Winterdipje? :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Winterdipje? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:39

Ik heb dus een shet die de laatste tijd wat last heeft van losse achterbeentjes Verward Ook bijten probeert ze wel naar me. Ze heeft donderdag de stalbaas geschopt, maar ze heeft van ons beide wel de klappen teruggekregen! Ook probeert ze mij te bijten…Ik heb hier in de zomer totaal geen last van, alleen in de winter…
Wie kent dit?
Ook met longeren probeert ze me heel de bak rond te trekken, met haar kracht, want die heeft ze nou en of!!
Wie o wie weet wat dit is? :S OF wat ik er aan kan doen, behalve consequent zijn en afstraffen wat ze niet mag….

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:05

Een paardje bij ons op stal is ook ineens heel bijterig. Kan misschien toch door de winter komen of ze heeft misschien ergens pijn ofzo.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:05

tja misschien heeft ze gewoon wat te veel energie en verveelt ze zich en komt dat er op deze manier uit.
Misschien toch wat meer mee doen.
En als ze je trapt of bijt en het is écht klieren en geen pijn oid dan gewoon klap terug geven want dat mag ze niet doen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:09

Ja je hoeft maar achter der te staan, zachtjes der aan te raken. Of ze komt al de lucht in...Ook met longeren is ze super druk Verward
Misschien ligt het dan toch aan de energie ja..
Staat in de winter wel vaker op stal, zou dat het zijn? Wat kan ik der tegen doen denk je?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:12

krijgt ze teveel brok ?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:13

Paulusjuh schreef:
Staat in de winter wel vaker op stal, zou dat het zijn? Wat kan ik der tegen doen denk je?

Zou heel goed kunnen, te veel energie en verveling. Misschien toch zorgen dat ze er vaker uit komt. Kan ze overdag niet een uurtje of een paar uurtjes in een wei/bak staan?
Beetje meer beweging kan misschien ook geen kwaad, maar iedere keer het zelfde gaat ook vervelen en daardoor kan ze ook vervelend worden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:13

Af en toe (zo vaak mogelijk) even losgooien met een vriendje. Dan kunnen ze lekker spelen en gek doen. Als ik Anouar niet af en toe met een ander paard laat spelen probeert hij het met mij en dan gaat hij ook steeds bijten en duwen. Niet boos, maar een beetje uitdagen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:29

Vrije beweging zal ze niet te kort komen, denk ik.
Ze staat iedere dag van ongeveer 10 uur tot 4 uur buiten, dan naar binnen en bix en kuil etc.
Sochtends en savonds krijgt ze net geen ¼ klilo bix. Per dan dus iets minder dan n halve kilo. Voldoende dus, denk ik.
Ook de afwisseling zit wel ok, denk ikl. Dan longeren, dan rijden, dan wandelen, dan voor de kar.
In de zomer is ze ook lang niet zo druk, en ‘gemeen’ tegen je.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:32

Sorry ik weet het verder ook niet, volgens mij zit het wel goed met voer, beweging en afwisseling, denk dat je gewoon consequent moet zijn en gewoon moet doorgaan waar je mee bezig bent, gewoon niet teveel aandacht aan geven.

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:42

Ik vind (bijna) 1/2 kilo biks op een dag behoorlijk veel voor een shetlander. Onze shet krijgt niet meer dan 2 handjes biks op een dag. Probeer het eens om wat minder biks te geven, misschien helpt het.
En verder consequent zijn, maar dat zei je zelf ook al Lachen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:47

Ja ok, is misschien wel veel vergeleken met de jouwe. Maar wat doet die van jou ervoor? Deze is nog lang geen grasmaaier Knipoog ZOals veel anderen.
En met 57 kilo erop, laat ik der alsnog flink lopen. (maar hier hebben we het nu niet over Lachen ) Dus ik denk dat ze, in verhouding met wat ze presteerd, goed gevoerd wordt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:20

Iemand anders ervaring/tips?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:30

