Is een paard nog wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Is een paard nog wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:02

Ik dacht dat ze alleen in amerika zo fanatiek waren in het "mooier" maken van paarden door operaties, blokken onder de hoeven zetten en protserig tuig. Maar nu kom ik toch steeds meer tegen..glittergels, kleursprays, mensen die manen wit maken met kunst en vliegwerk, allerlei produkten antiklit en vuilafstotend... paarden die met vlechten lopen om de manen en staart mooi te houden...
Mode in zadeldekjes, dekens, neusriemen...
Je moet doen wat jij denkt dat goed is voor je paard, maar hebben we nog wel respect voor het paard?
Is het paard uit zichzelf niet mooi genoeg?
Ik snap heus wel dat je op een wedstrijd mooi voor de dag wilt komen, je krijgt punten voor verzorging...maar verzorging..hoort daar blonderen bij, om maar wat te noemen? en kun je zo´n paard niet de dag er voor even wassen?
Hoe ver ga jij?

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:12

Ja, ik vind het ook steeds bizarder worden.
Hoever moet het gaan. Manen blonderen had ik dan nog nooit van gehoord, maar ik vind het belachelijk.
En ook helemaal niet nodig. Net als 500 dekjes. Voor iedere dag eentje ofzo.
Ik heb 2 dekjes. Dat vind ik genoeg. Als de een in de was is kan ik de andere gebruiken.
Verder 2 hoofdstellen waarvan ik eentje nog nooi gebruikt heb, maar die is puur als reserve. 1 zadel...

Ik heb niet eens manensprays, glittergel en dat soort onzin. Ik gebruik een manenkammetje. Dat werkt ook nog steeds.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:13

Ik ga niet ver..........

Moet je mijn laatste foto's van Sim maar eens zien Schijnheilig

Voor concours was ik de paarden en zomers na het rijden als hij erg nat is, maar dan spuit ik hem alleen maar af voor het zweet, wanneer ik in de winter op concours ga was ik ook alleen de staart en de beentjes.
Sim staat wel onder een deken, maar dat is om zijn wintervachtje kort te houden.
Glitters ed vind ik echt onzin, qua tuig moet iedereen het zelf weten, daar stoor je het paard niet mee, maar operaties Bloos! Boos!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:14

ehm.. t liefste zet ik mijn paard zonder dekens in de winter.. zonder ijzers.. en manen trekken.. doe k ook niet..

Helaas kan k zo goed als niet rijden als k geen dekens op doe. En ben ik zelf verslaafd aan mooie spulletjes.. mooie dekjes/dekens/hoofdstellen/peesbeschermers/bandages etc.. Vind het erg leuk om gewoon chique voor de dag te komen.

Nou wordt mijn paard de komende tijd door mijn instructrice gedaan. Ik kwam op stal en de manen waren netjes recht getrokken, de staart geknipt, de oren uitgeknipt.. de haren rond dr neus weggeschoren.. en binnenkort wordt ze helemaal geschoren.. Heel apart allemaal..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:28

Wil toch even zeggen dat je een paard wel degelijk behoorlijk kan storen met bepaalde neusriem die dan ook nog verkeerd gebruikt (aangesnoerd) worden.. De kaken op elkaar klemmen omdat de ruiter de handen niet weet te gebruiken....of er een bit in ligt wat ´m niet lekker zit...

en een deken, het gaat hem toch om de functie? moet het echt een patroon met zeven kleurtjes hebben en ontworpen zijn door een of andere designpief?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:31

Ik houdt ook niet van al die poepelegein. Ik wil de paarden zoveel mogelijk dier laten zijn.Ik ben ook de enige op stal die bij zijn kwpn paard de manen lang heeft

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:41

Ik doe eigenlijk niks anders als gewoon invlechten en soms de staart wassen. Soms de voetjes wassen (Behalve als ik weet dat ik naar een blubberbak ga, dan heeft dat tohc geen zin.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:30

Ik ga op wedstrijd ver, dat is ook "normaal" in de Western Wereld en zeker bij het onderdeel Halter, een van mijn favorite onderdelen.

Ik heb er helemaal geen problemen mee, waarom niet? Omdat mijn paard verder wel "paard" mag zijn, wat dus wil zeggen dat ze nu lekker buiten staat, in de modder gerold heeft (ja, zij wel Bloos! ) en zich dus de rest van het jaar als "paard" mag gedragen, samen met de andere paarden waar ze mee staat.

Ik zie het een beetje als een vrouw die zich helemaal opmaakt en mooi aankleed voor een bijzondere gebeurtenis, maar dat wil helemaal niet zeggen dat die vrouw zich verder niet "mens" voelt.

Nu weet ik wel dat mijn paard, in tegenstelling tot een vrouw, er niet zelf voor kan en mag kiezen, dat doe ik voor haar. Ze heeft, vind ik, geen last van hetgeen wat ik doe om haar mooi te maken voor de wedstrijden, ze wordt juist zo goed mogelijk verzorgd, goed gevoerd, veel geborsteld en veel verwend. Als er geen wedstrijden zijn is ze lekker "paard" en in de winter, wanneer ons wedstrijd seizoen stil ligt mag ze een wintervacht aanmaken en lekker buiten spelen.

