Zijn dit realistische prijzen voor een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Zijn dit realistische prijzen voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 06:24

Ik denk erover misschien terug de sport in te stappen na twee jaar recreatief te hebben gereden. Dan zal er dus ook een paard gekocht moeten worden, en niet enkel voor mij, maar ook voor mijn zus die nu een verzorgpaard heeft (met mijn steun mag ze dat denk ik wel van mijn ouders).
Er moeten dus twee verschillende paarden komen, die voor totaal andere dingen geschikt moeten zijn. Ik heb een korte beschrijving gemaakt, maar heb eigenlijk geen idee van prijzen. Dus heb ik er ook een bedrag bijgezet waarvan ik denk dat het realistisch is. Natuurlijk weet ik dat het in praktijk erg kan verschillen (bijvoorbeeld o.i.v. afstamming, ervaring en dergelijke).

Paard 1:

- geschikt voor sport (tot Z2)
- liefst licht ingereden, nageeflijk en licht (maar wie wil dat niet?)
- pittig met rijden, maar eerlijk
- 4-6 jaar oud (max. 7)
- indien een merrie: met papieren (ivm eventueel fokken later)
- stokmaat min. 1.65m
- modern van snit, intelligent en elegant hoofd
- 3 goede basisgangen in vrijheid: stap duidelijk overstappen, draf goede verruiming, galop onderbeen onder lichaam plaatsen
- geen stalgebreken
- sociaal tov mensen en andere paarden
- klinisch en röntgenologisch goedgekeurd (wat kost dat trouwens, die keuringen?)
- geen zomereczeem!
- dressuuraanleg, -bouw of -gangen pluspunt
- beetje spingen is pluspunt

--> ongeveer 4000 euro

Paard 2

- geschikt voor recreatief en wedstrijden tot L2 (misschien M1)
- doodbraaf is vereiste! weg niet dood voor been
- liefst oefeningen tot L2 niveau (hoeft niet perfect) kunnen
- 7-12 jaar (max. 14)
- indien merrie: papieren ivm eventuele fok
- stokmaat min. 1.60m
- geen zware stalgebreken (die nadelig zijn voor gezondheid bv)
- klinisch goedgekeurd
- geen zomereczeem!
- springen is pluspunt
- braaf en eerlijk belangrijker dan exterieur, maar mooi is natuurlijk altijd meegenomen

--> 2000-3000 euro

Zit ik ongeveer goed? Of veel te hoog, te veel eisen,... In de praktijk is het vaak natuurlijk "wat de gek er voor geeft", maar we moeten een beetje realistisch zijn.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:19

denk dat je iets hoger moet gaan zitten met de prijs

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:28

Kijk eens op marktplaats wat ze vragen voor paarden. Dan kan je een beetje vergelijken.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:41

voor een goed (Z2)paard betaal je echt wel wat meer dan 4000 euro, ik zou net zoals wat Luuntje zegt eens op marktplaats kijken!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:49

Je betaalt tegenwoordig beste prijzen voor de paarden.
De Z paarden gaan dan ook wel boven je budget liggen

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:24

Ik denk dat TS een met paard 1 een paard bedoelt dat de lichamelijke capaciteiten heeft om Z2 te halen, niet dat het paard al Z2 moet zijn . Er zijn voor 4000,- euro echt wel jonge paarden te vinden met de kwaliteiten die ze vraagt.

Voor Paard 2 denk ik ook aan de prijsklasse die erbij staat, toevallig heb ik net zo'n paardje gekocht en de merrie die ik verkocht voldeed ook aardig aan de eisen die je gesteld worden voor paard 2 en de prijsklasse lag ook tussen de 2000,- en 3000,- euro.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:29

mmm ik denk dat je voor de eerste moet gaan denken aan 5000, 6000 euro

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:32

Denk inderdaad ook dat je prijzen, zeker voor de Z2, te laag is hoor.
Daar betaal je tegenwoordig best geld voor; zeker als hij al helemaal gekeurt moet zijn.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:08

Ik denk dat je òf geluk moet hebben, òf iets hoger moet gaan zitten, òf genoegen moet nemen met iets minder van je eisen of een klein gebrek.

