Bijrijdster onder de 18: wie is verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irre

Bijrijdster onder de 18: wie is verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:57

Ik heb een nieuw meisje wat op mijn paard rijdt nu ik hoog zwanger ben. Ze is 16 jaar.
Rinus is behoorlijke lastig momenteel en ik kan haar niet helpen. Deze week is ze er voor het eerst afgevallen.
Nou vraag ik mij af: als er ongelukken zouden gebeuren, wie is er dan verantwoordelijk? Zowel in het geval van letsel van het paard, letsel van de ruiter als schade aan materiaal (bak, auto's, wat dan ook...)
Als ik degene ben die verantwoordelijk is, dekt mijn WA verzekering dat dan? Of moet je daar aparte verzekering voor hebben?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:04

volgens mij ben jij daar inderdaad verantwoordelijk voor...

ik ben laatst (toen ik nog 17 en dus minderjarig was) onder mijn verzorgpaard terecht gekomen. daarbij brak ik mijn been. erg rot dat het gebeurde natuurlijk. maar eigenlijk is er nooit over de verzekering gesproken met de eigenaresse, omdat ik dit niet nodig vond en mijn ouders ook niet.
ik vind: je gaat er met eigen risico opzitten. maar officieel ben je als eigenaar dacht ik wel aansprakelijk, mocht er iets gebeuren. maar kan je dit niet bij je verzekeringsmaatschappij navragen?
Laatst bijgewerkt door Ididit op 15-11-04 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:04

nee, volgens mij moet je een aparte verzekering afsluiten, en anders zou ik het even na vragen bij je eigen verzekering, en aan de andere kant, zij neemt het risico om op jou paard te gaan rijden, en als ze een goedgekeurde cap draagt valt het volgens mij wel allemaal mee qua verzekeringen enzo

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:06

Jij bent sowieso aansprakelijk, want jij bent de eigenaar van het paard. Als het goed is valt dat onder je WA-verzekering. Voor schade aan je paard is het wat moeilijker. Je eigen WA verzekering dekt dat natuurlijk niet.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:09

Bij mij valt mijn pony in mijn WA verzekering onder huisdieren. Ongeacht wie er bij hem is, alles wat hij uitvreet, valt onder mijn verantwoording. Ongeacht de leeftijd ook!
Daarbij zit er bij het ruiterbewijs een verzekering, die geldt alleen als de betreffende persoon erop zit. Dus mijn WA verzekering dekt als het ware alles van mijn paard aanricht en die van het ruiterbewijs hoort echt bij de ruiter.
Ik zou het navragen bij de WA verzekering, maar denk dat bijna overal een paard onder huisdier valt. En mocht je bijrijdster een ruiterbewijs hebben, is zij verzekerd tegen schade die hij aanrocht aan andere, terwijl zij erbij is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:10

De eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk. Of je er bij bent of niet. Of je bijrijder er een potje van maakt of niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:12

Jij bent altijd aanspraklijk. Ook als je bijrijder meerderjarig is.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:18

Sluit ik me bij aan

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:42

Ik heb een mailtje gestuurd naar mijn verzekeringsagent. Ik vind het namelijk toch wel een beetje eng!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:48

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade ontstaan door eigen gedragingen van dat dier. Het maakt hierbij niet uit wat voor dier, dus ook een paard valt daaronder.
Als jouw paard, ongeacht wie erop zit, door een eigen gedraging schade aan derden toebrengt dan ben jij, als bezitter, dus aansprakelijk.
Als door een eigen gedraging van jouw paard de bijrijdster eraf valt en letsel oploopt, ben je daar ook aansprakelijk voor. Dit geldt ook als ze een klap van het paard krijgt, of hij simpelweg bovenop haar teen springt of...noem maar op. Het hangt van de omstandigheden af waaronder het ongeval plaatsvond of er eigen schuld aan de benadeelde kan worden toegerekend, waardoor jouw schadevergoedingsverplichting vermindert. Dit percentage zou in theorie zelfs 100% kunnen zijn, maar in geval van letselschades zal dat zelden het geval zijn.
Dit is verzekerd onder je AVP (aansprakelijkheid voor particulieren), tenzij je meer dan 5 paarden zou hebben. In dat geval moet je een AVB (aansprakelijkheid voor bedrijven) hebben gesloten.
In geval jouw bijrijdster schade aan het paard toebrengt, zal dit volgens de normale regels van het aansprakelijkheidsrecht moeten worden beoordeelt, maar dat gaat te ver om dat hier uiteen te zetten.
Duidelijk zo?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:48

Ik ben heel benieuwd....... ik heb ook nog wel eens een bijrijder..... als ik verantwoordelijk ben als zij er af kukelt, dan houdt dat dus waarschijnlijk op.

Het lijkt me toch niet zo logisch...... dan zou toch niemand meer op andermans paard mogen rijden Verward

ps. 'k had jouw berichtje nog niet gezien LDRD

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:57

Oh ja, nog een kleine aanvulling. De leeftijd van de bijrijder heeft er in zoverre mee te maken dat wanneer die jonger mocht zijn dan 14 jaar kan er nooit eigen schuld worden toegerekend en ben je dus altijd voor 100% schadevergoedingsplichtig.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:59

LDRD schreef:
Oh ja, nog een kleine aanvulling. De leeftijd van de bijrijder heeft er in zoverre mee te maken dat wanneer die jonger mocht zijn dan 14 jaar kan er nooit eigen schuld worden toegerekend en ben je dus altijd voor 100% schadevergoedingsplichtig.

