De ideale dressuursingel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

De ideale dressuursingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 19:07

Ik wil dus voor het dressuurzadel wat ik sporadisch (nou ja, 1 keer per week) gebruik graag een mooie singel erbij.
Het moet een donker bruine leren zijn. RVS gespen.

Welke zijn goed, en welke niet? De singel moet zacht voor het paard zijn en dus goed gevormd. Paard is nogal gevoelig.

Zelf vind ik die Barefoot singels erg mooi. Zijn misschien niet specifiek gemaakt voor een dressuurzadel, maar wel mooi afgewerkt zo op de foto. Iemand hier ervaring mee?
De lengte moet ong. 70 cm zijn. 65 kan evt. ook.

Andere merken en modellen?
Laatst bijgewerkt door germie op 17-11-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:20

Ik vind zelf die neopreen singels het fijnst. Lekker zacht voor het paard, droogt snel als het nat is en makkelijk te wassen (en dus snel weer droog).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 19:25

Ik wil graag leer, dat vind ik toch nog net even fijner. Ik gebruik nu of een leren, maar die is te hard (hele oude), daar moet dus een bontje om. Of een Cottage Craft, maar die is niet mooi meer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:29

ik heb zowel een leren als een neopreen

de neopreen gebruik ik dagelijks dat vind ik net even fijner voor mijn paard.
de leren gebruik ik voor wedstrijden
de leren is een stubben...die vind ik persoonlijk het lekkerst van de leren singels
zacht voor het paard en kwalitatief gezien goed leer.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:32

ik vind de leren dressuursingels van passier erg fijn Ik heb zelf een zwarte, maar hij is er ook in het bruin. Het kost even wat, maar dan heb je ook echt wat! Gewoon een superfijne singel, goed gegevormd en fijn leer.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:58

Ik heb een dressuursingel bij mijn zadelmaker Dan Kroetch gekocht.
Hij is ook van leer, aan beide kanten met elastiek, en er zit onder de buik een kleine "flap". Je moet het vergelijken met een springsingel met buikflap, alleen is de flap dan kleiner. hierdoor wordt de druk op het borstbeen goed verdeeld ofzo..
Hij is iig erg fijn, mijn paard heeft een hele gevoelige huid ,maar krijgt geen schuurplekjes oid. Aan beide kanten van de gespen zit een flap met klittenband die je over de gespen kunt doen (ook van leer).
Je moet trouwens uitkijken met leren singels dat je er niet een neemt die uit banen bestaat, maar dat je er een neemt die uit een stuk bestaat.
Banen gaan namelijk snoeren (net als een te strakke broekriem)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:13

@Passionato.. ik ben heel benieuwd hoe dat zadel eruit ziet... maar de foto's op je profiel doen het niet

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:18

Die van Passier zijn inderdaad erg mooi en die van Prestige mogen er wat mij betreft ook zijn!

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:33

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:45

Hoi Germie,

Singel van de barefoot is idd best mooi ! Ik ben ook op zoek naar een goede singel voor mijn dressuurzadel, maar ik weet nog niet eens van watvoor materiaal ik hem wil !!
Ik heb nu een neopreen, maar mijn paard is na het rijden vaak behoorlijk nat onder de singelplek. Geen idee of dit met een leren singel ook zo is !?

En voorgevormd of niet ?
Je hoort namelijk weer vaak van een voorgevormde singel dat de druk op de smallere plekken vaak groot is (= dus niet goed ).

ALs je elastiek wil, neem dan wel een singel met een 2 kanten elastiek. Met aan 1 kant schijnt het zadel scheef te trekken.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:49

Ramsesje schreef:
ik heb een forestier singel echt super singels
http://www.horsewood.com/presentation/index.htm
hier staat een foto ik heb die anatomique courte

Pffff een franse site ! Maar ik ben eruit gekomen Knipoog Mooie singel, maarre waar koop je die ? En hoe duur ?

Groetjes,

Maris

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:49

Ik heb voor m'n vzh zadel een Kentaur lederen singel en een stubben. Beide zijn prima, hebben aan 1 kant elastiek en het zadel trekt er niet scheef van hoor Verward

Ik vind die voorgevormde singels wel mooi, maar heb nooit gehoord dat ze te veel druk op bepaalde plaatsen zouden leggen.

Die franse site heeft inderdaad mooie spullen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:54

He je 6000ste berichtje !

Mijn zadel is net vernieuwd, en de zadelmaker zei nadrukkelijk GEEN singel kopen met maar aan 1 kant elastiek !!!!

Over de drukverdeling, op de smallere plaatsen van een voorgevormde singel zou de meeste druk komen, klinkt op zich wel logisch toch ?

Singel van Dan Koetsch schijnt ook een goede te zijn ........ .

Maar de barefoot is waarschijnlijk wel heel veel goedkoper als alle andere genoemde leren singels .

Groetjes,

Maris

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:08

Ja, geen idee waarom die foto's in mijn profiel het niet doen.. ben ik al tijden mee bezig.
Die singel heeft trouwens ook in de bit gestaan.