Oja, dekens, halsters etc mogen zeker leuke kleuren hebben!! Voor het paard maakt het helemaal niks uit natuurlijk, maar voor mij wel, en mijn paarden ondervinden geen verschil aan een saaie deken of een fleurige deken, of halster, of wat dan ook.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:44

Het is allemaal relatief, als het paard geen last heeft van al die frutsels waarom niet? Als je elke dag een ander dekje wil hebben vind ik het prima hoor. Het paard heeft daar geen last van.

Manen blonderen heb ik nog nooit van gehoord, maar een hoop mensen houden de manen kort van hun eigen paard, is dat niet hetzelfde? Als paarden geen nadelige effecten over houden van deze ingreep zie ik het probleem niet, of ik het zou doen is een andere zaak.

Ik ben wel iemand die de manen netjes kort houdt, staart bijwerkt en als hij helemaal gewassen en uitgeplozen is gaat er een lading antiklit in. Maar ik koop echt niet elke winter een hele nieuwe collectie dekens in de nieuwste kleuren. Het is een kwestie van balans vinden voor jezelf (en je bankrekening Haha! ).

Het wordt anders als je het paard gaat "veranderen" door cosmetische ingrepen. Daar zie ik het nut niet van in en heeft het paard ook niet om gevraagd.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:45

Tja ach wat is ver, mijn paard staat er over het algemeen keurig bij, ik poets hem elke dag, maak zijn hoeven schoon hij heeft een dek op en of dat dek nou groen is of goudkleurig dat zal het paard wat uitmaken, of hij wel of niet paard kan zijn heeft imo niets met kleuren van dekens, of mode in zadeldekjes enz te maken.
Toen ik net begon met paarden had je alleen maar vilten zadeldekjes, nou ik ben blij dat ik ze nu in alle kleuren kan krijgen, en dat betekent niet dat ik geen respect heb voor mijn paard of dat mijn paard geen paard meer kan of mag zijn. Hij is nog altijd gewoon paard zijn voor zover dat vandaag de dag nog mogelijk is.
En ja ik vlecht idd zijn manen maar das ook niet echt paardonwaardig dacht ik zo.
Een paard paard laten zijn betekent toch niet gelijk dat ik niets meer aan mijn paard mag doen kwa verzorging? Verward
Kleurspoelingen, parfums, glittertroep enz zal je mij niet zien gebruiken, als je dat wilt gebruiken moet je een barbie paard aanschaffen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 14:57

Ik bedoel dat je hem het hele jaar door met vlechten laat lopen omdat de manen anders miscchien zogenaamd minder mooi worden. Dan ontneem je hem dus wel een vliegengordijn en vliegenmepper...Verder, heb ik ook gezegd, vind ik het prima als je hem opdost voor een wedstrijd. en mode, da´s gewoon mijn persoonlijke mening...ik ben arm, misschien telt dat mee?

en goed dat normaal inderdaad tussen aanhalingstekens wordt gezet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:03

Normaal tussen aanhaalingstekens omdat niet iedere western ruiter er zo over denkt en ik geen ruzie wil met die die er niet zo over denken Knipoog .

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:05

Ik ben het hier wel mee eens ja...
Een paard moet een paard blijven. Ik vind dat sommige mensen te ver gaan met glittersprays en weet ik het allemaal...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:20

Lusitana schreef:
Ik bedoel dat je hem het hele jaar door met vlechten laat lopen omdat de manen anders miscchien zogenaamd minder mooi worden. Dan ontneem je hem dus wel een vliegengordijn en vliegenmepper...Verder, heb ik ook gezegd, vind ik het prima als je hem opdost voor een wedstrijd. en mode, da´s gewoon mijn persoonlijke mening...ik ben arm, misschien telt dat mee?
.

Mijn paard heeft met zijn vlechten betere vliegenmeppers dan menig paard hoor dus wat dat betreft ontneem ik hem volgens mij niets, maar mijn vorige paard bijvoorbeeld had gewoon weg bijna geen manen wat moest die dan wel niet?
Ik dof mijn paard niet op, ik zorg er voor dat mijn paard er gewoon altijd verzorgd bijstaat.
Ik blijf erbij dat mijn paard nog steeds paard is, maar wat ik net ook al zei; voor zover mogelijk vandaag de dag, ik kan mijn paard niet altijd buiten hebben staan, zonder stalling altijd op de weide enz das in mijn omgeving niet mogelijk.
enne een superwollige vacht, prachtig maar ik werk met hem en een paard wat uren nat staat is ook niet bevoordelijk.
Tis niet zo dat ik denk dat hij smelt als hij buitenstaat en het regent, neuh zeker niet en hij ruikt naar paard, ziet er uit als een paard en gedraagt zich als een paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:34

nou, dan heb ik wel een super zielig paard hoor! ik gebruik zo'n 10 liter antiklit per jaar bij haar, en haar manen zitten standaard in een vlecht. nou en? paard heeft er geen last van hoor. zo'n beest vind het heerlijk dat er mee gefrummeld wordt (lekker kriebelen!)
kij, die glitter gels en weet ik veel, dat gaat mij ook te ver,maar dekjes of halsters moet je toch gebruiken, waarom dan niet 1 die je zelf leuk vind?

