft gegeven?
www.voedingsadviespaard.nl
hier kan je één en ander nog verder bekijken. lijkt me zéér sterk dat iemand met deze expertise op het gebied van paardenvoeding adviezen zou geven waar paarden (uiteindelijk) dood van neervallen.

maar ik probeer of ze dit via mail misschien nog even wil toelichten....wie niet waagt, niet wint Knipoog .

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 11:37

carola"]
Hoi Sonja (lang niet gesproken!),
[/quote]

Hoi! Dat is inderdaad een hele tijd geleden..... Ik ben niet meer zo heel veel op bokt, tijdgebrek, lees nog wel veel, maar plaats eigenlijk geen nieuwe topics de laatste tijd....

[quote="carola"]
Eerst over die deken: een geschoren paard heeft altijd meer dekens nodig als normaal, dus ik denk niet dat je mag uitgaan van die -10 tot +10.
Je merkt aan je paard dat hij het toch te koud heeft gehad, dat vreeeeet energie. Ook is het dier nog volop in de groei (mn breedtegroei natuurlijk). Het dier heeft dus echt flink wat energie nodig, en vooral als ie zo de winter in gaat.
[/quote]

Ik heb die man, waar ik de dekens heb gekocht, nog duidelijk gezegd dat ET is geschoren, en gevraagd of deze adviezen van bucas golden voor geschoren of ongeschoren paarden.. Kreeg daar niet echt duidelijk antwoord op om eerlijk te zijn, maar hij dacht dat 300gr (met hals) meer dan genoeg moest zijn..... Niet dus.... Scheve mond Et's vacht groeit ook als een gek, moet denk ik begin januari wel weer scheren, wat voor mij ook een teken is dat hij het koud heeft gehad. Als hij het warm genoeg zou hebben zou zijn vacht toch minder snel groeien, of zit ik dat nu ter plekke te verzinnen? Verward Heb eigenlijk ook geen ervaring met geschoren paarden, weet alleen nu dat het met rijden super goed is, hij dreef eerst echt van het zweet, niet droog te krijgen, en nu, na een goede cooling down kunnen zijn dekens er zo weer op, hij zweet niet eens echt na....

[quote="carola"]
Hoe is je paard nu? Is hij nu bomproof? Zo ja, waarom ben je dan bang om te veel te gaan voeren omdat je van 'horen zeggen' hebt dat ze dan niet meer bomproef zijn? Dat verschilt toch bij elk paard. Zie mijn arabier, die staat erg hoog in het voer, en is zo bomproef als de pest, iets wat niet hoort dus.
Ik zou dus gewoon meer gaan bijvoeren, als je merkt dat ie onhandelbaar wordt, dan kun je altijd weer minderen. Gewoon uit zoeken hoe jou paard daar op reageerd dus.
[/quote]

Het is eigenlijk gewoon zo dat iedereen me waarschuwt dat ET welliswaar net een mooi klein sport paardje is, maar ondertussen natuurlijk wel een connemara is, een ras dat sober moet worden gehouden... Toen ik hem kocht, Ingeo weet dat ook, zij heeft hem toen ook gezien bij zijn vorige eigenaar, stond hij ook vrij laag in het voer maar zag hij er niet uit in mijn ogen.... Heel sprieterig en slungelig, echt zo'n puberpaard.... Dat is het natuurlijk nog steeds wel, hij is tenslotte nog hartstikke jong en nog helemaal in ontwikkeling, maar er mag gewoon meer vlees op....
Qua bespiering is hij al heel erg opgeknapt, al mist hij nog steeds wel veel op de voorhand, en aan zijn hals, maar dat zal ook zijn leeftijd zijn.

De adviezen die ik heb gekregen van mijn voerleverancier zijn om merriebrok bij te gaan geven.... Schijnt dat men eerder paarden ook vaak kalverpoeder over het voer deed om ze wat voller te maken, en volgens hem bereik je hetzelfde met merriebrok door de hoge gehalten melkpoeder die daarin zitten. En hij zei dat wanneer ET op gewicht is we een goede basis/sportbrok moesten gaan voeren, eventueel aangevuld met wat muesli.

