Opfoktroubles....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unity

Opfoktroubles....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:28

Mijn pennygevoelens spelen op, hellup!!

Collector's Item (zie profiel) staat sinds ca. anderhalve maand in de opfok.
Hij staat in een groepje van 5 veulens. Er loopt dus één veulen bij, een bakbeest van 140/150 cm groot. Deze joekel terorriseerd mijn Tummetje(ik zei toch: Penny met een dikke P)
Mijn watje laat zich samen met zijn maatje alle kanten heen jagen. Zijn maatje deelt af en toe nog een mep uit, maar Tum durft gewoon simpel weg niet.
Hij word dus weggejaagd bij het eten en zit onder de wondjes.

Ik zorg samen met nog iemand dat er èn voor het voerrek èn midden in de box voer ligt.

Verder issie snot verkouden, weliswaar aan de beterende hand. Hij lijkt helemaal op te leven als ik er ben.

Wat moet ik hier nou mee?? Iedere groep heeft een rangorde, zo hoort dat nou eenmaal.
Mijn vader wil hem graag weg halen daar, ik zelf ben het daar (nog niet) mee eens.
Hij staat daar nl goed, heel belangrijk maar daarnaast ook: het kost me niks(voor wat hoort watsysteem.)

Aangezien het dus niet mijn stal is, kan ik ook niet de beslissing maken om de grote er tussen uit te halen.
Zou Tum het lef krijgen om hem er tegen aan te meppen??
Of maak ik me gewoon druk om niks?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:32

Ik denk dat er na anderhalve maand toch wel eens rust in de tent (box) moet komen. Ik begrijp dat je twijfelt. Rangorde bepalen in niet altijd even leuk om te zien, maar als dat gejaag aan de gang blijft, dan is dat niet ok natuurlijk. Moeilijk hoor...

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:38

Dat is dus het punt(mijn punt), na anderhalve maand zou dit uitgeknokt moeten zijn, maar dat grote beest blijft aan hel kloten.....

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:38

ok lang leve de bokt censuur.... Vervelen dan maar....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:41

zulke dingen kunnen heel lang duren, maar ik vraag me eigenlijk af waarom hij niet gewoon bij die andere uit de buurt blijft?
blijkbaar zoekt ie toch confrontatie op, anders zou hij niet onder de plekjes zitten.
of kan hij simpel weg niet wegkomen?
dan zou ik denk ik toch wat anders gaan proberen..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:46

Ja, maar hij moet toch ook eten en dat staat de leider niet toe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:51

dan zou ik lekker penny zijn en hem daar weghalen.

Haha! Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:04

ligt eraan.
als het echt zo ver gaat dat de grote hem achterna blijft zitten (gewoon vals doen) zou ik hem wel weghalen. Als hij 'gewoon' minder makkelijk bij het eten kan niet. Grote kans dat hij dan ergens anders ook de pechvogel is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:10

Als er echt geen ruimte is voor hem om weg te komen met zijn maatje zou ik hem daar weghalen als ze die grote niet ergens anders willen zetten. Lijkt mij niet echt fijn de hele dag voor je leven te moeten rennen. Straks krijgt hij nog voeding te kort.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:28

Myra1 schreef:
Grote kans dat hij dan ergens anders ook de pechvogel is.

Dat hoeft niet hoor. Ik denk dat het eerder aan de leider ligt, die niet van ophouden weet, dan aan de ondergeschikte.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:07

En als je 2 eetplekken maakt die ver van elkaar liggen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:17

Hoe groot is de box waarin ze staan?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:04

nou, dan ben ik een Penny oma, na 1,5 maand moet er echt rust in de groep heersen. Ze mogen best met elkaar spelen, ook ruzie maken maar niet aldoor..... Voerplekken op verschillende plaatsen maken, zodat hij toch behoorlijk mee kan eten, is erg belangrijk. Doorda hij niet lekker in zijn vel zit, mist hij ook nog de energie.

door ervaring weet ik, dat zo'n veulen later vreselijk bang kan worden voor andere paarden. En dan met name als je van plan bent om hem te gaan rijden. Zo'n veulen kan geen zelfvertrouwen krijgen, maar dat begrijp je vast wel.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:14

Tessebes schreef:
Ik denk dat er na anderhalve maand toch wel eens rust in de tent (box) moet komen. Ik begrijp dat je twijfelt. Rangorde bepalen in niet altijd even leuk om te zien, maar als dat gejaag aan de gang blijft, dan is dat niet ok natuurlijk. Moeilijk hoor...

Dit is idd niet goed, als de rangorde bepaald is (meestal binnen 1 week, zeker bij veulens/jaarlingen) moet er rust zijn in de koppel.

