Hoe paard wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Hoe paard wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:24

Vorige week is Chubby verhuist van de manege in Etten- Leur naar een manege in Schoonhoven (ik ben ook verhuisd Knipoog)... Blijkbaar heeft ze er mee moeite mee dan ik had gedacht.

Maandag zouden we gaan rijden, ik had al eerder wat rondjes met haar aan de hand door de nieuwe bak gelopen -niets aan de hand-. Zodra ik erop zat voelde ik de spanning opbouwen. Helaas kon ik haar rodeo-gedrag niet uitzitten en ik ben behoorlijk te val gekomen. Door mijn blessures kon ik er dus niet direct weer op.

De rest van de week stond ze overdag een uurtje in de buitenbak en heb ik haar 's avonds ook een halfuurtje losgegooid zodat ze haar energie eruit kon gooien.
Donderdag bedacht ik me om haar even bewuster los te werken, maar mevrouw liet merken dat ze daar niet van gediend was door naar me te dreigen. Uiteraard volgde daar direct een tik met de zweep op en ben ik bijna 45 minuten bezig geweest met haar voor ze weer enig respect voor me toonde.

Pas komend weekend wil ik weer gaan rijden. Laat ik dat maar even doen als er niet overal schaduwen ronddansen in de bak (overdag dus). De rest van de week gaan we dus weer verder met loswerken en we zullen wat meer gaan rondwandelen in die nieuwe, enge bak.

Overigens merk ik verder aan haar gedrag niet dat ze het niet leuk vindt. Ze eet prima, heeft vriendjes gemaakt met andere paarden, is ook niet ingevallen bij de flanken -iets wat ze vaak heeft bij stress-.

Hebben jullie tips wat ik moet doen aan dat probleem wat ze blijkbaar nu met mij heeft? Hoe ziet een goede join-up eruit? Waar moet ik op letten in mijn gedrag?

Thanks!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:29

Je oude routine oppakken. Dus gewoon doe wat je anders doe. Misschien dat dat wil helpen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:36

gewoon doorgaan waar je gebleven was voor je verhuisde.. veel suc6!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:36

Het loswerken wat jij beschrijft met een tik met een zweep klinkt mij niet als loswerken in de oren. Een goede join up is het gevolg van goed loswerken, en zelfs dan is er lang niet altijd sprake van een join up.

Naar mijn mening leer je zoiets alleen door het veel te doen en er in eerste instantie goede begeleiding bij te hebben.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:13

Chubby, kan ze ook nog op de wei of is dat uurtje buitenbak alles? En het rijden, doe je dat in een binnenbak?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:16

Doorrijden en doen alsof je gek bent. Gedrag dat echt niet kan niet negeren maar voor de rest als ze uit een hoek springt gewoon weer de goede kant op rijden zonder aandacht te geven. Er zitten nou eenmaal over gras en bak monsters

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:16

en helemaal op een nieuwe plek willen ze je dubbel uitproberen door jou te overtuigen dat achter de bakdeur een tijger zit!!

laat je niet gek maken, pak je oude schema idd weer op..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:06

Hoihoi,

even wat reacties op jullie reacties:

Citaat:
Je oude routine oppakken. Dus gewoon doe wat je anders doe

Citaat:
gewoon doorgaan waar je gebleven was voor je verhuisde..

Citaat:
Doorrijden en doen alsof je gek bent.

Citaat:
laat je niet gek maken, pak je oude schema idd weer op..

Tsja, na de valpartij van vorige week ben ik blij dat ik sinds een paar dagen weer gewoon kan lopen... Met rijden wilde ik dus toch nog ff wachten, aangezien heup en elleboog nog redelijk stijf zijn.

Vandaar dus ook dat ik nu, net als altijd wanneer ik niet kan rijden, in de bak met haar bezig ga. Maar normaal heeft ze respect voor me en is het leuk. Vanavond is ze me ook weer aan het "intimideren", bijvoorbeeld door op me af te komen rennen. Naar me te slaan enzo. Uiteindelijk komt het wel goed en zijn we vriendjes, maar ik vind die gedragsverandering zo typisch. En ik vroeg me dus af wat ik daar nu het beste aan doe. Afstraffen of negeren...