Dat vind ik nou weer wel logisch.....

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:01

ik dacht echt dat dit leeftijdsgebonden was en na je 18e ophield qua aansprakelijkheid.
zo leer je steeds weer wat nieuws Haha!
en me vader maar roepen hoe onnuttig deze site is Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:04

Sosha, je bent als eigenaar van een paard altijd verantwoordelijk voor alles wat je paard doet. Dus als je bijrijdster er inderdaad afkukkelt, ben je verantwoordelijk. Maar als het goed is, ben je hiervoor met je WA verzekering verzekerd.
Daarbij komt ook nog, dat als er iemand afkukkelt diegene ook gewoon een ziekenfonds verzekering zal hebben en daarom niet vaak de verantwoordig wordt gelegd bij de eigenaar, omdat overbodig wordt door de andere verzekering.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:09

Van een paard af vallen is toch een risico dat je incalculeert als je er op stapt. Of zie ik dat nou verkeerd Verward

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:13

Op zich wel ja..... Ik snap je helemaal, maar het paard is jou eigendom en volgens de wet draag je dan ook de verantwoordelijkheid. Hoe krom het ook is......

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 17:29

Ik heb nog geen duidelijk antwoord van mijn verzekeraar:

Dag Irma,

omdat over dit soort zaken enige onduidelijkheid bestaat ,heb ik je vraag
bij verzekeraar Amev neergelegd, om achteraf geen misverstanden te kunnen
krijgen.

ik kom hier z.s.m. op terug.

m.vr.gr.

LDRD, je verhaal is heel duidelijk, bedankt!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 01:26

tsjee wat een gedoe zeg!
ik weet in elk geval dat bij mijn verzorgpony's de eigenaresse verantwoordelijk is. Daarom heeft ze de eerste keer meteen gezegd; 'ik ben er verantwoordelijk voor als er iets met jou gebeurd, en ik zou absoluut niet willen dat er een ongeval komt, dus pas alsjeblieft op met wat je doet!'
ik hoop dat je verzekeraar alsnog een duidelijk antwoord geeft binnenkort!
bij de manege staat: 'betreden op eigen risico' maar als een paard zomaar jou trapt als je bijvoorbeeld aan het poetsen bent, dan is de manege toch verantwoordelijk Verward
ik zei het al: dit is ingewikkeld...wat een gedoe

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:32

[quote="kizz_rianne
bij de manege staat: 'betreden op eigen risico' n[/quote]

Idd, een leuke kreet, maar sinds 3 ? jaar, juridisch van geen enkele waarde, tenzij........ er BEWEZEN kan worden, dat er sprake is van opzet of vergaande nalatigheid.

En dan praat je alleen over, voor de wet, meerderjarige personen, voor minderjarigen ben je ALTIJD verantwoordelijk en kun je hooguit proberen de bal door te spelen naar de verzekering van de ouders van de minderjarige.
[/b]

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 11:59

Dit is het antwoord van de verzekering:

Artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek vestigt risico-aansprakelijkheid op de eigenaar van een dier.
Voor schade veroorzaakt door het dier aan derden is verzekerde dus aansprakelijk.
De hieruit voortvloeiende schadevergoedingsplicht kan worden verminderd en zelfs geheel wegvallen indien sprake is van omstandigheden die aan de schadelijder kunnen worden toegerekend of binnen diens eigen risicosfeer liggen.
In het voorbeeld van het meisje dat het paard berijd is het dan ook afhankelijk van meerdere factoren of zij een (gehele of gedeeltelijke) vergoeding ontvangt. Een voorbeeld daarvan is een menfout die zij zelf maakt.

De schade aan de auto kan worden vergoed omdat de autoeigenaar vanzelfsprekend niets te verwijten valt.
Voor wat betreft de dierenartskosten zal moeten worden vastgesteld of het meisje op grond van artikel 6:162 BW aansprakelijk is te houden voor het ongeval.Indien zij bij het besturen van het paard een duidelijke fout maakt kan daar sprake van zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:12

Nog even een kleine opmerking.....voor art. 6:179 BW is het wel noodzakelijk dat schade werd veroorzaakt door een EIGEN GEDRAGING van het dier.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:19

En dat is (in negatieve zin) heel erg rekbaar.............................

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:25

Kan onervarenheid van de ruiter als een eigen fout aanzien worden? Of neemt men daarvoor gewoon de leeftijd van 14 jaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:44

Onervarenheid is juist een reden om minder snel eigen schuld aan te nemen. Een ervaren iemand weet waaraan hij of zij begint, dus zal in de regel sneller eigen schuld krijgen.
De leeftijd van 14 jaar heeft er in zoverre mee te maken dat rechters uitgemaakt hebben dan kinderen jonger dan 14 jaar nooit eigen schuld toegerekend kunnen worden.