gelpad of zadelbontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pam87

gelpad of zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:36

wat iser beter/fijner voor het paard??\

of geen van 2 ?

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:01

bonte onderlegger...liefst van echt schapenvacht.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:05

Lamsvelonderrlegger bijvoorbeeld van Christ, of Mattes etc..

Trouwens wel dan de onderlegger direct op de rug van je paard leggen en dan je zadel erop en niet een shabrak ertussen doen (dus niet: Shabrak, onderlegger, zadel) anders heeft de onderlegger ttaal geen functie meer.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:06

en goed passend zadel heeft in principe niets nodig...... Dus beter/fijner is in principe geen van beide maar goed.

Momenteel zijn de schapenbontjes echt een rage. typisch in dat geval is dat ze meestal verkeerd worden gebruikt. Schapenvachtjes zijn er onder andere vioor het reguleren van de warmte. Hoe de meeste mensen het gebruiken, tussen zadel en dekje bij voorkeur met zo'n grote rand onder je zadel vandaan, is dus in principe zinloos. Dan kan je net zo goed een gelpad pakken want die is voor die plek bedoeld. Een schapenvachtje moet je direct op de rug leggen dus het shabrak eroverheen!

Maar als je kiest voor een onderlegger en die ook juist gaat gebruiken is schapenvacht fijner

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:06

napoleon en ik dachter hetzelfde Bloos

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:25

Curly85 schreef:
napoleon en ik dachter hetzelfde Bloos

Hahaha, alleen verwoorde jij het iets netter Knipoog

Ik rij eiegnlijk alleen nog maar met onderleggers. vind het ideaal. Nog een prettige bijkomstigheid is dat door alleen een onderlegger onderje zadel te hebben je zweetbladen van je zadel veel warmer en anders warm worden, is me laatst opgevallen zat wel lekker warm moet ik heel eerlijk zeggen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:20

hoe duur is zon zadelbontje ong?
ik neem aan dat je die gewoon in de wat grotere paardenzaken kunt kopen?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:23

ik heb een gelpad....ik vind een bontje wel mooi,maar het is niet voor de sier natuurlijk Bloos

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:47

zadelbontjes heb je in verschillende prijsklasses. Je kan vanaf 40 euro naar wel 120 euro gaan. Het is maar net waar je voor kiest. ik heb zelf geen bontje dus ik weet niet of het ene merk beter is dan het andere merk

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:31

Ik heb beiden maar vindt het bontje fijner.. De gelpad zweet echt ontzettend en t bontje bijna niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:37

maar, de meeste bontjes liggen enkel onder de kussens, dus als je geen dekje gebruikt liggen je zweetbladen toch direct op het paard?
en onder de meeste zweetbladen zitten er ook "kussens" om de druk op te vangen, maar bij de overgang paard-onderlegger is er toch een groot verschil, en zo ligt de meeste druk toch op de rugspieren van het paard?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:52

Ik gebruik een bontje tussen het dekje en het zadel.

Dit heb ik gekocht omdat de merrie nogal zwaar werd van het veulen en daardoor het zadel niet meer lekker pastte. Nu merk ik dat het bontje wel fijn is, ze lijkt minder gevoelig op de rug. Dus daarom gebruik ik het nog steeds.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:12

een gelpad regelt zeg maar de klappen enzow.. dat geeft bescherming aan de rug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:03

napoleon schreef:
Ik rij eiegnlijk alleen nog maar met onderleggers. vind het ideaal.

Gebruik je geen shabrakje? Wordt het leer van je zadel dan niet erg aangetast voor het transpireren van je paard?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:25

Gel masseert de spieren. Spieren worden daar zacht van. Erg lekker maar juist niet wat je wilt tijdens het rijden. Dan wil je dat je paard deze spieren juist aanspant. Bovendien is een gelpad heel warm. Ik zou er dus niet mee rijden.

Een goed passend zadel heeft niets nodig. Een van mijn paarden rij ik met shabrak en lamsbontje omdat hij een extreem hoge, smalle schoft heeft en daarna wel 'normaal' breed is. Met zo'n bontje ligt het zadel wel super, zonder bontje veel minder.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:00

ik gebruik alleen onder mijn springzadel een bontje vanwege de schokken van het zadel met landen en afzetten

Curly85 schreef:
en goed passend zadel heeft in principe niets nodig...... Dus beter/fijner is in principe geen van beide maar goed
Hoe de meeste mensen het gebruiken, tussen zadel en dekje bij voorkeur met zo'n grote rand onder je zadel vandaan, is dus in principe zinloos. Dan kan je net zo goed een gelpad pakken want die is voor die plek bedoeld. Een schapenvachtje moet je direct op de rug leggen dus het shabrak eroverheen!

