Super dilema

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Super dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 12:44

We hebben Gamier nu 5 maanden en ik begin steeds meer te twijfelen of wij wel (nog wel) bij elkaar passen.

Gamier is echt een kanjer aan hem ligt het echt niet. Op het moment dat ik hem kocht was het ook echt het ideale paardje voor mij. Ik wilde een paardje met pit en waar ik veel van kon leren. Niet te groot zodat mijn dochter er ook op kon rijden. Ik dacht echt dat hij ons droom paardje zou worden….. OK dan!

De afgelopen maanden is er heel veel gebeurt in de privé sfeer. Een maandje nadat Gamier bij ons kwam is mijn moeder geheel onverwachts overleden. Dit zette mijn wereld totaal op zijn kop. Ik was echt een type die redelijk prestatie gericht was. Niet dat ik van plan was om wedstrijden te gaan rijden maar alleen recreatief buiten hobbelen zag ik niet zitten (dit bedoel ik niet negatief naar recreatieve ruiters). Een paard wat super braaf en voorspelbaar is zou toen niet bij mij gepast hebben.

Door alles is mijn kijk op het leven en mijn persoonlijkheid behoorlijk veranderd. Ik zoek nu echt ontspanning bij mijn paardje. Ik vind het heerlijk om lekker ontspannen buiten te stappen met een groepje of gewoon maar lekker bezig te zijn in de bak. Dit alles is met Gamier niet mogelijk. Gamier is nog steeds Gamier. Een pony met behoorlijk wat pit. Absoluut niet gemeen maar ik weet nooit in wat voor bui hij is als ik op stal kom. De ene dag vind hij alles wel best en de andere dag is hij behoorlijk vurig. Het is een paardje wat heel erg op externe factoren reageert en redelijk snel in de stress schiet. Rustig alleen op de poetsplaats staan is er niet bij. Hij wil werken en moet gewoon bewegen.

Ik merk dat ik met steeds meer tegenzin naar hem toe ga. Voor buitenritten en ontspannen ritjes in de bak leen ik de tinker van mijn bijrijdster. Een uitgebreide poetsbuurt ga ik uit de weg omdat ik weet dat ik hem daar absoluut geen plezier mee doe. Als ik op Gamier rij dan is dit voor zowel hem als mij een zenuwslopend iets. Al met al zou mijn nieuwe ik niet voor Gamier gegaan zijn. Huilen

Aan de ene kant denk ik soms dat ik het meer tijd moet geven. Aan de andere kant ben ik bang dat ik zo (definitief) veranderd ben door alles dat het misschien verstandiger is om voor Gamier een andere goed baas te zoeken. Iemand die hem wel kan bieden wat hij nodig heeft…….

In mijn ogen zijn er 2 opties:
1.We kijken het nog een tijdje aan…..
2.Ik zoek een goede baas voor hem waar hij meer op zijn plaats is en ik ga op zoek naar een paard wat beter bij mijn “nieuwe” persoonlijkheid past.

Sorry voor het lange verhaal maar zou graag willen weten hoe jullie er over denken……

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:50

En waar zit de dochter nu in het verhaal?

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:52

wat rot voor je Ach gut je schrijft dat je dochter er ook op moet kunnen rijden, vind die het nog wel leuk?
ikdenk dat je toch beter kan kijken naar een paardje waar je zelf gelukkig mee bent en niet iedere dag met een sjagerijnige kop op deze gaan zitten terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt, dat is ook niet eerlijk tegenover je paard, dan kan hij beter naar iemand die wel fanatiek wil rijden enzo en kan jij beter een rustig paardje kopen waar je je fijn bij voelt. ik heb dit zelf ook ongeveer gehad maar dan andersom.
natuurlijk zo het fijnste zijn dit paard houden en een rustig paard erbij maar dat is geen optie te lezen uit je verhaal, want je hebt wel een band opgebouwt met dit paard.
denk er goed overna wat het beste voor jou en je paard zou zijn?
sterkte ermee Ach gut

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 12:55

Lusitana schreef:
En waar zit de dochter nu in het verhaal?