Mijn shet hengstje is ook omgeslagen en ik denk dat het inderdaad door het weer komt. Die van mij krijgt namelijk hetzelfde voer nog en staat ook nog steeds dag en nacht buiten. Het is niet zozeer dat die van mij meer schopt of bijt, maar hij is veel brutalen en dan vooral tegen zijn verzorgsters. Bij mij is hij alleen iets heter, maar dat is ook omdat hij precies weet als ik zie dat hij op zijn achterbenen staat dat hij dan ruzie heeft.
Dus hij probeert het nu als ik niet kijk. Ja Shetjes zijn wel slim. Hihi

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:31

Met onze shetlander wordt inderdaad niet intensief gewerkt, maar als ik vergelijk met de andere pony's hier vind ik het nog veel. Mijn New-Forest wordt wel vrij intensief bereden en krijgt 's zomers ongeveer een kilo biks per dag. In de winter is hij zo fris dat ik dit echt moet terug brengen naar 1/2 tot 3/4 kilo. En zeker de koudbloedjes hebben niet veel nodig, ken er genoeg waar wel vrij intensief mee gewerkt wordt en die het makkelijk af kunnen zonder krachtvoer.

Ik wil je hier mee niet aanvallen hoor! Mijn ervaring is dat veel pony's, zeker in de winter, maar erg weinig krachtvoer nodig hebben.
Maar jij kent je pony het beste, en zult dus het best in kunnen schatten wat zij nodig heeft Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:37

Mijn shethengstje krijgt ook redelijk veel eten hoor maar hij heeft het echt nodig.
1 kilo ponybrok
0.5 kilo muesli met granen
1 plak hooi.

Dit is per dag.

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:38

Dat komt me idd bekend voor, in de winter is Boo ook veel feller!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:40

daantjuh schreef:
Ik wil je hier mee niet aanvallen hoor! Mijn ervaring is dat veel pony's, zeker in de winter, maar erg weinig krachtvoer nodig hebben.
Maar jij kent je pony het beste, en zult dus het best in kunnen schatten wat zij nodig heeft Lachen

Ik voel me ook niet aangevallen haha, ik begrijp je volkomen Haha!
Ik zal es erover hebben met de stalbaas..aangezien die voert..
En wat ze misschien verder nog krijgt. Maar wat zou ik evt verder kunnen doen tegen verveling? Ik ben er gemid. 2,5 uur per dag..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:43

Mijn shetjes hebben een skippybal, een voetbal en twee wegpionnen. Ze worden dus flink verwend. Meestal probeer ik het af te wisselen dan haal ik de voetbal een week weg en dan weer de pionnen. Ze blijven het leuk vinden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:46

Haha skippybal is idd wel n goed id Lachen Haha, Lekker voetballen Knipoog
Maar zou dat helpen tegen bijten, schoppen?
Of denkt ze dat zij de baas over me is..om de een of andere reden... Verward

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:46

heeeey plientje,
hoelang en hoe intensief krijgt joy beweging? want anders zou je haar kracht voer moeten minderen, denk aan voldoende hooi, en een handje bis per dag ofzow

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:50

Ik zou je kunnen uitleggen hoe ik het met mijn hengstje gedaan heb maar is een beetje een lang verhaal voor hier. Mijn hengstje had een tijd dat als je je rug naar hem toe had hing hij echt letterlijk in je nek. Daar kwam het bijten en schoppen nog bij.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:52

Hoelang, gemiddeld n uurtje per dag. Longeren zo'n 30 minuten.
Hoe intensief, wel redelijk intensief denk ik zo. Zijn afgelopen week 1 uur naast de fiets geweest. Grotendeels gedraafd Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:54

Nou dat is inderdaad redelijk intensief denk niet dat ze teveel voer krijgt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 22:04

Idd, ik denk het ook niet.
Ik denk dat als ik minder geef, dat ze juist weer slomer gaat worden

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 15:15

Nog meer tips Knipoog ?