Platenbonte Tinkers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smookey

Platenbonte Tinkers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:25

Mijn vraag is dus, bestaat platenbont onder de tinkers??

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Ilse

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:52

natuurlijk er bestaan allerlei tinkers wat versta je eigenlijk onder platenbont? je hebt ook effen tinkers

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:00

Nou ik weet niet of dat zo natuurlijk is, platenbont is dat er een overgangs streep zit tussen de twee verschillende kleuren van de vacht in. Weet even niet of ik het zo goed uitleg.

Mijn pony heeft dus om zijn bruine vlekken nog een randje van een centimeter met de kleur bruin en wit en daar naast komt dan zijn witte kleur.

Ik vraag dit omdat mijn pony waarschijnlijk een kruising is tussen een tinker en de Samber hengst, maar Samber is platen bont, dus vroeg ik me af of tinkers ook platenbont zijn, heb er nog nooit 1 gezien eigenlijk.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:09

Je bedoelt dus eigenlijk, 'gezoomde' vlekken neem ik aan ?

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:18

gezoomde? dat ken ik niet, ja zit al te kijken naar een foto of iets, maar kan niks vinden ook. Weet niet wat je met gezoomde bedoelt als ik heel eerlijk ben.

Het is een overloop tussen de kleuren.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:28

Hier een foto van zijn hoofd, dit is het duidelijkste wat ik kon vinden. Je ziet nu dat er tussen zijn bles en het bruine nog een centimeter een soort overloop is dat is platenbont.
Bijde stip op zijn neus zie je het ook.
Afbeelding

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:32

Sommige Tinkers dragen overduidelijk Sabino bij zich. Dat vage randje is daar een kenmerk van. Het wit op de kin/onderlip ook.
Vaak zijn de vlekken dan wat grilliger zoals bij het paard van Wendy_Kila hier op Bokt.

Ik dacht dat platenbont juist een andere naam was voor Tobiano (= wat de meeste Tinkers zijn) Blond ?

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:36

Paintje schreef:
Sommige Tinkers dragen overduidelijk Sabino bij zich. Dat vage randje is daar een kenmerk van. Het wit op de kin/onderlip ook.
Vaak zijn de vlekken dan wat grilliger zoals bij het paard van Wendy_Kila hier op Bokt.

Snap even niet wat je hiermee bedoelt, Sabino?? En wat bedoel je met grilliger??

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:41

Smookey schreef:
Snap even niet wat je hiermee bedoelt, Sabino?? En wat bedoel je met grilliger??

Sabino is een vlekkenpatroon, net zoals platenbont, het kan ook in combinatie met andere patronen voorkomen. Uitleg.
Ik dacht dat Platenbont en Tobiano hetzelfde waren, maar ik kan het mis hebben.

Voor een voorbeeld van grillige vlekken kun je even in het profiel van Wendy_kila kijken.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:45

Paintje schreef:
Sabino is een vlekkenpatroon, net zoals platenbont, het kan ook in combinatie met andere patronen voorkomen. Uitleg.
Ik dacht dat Platenbont en Tobiano hetzelfde waren, maar ik kan het mis hebben.

Voor een voorbeeld van grillige vlekken kun je even in het profiel van Wendy_kila kijken.

Of Platenbont en Tobiano het zelfde zijn weet ik ik niet, heb nog nooit van Tobiano gehoord.

En de mijne is platenbont, maat heeft niet echt grillige vlekken heb ik het idee, niet zoals die van Wendy_Kila in iedergeval.

Maar of dat nou ook bij Tinkers voor komt??

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:49

Smookey"]
En de mijne is platenbont, maat heeft niet echt grillige vlekken heb ik het idee, niet zoals die van Wendy_Kila in iedergeval.
[/quote] De grillige vlekken zijn een uitdrukking. Over het algemeen zijn de randen van de vlekken minder scherp gedefinieerd als het paard Sabino draagt. Dan kan je dus ook zo een randje krijgen als jou paard in zijn gezicht heeft.

[quote="Smookey schreef:
Maar of dat nou ook bij Tinkers voor komt??

Ja hoor, dat doet het.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:31

Dat overgaande randje heet officieel gezoomd, zo heb je ook bv bij aftekeningen op de benen dat bij sommige paarden het wit eerst overgaat in een gemengde kleur en dan in het bruin/zwart/vos whatever.
Dan heb je bv een de benaming : sok, gezoomd
Dat komt omdat daar de onderhuid en onderste haartjes al vaak donker zijn, maar de bovenste haren niet.

Maar dat heb ik dus idd wel bij meerdere Tinkers gezien