Wat doen tegen dunne mest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Wat doen tegen dunne mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:49

M'n paardje heeft nogal vaak last van dunne mest. Da's niet fijn want ze maakt zo heel d'r staart smerig en krijgt zachte hoefzolen bij d'r achterhoeven.

Ik heb gekeken waar het aan kan liggen en de dingen die de oorzaak zouden kunnen zijn heb ik weggedaan of vervangen. Maar toch was het vandaag weer raak.
Het is echt smerig want voor de stal wordt t een prut waar de anderen ook niet blij mee zullen zijn denk ik...

Weet iemand iets tegen dunne mest? Het is nog geen water maar het lijkt wel een soort koeienvlaai Huilen

Ze krijgt per dag 2 kilo onderhoudsbrok van cavalor staat overdag op de wei en krijgt als ze op stal gaat een bultje kuilgras wat ik vantevoren controleer op schimmel want daar let degene die het geeft niet op.

En ze staat dag en nacht onder een 300 grams winterdeken maar ik weet niet of dat wat uitmaakt voor de dunne mest.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 16-11-04 19:55, in het totaal 3 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:51

Of hoort dit bij Medisch?

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:09

Kuilgras kan de oorzaak zijn. Sommige paarden krijgen van kuilgras erge dunne mest en als er eens een baal wat droger is hebben ze er meestal minder last van, daarom hebben die paarden het vaak de ene keer erger dan de andere keer.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:14

Ow, da's vervelend. Ik kan hier niet kiezen uit hooi ofzo. Dat heeft ze thuis altijd gehad omdat ik niet zo'n fan van kuilgras ben.
Dus ik moet gewoon zorgen dat de kuil die ze krijgt best droog is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:14

ik zou de dierenarts toch even laten komen.n er kan iets mis zijn .
van kuil krijgt de mijne het ook, dus die krijgt hooi.
verder zou ik t echt niet weten...

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:19

Wij gaven altijd droog brood.
Marja tis niet gegarandeerd dat het helpt.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:28

xxappiexx schreef:
Dus ik moet gewoon zorgen dat de kuil die ze krijgt best droog is?

Je zal zelf ook wel eens gezien hebben dat het ene kuil natter is en het andere kuil net zo droog als hooi. Meestal krijgen ze minder last bij het droge kuil, dus als er een mogelijkheid is hieruit te kiezen zou ik het doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:46

Is ze ontwormd? En ja, dierenarts laten kijken, want de dunne kan een teken van heel veel narigheid zijn...
En hoe zit het met het water dat ze drinkt..is dat vervuild?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:18

Mijn pony is daar ook heel gevoelig voor, bij een verandering in eten kan ze al aan de diarree raken. Is dus ook wel ooit als er een nieuwe pak kuil open gemaakt wordt. Wat ik altijd bijvoer is stro. Dit zorgt voor een dikkere ontlasting, en sinds ik het bijvoer heb ik ook geen problemen meer. Wel zorg ik voor stro van zeer goede kwaliteit!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:12

Stro wil ik ook bij gaan voeren.... bij die van mij spoot het er echt uit. Maar ik kijk er altijd mee uit want ze kunnen er snel koliek van krijgen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:56

Mijn veearts adviseerde geweekte bietenpulp hiervoor...

is goed voor de darmen en zorgt voor stevigere mest.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 23:03

Okee bedankt voor jullie tips! Ik wacht nog even met de dierenarts want ik ga eerst kijken of ik het op kan lossen door hooi te voeren ipv kuil.
Stro eet ze zoieso want dat ligt in d'r stal. Het water dat ze krijgt komt uit een automatische drinkbak waar ook alle andere stallen op aangesloten zijn dus dan zouden al die andere paarden er ook last van moeten hebben.
Ze is 2 weken geleden ontwormt dus dat kan het probleem ook niet zijn.
Ik zal ook de bietenpulp gaan proberen.
Bedankt!

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:05

ik denk dat het gewoon door het kuil komt hoor.
ik heb er ook 1 die alleen maar heel droog hooi moet hebben anders is hij aan de dunne.
en een beetje nat kan al genoeg zijn dat je aan de dunne raken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:10

calypso1989 schreef:
Stro wil ik ook bij gaan voeren.... bij die van mij spoot het er echt uit. Maar ik kijk er altijd mee uit want ze kunnen er snel koliek van krijgen

Dat is dus niet zo, als je goede stro hebt (en dat is dan niet het stro wat de meeste gebruiken als bodembedekking) heb je geen verhoogde kans op koliek.
Wat wij altijd doen is stro kopen bij een geitenboer. Geiten eten ook stro, en zijn er nog veel gevoeliger voor. Het stro wat wij van hun hebben is gegarandeerd goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:38

staat ze niet op stro dan?
dan zou je er elke dag een plakje stro bij kunnen gaan voeren, bij voldoende beweging krijgen ze daar echt geen koliek van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:48

Ze kan best op die wormkuren reageren, hoor, da´s best zwaar gif, al lijken jullie het in nederland te denken dat het snoepgoed is, als ik zie hoe vaak jullie ontwormen zonder dat er vastgesteld is of er wel een worminfectie is.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:04

Lusitana schreef:
Ze kan best op die wormkuren reageren, hoor, da´s best zwaar gif, al lijken jullie het in nederland te denken dat het snoepgoed is, als ik zie hoe vaak jullie ontwormen zonder dat er vastgesteld is of er wel een worminfectie is.

