Wie rijdt er ook in een modderbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Wie rijdt er ook in een modderbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 12:57

Bij mijn verzorgpaard is alleen een ongedraineerde zandbak. Het ligt ook nog een op het laagste punt van het dorp. Je raad het al... een zwembad als het geregend heeft. Omdat ik les krijg en niet een half jaar lesloos wil rijden, zal ik toch 2 á 3 keer in de week moeten rijden. Helaas dus in het zwembad. Naar de ruiterclub is op dit moment geen optie (is te ver weg). Zijn er hier meer mensen die in zwembadjes rijden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:57

meld zich , alleen wel opletten als er plaatselijk zwaardere (waar ze dieper inzakken ) modder ligt ivm zich verstappen en pees blessures weg glijden ivm evt gladheid etc

als de bak erg erg is hou ik het meestal bij stappen en evt draf galop laat ik meestal achter wege ivm gladheid hele zware plekken mijd ik in de draf etc , ben miss een beetje te voorzichtig , maar ja

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:04

1 kant van de bak is nog te doen, Kan ik een volte maken, maar aan de andere kant is het op de hoefslag te zwaar, dan ga ik binnendoor.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:12

Bij ons is het nu nog wel een beetje te doen, maar het is een stuk erger geweest. Idd vreselijk, maar wat doe je eraan? Ben trouwens wel op het idee gekomen om iets tegen een natte bak te ontwerpen, maar moet ff tijd hebben om het te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:32

Hier geen zwembadjes Lachen
Mijn bakje is binnen een half uur na elke bui weer droog, hij ligt hoger dan de rest van het erf, grof zand, geen drainage, niet gegraven.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:52

Citaat:
Bij ons is het nu nog wel een beetje te doen, maar het is een stuk erger geweest. Idd vreselijk, maar wat doe je eraan? Ben trouwens wel op het idee gekomen om iets tegen een natte bak te ontwerpen, maar moet ff tijd hebben om het te maken.

wat heb je voor idee dan? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:57

HAHAHA, ik dacht al dat jij dit topic geopend had.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:59

Wij rijden ook regelmatig in een zwembad, maar gelukkig schuift het nooit en het wordt ook niet heel erg zwaar. Gewoon zorgen dat de kootholtes enzo goed droog gemaakt worden dan is het geen probleem.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:08

Gelukkig hebben wij een binnenbak en n buitenbak die snel 'droog' is en dus goed te doen. Anders zou ik daar meteen weg gaan, ik wil mijn paard graag nog een aantal jaar houden. En zo'n blobber-bak is de pest voor je paardenbenen.

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:10

geen last meer van gelukkig,
door het rijden in een natte bak loop je sneller kans op blesures enz.
omdat het natte zand meer kracht vraag van de pezen
omdat het modder de voet vast zuigt
hierdoor kan je paard sneller kreupel worden en last krijgen van blesures

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:41

wij hebben een super buitenbak!
Er liggen houtsnippers in. Hij is nooit nat, nooit bevroren en ook nooit stoffig.
Ben echt heel erg blij met deze bak!
Jullie succes met de zwembaden Tong uitsteken

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:45

Ik moet er wel bijzeggen dat het paard bij een particulier staat en niet op een grote stal.

LiisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:13

Wij rijden ook in een zwembad, vooral nu. echt niet leuk meer Wij rijden in een stuk afgezet weiland, dat is natuurlijk niets, dus ik ga bij een club rijden. maar nu is elke stap die mijn paard zet, verdwijnt het gras , dus nu kunnen we niet rijden, jammer he?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:15

Wij hebben ook heel vaak een zwembad , een of twee regenbuien kan hij nog wel aan , maar heel vaak trekt ie het niet en hebben wij een zwembad Haha!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:18

ik heb ook zo'n modder bak
ik laat mijn paarden er wel in los maar ga er niet in rijden
dat is gewoon niet te doen (veelste zwaar en glad)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:01

Bij regen rijd ik ook in een zwembad. Ik rijd er gewoon doorheen net als anders. Het is al erg genoeg dat ik niet kan rijden als het vriest, door een beetje nattigheid laat ik me niet uit het veld slaan. Wel probeer ik vantevoren door middel van geultjes het water een beetje weg te laten lopen, dat helpt wel wat maar is erg veel werk.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:27

marijkedam schreef:
Ik moet er wel bijzeggen dat het paard bij een particulier staat en niet op een grote stal.

