Geschoren: wanneer is de vacht weer hersteld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar

Geschoren: wanneer is de vacht weer hersteld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:59

In september is mijn shetlander geschoren omdat ik nogal intensief met hem aan het mennen was. Op dit moment staat hij wegens omstandigheden voornamelijk in de wei te lanterfanten. Overdag heeft hij een ongevoerde regendeken op en 's nachts staat hij zonder deken op stal.

Ik vraag me nu dus af hoe lang het duurt voor een geschoren vacht, om zich weer te herstellen. Met het idee dat mijn shet misschien inmiddels wel weer zonder deken naar buiten kan. Zijn vacht is dik genoeg om het niet koud te krijgen, maar is ie wel waterdicht?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:04

Hmm, hij loopt nu wel in een kortere vacht dan normaal. Als ik jou was zou ik hem gewoon met die regendeken laten lopen, kan nooit kwaad. Ik denk niet dat dat korte vachtje waterdicht is.
Wel gaaf hoor, zo'n geschoren shet, mooie foto's.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:16

Hoe snel de vacht weer helemaal is aangegroeid verschilt heel erg. Is per paard anders maar is ook afhankelijk van de temperatuur en de dikte van de dekens. Is dus niet echt te zeggen hoe snel dat precies gaat, maar misschien is nu wel een beetje snel als hij in september geschoren is, maar aan de andere kant krijgt een shet misschien sneller weer meer haar. Je kunt toch wel een zien hoe hij nu in zijn vacht zit en dan aan de hand daarvoor een beslissing nemen?

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:20

Ik kan inderdaad wel zien hoe hij in zijn vacht zit, er zit al weer een flink pak op. Hij heeft inmiddels al weer meer haar dan mijn fjord die nog geen deken op heeft gehad. Dus koud zal hij het zeker niet hebben. Ik weet alleen niet of het zogenaamde dakpanpricipe al weer werkt, vandaar mijn vraag hier.

Een geschoren vacht is niet waterdicht omdat het geen dakpannetjes kan vormen, dus hoe lang duurt het voordat dat wel weer kan?

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:58

Niemand? Scheve mond

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:49

Ik ben hier eigenlijk ook wel heel benieuwd naar.
Ik zat er al aan te denken om Eli volgend jaar misschien heel vroeg te scheren zodat zijn vacht daarna wel weer wat dikker wordt, maar niet zo enorm dik als normaal.
Du ik hoop dat iemand hier iets meer over kan vertellen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:11

Waterdichtheid van de vacht heeft ook te maken met de hoeveelheid huidvet dat de pony afscheidt. Vouw de vacht eens open en kijk of er vet en stof tussen de haren zit. Dat helpt het isolerend vermogen en de waterdichtheid. Of zet hem eens (kort) in de regen en vouw zijn vacht open. Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij tot op zijn huid nat wordt als hij al weer zoveel haar heeft.
Dat de vacht op zijn best is als hij niet geschoren was, geloof ik wel. Maar ook nu kan hij al weer waterdicht zijn.