wel/niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

wel/niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 12:43

Ik zit erover te denken om mijn paard te scheren. Hij heeft tot begin november dag en nacht buiten gestaan om te genezen van een blessure en nu staat hij weer binnen en ben ik weer met hem aan het rijden.

Alleen heeft hij dus nu al een behoorlijke wintervacht gekweekt en hij is al heel gauw bezweet. Ik vind dit een goed argument om hem wel te scheren. Argumenten tegen kunnen zijn:
- het paard staat veel buiten (van 's ochtend tot 's middags)
- ik rij niet heel fanatiek en mijn bijrijdster ook niet. Krijgt hij het dan koud of is een uitrijdekentje voldoende?

Er zijn bij ons op stal een aantal paarden geschoren, alles behalve benen en hoofd en die zijn niet eens heel kaal geworden, het leek meer of ze gewoon hun zomervachtje hadden

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:50

Overdag zou ik hem na het scheren gewoon ene goede deken op doen, met inrijden is het een kwestie van een uitrijdeken gebruiken en verder zou ik als ik jou was ook niet zijn benen scheren (hij staat tenslotte veel buiten en blote benen makn een paard dan snel stram)

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:51

ik vind dat je hem wel kan gaan scheren.
maar dan wel met een warm winterdeken op.
mijn pony is ook geschoren. het scheelt behoorlijk met het zweten.
de mijne staat overdag ook wel buiten. dus het kan wel

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 12:54

nee, idd, benen en hoofd wilde ik dan ook niet doen, net als de andere paarden bij ons op stal

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:54

ik zou hem niet scheren ik ind het prachtig die wollige vacht *LOL* tenminste bij new-forest andere paarden krijgen geen dikke wintervacht Tong uitsteken Haha!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:31

Ik zou hem ook niet scheren.
Je geeft zelf al aan dat je niet zo fanatiek rijdt.
Dus waarom dan dat hele gedoe met dekens op je hals halen.

Ik heb zelf ook een paard wat dik in de vacht zit, staat dag en nacht buiten en ik krijg hem na het rijden ook niet meer droog gestapt, maar dat kan geen kwaad. Mijn paard is nog nooit ziek geworden ofzo.
Zolang het paard op adem is dan regelen ze het verder allemaal zelf.
Hoe dat in zijn werk gaat kan je lezen op www.paardnatuurlijk.nl

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:34

die wollige vacht is mooi voor pennymeisjes. maar heb is zeer lastig. en bovendien kunnen paarden er last van krijgen als ze hard aan het werk moeten.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:19

Krijg je hem makkelijk droog als hij zo gezweten heeft?
Zoja zou ik het zo laten, zoniet zou ik hem gewoon lekker scheren, als ze te lang nat staan na het rijden is het ook niet goed voor ze.
Enne als je niet fanatiek rijdt gewoon een deken op leggen, ik stap altijd in en uit met mijn wollen zweetdeken.
En buitenstaan kan ook makkelijk, gewoon lekker inpakken en klaar is klara Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:34

Hij heeft nu al wel een deken op om het haar niet nog langer te laten groeien. Als ik hem zou scheren krijgt hij gewoon een extra dekn erbij.
En idd, na het rijden droogt hij slecht op

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:52

[quote="carien13"tenminste bij new-forest andere paarden krijgen geen dikke wintervacht Tong uitsteken Haha![/quote]

Die van mij heeft ook een super dikke wintervacht hoor en het is een draver. hihi! ik ga hem ook scheren, hij is namelijk altijd zeiknat na het rijden en krijg hem niet meer droog!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:53

Mackie schreef:
Hij heeft nu al wel een deken op om het haar niet nog langer te laten groeien. Als ik hem zou scheren krijgt hij gewoon een extra dekn erbij.
En idd, na het rijden droogt hij slecht op

Je kan hem ook Half scheren, dus een patroon erin, hoef je niet bang te zijn dat hij het koud krijgt en hij kan zijn warmte veel beter kwijt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:56

Ik zou hem ook niet scheren. Je zegt zelf dat jullie niet intensief rijden en dat hij het merendeel van de dag buiten staat.

Mocht je hem toch willen scheren dan kun je ook kiezen voor alleen een strook over zn hals en zn boeg of het zgn 'dekenmodel' zodat hij tijdens het rijden zn warmte goed kwijt kan, maar het niet gelijk koud kan krijgen in de wei.