graag antwoord,paard mager hoeveel lucerne geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

graag antwoord,paard mager hoeveel lucerne geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:59

Mijn paard staat in een nieuwe groep overdag in de paddock waar ze onbeperkt hooi kunnen eten maar ze komt er nog niet bij. Ze wordt steeds magerder. Ze krijgt 3 kilo bix op een dag en in de stal ligt nog wat hooi. Nu heb ik lucerne maar hoeveel maatbekerscheppen kan ik per keer geven aan der? bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:08

krijgt ze wel de kans om te eten?
in elk geval goed ontwormen, tandarts even laten kijken,want ze kan problemen met t gebit hebben.

lucerne is dacht ik 1 schep per keer.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:17

tandenh zijn goed,ontwormt wordt ze ook op tijd. Zestaat sinds 1,5 week in nieuwe groep en sinds die tijd is ze afgevallen. Ze komt overdag niet echt bij het hooi nog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:18

Als ze sinds 1,5 week afvalt, klinkt het alsof de groep het niet toe staat dat ze eet. Misschien kan je vragen of zij het op een ander plekje kan krijgen (bijv. een stukje van de anderen af)? En anders onbeperkt hooi op stal (dus een grote hoeveelheid) zodat ze de schade dan in kan halen. Zou geen lucerne gaan voeren.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:38

Ze krijgt niet hooi op een ander plekje in de paddock en de boer wil ook niet meer hooi in stal leggen savonds omdat de paarden de hele dag al in de paddock kunnen eten. Ik heb ook niet de mogelijkheid zelf hooi mee te nemen en neer te leggen ergens. dus daarom dacht ik aan lucerne

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:09

lucerne kun je vrij veel van bijvoeren hoor, soms krijgt een paard het als hoofdvoer. jammer dat de boer niet snapt dat je paard nog niet in de kudde staat en meeëten mag. misschien kan hij de hooi door de paddock verspreiden zodat de paarden in kleine groepjes staan?
ik liet die boer maar in zijn 'waarde' en zou in een ongezien moment wat meer hooi in d'r stal neerleggen. Schijnheilig

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:38

Die boer heeft 1 hooiruif in het midden staan van de paddock en daar gaat al het hooi in. Luna wordt daar nog weggetrapt. Vanavond heb ik ook wat hooi eruit gepakt en extra in de stal gelegt.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:02

Mocht je toch lucerne ( zitten wel veel vit. en min. in) willen voeren dan wel rustig opbouwen en niet in 1 keer volle emmer geven, dan vergroot je de kans op koliek.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 22:48

okee bedankt voor de tips