Gewoon goed rondkijken. € 4000,- is al weer 8800,- gulden. Daar moet je toch een eind mee komen, maar misschien niet zo ver als jij wilt.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:22

NoaC schreef:
Denk inderdaad ook dat je prijzen, zeker voor de Z2, te laag is hoor.
Daar betaal je tegenwoordig best geld voor; zeker als hij al helemaal gekeurt moet zijn.

Ze wil een jong paard die ze zelf nr het Z2 wil rijden... Toch TS?

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:41

Satine schreef:

Paard 1:

- geschikt voor sport (tot Z2)
- liefst licht ingereden, nageeflijk en licht (maar wie wil dat niet?)
- pittig met rijden, maar eerlijk
- 4-6 jaar oud (max. 7)
- indien een merrie: met papieren (ivm eventueel fokken later)
- stokmaat min. 1.65m
- modern van snit, intelligent en elegant hoofd
- 3 goede basisgangen in vrijheid: stap duidelijk overstappen, draf goede verruiming, galop onderbeen onder lichaam plaatsen
- geen stalgebreken
- klinisch en röntgenologisch goedgekeurd (wat kost dat trouwens, die keuringen?)
- geen zomereczeem!
- dressuuraanleg, -bouw of -gangen pluspunt
- beetje spingen is pluspunt

--> ongeveer 4000 euro

Mijn paard komt wel een beetje over een met het paard wat je hierboven beschrijft... Die van mij was hengst. Zadelmak. klinisch en rontgenologisch goedgekeurd. ( keuringen met buigproef geloof €75,00 en rontgonologisch geloof €150,- hihi prijzen op voorbehoud.
goede basisgangen. makkelijk door te rijden tot Z2 en potentie voor hoger. Nou goed de rest van je rijtje voldoed hij ook zeker aan..

Maar ik heb het dubbele betaald voor wat jij hier neer hebt gezet... Denk dat je idd een hoop moet gaan vergelijken.. En marktplaats is hier idd een goede plaats voor..

Groetjes joyce

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 13:58

luuntje schreef:
Kijk eens op marktplaats wat ze vragen voor paarden. Dan kan je een beetje vergelijken.

Het probleem op marktplaats is dat er meestal te weinig info gegeven is, je het paard niet bewegen e.d. Daarom vroeg ik hier aan de mensen of zij er iets van weten. Er zullen allicht mensen zijn die paarden kopen en verkopen, die net al op veel plaatsen geweest zijn enz. Ervaring in de praktijk van de paardenhandel dus.
Vanop markplaats word ik dus niet veel wijzer, maar toch bedankt voor de tip!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 14:04

Ziolette schreef:
Ik denk dat TS een met paard 1 een paard bedoelt dat de lichamelijke capaciteiten heeft om Z2 te halen, niet dat het paard al Z2 moet zijn . Er zijn voor 4000,- euro echt wel jonge paarden te vinden met de kwaliteiten die ze vraagt.

Voor Paard 2 denk ik ook aan de prijsklasse die erbij staat, toevallig heb ik net zo'n paardje gekocht en de merrie die ik verkocht voldeed ook aardig aan de eisen die je gesteld worden voor paard 2 en de prijsklasse lag ook tussen de 2000,- en 3000,- euro.

Inderdaad, dat was de bedoeling, dacht dat het duidelijk zou zijn in de beschrijving.
Een 4-6 jarig paard dat Z loopt, is zal inderdaad in een andere prijsklasse liggen (en ik ben ook geen voorstander van zo jong al zo hoog, zes jaar ging dan misschien nog nét).
Daarom had ik er dan ook bijgezet: licht aangereden (net iets verder doorgereden dan zadelmak).

Voor alle duidelijkheid: dus een paard dat de capaciteiten, zowel lichamelijk als psychisch, in zich heeft om ooit het Z2 te halen. Verder mag natuurlijk altijd, maar dit zou in de toekomst toch realiseerbaar moeten zijn.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 14:07