Citaat:
Chubby, kan ze ook nog op de wei of is dat uurtje buitenbak alles? En het rijden, doe je dat in een binnenbak?

Net zoals op de vorige manege kunnen de paarden ook hier in de winter niet meer op de wei. Op de vorige manege stond ze ongeveer 30 minuten 's ochtends buiten en 's avonds een 45 minuten rijden. Nu staat ze een uur overdag buiten en 's avonds ben ik er ook nog een uur mee bezig buiten.

Citaat:
Het loswerken wat jij beschrijft met een tik met een zweep klinkt mij niet als loswerken in de oren. Een goede join up is het gevolg van goed loswerken, en zelfs dan is er lang niet altijd sprake van een join up.

Die tik met de zweep was inderdaad ook geen onderdeel van het loswerken, maar meer uit zelfbescherming en afstraffing. Pas daarna besloot ik dat we niet zouden gaan spelen, maar wat serieuzer bezig gaan omdat dat blijkbaar nodig was...

In principe doe ik het volgende bij loswerken: op commando stappen, draven, galopperen. Als ik het aangeef mag ze vanuit stap of draf naar me toekomen, waarna ze me hoort te volgen tot ik weer aangeef dat ze moet gaan stappen, draven of galopperen bij mij vandaan.
Normaal gaat dit heel goed en sommigen vinden Chubby net een afgetraind hondje. De afgelopen week echter komt ze niet naar me toe en wil ze ook (in de bak) niet met me mee lopen. Aan de hand en in de stal is ze verder wel heel braaf.
Nu ze dus niet naar me toekomt, loop ik een paar passen op haar af (ze gaat echt naar "iets" staan kijken en ik kan wachten tot ik een ons weeg) en zet haar weer in beweging.
Pas na een poos gedraagt ze zich dan weer als vanouds. Maar ik weet dus niet precies of dit afdoende werkt, vandaar dat ik wat tips vroeg. Helaas is er op deze stal niemand die me hierbij aanwijzingen kan geven, aangezien hier iedereen paarden opjaagt in de bak en verder niets....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:20

Ik zou zelf uit mijn gevoel te werk gaan. En zeker niet gaan opjagen wat in Schoonhoven "in" is. Ga gewoon in het midden van de bak zitten en observeer je paard. Ik denk dat ze gewoon moet wennen. Het is ook nogal wat, nieuwe stal, nieuwe omgeving, nieuwe paarden, nieuwe bak en dan jij erop die van alles wil. Neem de tijd om haar te laten acclimatiseren. Neem een stoeltje mee en ga rustig zitten, boekje of tijdschrift erbij en wat lekkers. Ze komt vanzelf naar je toe en anders breng je haar na een uur terug naar stal en probeer het de volgende keer opnieuw. Niks forceren en vooral geduld hebben! Wat misschien ook kan helpen is dat ze geen voer krijgt totdat jij er bent. Als jij dan met een paar wortels (ik roep maar wat) in de bak gaat zitten geeft dat misschien de nodige impuls. En dan niet lokken maar haar negeren met de wortels onder je stoeltje. Als ze komt belonen met woorden en een stuk wortel. En niks opjagen.... ze is het vertrouwen kwijt.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:09

Tja, en dan komt ze. Hiep hiep hoera. Ik wil niet vervelend doen hoor, en niemand afkraken, maar als ik het zo lees is het niet komen een gevolg van momenteel geen of in ieder geval veel minder respect hebben. En is het niet komen niet het probleem zelf.

Het is moeilijk van een afstand advies te geven maar ik zou inderdaad niet gaan rijden nu maar veel loswerken. En tijdens het loswerken haar telkens een iets hoger tempo laten aanhouden dan ze zelf wil. Dus niet iets harder draven en net iets harder laten galopperen. Even geen stap (wel even instappen natuurlijk). Daarna zou ik een bepaald deel van de ruimte voor haar verbieden. Dus, ik noem maar wat hoor, de hoek van C/M mag ze niet komen. Dus zij loopt bv in draf linksom. Voor ze in die hoek is, stuur jij haar de andere kant op, weer in stevige draf. Als ze dan rechtsaf bij die hoek komt, weer zelfde ritueel: jij stuurt haar die andere kant op.