Maar als de worminfectie er eenmaal al is, dan ben je eigenlijk al te laat met ontwormen...
Het gaat juist om het systeem, dus om de 8 a 10 weken bijvoorbeeld. Zomaar lukraak een keer ontwormen heeft geen zin. En al helemaal niet als er minder dan geadviseerd wordt gegeven.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:40

Paard van mijn schoonzusje heeft het ook. Hij kreeg op de manege daarom hooi (kuil was daar erg slecht) en toen ging het iets beter, maar hield er nog wel last van. Nu op de nieuwe stal krijgt hij weer kuil (van betere kwaliteit) en ging het nog eiegenlijk hetzelfde. DA is geweest en hij heeft een poedertje gekregen. Dat heeft heel goed gehlopen. Hij heeft het 2 maanden gebruikt en daarna afgebouwd. Nu heeft hij er bijna geen last meer van. Alleen als het weer ineens omslaat (heel raar). Het is een erg vervelend probleem, want op een gegeven moment was het zo erg met hem dat hij iedere dag gewassen moest worden van achteren, want dan zaten er hele plakkaten. Daar gingen de vliegen dan weer op af en hij had daar zo'n last van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 13:58

Ik begin vandaag met hooi voeren. En ik heb wat bietenpulp geweekt wat ze ook krijgt.
Dat ontwormen reageert ze nooit zo lang op, vaak maar 1 dagje of helemaal niet dus t lijkt me sterk dat het daar nog aan ligt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:12

Okee, jij kent je paard. zeg, sterkte!

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:18

Ik heb ook een "diarree" paard op stal gehad en die gaven we toen op d.a advies een scheut roosvicee stop door de brokken heen.
Het paard vond het erg lekker, en de ontlasting werd er weer steviger van.

Ik zou zeggen probeer dat eens, wie weet werkt het ook bij jou paardje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:20

Schoot me ineens te binnen, ik heb een keer de tip gehad om iedere dag Yacult te geven. Was een tip van iemand uit Belgie, haar dierenarts had dat geadviseerd bij diarree. Ik heb het niet nodig gehad, omdat ik het met stro onder controle kan houden, weet dus ook niet of het echt werkt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:31

Nou, met roosvicee en yacult wacht ik nog maar even .... Knipoog
Als het door de dingen die ik nu probeer niet wat beter gaat laat ik de DA gewoon een keer kijken. Misschien kan ze gewoon niet tegen kuil ofzo, te veel eiwitten etc etc. Heb ik vandaag op stal gehoord, sommige andere paarden hebben er ook wel eens last van.
Bovendien probeert ze telkes te plassen, maar komt er niks uit of het is bruine drap :S (als ze hengstig is is die drap wit) en ze eet alleen hooi en kuil, geen brok..:S Dus als het binnekort niet over gaat laat ik de DA maar een keer langs komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:38

Dat je paard geen wormen kan hebben als je netjes ontwormt is helaas niet waar...
Daar ben ik pas ook achter gekomen...

Ik ontworm al zolang ik mijn paard heb netjes elke 2 maanden en in de zomer zelfs wel eens vaker.
Nou had mijn paard ook al een paar maanden last van dunne mest, ze was wat futloos bij vlagen en ze kreeg 2x achter elkaar koliek... Verdrietig

Volgens de veeart moest ik ook even stoppen met het kuil en hooi gaan voeren met bietenpulp om de darmen tot rust te laten komen.
Omdat dit niet voldoende hielp naar mijn zin heb ik bloed laten prikken. En wat bleek... ze had ontstekingen in haar darmen door een worminfectie!! Ondanks mijn ontwormen... Verward

Ze heeft 10 dagen antibioticia gehad en ze moet een kuur van 5 wormenkuren om de 10 dagen en dan moet het over zijn.

Ik ben blij dat ik dus toch bloed heb laten prikken!

Ik hoop dat het bij jouw paard wel gewoon aan het kuil ligt, maar gaat het niet over, denk dan nog even aan mijn verhaal... Scheve mond

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:46

zal ik ook doen, als t niet optijd beter gaat laat ik haar zeker even controleren. Ik laat de DA dan liever een keer te veel komen dan te weinig Knipoog