Momenteel gaat het met het rijden hartstikke goed, hij wordt wel wat "heter" dat kunnen we wel merken, maar nog niet echt op een hele verkeerde manier, al wilde hij afgelopen week bijna ervandoor voor een vrachtwagen die misschien nog wel 30 meter weg was, en hij eigenlijk nog nooit voor zoiets is geschrokken. Maar goed, kun je dat ene incidentje in verband brengen met het voer? Ik weet het niet.... Hij is wel anders als anders, veel meer looplust, al ontbrak het hem daar nooit aan.... Maar voor mij wel een teken dat ik wel een klein beetje op moet passen met wat ik erin stop.
In principe halen ze uit kuilvoer en luzerne ook al heel veel energie denk ik, en dat krijgt hij toch wel in redelijk grote hoeveelheden.

[quote="carola schreef:
Verder zijn die granen mengsels fantastisch, want er zitten veel zaden en kruiden in, maar om nou te zeggen dat er echt energie in zit... Neem een goede (sport)brok, De draversbrok van Havens vind ik zelf erg goed, en ik denk dat dat in jou geval ook wel goed is. Granen enzo zijn prima, maar moeten altijd gecombineerd worden met een brok, omdat daar de verhoudingen toch beter in zijn verdeeld.

Ook zou ik persoonlijk hooi gaan bijvoeren, in onbeperkte hoeveelheden, ter buikopvulling, en brokken dus voor de energie.
Wat je ook nog kan proberen zijn zemelen (altijd aanmaken met water!!!), daar zit weinig (geen) energie in, maar zijn wel goede buikvulling. Toch vind ik dat niet zo'n goede optie als (sport)brok + hooi. De musli's zal ik er zeker bij houden, maar niet als hoofdzaak. Of gewoon meer kuilvoer, maar ik zou zelf liever voor hooi kiezen (maar ja, dat is misschien niet zo objectief, omdat ik zelf altijd paarden heb gehad die erg slecht hebben gereageerd op kuilvoer).

Ik had dit jaar hooi gekocht, 500 balen, maar heb nu een beetje "ruzie"met degene die het mij heeft verkocht.... Allereerst zit er enorm veel stof in, superslecht dus, en daarbij heb ik hem tegen een kameraad horen zeggen dat zijn moeder, zij heeft ook 40 paarden, niet moest weten van welk land het hooi kwam omdat er kruiskruid groeide.
Ik heb dat land gezien en dat hooi geweigerd, maar hij laat het dus wel zijn moeder opvoeren aan de paarden, en nu vertrouw ik het hooi ook al helemaal niet meer....(buiten het stof verhaal om)....
Het ligt hier op de zolder, hij zou er voor zorgen dat het weer wegging en dan kreeg ik mijn geld terug, zover heb ik het weten te redden, maar hij is niet echt blij met me..... Zal me trouwens een biet wezen, de gezondheid van mijn paarden gaat me voor alles.

Het kuil dat ik nu krijg is speciaal voor paarden geteeld, het is behoorlijk droog (bijna hooi) zonder stof/schimmel, en van hele goede kwaliteit. En het allerbelangrijkste, ik heb er een kruiskruidvrij garantie bij, iets wat voor mij heel zwaar telt gezien het feit dat heel drenthe momenteel vol staat met kruiskruid en niemand schijnt te beseffen hoe gevaarlijk het is.
Afgelopen zomer heb ik nog zoveel mensen gesproken die niet eens weten wat voor plant het is en wat het gevaar ervan is, daar krijg ik gewoon kippenvel van........ Echt niet gewoon..... veel van die boertjes hier schijnen te denken dat het allemaal wel meevalt, en dat het een sterk overdreven verhaal is dat over het kruiskruid verteld wordt....

Maar goed, ik heb er ook een mooi lang verhaal van gemaakt.... Op deze manier heb je weer wat leesvoer.... Knipoog Haha! Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:05

Inderdaad s het wat leesvoer! Weet je nu al wat je wilt gaan proberen? Trouwens, ik heb een 400 grams deken liggen op m'n nu nog (ongeschoren) Edje. Dus ik denk dat je inderdaad iets te laag zit met je dekens.
Ingeo: prima als jij het aan jou paard geeft, maar ik wil mijn paard daarvoor niet gebruiken als proefkonijn. De resultaten op korte termijn zullen best goed zijn hoor, maar hoe is het met dat paard na 5 of 10 jaar?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:48

- bietenpulp (geeft vulling is zeer fijn vooral bij sobere paarden)
Dus dan de bietenpulp brokken weken in water