Dit volhouden tot zij aangeeft jou als leider te zien. Dus pas als ze lekker likt, haar binnenoortje naar jou toe heeft en haar hals laat zakken, mag ze lekker stappen. Het komen zal dan misschien vanzelf gaan. En anders nog maar even niet. Haar probleem.

Als je zo probeert te werken, loop jij geen gevaar, krijgt je paardje lekker beweging en werk je volgens mij heel structureel aan jouw leiderschap.

Heel veel succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:07

Pendrag,

zoals jij het uitlegt is ook wat ik op dit moment doe eigenlijk... Dus ga ik daar maar mee door, in de hoop dat ze zich in de loop van de week wat eerder gaat "overgeven", want ik ben nu steeds zowat een uur bezig voordat ze eindelijk doorheeft dat we geen ruzie hoeven te maken...

Heeft iemand een idee of dit gedrag een logisch gevolg is van de verhuizing? Ik zie dat verband namelijk niet, integendeel, had verwacht dat ze meer van mij -de enige die nog bij haar is van voor de verhuizing- zou willen?!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:16

Stond ze op die andere stal regelmatig met andere paarden buiten en was ze daar lagere in de rangorde? En nu? Staat ze nu ook dat uurtje 's morgens buiten met "nieuwe" andere paarden.
Het kan zijn, dat ze in haar nieuwe paardengroep een stukje hoger in de rangorde is komen te staan en dat ze dat nu ook eens uitprobeert bij jou?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:31

Op de vorige stal stond ze met één vriendin buiten in de wei (gedurende het weideseizoen, in de winter stond ze alleen buiten).
Chubby is een paard wat inderdaad duidelijk een leider nodig heeft, anders maakt ze er een potje van met onderdanige paarden. Daarom hebben we nu bewust een ouder, leidinggevend paard uitgekozen waar ze af en toe mee buiten staat. Verder staat ze alleen buiten...

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:19

Verhuizen kan heel ingrijpend zijn voor paarden. Een van mijn paarden heeft wel 4 maanden ernstig last gehad. En dat ze dan meer van jou zou willen weten als enige vaste in haar omgeving, tja, een paard denkt nu eenmaal niet logisch. Een paard heeft hersenen ter grootte van een walnoot dus slim is ie niet. Hij heeft wel een super ontwikkeld instinct. En dat is nu eenmaal voor ons als prooidieren lang niet altijd logisch. Veel succes met hem.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:35

Wat krijgt ze nu als voer? Rijker misschien? Klinkt mij alsof ze teveel of te rijk krachtvoer krijgt.. Hoe is het voerschema in vergelijking met je oude stal?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 09:31

Citaat:
Wat krijgt ze nu als voer? Rijker misschien? Klinkt mij alsof ze teveel of te rijk krachtvoer krijgt.. Hoe is het voerschema in vergelijking met je oude stal?

Tsja, precies weet ik het niet: ze kreeg en krijgt per dag 2 kg basisbrok ('s morgens en 's avonds 1 kg). Daarnaast kreeg ze hooi en nu droog kuilgras (ook 's morgens en 's avonds), dus dat scheelt wel wat in eiwitten. Ze kreeg hooi omdat ze op de vorige stal diarree kreeg van het kuilgras, maar haar ontlasting is nu met het droge kuil nog steeds mooi vast...

Citaat:
Verhuizen kan heel ingrijpend zijn voor paarden. Een van mijn paarden heeft wel 4 maanden ernstig last gehad

Hoe liet dat paard dat blijken?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:42

Chubby schreef:
Daarnaast kreeg ze hooi en nu droog kuilgras (ook 's morgens en 's avonds), dus dat scheelt wel wat in eiwitten
Die van mij wordt al wakkerder van overgang hooi - voordroog (zit tussen hooi en kuil in). De kuil kan dus best een verschil geven.. Misschien moet ze er aan wennen, maar anders zou je als ze echt zo "wakker" blijft eens terug op hooi moeten gaan en kijken of het scheelt.. Bij mij in ieder geval wel!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:05

Klopt, Spix is ook net dat iets meer aanwezig als ie kuil krijgt