Sorry.... Dochterlief wil absoluut niet op Gamier rijden. Zij is helaas een beetje bang van hem geworden doordat hij nogal vurig kan reageren. Het stomme is dat hij super braaf is al zij er op zit maar ja het vertrouwen heeft zij niet in hem. Mijn dochter rijdt nu op een pony van iemand anders op stal die helaas geen tijd heeft voor hem. Dit is een perfecte klik en combinatie

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:00

Gamier en jij zijn nu beide niet happy met de situatie, ik denk dat gamier meer op zijn plaats zal zijn bij iemand die hem dagelijks rijdt en van de omgang geniet, en jij zult meer genieten van een rustig paard.
Voel je daarom niet schuldig als je hem verkoopt, hert lijkt me voor jullie beide beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:04

Kijk, da´s wel belangrijk om te weten dat die dochter ook niet meer wil. Ik zou hem gewoon uitlenen. Dan blijft hij wel eigendom, maar heeft hij wel een baasje dat alles met hem doet wat hem gelukkiger maakt en jij hebt de ruimte voor een ander paard. (Stel dan trouwens wel een contract op)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:22

Tja, het ligt er ook een beetje aan of jij verwacht binnenkort nog weer anders tegen de dingen aan te gaan kijken. Is natuurlijk moeilijk in te schatten maar als je over een half jaar een gezellige boshobbelaar hebt aangeschaft en het gaat dan toch weer kriebelen om concours te gaan rijden, zit je weer in hetzelfde schuitje.
Ik ben meestal vrij snel om te roepen "verkopen die handel, als je er geen plezier meer in hebt, deze hobby is gewoon te duur daarvoor" maar ik denk dat je zelf misschien nog niet helemaal zeker weet wat je wilt, en je gevoel kan natuurlijk nog weer veranderen, het is allemaal in een behoorlijk kort tijdsbestek gebeurt.
Misschien kun je hem inderdaad zo lang uitlenen en zelf ook zolang iets lenen, kijken of het bevalt en je kunt de beslissing nog even voor je uit schuiven.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:33

Vervelende situatie. Je paard wil lekker lopen en aan het werk zijn. Jij wilt lekker rustig het bos in kunnen. Misschien is het een optie om hem eerst een half uur flink aan de longe (evt. met pessoa oid) en dan relaxed het bos in te gaan?? Of een bijrijdster die hem serieus aan het werk zet een paar dagen per week.
Igg succes met je beslissing, deze moet je toch zelf maken en vaak is het ook nog een gevoelskwestie. "wij" kunnen wel adviseren, maar aan jou is het definitieve besluit.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:41

Ik denk dat je voor jezelf (misschien heel diep nog) van binnen al een beslissing hebt genomen. Zo te lezen is het voor het paard en je dochter + jezelf het beste als je een nieuwe eigenaar voor de pony zoekt en zelf een leuk, braaf recreatiepaard zoekt.

Succes met je beslissing!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:59

Als ik je verhaal lees denk ik dat je eigenlijk al een beslissing hebt genomen. Ook ik denk dat je paard, jij en je dochter beter af zijn als je voor hem een nieuw baasje zoekt.
En dat leuke lieve recreatiepaard dat je zoekt (en zal vinden) kan vast ook wel een proefje lopen hoor.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:12

Als de klik er niet meer is dan zou ik op zoek gaan naar een ander paard.
En jij hem niet kan gebruiken waar je hem voor wilt hebben, dan zou ik ermee stoppen. En een goed tehuis zoeken..
Hoe moeilijk deze beslissing gaat worden. Punt 2 is ook dat je dochter er niet gelukkig op is..
Sterkte

