Veulen kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:28

Wat komt daar nou allemaal bij kijken bij het kopen van een veulen?

Ik ben me alvast een beetje aan het orienteren omdat ik voor mijn gevoel, liever een veulen koop dan een volwassen paard..

Maar waar moet ik allemaal op letten, wie moet ik meenemen? Wel op premies letten of juist niet? Ik heb geen oude sok met een hele hoop geld onder mijn bed liggen.. Bloos

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:22

mijn tip een deskundig iemand, die ziet of ie goed op zn benen staat, gezond is ect. of er toekomst inzit (wat er nu niet inzit komt er ook niet in ook) dus iemand die hem objectief bekijkt. En je kan hem laten keuren.
houd er wel rekening mee dat je 3 jaar moet wachten voordat je er serieus iets mee kan doen, is lang hoor maar ik heb het ook gedaan en heb er zeker geen spijt van. Premies zijn leuk, maar gezondheid en uitstraling zijn belangrijker. En of hij/zij bij jou past dat is ook belangrijk.

succc Lachen en houd er rekening mee ga niet gelijk bij de eerste of beste overstag want er zijn duizenden veulens wees kritisch Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 23:31

Ik heb er al helemaal zin in. En tsja, het wachten.. dat geeft niet zoveel. Ik heb nu nog een leuke verzorgpony.
Ik ga me voorlopig wat orienteren, wat voor ras ed ik wil hebben, en wacht tot ik financieel wat ruimer zit voordat ik er 1 ga aanschaffen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:35

Ik zou goed kijken of hij gezond is...goed op de benen staat enz.
Laat hem door een dierenarts keuren...
Ik zou iemand meenemen die veel weet van veulens
Succes ermee...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:40

Als ik jou was zou ik er eerst eens over na gaan denken wat je later met dat veulen wilt gaan doen. Daarna zou ik pas gericht op zoek gaan naar een veulen wat in de toekomst het meeste bij je eisen zou kunnen gaan passen. Ik zou iig iemand meenemen die er veel kijk op heeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 01:20

Iemand meenemen die er verstand van heeft (ik val in herhaling Haha!), kijken hoe het dier is met mensen (knuffelig of juist afstandelijk, of het reageert op de omgeving (alert e.d.), tanden, beenstand, vanalles eigenlijk.

Ik was 2 jaar geleden op zoek naar een paarden-merrie-veulen die uiteindelijk voor de dressuur zou moeten zijn. Ben bij een Polansky merrie (KWPN) wezen kijken (móóóói dier) helemaal zwart (écht zwart) met een kol en een wit achtervoetje, maar ze trok me niet... Ze dook continu achter haar moeder, had een navelbreuk (wat dan wel eerst verholpen zou worden voor de verkoop) en vond haar sloom en niet leuk met haar mede-veulentje. Ze vroegen hier overigens de hoofdprijs voor.

Een maand later ben ik bij mijn merrie wezen kijken (Quellian alias Sarah Lee, NRPS). Een koffievos met kol. Vossen trekken mij helemaal niet, maar toch was ik hevig onder de indruk van haar. Ze hing in m'n nek, likte mijn handen, speelde en rende door de wei, echt een lekker levendig ding. Deze kostte een kwart van de Polansky-merrie.

Ik wilde per sé een zwarte, bruine of donkerbruine en kom thuis met een koffievos, gewoon puur omdat deze mij het meest aantrok in alles en ik vond kleur daar niet een belangrijk aspect in.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 01:25

Ik wil eigenlijk een beetj van alles doen..
Buitenritten maken, dressuuren, en af en toe wat springen. Maar ik denk niet dat ik de wedstrijden in ga, wordt dan altijd vreselijk gestressd..
Ik heb friese paarden altijd leuk gevonden, maar ben nu helemaal een leuke combinatie tegen gekomen.. een arabo-fries. Zoiets lijkt me dus ongelofelijk leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:22

Sanet schreef:
Ik heb geen oude sok met een hele hoop geld onder mijn bed liggen.. Bloos

Bedenk je dan nog eens goed of je wel een veulen wilt, er gaat een aardig bedrag in het opfokken zitten en het is nog maar afwachten of het paard idd zo wordt als je verwacht.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:01

ik zou eerst wat ervaring opdoen met veulens! Je kunt wel wat gaan orienteren, maar ik denk dat ervaring toch het belangrijkste is. Zoek eerst een merrie met een veulen waar je voor mag zorgen. Als je een veulen koopt, laat hem dan zowieso klinisch en rontgenologisch keuren. Vraag wat het veulen allemaal al kent. Kent hij een halster, vaststaan aan het halster, in de trailer staan enz. Vervolgens moet je nog 3 jaar wachten totdat je er een zadel op kunt leggen. Je kunt ook een wat ouder paard kopen, van 2 of 3 jaar. Daar kun je al wat meer mee en hoef je ook minder lang te wachten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 10:52

Ilindra schreef:
Bedenk je dan nog eens goed of je wel een veulen wilt, er gaat een aardig bedrag in het opfokken zitten en het is nog maar afwachten of het paard idd zo wordt als je verwacht.

Owh, blijkbaar is mijn vorige bericht niet aangekomen, of heb ik hem niet verstuurd.
Ik had dus een bericht gemaakt met, dat ik sowieso nog wou wachten tot volgende zomer, maar misschien nog wel later. De eigenaresse van mijn verzorgpony heeft het er ook over gehad, om misschien haar te laten dekken door hun Friese hengstje..
Maar of en hoe dat gaat lukken, dat moet ik nog maar zien. Vaak zeggen ze een heleboel dingen, en komt er niets..

En een 2 of 3 jarige is ook nog een optie. En als ik er 1 tegen zou komen, waarbij het klikt, dan zou ik die niet gelijk afdoen.. maar mijn voorkeur gaat wel uit naar een wat jonger paardje.

Móét je een veulen trouwens in de opfok zetten? En kun je hem niet gewoon bij andere paarden in de wei zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:54

Sanet schreef:
Móét je een veulen trouwens in de opfok zetten? En kun je hem niet gewoon bij andere paarden in de wei zetten?

Dat kan ook prima, met opfokken bedoel ik ook niet perse in de opfok zetten maar gewoon het grootbrengen van een veulen tot volwassen paard.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:22

ik heb een veulen gehad (inmiddels is hij al volwassen).

die van mij heeft niet in de opfok gezeten, maar thuis tussen andere paarden en pony's in, dat scheelt wel een hoop geld, ik kon hem elke dag zien, zocht hem ook elke dag op en borstelde hem, knuffelen enz. dit is heel erg goed gegaan, toen hij nog hengst was stond hij in een weitje met schapen langs de weg, dus verkeer was hij ook al goed gewend. verder waren de onkosten: castreren, veulenbrok, en de wormenspuiten dan.

wat ik wel een voordeel vind van een veulen is dat je van jongs af aan het veulen jou kan laten vertrouwen, je hebt alle tijd, ik denk ook wel dat dit een voordeel is bij het zadelmak maken en inrijden.

Edit:
misschien kan je ook bij jezelf nagaan, wil je zo lang wachten met het rijden ? of wil je zo snel mogelijk het zadel erop leggen, snel inrijden en klaar ?

op het moment dat je dit bij jezelf na gaat is je keuze eigenlijk al wel wat gemaakt Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:34

Wat is de reden dat je een veulen wilt en niet een volwassen paard?