Vertoont die grote dit gedrag alleen naar die van jou, of is hij ook zo tov de anderen?
Als hij dit alleen doet naar die van jou, zou ik toch overwegen om Tum samen met zijn maatje over te plaatsen naar een andere groep.

Als die grote echter tegen alle andere zo lastig is, dan zou hij over geplaatst moeten worden, naar een groep grotere en/of oudere dieren.

Vreemd dat de beheerder/ eigenaar van die opfokstal zelf al niet in gegrepen heeft, want dergelijk gedrag en de onrust die er uit voorkomt gaat ten koste van het hele koppel.

Bij ons werden de veulens altijd geplaatst op leeftijd en karakter en maat. Dat kon ook makkelijk, omdat we altijd meerdere koppels veulens en jaarlingen hadden.

Leeftijd is vaak bepalend in een koppel, want tussen een vroeg en een laat veulen kan meer dan een half jaar verschil zitten en dat is veel als het karakter ook nog dominant is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:29

Kitten schreef:
Vreemd dat de beheerder/ eigenaar van die opfokstal zelf al niet in gegrepen heeft, want dergelijk gedrag en de onrust die er uit voorkomt gaat ten koste van het hele koppel.

Vind ik ook. Dat dominante dier past waarschijnlijk beter in een oudere groep, daar heeft de eigenaar van dat dier in de toekomst ook meer profijt van.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:23

Kan je niet gewoon vragen of de staleigenaar het voer verdeeld over meerdere plaatsen?
Ik heb een tijdje bij een hengstenhouder stage gelopen en zij fokken zelf altijd een paar honderd jonge paarden op. Ze zijn opgedeeld in leeftijd maar het zijn alsnog grote groepen van zo'n dertig stuks. Ze hebben verschilllende hooiruiven in de weides in de zomer en najaar maar dan nog zie je met het op stal halen van de paarden dat er altijd een ontzettend dik mormel tussenzit die gewoon gevaarlijk is. Die beesten zijn gewoon echt lijp ook voor ons was het geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
Het is gewoon een kwestie van goed het voer verdelen en opletten of hij de rest niet al te veel terroriseerd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:30

Alles kan komen door een te kleine huisvesting! Geef ze een echt ruime box dan is er vaak niets aan de hand want dan kunnen ze uit elkaars buurt blijven. Mijne stond met 12 andere in een opfok box van maar liefst 25 x 5 meter. En overdag lekker naar buiten. Daarom ben ik zo benieuwd hoe groot die box is. 5 veulens in een box van 4 x 5 bijvoorbeeld (heb ik gezien bij stoeterij 't centrum, kwamen daar maar 3 x per week uit om 1 1/2 uur in de stapmolen lopen.....) tja, dat is vragen om problemen en in dat geval zou ik hem daar ook zeker weghalen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:42

Zou idd eens opverleggen met de eigenaar van de stallen kijken wat die ervan vind.

Je hebt ook de kans dat ze gaan knokken op het moment dat jij aankomt dan voelt hij zich misschien beter en komt de groet erop af. Ze zullen vast niet 24 uur per dag aan het vechten zijn.

Verkouden worden jonge dieren nu allemaal dat is niet erg worden ze ook weer sterk van.

Ik zie bij ons bij de veulens ook altijd dat de verschillende voerplekken maken en ook lekker uit elkaar. Zodat ze in alle rust en genoeg te eten krijgen.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:47

Tessebes schreef:
Vind ik ook. Dat dominante dier past waarschijnlijk beter in een oudere groep, daar heeft de eigenaar van dat dier in de toekomst ook meer profijt van.

meer nog, die dominante leert in deze groep helemaal de verkeerde dingen; hij heeft de éne na de andere winnaarservaring, en heeft dan blijkbaar ook nog het karakter om zelfs 'aan de top' nog niet tot rust te komen.
die zou hóógnodig een keer van een meerdere de mantel mogen uitgeveegd worden. de opfok dient met name om respect te krijgen, niet om de terrorist te leren uithangen.
dit is trouwens ook wat ik het nadeel vind aan de zozeer bejubelde opfok in de vorm zoals het er meestal aan toegaat : ze staan met voornamelijk leeftijdsgenootjes, en dat is niet het patroon zoals het er in de natuur (op die leeftijd) aan toe gaat.

ik zou hem weghalen als 'de grote' niet verplaatst wordt. ik vind je helemaal niet penny Knipoog !

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:36

De box is een meter of 3 bije een meter of 10.
Ze gaan iedere dag een uur of 3 naar buiten. Voeren doe ik nu al op 2 plekken.

Het punt is een beetje dat weg halen niet zo gemakkelijk ligt, de situatie zou daar(afgezien van die grote dan) veel beter zijn als dat ik 'm hier thuis neer zou zetten.
Maar die grote tussen de jaarlingen planten is misschien niet eens zon heel verkeerd idee. Ik zal vanmiddag es even overleggen.
Hij heeft het meest de pik op de mijne, maar daarnaast ook op de rest. Op 1 na. De kleinste(ondertussen ook een groot secreet) is helemaal veilig voor hem.

