Jong paard, dominant gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tzatzi

Jong paard, dominant gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:07

Ik heb sinds 2 maanden een eigen paardje die 4 jaar is. De laatste paar weken vertoont hij dominant gedrag. Hij schiet uit een volte en draaft hard weg. Ook springt hij uit de hoefslag. Weten jullie wat ik hier aan kan doen? Dien ik hem te corrigeren met de zweep (loopt nl. door mijn been heen en ophoudingen negeert hij). Of zou dit het juist verergeren omdat hij al onder mij vandaan draaft/rijdt?
Hij is mij duidelijk aan het uittesten....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:37

naar mijn idee ook! je dient duidelijk en correct op te treden met zo'n jong dier. doe je dit niet dan neemt hij een loopje met je. zoek anders goede begeleiding, anders wordt het van kwaad tot erger.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:22

Hij is je overduidelijk aan het uittesten.. blijf consequent en laat iemand mee kijken.. waarschijnlijk kan deze al van te voren zien dat hij wat zal gaan doen en zo kan je hem proberen voor te zijn..

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:25

Neem er een ervaren iemand bij en laat je goed adviseren.
Ik heb hier zelf ook een verschrikkelijk draak en als je er niet op tijd bij hebt ehb je echt een verschrikkleijk groot probleem...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:48

Hm, toch ook even kijken of hem niks dwarszit hoor (bit, gebit, zadel, rug)

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:04

Er zit niks dwars, hooguit zijn ego, daar is al naar gekeken. Maar om een voorbeeldje te nemen. Als hij in draf uit de hoefslag schiet wil hij bijv. rechtsomkeer. Wat is dan verstandig om te doen? Corrigerend tikje met de zweep of zou dat de boel juist verergeren.
Ik ben inmiddels op zoek naar iemand die mij kan adviseren maar tot die tijd wil ik wel blijven rijden en niet verergeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:20

ik zou eerder een partijtje gaan zitten schelden, zweep ben ik dan geen voorstander van, ( dat is een hulpmiddel en geen strafmiddel) en als je gaat zitten mopperen wil soms wel helpen...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:38

geen zweep. ik zou, zoals ellepel al zei, mopperen en gewoon doorrijden. pas als het echt niet meer gaat misschien een zacht tikje geven met je zweep zodat hij schrikt, maar liever niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:51

Ook schelden of mopperen moet met mate.. beter HEY! of GRRR roepen dan een hele kannonade, want daar sluit hij dan zijn oren voor. En een keer een tik uitdelen kan soms voor wonderen zorgen als het echt zijn ego is. Maar niet slaan uit frustratie of boosheid, maar echt van, hey, dit kan dus even niet, jochie... als zo´n stem opztten dus niet help. Verder moet je altijd correct blijven rijden...drijven, zit.. geen geruk aan de teugels of geschop, zodat het in elk geval niet aan jou ligt dat hij opstandig wordt. Het is jammer dat we van achter de pc niet kunnen zien wat er echt aan de hand is. Heb je geen begeleiding?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:54

Ook belangrijk...wanneer begint hij op te spelen? Kan het zijn dat hij zich een beetje loopt te vervelen na eindeloos rondjes draaien, zorg je wel voor genoeg afwisseling? Overgangen en figuren rijden en ok eens een figuur in een figuur en ook eens wat heel anders, met een los teugeltjes slalom of zo. Je paard is heel jong en kan zich nog niet lang concentreren, daar moet je ook rekening mee houden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:56

negeren en gewoon doorrijden?
En voor afwisseling zorgen, zodat ie het niet kan doen... de tijd niet heeft om erover te denken.

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:54

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn jonge paard. Heb mijn instructrice erbij gehaald en zij kwam met ongeveer dezelfde tips als Lusitana. Soms is het nodig om consequent te zijn en afhankelijk van het paard kan een tik met de zweep wonderen doen. Bij mijn paard was dit echt zo, nu heeft hij er geen last meer van. Misschien helpt het om tijdens les uit te zoeken wat helpt? Onder begeleiding van instructeur?

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:55

OK, dus stem verheffen en als het echt niet anders kan zweep.
Ik heb priveles van verschillende instructrices. Als de bak opgeplitst is gaat het beter omdat hij dan minder ruimte heeft voor gekkigheid.

Hij doet het niet in stap maar zodra ik over ga in draf/galop. Dan piept hij hem er snel tussen uit. Bijv. halverwege de lange zijde. Het lijkt op dat hij de hoek(en) niet in wil rijden.

Kan niet uit verveling zijn. Figuren o.i.d. kom ik al helemaal niet aan toe. Het is echt een mannetje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:06

Corrigeren met zweep kun je best doen MITS je daar mee om kunt gaan. Zodra je te soft of te hard straft beledigje je paard en ben je nog verdr van huis.
Omdat je zelf al niet weet in welke richting je het antwoord moet zoeken zou ik niet zelf gaan oefenen. Haal er iemand bij die kennis van zaken heeft en jou stap voor stap kan begeleiden.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:22

Probeer hem eens voor te zijn. Voor hij er tussen uit piept, zelf harder laten lopen dan hij wil. En pas als jij dat aangeeft (het liefst in een hoek) mag hij wat relaxter lopen. Dus eigenlijk zodra je de hoek uitkomt 'vol gas' en in de hoeken wat rustiger. Maar pas rustig als hij zijn aandacht bij jou heeft. Anders moet hij juist harder lopen dan hij wil. Op die manier hou jij de touwtjes in handen en toon jij je zijn leider. Zonder strijd of zweep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:33

Toch is begeliding wel belangrijk, het gaat hier om een jong paard...

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:42

Lusitana schreef:
Toch is begeliding wel belangrijk, het gaat hier om een jong paard...

Ben ik helemaal met je eens. TS heeft priveles van verschillende instructeurs. Ik heb liever 1 of hooguit 2 mensen. Iedereen zegt weer wat anders. Werkt volgens mij beter als je iemand zoekt waar je je prettig bij voelt en daar je op concentreert.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 01:07

Ik heb ook liever een vaste instructeur. Echter, waar ik rij, geven de instructeurs slechts 1 dagdeel per week (prive-)les. Houdt dus in dat ik maximaal een half uur prive-les van dezelfde instructeur per week kan krijgen. In de fase waar ik nu zit is dit te weinig, vandaar de oplossing meerdere instructeurs. Ik zoek goede begeleiding maar wil tot die tijd wel blijven rijden.