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:48

en op concour zie je dat de vieze simpele paardjes de eerste prijzen halen en de helemaal gebarbie paarden onderaan eindigen, kijk meerdere halsters en dekjes is gewoon leuk omdat het leuk staat maar blonderen?
heb ook weleens gehoort dat ze bij een paard een stuk van de schoft afhaalden om hem in te meten als pony? dan ben je toch helemaal gek geworden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:54

Ik vind het haar constant in een vlecht niet goed. voor wie doe je dat? voor jou of voor je paard. En het is geen betere vliegenmepper. Met losse haren bestrijken ze een veel groter vlak. Maar je moet doen wat jij denkt dat juist is, heb ik al gezegd, maar denk er eens over na...

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:08

lowara schreef:
nou, dan heb ik wel een super zielig paard hoor! ik gebruik zo'n 10 liter antiklit per jaar bij haar, en haar manen zitten standaard in een vlecht. nou en? paard heeft er geen last van hoor. zo'n beest vind het heerlijk dat er mee gefrummeld wordt (lekker kriebelen!)
kij, die glitter gels en weet ik veel, dat gaat mij ook te ver,maar dekjes of halsters moet je toch gebruiken, waarom dan niet 1 die je zelf leuk vind?

off topic
Vind het ook niet zo gek dat jij haar manen in een vlecht doet ( heb even in je profiel gespiekt )
Mege man zo'n lange manen mooiiiiiiiiiiiiiiiiii...

En ik vind ook dat je lekker zelf moet weten wat je met je paardje doet zolang hij er maar plezier in heeft.
Alleen dat van die glitter gel gaat me een beetje te ver ( heb het zelf ook wel es gedaan als penny zijnde op kamp maar toch ) nu doe ik dat niet meer.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:09

Ik ben ook niet van de poeha.. Gewoon simpel, niet te veel tierelantijnen..

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:16

lowara schreef:

Helemaal mee eens Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:08

ik wil nog even zeggen dat het respect waar ik het over heb, slaat op de schoonheid van het paard... Eh, als je een snorretje tekent op de MonaLisa, heb je daar dus ook geen respect voor, als staat het misschien wel geinig, denk je dat ze er mooier van wortdt en schaadt het haar niet. Zo moet je het even zien. En verder, heb ik al gezegd, je mag doen wat jij denkt dat goed is. Ik vraag me alleen af waar is het einde?

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:13

Manenspray gebruik ik wel maar al die andere troep niet hoor! En je paard wassen voor de wedstrijd snap ik wel. Ik rijd geen officiele wedstrijden maar als ik op een bont ponytje moet was ik hem meestal wel voor de wedstrijd omdat je anders die strontvlekken niet wegkrijt.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:19

Citaat:
kijk, die glitter gels en weet ik veel, dat gaat mij ook te ver,maar dekjes of halsters moet je toch gebruiken, waarom dan niet 1 die je zelf leuk vind?
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Bij ons hebben ze geen dekens op in de winter, maar het worden dan ook niet echte teddyberen gelukkig. Vlechten doen we alleen met rijden (die manen om mijn teugels vind ik niet echt fijn . In de zomer staan ze dag en nacht buiten met LOsse voorplukken en een vliegennetje. In de winter in de paddock/bak en 's nachts binnen.
Ik poetst d'r elke dag (soms 1 dagje niet) en vertroedel d'r dan gewoon.
Tja...volgens mij blijft ze zo gewoon een paard, maar soms wil ik gewoon in set (kleding, dekje, bandages) en ik geloof niet echt dat ze daar last van heeft

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:20

Angel staat nu met vlechtjes in haar manen omdat er anders reuze klitten in komen, en dan wordt ze alleen maar boos als ik ze eruit moet trekken. En ze staat ook met een dekentje op, een dunne maar, omdat we niet willen dat ze teveel van haar wintervacht kwijt raakt, ze is ook niet geschoren, dus een dikke vette deken is niet nodig. Maar zoals vandaag, was ze helemaal bezweet en heb ik nog een half uur met haar buiten gelopen (in de motregen ) maar toen was ze dus nog niet droog. Dan vind ik het onverantwoord om haar in een stal te zetten waar het tocht. Maar geen 20 hoofstellen, 3 zadels, 30 shabrakjes.. geen knotjes.
Maar nog veel belangrijker vind ik, geen geknipte baard-, snor- en oorharen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:37

Als je alle dagen de manen borstelt, komen er toch geen klitten in? en ik ben niet tegen dekens, alleen moeten ze van een italiaanse ontwerper zijn, of kan het ook gewoon?