hier ben ik het volledig mee eens dat een goed passend zadel geen bontje nodig heeft maar ik ben het er niet mee eens dat tusen het zadel en het dekje in leggen zinloos is. want wat ik al eerder noemde bij het springen gebruiken sommige mensen ook een bontje om de schokken tegen te gaan en dan maakt het niks uit of die onder of boven je dekje zit toch? en er zijn ook bontjes speciaal gemaakt om boven je dekje te doen..die dus niet passen onder je dekje

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:07

waarom als het niet direct op de rug ligt zou je dasn een mooie schapenvachten onderlegger kopen????? De functies die een bontje vooral moet hebben komen niet tot uiting als je het boven je dekje legt. De rede dat dat soort onderleggers te koop zijn is puur dat mensen voor de 'sier' met dat soort dingen rijden. inderdaad met een grote rand onder het zadel vandaan zodat iedereen kan zien dat je met een bontje rijd. het is alleen niet de oorspronkelijke opzet toen ze 3 jaar geleden op de markten kwamen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:08

siccootje schreef:
een gelpad regelt zeg maar de klappen enzow.. dat geeft bescherming aan de rug

Dat is helaas niet waar! Gel wordt weggedrukt waar er eventueel drukplekken zijn (kijk maar wat er gebeurd als je n gelpad tussen je duim en wijsvinger neemt en drukt: je drukt de gel weg!). Het gevolg daar van is dat het daar waar het zadel meer druk geeft de gel weg gedrukt is.... naar daar waar nog geen druk was. En dan heb je nog een extra drukplek.
Dit heeft ongeveer 1,5 terug in het Bit gestaan, daar kwam een bontje het best uit de test en dan idd direct op de paardenrug!

Zelf rijd ik alleen nog met zo'n bontje, in zadel-model en heb dan geen dekje meer nodig. Niet omdat mijn zadel niet goed past want die is op maat gemaakt door Hulsenbosch, maar omdat het voor de rug van je paard beter schijnt te zijn: natuur op natuur.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:45

Volgens mijn zadelmaker is een gelpad beter dan een bontje. Of je moet echt zo'n heel duur ding kopen.

Dat een onderlegger bij een goed passend zadel niet nodig is is niet altijd waar.
Mijn zadel past wel goed (zadelmaker heeft het vaak en uitvoerig bekeken) maar mn pony heeft een zeer gevoelige huid. De zadelmaker vind het voor mijn pony dus wel noodzakelijk om ook met gelpad te rijden.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:24

Merens schreef:
Volgens mijn zadelmaker is een gelpad beter dan een bontje. Of je moet echt zo'n heel duur ding kopen.

Dat een onderlegger bij een goed passend zadel niet nodig is is niet altijd waar.
Mijn zadel past wel goed (zadelmaker heeft het vaak en uitvoerig bekeken) maar mn pony heeft een zeer gevoelige huid. De zadelmaker vind het voor mijn pony dus wel noodzakelijk om ook met gelpad te rijden.

dat dacht ik ook! mij is geleerd dat een gelpad helpt voor een gevoelige rug. een zadelbontje is meer voor de sier!

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:35

ik rij ook met bontje tussen zadel en shabrak omdat ronald een hele rare bult op zijn rug kreeg omdat het zadel verschoof en nu schuift het niet emer en merk zeker wel verschil dat hij het prettiger vind dus ook tusse zadel en shabrak heeft het een functie!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:44

het is er niet voor bedoeld

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:16

Curly85 schreef:
het is er niet voor bedoeld

Nou en? Als het toch werkt is het goed toch?

Ik blijf zelf wel angstvallig van gelpads af. Op mijn paard alleen een goed passend zadel met in extreme gevallen een echt bontje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:18

Een paard heeft een goed passend zadel nodig ipv een bontje. Zulke dingen koop je pas indien nodig daarná.

Bridgehill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:00

Ik heb hierover ook nog wel een vraagje: Ik heb een goed passend zadel en heb daarbij nu een schapenvacht zadelonderlegger gekocht. Ik heb de onderlegger gebruikt tussen mijn (dunste) shabrak en het zadel. Ik het vind ten eerste een heel gedoe om alles goed te krijgen onder het zadel voor ik ga rijden. En ten tweede, het belangrijkste, heb ik het idee dat dat ding de pasvorm van mijn zadel niet ten goede komt, omdat hij natuurlijk alleen onder de kussens op de rug ligt en niet aan de zijkantenvan het zadel. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Heeft zo'n bontje inderdaad gevolgen voor de pasvorm van het zadel of heb ik alleen maar dat idee?