Onze ook, is in de achtertuin gemaakt Haha! Hij is ook ietsje kleiner dan 20x40 maar ik ben al super blij dat ie zo goed gedraineerd is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:35

Onze buitenbak is op het moment super OK dan! Hij moet nu zelfs nog regelmatig gesproeit worden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:18

Wij hebben soms een modderbak, al issie nu weer vrijwel droog. Op zich is hij nooit zo verzopen dat ik alleen nog maar water zie, maar af en toe toch hele flinke plassen.

Ik rijd er gewoon doorheen hoor. Is misschien wel zwaarder voor haar benen, maar daar wordt ze hard van hoor.
Ze is trouwens nooit kreupel, zelfs na een enorme schop in de wei op haar koot was ze snel hersteld (maar 1 dag). Zo slecht kan het dus niet zijn.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:41

De bak bij ons is ook vrij goed gedraineerd, bij regenbuitjes blijft ie droog alleen als er echt plensbuien van lange duur zijn is de bak nat. Meestal is ie na een dag weer droog. Er ligt zand in de bak dus als het nat is is het gelukkig niet glad. Alleen als de bak echt een zwambad is rij ik er niet in. Als de bak erg nat is rij ik korter en als de bak een beetje nat is rij ik gewoon.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:45

wenny schreef:
ik heb ook zo'n modder bak
ik laat mijn paarden er wel in los maar ga er niet in rijden
dat is gewoon niet te doen (veelste zwaar en glad)

Splash mag 's morgens zelf kiezen of hij erin wilt spelen , zo niet , dan hoeft ie niet , en dan ga ik ook niet rijden... dat is gewoon niet te doen, hij wil ook absoluut niet door de plassen heen !

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:16

zulke bakken zijn echt balen.
niet alleen omdat het niet lekker rijd, maar ook omdat je paard er smerug van wordt en je tuig.
Gelukkig heb ik geen last meer van zo'n bak, het was echt een drama

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:28

Ach, op een gegeven moment raak je eraan gewend....en vertoef je urenlang in het bos op buitenrit Haha! . Er zit ook wel een voordeel aan een modderbak: je paard komt uiteindelijk wel van zijn modder- en plassenfobie af

Maar het blijft natuurlijk een stuk fijner om in een lekkere droge bak te kunnen rijden (zegt Vientje na een weekend modder-skiën.... Clown )

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:25

Ik rij ook in een natte modderbak, maar wordt daar op een gegeven moment zo gek van, dat ik nu eigenlijk alleen nog maar buitenrijd. Lekker door het bos en over het fietspad door de polders Lachen En als het niet anders kan rij ik toch maar in de bak, als het niet écht te nat is Scheve mond

Santtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:08

Wij hebben nu een nog ergere modder/zwembad bak dan dat hij eerst was. De stal eigenaar had er een nieuwe (op een zandlaag) agterberg laag overheen gegooit. Ook had ze de hout schotten langs de bakrand 'verbeterd'. De dainage is dicht geslipt, vroeger konden we geultjes graven, maar dat gaat door de bakrand niet meer. Het water kan niet meer weg en blijft liggen, het heel nu nog niet veel geregend en de hele bak is kapot. 1 kant is echt niet meer te rijden, die ik letterlijk een moeras geworden, dit loopt nu door over de AC-lijn. We hebben dus nog maar 1 zijde die goed is, maar die is al wel door het te veel gebruik aan het kapot gaan....
De staleigenaar kan de bak niet meer trekken omdat hij te slecht geworden is. We hebben al klachten ingedient, maar ze doet er (nog) niets mee. De paarden zijn van een ponyclub, dus we mogen niet in de goede voorbak rijden, alleen in de achterbak, we kunnen ook niet naar een andere stal, vanwege de kinderen die elke dag komen rijden...

Dit is echt balen, binnenkort kunnen we er echt helemaal niet meer in rijden, waar moet je dan in Den Haag rijden (behalve op de snelweg, grapje, hahaha.........)