subli ponybrok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paars

subli ponybrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 19:17

Krijgt een 2,5 jarig paard voldoende binnen als ik hem deze brok ga voeren? Hij heeft namelijk enorm veel energie, krijgt echt genoeg beweging, want hij loopt de hele dag buiten met een aantal andere paarden, maar het is net een kruidvat. Nu is me geadviseerd hem op deze brok (2 kg per dag) te zetten omdat daar veel minder eiwit en energie in zit dan de onderhoudsbrok die hij nu krijgt (ook 2 kg per dag). Dat snap ik en wil ik ook wel gaan proberen, maar zal hij wel voldoende voedingstoffen binnenkrijgen om verder lekker door te groeien? Hij is nu iets van 1.65 ongeveer en gaat natuurlijk nog verder de lucht in! Graag jullie reacties of ervaringen!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:00

Als hij echt zo druk is kan dat vast wel, maar ik zou er dan wel voor zorgen dat hij goed hooi krijgt. Als hij echt hard moet gaan werken zou ik hem wel voer gaan geven waar meer eiwit en energie in zit...

Je kunt natuurlijk ook wat mengen...dat je een deel van het biks wat hij nu krijgt vervangt voor ponybrok...want hij is natuurlijk wel jong en dan zijn paarden gewoon nog druk...daar doe je niets tegen...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:05

Dat is toch die brok van de Boerenbond? Die heb ik laatst ook aangeschaft, het ziet eruit als konijnenvoer, zo klein. Kijk even naar de bestandsdelen, maar meestal komt de basisbrok wel op hetzelfde neer. In ponybrok zit alleen wat minder van alles.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:26

Het eiwit gehalte en de energie zijn inderdaad lager maar daar in tegen zijn de vitamines weer wat hoger (daarom is het een goed voer voor koudbloeden).Dus ik denk dat je dat best kan voeren hoor aan je paard.
Mijn paardje = kruising warmbloed koudbloed werkt 5/6 dagen in de week en die doet het er ook goed op.Zij moet dit voer hebben ivm maisallergie en ik kan niet zeggen dat ze er slechter van is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:56

Waarom krijgt een 2,5 jarig paard wat nog niet in training staat (lijkt mij) zo vreselijk veel brok per dag? Kan je niet wat meer kwalitatief ruwvoer geven, en 1 kilo brok per dag ofzo?

Basisbrok is het simpelste brok, en dat voer ik ook, in tegenstelling tot wat je zou denken zit er in Ponybrok meer eiwit, daar kwam ik achter toen ik het ging vergelijken... Verward

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:16

Ik pas me aan bij vorige reply. Alle paarden die bij ons in de wei staan krijgen op dit moment geen extra voer dan wat er aan gras staat in de wei. Straks als kouder wordt, dan krijgen ze extra hooi en brokken bijgevoerd.

Wij hebben zelf ook subli.

Maar als je paard hebt waar je nog niet echt mee traint 2 kilo brok per dag voert vind ik het niet gek dat dat dier zoveel energie heeft.

Pas idd op met teveel eiwitten.

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:17

2 kilo brok plus altijd buiten staan in de wei.. is denk ik erg veel voeding.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 21:20

Hij staat niet op het gras, maar in een paddock. Hij krijgt dus geen gras bij, dat zou idd te veel worden!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:40

ik zou gewoon zon hele groote baal hooi in de paddock gooien
dat hebben wij ook gedaan ( ze hebben nu in de winter ook geen gras)
en dan minder brok voeren..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:58

mijn paarden staan ook op de pony brok van subli ,

maar in jouw geval zou ik eerst iets minder brok en meer hooi voeren
daarbij staat iedere gezonde 2,5 jarige wel iets te stuiteren (vergelijk t maar met de leeftijd tussen een kleuter en een jonge tiener )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:02

Bedankt voor alle snelle tips/reacties!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:42

Toch even een schopje in de hoop op iets meer reacties van mensen met de ervaring dat een heet paard wat rustiger werd op de ponybrokken.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:08

Ik voer mijn 2.5 jarige shet hengst ook subli ponybrok. Paarden worden er neit rustiger van als andere gewone brok. Er zit alleen minder eiwit in en het eiwit dat er in zit komt langzaam vrij.

Voor een paard weet ik niet maar mijn mini krijgt per dag een kilo ponybrok en een halve kilo muesli met kruiden