vraag; over het inrijden van een pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy19

vraag; over het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:30

Misschien dat deze topic bij vmr moet.. maar het gaat over rijden.. dus.. ik wist het niet zeker..

Ik zit dus met een klein probleempje.. ik heb een hele leuke zwarbonte merrie van anderhalf jaar op het oog.. en als ik haar koop ben ik van plan om haar in te rijden.. maar op welke leeftijd en hoe kan ik het dan het beste aanpakken (ik weet wel dat je eerst rustig aan moet beginnen en met longeren)

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:48

kan niemand mij helpen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:56

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

Overigens kun je meestal niet verwachten dat er binnen 15 minuten een antwoord op je vraag komt Knipoog.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:11

met inrijden kan je beginnen op 3 jarige leefdtijd, met 2.5 kan je wel af en toe longeren, maar niet te lang en te vaak. Zorg voor goede begeleiding bij het inrijden.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:13

pas met 3 jaar inrijden, je kan wel met 2.5 al een beetje longeren met een singeltje om, of een dekje erbij. vervolgens als dat goed gaat is met een zadeltje erop om te laten wennen. als ze richting de 3 gaat kan je is heel voorzichtig een bitje in doen wel kijk wel uit dat ze niet gelijk angstig in dr mond wordt dus desnoods ff een suikerklontje geven om haar een beetje te laten kauwen op het bitje. al met al is het een proces waarvoor je tijd en geduld moet uittrekken. en kijk uit want alles wat ze jong verkeerd aanleert krijg je er zowat niet meer uit. mijn tip is deskundige hulp vragen aan iemand over 1.5 jaar.

succc Lachen

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 23:13

oke

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 23:14

dankje... ik weet nu al wat meer...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:14

Zoals hierboven al verteld is en ik zou als ik jou was er hulp bij gaan halen als je echt van plan bent om een paard in te rijden. Als je dit nog nooit gedaan hebt kan het heel goed zijn dat je het paard verkeerd dingen aan gaat leren enz. Zoiezo is het altijd makkelijk om er iemand bij te hebben, in ieder geval zeker niet onverstandig, maar laat er dan ook ajb iemand bij zijn die er verstand van heeft.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:18

Ik sluit mij geheel bij Solide aan. Ik krijg vaak genoeg paarden die al 'beleerd' zijn en dus eigenlijk helemaal verpest. Dit is niet bepaald een leuke ervaring voor je paard. Dus zorg alsjeblieft dat het goed gebeurt, zodat je paard z'n leven lang ermee vooruit kan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:21

Jaa, daar sluit ik me bij aan.

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:34

Ik ken iemand die al van haar 11de paarden inrijd (shetlanders en welshjes Tong uitsteken ) Nu doet zo ook grotere pony's en is al 15 jaar.. ik denk dat ik haar wel om hulp kan vragen...

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:36

is dat geen oplossing dan?

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:50

please weet iemand nog iets? of kan mij echte raad geven en antwoord op mijn vraag:
maar op welke leeftijd en hoe kan ik het dan het beste aanpakken (ik weet wel dat je eerst rustig aan moet beginnen en met longeren)??

De anderen hebben ook wel een goede raad gegeven maar dat is niet echt wat ik zoek (kan het altijd wel gebruiken en zoek natuurlijk ook wel iemand die kan helpen...

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:59

*HELP*

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:02

Amy19 schreef:
*HELP*

Schoppen mag pas na 24 uur dacht ik...

Je moet het iig niet alleen doen... Er moet iemand bij zijn die ervaring heeft met paarden beleren. En als je dat paardje koopt kan je er nog zeker een jaar niks mee doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:05

Het belangrijkste is dat je iemand hebt die veel ervaring heeft met jonge paarden.
Overigens is inrijden nu nog lang niet aan de orde als de pony/paard pas 1,5 jaar is.

Mijn tip is dat je opzoek gaat naar een goede opfok, daar het paardje in de kudde zet en over 1,5 jaar weer eens ophaald.

