Mijn paard mag de komende 3 weken alleen maar stappen 2 x per dag. Hij vindt er echt geen moer aan en ik eigenlijk ook niet. Uiteraard voor een goede revalidatie doen we het wel, maar echt omdat het moet. Omdat hij nu echt 'zielig' is en er ook zo bij loopt wil ik hem op andere manieren wat afleiding geven en wat 'leuke' dingen met hem doen voor zover mogelijk. Een goede borstelbeurt krijgt hij zoweer zo, maar daar vindt hij ook niet echt veel aan. Wie heeft er nog goede tips?
WenS
Geplaatst: 16-11-04 11:59
Misschien zo'n speelbal waar je brokjes in kan doen voor op stal, is ie toch lekker bezig
zobras
Geplaatst: 16-11-04 12:09
Stappen maar ik altijd bijzonder met Pablo. Ga dan grote voltes stappen, slange voltes en leren halthouden als ik ook stop. Stap vergroten en verkleinen. Ik merk dan dat Pablo heel erg op mij gaat letten wat ik doe en dan zo gaat volgen. Voor anderen ziet het er wel grappig uit, maar zo hou ik hem geestelijk ook nog actief denkend met stappen. Stappen met een graasbeurt erbij is ook erug leuk en lekker. Poetsen niet voor zijn stal maar ergens waar hij weer nieuwe dingen kan zien. Extra zijn benen wassen en staart wassen. Tja, meestal ben ik met Pablo net zo lang bezig als ik alleen stappen mag dan met rijden. O, en s'avonds verdeel ik het stappen over twee rondes. Gelijk stappen als ik kom, dan zijn stal netjes maken, poetsen en andere dagelijkse zaken. Dan voor het naar bed gaan weer even stappen. Meestal is Bodegraven meer voor korte en veel staprondes dan een of twee keer lang stappen. O, en Pablo krijgt peen op de grond van zijn stal, verdeeld zodat hij lekker moet zoeken naar de peen en zo veel langer bezig is dan gelijk in zijn voerbak gooien. Plus, eten van de grond is natuurlijker.
Sterkte ermee...
luuntje
Geplaatst: 16-11-04 12:09
Lastig als ze een blessure hebben. Misschien iets in zijn box ophangen, speelbal met biks, lick it, hooibal. Keertje lekker laten masseren. En het wandelen afwisselen. Als het mogelijk is niet elke keer hetzelfde stukje lopen.
WestBest
Geplaatst: 16-11-04 13:37
Ik sluit me aan bij Eleonoor.
Verder zette ik mijn paard bij tijdens het stappen en dat bijzetten varieren (leuke bijkomstigheid: stap verbetert) Of probeer eens te stappen tijdens lange-teugel-werk. Daarin wat oefeningen doen. Goed voor de gehoorzaamheid.
Met veel belonen erbij wordt het voor de paarden al snel leuk!
Succes
Fitzroy
Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-04 13:41
Aangezien Fitz momenteel helemaal in de puinpoeiers ligt, behoren dingen als kleine wendingen, bijzetten en stap vergroten en verkleinen niet tot de mogelijkheden. Die vallen dus helaas al af.
Ik ga hem idd donderdag een super uitgebreide toiletteerbeurt geven incl. En van die penen is ook een goede tip !
Weet iemand waar ik wilgetakken op de kop kan tikken, daar knabbelen ze toch graag op?
LindaM
Geplaatst: 16-11-04 13:57
He, nog een stap-patient! Ik stap al 3 weken. Overdag gaat ie vaak gewoon een uur de stapmolen in. Daarnaast ga ik met hem wandelen door het dorp heen. Dan ziet ie van alles (ik weet niet of Fitz verkeersmak is?), en dan zijn we zo een uurtje aan het stappen, tijd vliegt dan. Verder verwennen met een goede massagebeurt en een lekkere slobber maaltijd op zijn tijd.
Fitzroy
Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-04 14:03
Fitz is op zich wel verkeersmak, maar kan om niets ook helemaal uit zijn dak gaan. Ik sta langs een drukke weg waar toch minstens 80 km gereden wordt als het niet harder is. Ik vind het dus iets te link, bovendien is het natuurlijk 's avonds erg donker, dus nog gevaarlijker mocht er een paard midden op de weg springen.
