Hoeveel krachtvoer moet een Tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen1

Hoeveel krachtvoer moet een Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 00:03

Hoi allemaal,

Behalve 4 IJslanders hebben we ook een jonge Tinker van anderhalf jaar. De volwassen IJslanders krijgen bij ons 1 handje basisbrok aangevuld met een vitamine-supplement. De jonge IJslander (ook anderhalf) en de Tinker krijgen ieder een kwart schep biks en staan dag en nacht in een weide van anderhalve hectare. Is dit voer voor de jonkies wel genoeg? En dan met name voor de Tinker. Hij is op zich best wel dik, maar dat is volgens mij meer door het gras. Hoeveel voeren jullie je Tinker, zonder dat hij er gek van wordt? Sylvano heeft best wel een dosis temperament (voor een Tinker dan...Hij loopt niks langzamer dan onze IJslanders). Ik ben namelijk het voeren van "Grote paarden" (voor ons is dit een gewoon paard, geen IJslander) niet gewend en heb geen idee wat een normale hoeveelheid is. Bv. met ontwormen moet hij nu al een volle spuit hebben (voor 600 kg), terwijl de IJslanders voor 400 kg krijgen. Dat is voor ons best wel wennen. Ik denk dat ik het wel goed doe, want hij ziet er gezond uit en groeit goed. Hij heeft alleen een behoorlijke voedernijd... (Lijkt me niet dat dat komt omdat hij te weinig zou krijgen?) Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hun jonge paarden voeren. Groetjes van Heleen.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:46

ik heb zelf geen tinker, dus echt uit ervaring spreek ik niet. wel staat er op de manege waar ik elke dag ben een jonge tinker van 3 jaar, die ingereden word. Dus misschien dat ik je toch een advies mag geven.

je schrijft dat jouw tinker anderhalf jaar oud is, en dag en nacht op de wei staat. daarbij zeg je ook dat hij best wel dik is, mijn vraag is dan: waarom geef je heb krachtvoer Verward Het is een heel jong dier dat nog helemaal niks doet, veel energie heeft en de mogelijkheden en ruimte heeft om alle voedingsstoffen die hij nodig heeft uit de wei te halen.

Met teveel krachtvoer moet je absoluut oppassen. Het kan heel gevaarlijk worden als hij teveel eiwitten binnenkrijgt, hoefbevangenheid bijvoorbeeld is een hele vervelende ziekte.

ik zou hem dus zeker niet teveel brokken geven, je geeft je volwassen ijslanders (die dus wel werken neem ik aan) minder krachtvoer dan een jonge tinker die niks doet. niet alleen op het formaat afgaan, ik denk dat hij zichzelf wel kan voorzien in het weiland. En als hij magerder word dan jij wil, kun je altijd eerst nog hooi bijvoeren

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:41

Ik zou als hij er goed uit ziet, absoluut geen of weinig krachvoer geven. Dit ras is een zeer sober ras, dat vroeger in de bermen hun kostje bij elkaar moest scharrelen. Goed ontwormen geeft een beter resultaat dan krachtvoer bijvoeren (dit bedoel ik trouwens algemeen, in neem aan dat jij wel goed ontwormd). Mijn paarden staan bij 1 van de grotere stoeterijen, en daar krijgen de paarden die op het land staan echt niets bijgevoerd. Als straks het gras "op" is gaan er balen voordroog de wei in en daar redden ze het super mee de winter door.

Wat trouwens wel grappig is. Waar mijn paarden eerst stonden, mochten ze overdag op het gras en `s avonds op stal met een grote emmer bietenpulp met onderhoudsbrok erbij. De paarden zagen er goed uit, maar wilden niet echt dik worden. Nu staan ze onbeperkt op het gras, en krijgen geen brok meer bij... en ze zijn toch dik.. Haha! Schijnbaar zet onbeperkt gras eten meer aan dan brok voeren? Verward

En nog een puntje (tjeee ben zeker op dreef vanmorgen.. Haha!). Mijn merrie wordt heel erg "wakker" van krachtvoer. Als ik haar sportbrok of haver geef, gaat haar hoofd omhoog, haar ogen ver open en is alles eng.. Zij is er schijnbaar gevoelig voor, en ik heb het idee dat er wel meer zijn die dit hebben.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:49

Hmmm, dus ik zou hem meer als IJslander moeten voeren? Ik was namelijk bang dat ze met alleen dat gras te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen, dus vandaar dat de veulens wat meer brok bij krijgen dan de grotere IJslanders. Bovendien hebben de grote IJslanders zomerexceem en 1 ervan ook een niet-goed-werkende lever. Vandaar dat hun maar 1 handje brok krijgen en dan een beetje extra vitaminen. Het is trouwens alleen de jogne Tinker die wat dik is op zijn buik, niet op de ribben. De jonge IJslander ziet er mooi uit qua dikte. Best moeilijk hoor, jonge paarden voeren vind ik. Bedankt voor de tips tot zo ver. Ik denk dat ik het krachtvoer toch maar ga verminderen dan en proberen aan te vullen met vitaminenpreparaat in de hoop dat ze dat wel eten. Wortels kunnen we er niet in krijgen bij ze... Die schuiven ze aan de kant en eten de brok eromheen weg...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:49

Mijn Tinker is 6 jaar,

en rijdt best vaak en veel..