Dan heb je intussen iemand gevonden die je kan helpen met inrijden en die les geeft! Zoek iemand die je echt vertrouwd, dat is het allerbelangrijkste! Als je niet op degene die je lesgeeft kan vertrouwen gaat het gewoon fout!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:10

zorg dat ze goed luisterd naar je stem tijdens het longeren.
Het kan bijvoorbeeld handig zijn bij de hulpen.
Je spoort aan en zegt drrraaaffff. dan pas begrijpt hij wat de hulpen betekenen. Ook is het handig voor het vertrouwen. Het is natuurlijk doodeng als er ineens iemand op je rug voelt zitten, maar niet ziet zitten. Praten is daarom ook erg belangrijk.
Heb je een fotootje van het paard die je op het oog hebt?
ik ben benieuwd *LOL*

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:15

Neej ik heb nog geen foto gemaakt maar ga denk ik morgen eentje maken..

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:17

Pas vanaf dat ze drie is geworden kan je er aan gaan denken om er op te gaan. en dat moet dan ook weer met de geboden voorzichtigheid en niet met enorm veel lompheid. Ze moet niet bang worden.

Om het rijden voor te bereiden kan je haar vanaf 2,5 jar gaan longeren maar dan max 3 keer in de week hoog uit een kwartier. Beter is het wat mij betreft om haar of in de opfok te laten staan of om met haar te gaan wandelen. Dan leert ze meteen een hoop nieuwe dingen bij.

Als je gaat inrijden dan moeten ze eerst wennen aan een singel (singel druk is iets geks) Dus eerst een longeersingel en lekker aan de longe laten voelen. Daarna een dekje eronder (als ze goed gewend is aan de singel) Na het dekje en de singel als dat helemaal goed gaat, kan er een zadel op. Neem een oud zadel dan is het niet erg als het op de grond valt. Zorg dat de beugels vastgebonden zijn en niet tegen haar aan klapperen zodat ze geen rolling krijgt.

Als dat allemaal goed gaat kun je er onder begeleiding een keer op gaan hangen om te kijken hoe ze reageert. Ga daarvoor wel op een stoel staan of op een baal stro zodat ze weet dat er iemand boven haar uit kan steken (sommige paarden schrikken zich de eerste keer kapot) De voorwaarde daarvoor is wel dat ze goed stil kan staan. Dat kan je haar op 2,5 jarige leeftijd perfect leren bv onder het wandelen of voor en na het longeren. kan ook tijdens het van de stal naar de poetsplaats lopen of van de stal naar de bak. Zorg ervoor dat je zelf door een heup gezakt staat en de andere kant op kijkt dus niet haar aan gaan staan kijken. waarschijnlijk vindt ze het de eerste keer ontzettend moeilijk dus als ze goed stil staat kan je haar met je stem belonen.

Voor de rest van het inrijden dus het er op gaan zitten en aanleren van beenhulpen (of zithulpen als je haar op je zit wil rijden) kan je het beste iemand vragen die het eerder gedaan heeft.

Kan je er eenmaal op dan is het erg belangrijk om les te nemen zodat alles goed blijft gaan. Het mooiste zou zijn omdat ook in groepsverband te doen zodat ze met andere paarden leert lopen.

Ik zou zeggen zoek iemand die het kan en ga lekker met haar aan de slag als ze oud genoeg is.

Mocht ze bij huis blijven staan dan kan je haar natuurlijk voetjes leren geven. Zorgen dat ze lekker gewassen kan worden. Kan stilstaan. Haar aan gekke dingen laten wennen zoals een paraplu of een rijdende container een bruggetje en verkeer.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:27

Lees het boek van Nathalie Penquitt maar eens, "paardrijden met..."
Ik denk dat je daar heel veel aan hebt, zij begint al met het paard als hij nog jong is en bouwt alles langzaam op. Alles gaat op een heel natuurlijke manier.
Het sprak mij heel erg aan en ik heb veel aspecten uit het boek gebruikt toen ik Amber heb beleerd.