Dus een paardje dat eigenlijk nog niets kent, buiten het gewicht van de ruiter en stap, draf, galop en halthouden. Maar de potentie voor ooit...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:08

volledig keuren ( incllusief 18 foto's ) kost op zijn goedkoopst rond de 275 euro, en je hebt ook duurdere klinieken die er 450 euro voor durven te vragen
elk paard kun je naar de Z rijden.
maar als je een paard wil die net dat beetje extra's heeft, dan zul je flink boven je budget moeten gaan reiken
ben je ook tevreden met wat minder. dus een gewoon paard wat netjes loopt. dan kun je voor het geld dat jij geschat had een leuk dier kopen
mensen weten tegenwoordig heel goed wat ze verkopen.
een echt goed bewegend paard gaat echt niet onder de 4000 euro weg
is ie wel goedkoop,dan heeft ie 9 van de 10 keer een gebrek onder de leden !
als jede afgelopen tijd alleen recreatief hebt gereden, kun je beter een wat goedkoper paard kopen, die naar de M of Z rijden, en als je zeker weet dat het wedstrijd rijden je bevalt, kun je m dan alsnog verkopen en een betere kopen !
want dalijk zit je met een duur paard te kijken en heb je geen zin meer in wedstrijden !

caarootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:12

denk dat je voor paard 2 toch wel rond de 4 a 5 duizend euro moet rekenen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:14

paard 2??
ik weet wel zeker van niet !
als je goed rondkijkt vind je echt wel wat leuks
zoals er al omschreven staat hoeft ie niets te kennen. geen concoursen te hebben gelopen dus
hoeft niet mooi te zijn , als ie maar braaf en gezond is..
voor 2000 euro heb je 100 % zeker weten iets leuks in handen hoor

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 14:56

crossmonster schreef:
elk paard kun je naar de Z rijden.

Dat denk ik niet, ik heb een merrie gehad die absoluut geen lol zag in dressuur, en er ook de capaciteiten niet voor zou hebben gehad, hoewel ik haar zelfs als tweejarige had gekocht en volledig naar mijn hand kon zetten. Maar het was gewoon haar 'ding' niet en hoe harder we trainden, hoe slechter het ging.

Citaat:
maar als je een paard wil die net dat beetje extra's heeft, dan zul je flink boven je budget moeten gaan reiken
ben je ook tevreden met wat minder. dus een gewoon paard wat netjes loopt. dan kun je voor het geld dat jij geschat had een leuk dier kopen
mensen weten tegenwoordig heel goed wat ze verkopen.
een echt goed bewegend paard gaat echt niet onder de 4000 euro weg
is ie wel goedkoop,dan heeft ie 9 van de 10 keer een gebrek onder de leden !

Het hoeft geen tweede Bonfire te zijn hoor. Met jonge paarden heb je wel vaker dat ze goed kunnen bewegen, maar enkel in vrijheid, en niet onder de man. En dan vragen (particulieren) denk ik niet zo gek veel geld, maar ik kan mis zijn.

Citaat:
als jede afgelopen tijd alleen recreatief hebt gereden, kun je beter een wat goedkoper paard kopen, die naar de M of Z rijden, en als je zeker weet dat het wedstrijd rijden je bevalt, kun je m dan alsnog verkopen en een betere kopen !
want dalijk zit je met een duur paard te kijken en heb je geen zin meer in wedstrijden !

Ik heb de laatste twee jaren recreatief gereden waarmee ik wil zeggen dat ik geen wedstrijden reed en gemiddeld een tweetal keer per week. Daar wil ik dan niet mee zeggen dat ik niet gedressuurd heb. Ik heb vorig jaar een driejarige BWP'er helpen inrijden en rijd nu voorlopig mijn pony terug. Hoewel hij al vergevorderd is in de dressuur, nu ongeveer op Z2 niveau, is het voor mij geen uitdaging meer, ik heb hem namelijk alles zelf geleerd. En nog meer kan niet meer voor hem, hij zit zowat op zijn limiet (perfectioneren daarentegen wel).
Ik rijd overigens al 12 jaren paard, waarvan 8 jaren wedstrijd. Heb zelf pony's en paarden gehad en diverse andere ingereden voor andere mensen. Ook een tijdje lesgegeven, heb mijn diploma van Initiator (weet niet of jullie dat kennen in Nederland, is een erkend diploma om te mogen lesgeven. Ik weet dus echt wel waar ik aan begin hoor. De laatste twee jaren 'recreatief' is dan ook vanwege mijn studie, anders was ik nooit gestopt.
Maar na twee jaren treuren wil ik terug gaan dressuren. Ik dacht dat ik er wel overheen zou geraken, een leven zonder 'de sport' maar dat lukt na twee jaren nog steeds niet. Ik mis het elke dag meer en meer.
Liefst wil ik een paard waar ik zo ver mogelijk mee geraak (maar 1 000 000 euro is mijn budget ook weer niet), want ik weet dat je je niet mag hechten aan een paard, maar ik doe dat automatisch als het goed klikt. En dan wil ik niet elk half jaar een ander paard! Mijn vader zou trouwens gek worden, hij rijdt niet en moet eerst vertrouwen opbouwen enz., want hij zorgt ook voor hen.
Maar als ik het hele verhaal niet wist zou ik dat waarschijnlijk ook aanraden aan die persoon. Knipoog