Passionato
Geplaatst: 16-11-04 14:30
Pfff, ik zit met hetzelfde, ben nu al zo'n drie weken aan het stappen, en helaas moet die van mij nog een poos. Die van mij is echt stierlijk vervelend. Op stal met poetsen bijvoorbeeld, merk ik dat ie meer in zijn touw staat te bijten, en dat soort dingen. Het stappen vind ik ook verschrikkelijk. Ik ga drie keer per dag, als ik naar school moet twee keer. 's ochtends heel vroeg en 's avonds. Ik kan gelukkig wel redelijk de dijk enzo over,en pak elke keer een beetje een andere route om het afwisselend te houden. Alleen hij wordt met de dag vervelender. Normaal maal ik er niet zo om als ie gek is, maar nu denk ik bij elke dribbel die ie maakt: oei zijn been... hij gaat er misbruik van maken door bijv heel braaf ergens langs te lopen, en dan alsnog te schrikken... In het begin gaf ik hem een spuitje, maar om nou continue je paard onder de dope te hebben.. Verder geef ik hem in stal af en toe een kleinmazig hooinet gevuld met ouder hooi en stro.. heeft ie lekker wat te trekken enzo. Verder heeft hij ook zo'n voerbal, daar is ie ook wel zoet mee..
Ididit
Geplaatst: 16-11-04 15:22
haha, welkom bij de club zou je zo bijna zeggen
ook ik moet weer stappen... gelukkig niet zo verschrikkelijk lang (heeft wel eens 3 maanden gemoeten) maar ben ere ook wel wat weekjes zoet mee. ook ik moet langs een weg (wel op een fietspad, maar dat schijnt voor My Way niets uit te maken) waar ze heel hard rijden. superverkeersmak zal ik hem ook niet noemen. er ijden op dat fietspad trouwens ook nogal wat scooters, en die lijken hier allemaal te zijn opgevoerd...
gelukkig hebben we een redelijk lang pad langs de weilanden lopen, waar ik wel met hem kan lopen. dat behoord gewoon tot het erf. en als het rustig is wil ik nog wel eens naar buiten gaan. poetsen is aan my wya ook niet echt besteed. hij word er niet vrolijker op zo, maar ja even erdoorheen bijten is het enige wat ik kan zeggen...
veel suc-6 met revalideren!
Talida
Geplaatst: 16-11-04 16:02
ga vanavond voor het eerst stappen na 2 weken boxrust, ik heb nu al de bibbers ben zo bang dat ze ontploft (gezien het feit dat ik gister diverse hoeven diverse malen van de onderkant heb bekeken ) succes in ieder geval!
Sannah
Geplaatst: 16-11-04 16:06
Fitzroy schreef:
Weet iemand waar ik wilgetakken op de kop kan tikken, daar knabbelen ze toch graag op?
Bij ons op het erf kan je komen snoeien , wilgetakken zat. Alleen er zit helaas niet zoveel blad meer aan, en dat vinden ze toch wel het lekkerst!
WestBest
Geplaatst: 16-11-04 17:01
ai, wat vervelend joh!
Misschien kun je in stilstand wat dingetjes doen: rek- en strek van hals (boven beneden en opzij), met clickertraining leren lachen...?
Katja
Geplaatst: 16-11-04 17:27
Ik heb nog wel een tongtwister hier liggen die heb ik voor mijn paard gebruikt toen hij 3 maanden boxrust had. Hij vermaakte zich er erg goed mee en als je wilt mag je hem lenen.
WestBest
Geplaatst: 17-11-04 10:36
Een tongtwister? Wat is dat?
Mrijn
Geplaatst: 17-11-04 10:40
Ik heb, toen Tjalko 4 weken boxrust had, een boekje over paardenmassage (van Ettl Renate) gekocht. Kan je lekker tutten met een doel en handleiding. Vond het niet echt een bijzonder boekje, maar het was het enige dat ik toen kon vinden.
Voor wilgentakken kan je de gemeente even bellen. Als het goed is, is er net gesnoeid, dus qua tijd zit je goed. Ik heb via een bevriende landschapsarchitect een aantal boomstammetje (fruitbomen) gekregen, heb er een gat in geboord en in zijn stal opgehangen. het valt alleen wat tegen hoeveel hij ermee speelt en eraan knaagt. Als je een keer in de buurt bent van Naaldwijk, mag je hem zo meenemen. Ik maak wel weer een nieuwe!
gewoonIsa
Geplaatst: 17-11-04 16:11
Ik heb helaas ook een 'kneusje' op stal staan. Hij krijgt 's middags hooi in een hooinet (wel goed/veilig ophangen). Hier doet hij veel langer over. Als het druk is op stal (indoor) dan krijgt hij een likit. Eerste keer begreep hij hier niks van, maar als ik nu al met dat ding kom aanzetten, breekt hij al bijna de boel af..
Verder mag hij af en toe met zijn beste vriend lekker "manen knabbelen" voor stal. Zodat hij zijn sociale contacten nog een beetje kan bijhouden .