Het is niet zo, dat het alleen gebeurt als ik er ben, ze knokken de hele dag door. Er lopen daar wel 15 x per dag mensen langs.

Tum zit nu helemaal onder de korstjes.
Maar zou dit kunnen komen door medicijnen/pijnstillers die hij een hele tijd heeft gekregen?? ZOu het dan kunnen zijn dat alle troep/rottigheid er nu uit komt??

Het verkouden zijn, daar maak ik me niet zon zorgen over. Dat moet hij gewoon ff uitzieken. Hij krijgt wel wat extra vitamines toe gestop en dampo op zijn neus.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:43

Medicijnen of pijnstillers veroorzaken door de rit geen korstjes, tenzij hij er allergisch op zou reageren.

Dus ik zou wel even kijken of hij per ongeluk niet een schimmel, mijt oid heeft opgelopen.

Kijk uit met dampo op zijn neus, dit spul is erg scherp en kan op zijn neus wel degelijk korstjes veroorzaken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:12

De box lijkt me wel lang genoeg, maar is niet zo diep. 3 meter geeft een paard niet echt de ruimte om achter de "boeman" langs naar de andere kant te lopen. Dat was bij ons met die 5 meter al net an. Maar daar konden ze vaart maken om erlangs te glippen.
Wat heeft hij gehad dat hij medicijnen en pijnstillers nodig had? De natuur is keihard en paarden pikken een zwakkere er feilloos uit. Als de huidige "boeman" wordt verplaatst staat er meteen een ander op om het stokje over te nemen. Dampo op zijn neus zou ik niet doen, dat is idd erg scherp en die verkoudheid hoort gewoon erbij dat komt wel goed, ook zonder dampo. Ze moeten weerstand op gaan bouwen, dus aan snotneuzen ontkom je helaas niet!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:18

Kitten schreef:
Medicijnen of pijnstillers veroorzaken door de rit geen korstjes, tenzij hij er allergisch op zou reageren.

Dus ik zou wel even kijken of hij per ongeluk niet een schimmel, mijt oid heeft opgelopen.

Kijk uit met dampo op zijn neus, dit spul is erg scherp en kan op zijn neus wel degelijk korstjes veroorzaken.

Er zit een laagje kinderdampo op de buitenkant van zijn neusvleugels, werkt een beetje als bij mensen.
Hier zijn geen korstjes van te vinden.

De korstjes zitten over zijn lijf. Maar wat ik bedoel, is zou het kunnen dat "de troep" zijn lichaam verlaat??
Hij heeft een grote ontsteking gehad, een operatie en dus veel pijnstillers, ontstekingsremmers en andere medicijnen.
Een soort ontgiftigen dan zeg maar???

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:21

Goh, die kleine van jouw heeft al een hoop meegemaakt! En dan het afspenen eroverheen en een andere stal met niet zo aardige "room-mates" én nu verkouden...gossie. Er is dan al een hele hoop gebeurt in zijn jonge leventje. Ik denk toch dat je voorzichtig moet zijn hem wéér te verplaatsen, zou idd eens proberen om de "boeman" ergens anders neer te zetten. De andere hebben dan ook iets meer ruimte.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:22

paars schreef:
De box lijkt me wel lang genoeg, maar is niet zo diep. 3 meter geeft een paard niet echt de ruimte om achter de "boeman" langs naar de andere kant te lopen. Dat was bij ons met die 5 meter al net an. Maar daar konden ze vaart maken om erlangs te glippen.
Wat heeft hij gehad dat hij medicijnen en pijnstillers nodig had? De natuur is keihard en paarden pikken een zwakkere er feilloos uit. Als de huidige "boeman" wordt verplaatst staat er meteen een ander op om het stokje over te nemen. Dampo op zijn neus zou ik niet doen, dat is idd erg scherp en die verkoudheid hoort gewoon erbij dat komt wel goed, ook zonder dampo. Ze moeten weerstand op gaan bouwen, dus aan snotneuzen ontkom je helaas niet!

Tum heeft (waarschijnlijk door een mep van moeders) los bot stukje gehad aan de binnekant van zijn dij. Dit is er pas na 3 weken antibioticum voeren/spuiten er uit gekomen.
Vervolgens heeft hij 2,5 weken in de kliniek gestaan en heeft daarna nog een maand op antibiotica gestaan.

De veearts raadde het smeren van KINDERdampo/vicks aan. Verder maak ik me niet zo druk om die verkoudheid, het was alleen niet enkel een loopneus, hij was echt verkouden.
Dus op veearts'zn aanraden dampo en vitamines.