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:29

Wat jij zoekt is een paard met potentie, een jong paard, een paard wat in de toekomst de Z2 kan bereiken en heel belangrijk een die klinisch en rontgonologisch 100% is, dat kost gewoon geld en met 4000 euro zou ik het knap vinden als je hem vindt!!

Zeker jonge paarden die licht aangereden zijn (met potentie) zijn gewoon paarden in de duurste prijsklasse (relatief gezien dan) juist omdat een jong paard nog een hele (sport)toekomst voor zich heeft en mogelijk de potentie heeft om heel ver te komen in de sport.
Kijk je nou bijvoorbeeld eens naar een wat ouder paard van 6 jaar of ouder, die kan ook de potentie hebben om ver te komen, bijv. Z2!! Maar die is misschien nog niet een ruiter tegen gekomen met potentie Knipoog
En die paarden die liggen meer in de prijsklasse waar jij over praat: rond 4000 eurootjes.

Wat betreft paard 2 denk ik dat je goed zit met de prijs, voor 2500 euro heb je een heel leuk recreatiepaard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:41

Valencio schreef:
Zeker jonge paarden die licht aangereden zijn (met potentie) zijn gewoon paarden in de duurste prijsklasse (relatief gezien dan) juist omdat een jong paard nog een hele (sport)toekomst voor zich heeft en mogelijk de potentie heeft om heel ver te komen in de sport.

Geef eens een indicatie voor de door jou genoemde 'duurste prijsklasse', ben benieuwd waar je dan aan denkt.
Zijn er meer mensen die hier een idee over hebben?

Verward

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:44

Vind dat je erg laag zit met je prijzen..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:53

Valencio schreef:
Wat jij zoekt is een paard met potentie, een jong paard, een paard wat in de toekomst de Z2 kan bereiken en heel belangrijk een die klinisch en rontgonologisch 100% is, dat kost gewoon geld en met 4000 euro zou ik het knap vinden als je hem vindt!!

Wat betreft paard 2 denk ik dat je goed zit met de prijs, voor 2500 euro heb je een heel leuk recreatiepaard.

Heb net een jong paard gekocht via een handelaar incl. alle keuringen en gecontroleerd door andere DA. Paard heeft zeker vermogen en is zeer veelzijdig maar ook ruin. Ik zat echt wel een stukje hoger als 4000 euro. Hij wordt nu doorgereden en dat zit allemaal in de prijs.

Je zou 4000 euro wel een paard kunnen vinden maar dan wel in het noorden van het land na lang zoeken. En misschien wat bemerkingen op keuringsrapport.

Bel gewoon eens wat mensen voor prijzen die meerdere paarden verkopen.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:03

Je kunt ook nog wel op meerdere sites kijken dan op Marktplaats.nl!
www.hippios.com is een algemene, paarden koop/verkoop site.
natuurlijk kun je ook bij de sites van de rassen kijken, b.v. www.kwpn.nl blablabla..
Er zijn vast nog wel meer mensen op bokt die ook een paardenverkoop-site weten.

horsenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:05

Ik denk dat je zowel voor paard 1 als voor paard 2 wel goed zit qua prijs, maar voor paard 1 zal je denk ik wat langer moeten zoeken. Dit is wel een goede tijd om een paard te kopen omdat veel stallen in de winter boxen te kort komen.
Succes met zoeken !!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:29

Ik denk ook dat je met paard 2 wel op een goed bedrag zit. Ik wil straks zelf ook op zoek naar een paard met die eigenschappen en ben niet van plan om meer dan 3000 euro uit te geven.