Ik heb 1x in de week les,
oefen voor mezelf 2x..

Daarnaast rijdt hij of elke dag buiten,
of hij wordt gelongeerd..

Krijg dus elke dag wel beweging..
Hij krijgt 's ochtends ; halve kilo stimix en 's avonds ook

Plus 's ochtends 2 plakken hooi en 's avonds 2 plakken hooi..
Verder het gehele jaar op een schrale wei !!

Hoop dat je er wat aan hebt.. Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:56

Toen ik Chubby kocht was ze ook anderhalf. Behalve wat rondspelen op het weiland en af en toe een lekkere wandeling aan de hand hoefde ze niet veel meer te doen dan groeien.

Ivm. de behoefte aan mineralen en andere supplementen raadde de dierenarts mij aan om iig. 0.5 kg basisbrok te voeren per dag.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:56

Ja, maar dat is inderdaad een paard wat veel werkt. Stimix zet trouwens wel erg aan. Heb jij daar geen last van? Toen mijn IJslander van haar veulen af moest was ze nogal mager (lees: erg) en moest ik haar op advies van de vee-arts stimix geven, maar altijd in combinatie met brok. je mag een kwart van de dagelijkse hoeveelheid brok vervangen door stimix. Dus geef je een kilo brok, dan mag je 3kwart brok geven en een kwart stimix. Mijn merrie heeft toen bij een vriendin gestaan en daar kreeg ze 2 kilo krachtvoer per dag om weer op gewicht te komen. Ze werd er wel erruuuggg actief van! Toen ik haar weer een beetje ging rijden voor de kar (onder het zadel kon nog niet vond ik) deed ze niks anders dan alle kanten op springen. We hebben toen alles weer afgebouwd naar bijna niks. Nu mag ze helemaal geen brok meer vanwege de lever en krijgt zemelen met vitaminen. Gaat gelukkig weer goed met haar, maar ze is wel 2 keer per jaar ongeveer ziek van die lever.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:59

Is het nu zo dat hij nu wat dik is van de brok eigenlijk? Of is het gewoon dat een Tinker snel dik is door het gras? Toen hij kwam was hij wat schraal en kwam maar moeilijk bij. Ze moesten toen van de boer op dat grote stuk waar hij 's zomers kuil af haalt. Daar staan ze nu al vanaf september ongeveer en het gras is nog lang niet op. Ze moeten er tot maart blijven staan en dan gaan we met de paarden naar onze eigen boerderij verhuizen. Daar hebben we niet veel gras en zullen ze meer hooi en kuil bij krijgen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:04

Zo te horen heeft 'ie een typische grasbuik.. Hoe dik/ dun hij is zie je aan de ribben en niet aan de buik.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:09

Heleen1 schreef:
Is het nu zo dat hij nu wat dik is van de brok eigenlijk? Of is het gewoon dat een Tinker snel dik is door het gras? Toen hij kwam was hij wat schraal en kwam maar moeilijk bij. Ze moesten toen van de boer op dat grote stuk waar hij 's zomers kuil af haalt. Daar staan ze nu al vanaf september ongeveer en het gras is nog lang niet op. Ze moeten er tot maart blijven staan en dan gaan we met de paarden naar onze eigen boerderij verhuizen. Daar hebben we niet veel gras en zullen ze meer hooi en kuil bij krijgen.

Het kan best zijn dat hij door het gras dik wordt. Maar een "te" dikke jaarling bestaat volgens mij niet. Hij is nog flink in de groei, dus laat hem maar lekker zo. Zo lang als hij tenminste helemaal rond is. Als hij alleen een dikke buik heeft en je toch de ribben kunt voelen zou ik hem goed ontwormen en eventueel een mestmonster laten nemen.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:09

Precies, op de ribben valt het wel mee vind ik. Die kun je prima voelen zonder hard te hard te hoeven duwen. Dat is bij de jonge IJslander andersomj, die heeft meer op de ribben en minder buik. Maar ze bewegen ook veel samen hoor. Ze rennen wat af samen door die wei. Wel leuk om te zien. Lekker tegen elkaar op steigeren en dan hard weg rennen en dan ineens weer omdraaien. De boer dacht laatst dat ze vochten, want volgens hem liep de Tinker altijd achter de IJslander aan. maar als ik ze zie rennen is het altijd andersom. Is volgens mij geen vechten, want dan zouden ze wel onder de wonden zitten lijkt mij en dat hebben ze niet. Af en toe een oppervlakkig krasje...

