Een jaarling mais voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Een jaarling mais voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:03

Hallo,

Ik heb een jaarling welsh cob hengst. En hij krijgt 1kg veulen brok van pavo, en 1x havervrije muesli van pavo op een dag, en 3x per week slobber. Verder krijgt hij 6 plakken hooi op een dag, en staat overdag op t weiland. Ik vind hem aan de achterkant weer iets invallen. Is het verstandig hem mais bij te voeren?
Het zijn geen wormen die hij heeft, want hij heeft vorige week nog een wormenkuur gehad, daaruit is niks gebleken dat hij wormen had. Overigens had hij die wel in september. Maar daarvan was hij al weer goed bij gekomen.

Ik voerde hem eerst 1,5kg brok en 1kg muesli. Toen had hij dit niet. Zou het hierdoor komen dat ik hem minder brok ben gaan voeren op een dag? Of zou het al helpen wanneer ik hem mais erbij zal gaan geven?

Graag hoor ik jullie reacties hierop, en ook adviezen.

Groetjes Priscilla

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:27

volgens mij voer je genoeg, ik zou er zeker geen mais bij gaan voeren.
denk dat het eerder te maken heeft met groeien.
waarom heb je het voer eigenlijk veranderd als hij het daar wel goed op deed?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:37

ellepel schreef:
volgens mij voer je genoeg, ik zou er zeker geen mais bij gaan voeren.
denk dat het eerder te maken heeft met groeien.
waarom heb je het voer eigenlijk veranderd als hij het daar wel goed op deed?

Hij kreeg het als bijvoer toen hij zoveel ingevallen was door de wormen. En hij stond toen noggewoon dag en nacht. Nu staat hij alleen overdag. Dus vondtik bijna 3kg voer op een dag een beetje te veel worden. En daarnaast ben ik meer hooi gaan voeren, en ook slobber erbij. Ze krijgen bij mij op stal 4x per dag eten. En daarvan krijgt hij 2x een emmer met peen en appels. en dan 2x krachtvoer. Dus vandaar Lachen
Ik zat er trouwens ook aan te denken hem luzerne erbij te gaan geven.. Maar ik twijffelde dus nog voer mais of luzerne.

joya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:40

HOi,

De pony die ik lease is ook erg in een gezakt bij ze kont omdat hij ziek is geweest ik zou hem wel meer voeren want zhivago zo heet de pony krijgt nu ook meer op een dag hij staat in het weiland hij krijgt een halve kilo bix halve kilo muslie en nog is maismeel erbij dat is een echte dikmaker misschien kan je je normale scheme aanhouden maar dan een klein beetje mais meel erbij doen dat doen wij nu en het helpt wel

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:41

joya schreef:
HOi,

De pony die ik lease is ook erg in een gezakt bij ze kont omdat hij ziek is geweest ik zou hem wel meer voeren want zhivago zo heet de pony krijgt nu ook meer op een dag hij staat in het weiland hij krijgt een halve kilo bix halve kilo muslie en nog is maismeel erbij dat is een echte dikmaker misschien kan je je normale scheme aanhouden maar dan een klein beetje mais meel erbij doen dat doen wij nu en het helpt wel

En wat kost zo'n zak? Want ga vanmiddag tog even nieuw voer halen, kan ik het misschien gelijk mee nemen.

joya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:49

Het kan ook een groeispurt zijn en met mais meel moet je wel verzichtig zijn want het ene paard komt er van aan en de ander gaat aan de diaree
Je kan beter iets meer bijvoeren krijg ik net te horen
dus je kan beter gewoon iets meer voeren want jou jaarling is waarschijnlijk in de groeispurt en heeft iets meer voer nodig

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:52

Dan doen we dat. En is het dan niet goed er tog een klein schepje maismeel bij te doen? Of zeg je van niet? Want strax komt hij meer op stal.. en dalijk wordtie zo druk van dat vele biks, of niet? Ik wandel wel een aantal keer per week met hem...

joya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:07

Nou je kan het wel doen maar er zit heel weinig vitaminen en andere belangrijke dingen in maismeel
Je moet kijken of hij er tegen kan je kan het ook aan je dierenarts vragen wat hij verstandig vind
Maar maismeel kan je wel geven maar het is wel dat als je extra bijvoerd gewoon meer beter dingen in zit dus je moet zelf beslissen wat je wilt je kan mais meel geven maar het ene paard word er dik van en het andere paard krijgt er diaree van dus er zitten wel een risico aan vast

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 12:34

joya schreef:
Nou je kan het wel doen maar er zit heel weinig vitaminen en andere belangrijke dingen in maismeel
Je moet kijken of hij er tegen kan je kan het ook aan je dierenarts vragen wat hij verstandig vind
Maar maismeel kan je wel geven maar het is wel dat als je extra bijvoerd gewoon meer beter dingen in zit dus je moet zelf beslissen wat je wilt je kan mais meel geven maar het ene paard word er dik van en het andere paard krijgt er diaree van dus er zitten wel een risico aan vast

Ja inderdaad... Niet dat hij nou gevoelig is voor dingen. Maar ik zal het vanmiddag eens vragen aan de mensen waar ik altijd mijn voer koop, wat hun aanraden.. Bedankt iig!

joya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:35

asjeblieft