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 07:53

Ellebel schreef:
Tja, het ligt er ook een beetje aan of jij verwacht binnenkort nog weer anders tegen de dingen aan te gaan kijken. Is natuurlijk moeilijk in te schatten maar als je over een half jaar een gezellige boshobbelaar hebt aangeschaft en het gaat dan toch weer kriebelen om concours te gaan rijden, zit je weer in hetzelfde schuitje.
Ik ben meestal vrij snel om te roepen "verkopen die handel, als je er geen plezier meer in hebt, deze hobby is gewoon te duur daarvoor" maar ik denk dat je zelf misschien nog niet helemaal zeker weet wat je wilt, en je gevoel kan natuurlijk nog weer veranderen, het is allemaal in een behoorlijk kort tijdsbestek gebeurt.
.

Je slaat precies de spijker op zijn kop! Dat maakt het allemaal zo moeilijk. Ik ben bang dat ik nu een beslissing neem waar ik later spijt van zal krijgen.....

Ach ja heb de komende maanden tijd zat om er achter te komen want tot overmaat van ramp ben ik gisteren ook nog mijn baan kwijt geraakt Huilen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:24

Gamier schreef:
Je slaat precies de spijker op zijn kop! Dat maakt het allemaal zo moeilijk. Ik ben bang dat ik nu een beslissing neem waar ik later spijt van zal krijgen.....

Ach ja heb de komende maanden tijd zat om er achter te komen want tot overmaat van ramp ben ik gisteren ook nog mijn baan kwijt geraakt Huilen

Jeejte..het zit jullie niet mee zeg! Heel veel sterkte met de beslissing! Ach gut

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:52

Met dit paard lukt het momenteel sowieso niet. Jij wordt er niet blijer van, hij niet , en je dochter ook niet.

Ik zou ook zeggen; iedereen is beter af als je een nieuw baasje voor hem hebt.
Is het geen optie om een tijdje paardloos te zijn? Dan kan jij je even concentreren op andere belangrijken zaken in het leven en je dochter heeft een bijrijdpony... Misschien kan jij die ook vinden?

En als je dan het idee hebt dat alles weer een beetje gestabiliseerd is, kun je altijd weer op zoek gaan.
(bovendien zou de kostenbesparing ook wel eens van pas kunnen komen, nu je je baan kwijt bent. Balen zeg!)

Succes!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:20

k zou voor verkopen gaan..niets s zo vervelend als met tegenzin naar je paard gaan.
je paard wordt ook niet blijer.
als je zou gaan proberen voor een tijdje zou je paard alleen maar verder achteruit gaan omdat je er weinig moeite in steekt en dat maakt utendelijk eventuele verkoop moeilijker.

en fnancieel zou het nu goed uitkomen, je kan altijd bekijken of je nog wel een egen beestje wl of dat je op zoek gaat naar een bjrijdpaardje

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:46

Misschien kun je hem laten leasen voor een tijdje (als daar de mogelijkheiden voor zijn natuurlijk), dan is hij nog van jou en kun je ondertussen even kijken of het je bevalt als hij niet meer in je buurt is. Ga je hem echt missen en krijg je spijt, dan kun je na het aflopen van het contract gewoon weer proberen....misschien dan in de tussentijd een bijrijdpaardje proberen?

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:00

Ik denk dat ik hem toch zou verkopen hoe moeilijk dat ook is.
Als jij met tegenzin naar je paard gaat hebben jullie er allebei geen plezier aan.
Misschien is het een idee om dan ook een paard te gaan bijrijden,
of rustig te gaan zoeken naar een paard dat beter bij je past.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:04

Ik zou zelf voor verkopen gaan, ook al zeg ik dat niet zo gauw.
Maar nu heb je je nog niet zo gehecht aan het beestje. Ik heb zelf ook weleens gedacht: "waarom heb ik nou geen normaal paard?!" ook al heb ik een best beest. Maar zodra het wat slechter met je gaat kan het zijn dat het overslaat op je paard en deze daarop extra reageert.