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:10

Ontwormen zijn we altijd heel precies in! Dus dat kan het bijna niet zijn (zeg nooit nooit...).

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:12

Ik zal strask wel even wat foto's van ze maken. Dan probeer ikz e hier op te zetten of in mijn profiel.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:15

Heleen1 schreef:
Ik zal strask wel even wat foto's van ze maken. Dan probeer ikz e hier op te zetten of in mijn profiel.

Ja leuk!! Weet je trouwens wie zijn vader is?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:27

Citaat:
Ivm. de behoefte aan mineralen en andere supplementen raadde de dierenarts mij aan om iig. 0.5 kg basisbrok te voeren per dag.

ipv die brok kan je dan ook een PAVO-aura koek of wat PAVO-liga voeren, daar zitten wel mineralen en vitamines in maar geen eiwit, maar dat zal je wel kennen: je hebt Ijslanders

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:49

Ik heb zelfs brok met nòg minder eiwitten dan Pavo! Lachen Moeten we wel een eindje voor ridjen, hoor, maar ja, het is wel het beste voor de paarden. En eiwitten krijgen ze toch wel binnen en dat hebben de veulens ook nog nodig, maar de grote hebben een eiwitarm (de merrie eiwitloos) dieet en sindsdien is de exceem veel minder.

Haha, de vader van Syl is hier wel bekend op het forum! CHAKOTAY van Tinkermuts. Wij hebben Syl ook van haar gekocht en zijn nog steeds blij met hem. Ondanks zaijn nukken (die echt niet altijd grappig zijn!) blijft hij een leuk paard en ik ben benieuwd hoe het rijden volgend jaar gaat. Ik heb 2 keer een les grondwerk met hem gehad van Josien (ook op Bokt), omdat hij wel erg dominant kan zijn. Hij vind het leuk om wat te doen en vooral de beloning (in de vorm van "braaf!" en een knuffel) bevalt hem goed. Als hij het 1 keer goed doet probeert ie het daarna nog beter te doen. Wij hebben ons alleen een beetje vergist in het ras. Voor ons was een Tinker ongeveer zoals een IJslander te houden, maar dan heeft ie minder temperament. Ten eerste is het voor ons idee meer een "gewoon paard" (alles wat geen IJslander is is voor ons een gewoon paard, omdat die geen extra gangen hebben). Bovendien heeft Syl toch behoorlijk wat temperament, hij loopt soms nog harder aan de hand mee dan onze meest temperamentvolle IJslander (die houd het zelfs voor gezien om hem bij te willen houden). En Sylvano blijft dan gewoon stappen, is niet zo dat ie gaat draven om maar harder te gaan dan de anderen. Hij neemt ook vreselijk ruime stappen. En wat ik ook leuk vind aan hem is dat hij echt niks echt eng vind. Laatst zag hij een tractor langs de weg staan met een gek ding erop. Hij snuffelde eraan en toen ik er geluid mee ging maken ging hij dat ook doen, aanraken enzo en tegen aan willen schoppen. Enige wat hij niet wil is als hij samen met Thanki (jonge Ijslander) langs de weg naar de wei moet voorop lopen. Thanki is namelijkw el overal bang voor en springt weg of gaat staken. Zou fijn zijn als Syl dan voorop wil zodat Thanki wel volgt. Ze kunnen namelijk niet zonder elkaar, dus dan volgt Thanki wel. Ik ga nu even naars tal en foto's maken. Zal ze er vanavond op zetten.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 01:16

Oke, zal een poging doen om een paar foto's hier op te krijgen. Meer foto's staan op mijn msn-groep en het adres daarvan in mijn profiel.

Afbeelding

Even kijken of deze overkomt en als dat zo is zet ik er nog wat bij.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 01:19

Oke, dit lukt... Komen er nog een paar bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En? Zijn ze inderdaad te dik of valt het erg mee? Ik ga nu gauw mijn bed in, maar wilde dit nog effe erop zetten voor de nieuwsgierigen onder de bokkers. Lachen

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 01:22

Oja, heet sneeuwde hier vanmiddag niet hoor. De witte stipjes zijn regendruppels... Daardoor ook dat de foto's wat donker zijn. Ik had trouwens wel uren naar ze kunnen kijken, want toen de brok op was gingen ze spelen. Foto's daarvan staan op mijn msn-groep. Groetjes!