Amy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 21:39

pferdtje schreef:
Pas vanaf dat ze drie is geworden kan je er aan gaan denken om er op te gaan. en dat moet dan ook weer met de geboden voorzichtigheid en niet met enorm veel lompheid. Ze moet niet bang worden.

Om het rijden voor te bereiden kan je haar vanaf 2,5 jar gaan longeren maar dan max 3 keer in de week hoog uit een kwartier. Beter is het wat mij betreft om haar of in de opfok te laten staan of om met haar te gaan wandelen. Dan leert ze meteen een hoop nieuwe dingen bij.

Als je gaat inrijden dan moeten ze eerst wennen aan een singel (singel druk is iets geks) Dus eerst een longeersingel en lekker aan de longe laten voelen. Daarna een dekje eronder (als ze goed gewend is aan de singel) Na het dekje en de singel als dat helemaal goed gaat, kan er een zadel op. Neem een oud zadel dan is het niet erg als het op de grond valt. Zorg dat de beugels vastgebonden zijn en niet tegen haar aan klapperen zodat ze geen rolling krijgt.

Als dat allemaal goed gaat kun je er onder begeleiding een keer op gaan hangen om te kijken hoe ze reageert. Ga daarvoor wel op een stoel staan of op een baal stro zodat ze weet dat er iemand boven haar uit kan steken (sommige paarden schrikken zich de eerste keer kapot) De voorwaarde daarvoor is wel dat ze goed stil kan staan. Dat kan je haar op 2,5 jarige leeftijd perfect leren bv onder het wandelen of voor en na het longeren. kan ook tijdens het van de stal naar de poetsplaats lopen of van de stal naar de bak. Zorg ervoor dat je zelf door een heup gezakt staat en de andere kant op kijkt dus niet haar aan gaan staan kijken. waarschijnlijk vindt ze het de eerste keer ontzettend moeilijk dus als ze goed stil staat kan je haar met je stem belonen.

Voor de rest van het inrijden dus het er op gaan zitten en aanleren van beenhulpen (of zithulpen als je haar op je zit wil rijden) kan je het beste iemand vragen die het eerder gedaan heeft.

Kan je er eenmaal op dan is het erg belangrijk om les te nemen zodat alles goed blijft gaan. Het mooiste zou zijn omdat ook in groepsverband te doen zodat ze met andere paarden leert lopen.

Ik zou zeggen zoek iemand die het kan en ga lekker met haar aan de slag als ze oud genoeg is.

Mocht ze bij huis blijven staan dan kan je haar natuurlijk voetjes leren geven. Zorgen dat ze lekker gewassen kan worden. Kan stilstaan. Haar aan gekke dingen laten wennen zoals een paraplu of een rijdende container een bruggetje en verkeer.

Dankje aan deze uitleg heb ik echt veel.. en volgens mij heeft een vriendind van mij dat boek ook... es vrage..

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:18

ik ben het helemaal met pferdtje eens!!
en wel iemand erbij halen hea want er kan snel wat fout gaan!!

groetjes

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:22

denk dat ej haar beter kan laten staan, want als je neit eens weet op welke leefdtijd ene pony ingereden kan worden..

Als je er toch voor kiest, neem dan profesionele hulp..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:33

Ik zou een meisje van 15 niet snel mijn pasgekochte paard laten inrijden. Als ik hulp zou willen zou ik een professioneel iemand zoeken die in ieder geval boven de 18 is. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt met haar of het paard. En dan niet te denken aan de schade die zij met ontwetendheid aan jouw paard kan aanrichten, bewust of onbewust.

Het kan best zo zijn dat ze het al vaker gedaan heeft, maar IMO zit er wel een verschil tussen een shet/welsh beleren en een groot paard. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:12

Het valt wel mee, het hangt ook van het paard af natuurlijk. Maar de meesten zijn redelijk veilig in te rijden. Ben je bang dat je gelanceerd wordt, haal er dan iemand bij. Als je rustig en geduldig inrijdt en niet meteen met slof en sporen aan de gang gaat kan je het wel zelf doen. Maar denk om je eigen veiligheid he!