Je hebt nu wel tijd genoeg (sorry...) om een nieuw paard te zoeken.
Zelf denk ik dat je niet persé een pittig beest hoeft te hebben om uitdaging te vinden en andersom hoeft een paard wat lekker veelzijdig is en "makkelijk" rijdt niet persé een superduf sloom paard te zijn.
Ik zou dan wel het paard een tijdje op proef nemen eerst.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:11

Verkopen, zeker doordat je nu ook in een onzekere situatie zit.

Als jij helemaal weg bent van het dier en je verliest je baan dan zou je er alles aan doen om hem te kunnen houden. Echter, je hebt al je twijfels en daarbij komt ook dit nog. Ik zou voor het paard kiezen en hem een ander huis gunnen. Dit geeft jou ook rust en het dier krijgt dan alle aandacht die hij verdient op het nieuwe adres.

Normaal zou ik ook niet zo stellig zijn, maar alle factoren bij elkaar opgeteld lees ik gewoon dat het beter zou zijn. Maar het is en blijft jouw beslissing, daar kunnen wij verder weinig over zeggen Knipoog

Sterkte ermee!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:35

ik denk dat je dit ook anders kan oplossen. er zijn zat recreanten die het voelen kriebelen, om wedstrijden te rijden, maar het ook niet aandurven. mijn tip zou dan ook zijn, wissel met iemand om van paard. WAnt nu ben jij niet gelukkig, je paard ook niet, je hebt er veel kosten aan en je wilt hem niet kwijt. Zo'n ruil kan dan net goed zijn voor je, en je maakt er 3 mensen en 2 paarden happy mee, terwijl je hem theoretisch niet verkoopt. Dit is gewoon maar een brainstorm ideetje hoor, maar zoiets zou ik dan wel overwegen. Houden lijkt mij namelijk geen optie meer, dit gaat escaleren over een paar maanden.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:54

lowara schreef:
ik denk dat je dit ook anders kan oplossen. er zijn zat recreanten die het voelen kriebelen, om wedstrijden te rijden, maar het ook niet aandurven. mijn tip zou dan ook zijn, wissel met iemand om van paard.

Mijn bijrijdster heeft dit ook al voor gesteldt. Zij heeft 2 tinkers maar vind Gamier rijden leuker aangezien er op hem wel knopjes zitten...... Haar voorstel was om 3 maanden te "ruilen" zodat Gamier en ik rust kunnen krijgen. Ik kan hem dan wel gewoon verzorgen etc maar hoef mij geen zorgen te maken over berijden......

Op dit moment weet ik het eventjes helemaal niet meer.... Kan iemand mij vertellen waarom ongeluk nou nooit alleen komt?????

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:59

Ik vind dat ruilen van jouw bijrijdster tot nu toe het beste idee dat er staat. Je kan het toch gewoon doen. Bevalt het toch niet dan kan je het altijd nog terugdraaien. Ideaal toch??

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:10

Ik zelf zit nu te denken om toch bezig te blijven met Gamier maar niet te rijden. Dit aankijken tot het voorjaar en dan een beslissing te nemen. Ik ben bang dat ik, nu zeker, de verkeerde beslissingen neem.......

Misschien is het verstandig om eerst maar wat rust in de tent te krijgen.........

Gelukkig ben ik ondanks mijn ontslag niet genoodzaakt hem te verkopen.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:11

Vandaag hebben wij de knoop door gehakt..... We gaan een nieuw baasje voor Gamier zoeken. Gamier is een kanjer die het goed zou doen op wedstrijden en dat kan ik hem helaas niet bieden.

Zelf ga ik op zoek naar een rustig recreatie paard c.q. pony. Het zal veel pijn doen om afscheid te moeten nemen maar ik weet zeker dat het voor hem en mij de beste oplossingen is......