mijn paard heeft een hekel aan paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeraM

mijn paard heeft een hekel aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:45

Mijn merrie van 6 heeft een enorme hekel aan paarden. In het begin was het zelfs al moeilijk om langs een ander paard in de stalgang te lopen. Madam wilde nog wel eens een tik uitdelen. Dit is gelukkig niet meer het geval. Ik ben nu zo ver dat ik gewoon langs andere paarden heen kan lopen, zonder het gevaar te lopen dat ze trapt of wat dan ook. Een ander verhaal is in de bak. Het is nog steeds een probleem om met haar in de bak te rijden als hier andere paarden in lopen. Vorig jaar is zelfs ze achterop een pony gesprongen. Nu is dit ook niet meer zo erg als dat het was, als ik haar met de kop naar de buitenmuur laat lopen, kan ik er langs. In de wei met een ander paard is niet mogelijk. Die drijft ze in de hoek en trapt. Maar als je haar helemaal alleen in de wei zet kan het ook niet. Een paard in de aangrenzende wei is prima.

Via via ben ik erachter gekomen dat ze wel in de koppel heeft gestaan. Ik dacht eerst dat dat niet geval was, maar dus toch. Ze heeft duidelijk een dominantieprobleem. Voor de rest in omgang en met rijden is het een schat van een beest. Maar ik ze mezelf dus niet op wedstrijd losrijden in een hele kleine ruimte met veel ruiters Wie heeft er een idee hoe ik dit kan oplossen? of in ieder geval verminderen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:52

hey,

Chipie is ook lekker de dominantie zelve. Het probleem op stal zijn we nu aan het proberen oplossen door haar in een stal te zetten met langs de ene kant niemand en langs de andere kant een oude ruin die niet zo snel uithaalt.

In de piste heb ik eens een merrie geweten die steeds begon te bokken naar de andere paarden en dat hebben ze verleerd, ook weer door met een ander paard in de piste te rijden die zich er eigelijk niets van aantrekt.

Wat OOK een nieuwe trend lijkt te zijn is rijden met oogkleppen... Misschien een idee?

nog veel succes!!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:01

ee

Wij hebben ook zo een op stal, het enige is de oplossing, dat je gewoon op paarden aasntuurt, ik weet niet of je goed kan rijden, maar als die er dan vandaar gaat moet je hem op z'n duvel geven, ik denk dat dat de goed eoplossing is!!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:05

Hee Vera, ik ben benieuwd of iemand ons kan helpen. Alhoewel ik bij Morris de moed heb opgegeven, met zijn 17 jaar. Volgens mij de leeftijd, ha ha.
Leuk Avater (of hoe je dat ook schrijft).
Maar wie weet heeft iemand een idee.
Even voor de duidelijkheid, Morris doet vreselijk zuur tegen andere paarden in bak, als deze paarden in draf of galop zijn. En als paarden van buitenaf in binnenbak komen rijden, die kent ie dan nog niet (denk ik). Eenmaal aan het werk, wordt het wel minder.

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:46

hee Alice, ik dacht misschien heeft iemand een super tip voor ons! En worden het nog eens super sociale paarden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:18

Hmm ik denk het niet Veer, we zullen ermee moeten leren leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:26

Mee leren leven, dus echt niet! Gewoon afleren. Als je paard onder het zadel is, moet hij het niet in zijn botte kop halen om naar andere paarden uit te halen. Zo'n merrie heb ik ook gehad, levensgevaarlijk. Die sloeg de eerste dag dat ik haar had, zowat mijn zusje van haar Shetlander Boos!.

Mijn oplossing was: Nooit meer accepteren. Zij uithalen? Zweep erover en wel direct. Probleem was op die manier binnen enkele dagen helemaal opgelost. Die merrie heb ik overigens nooit met andere paarden los gehad. Die sloeg zo onwijs hard en gericht, dat vond ik echt te gevaarlijk (ze had ook nog eens ijzers).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:59

Als je paard dreigt uit te halen naar een ander, trek dan in ieder geval z'n hoofd er naar toe, dan blijft het veilig voor de ander.
Je reflex is waarschijnlijk om weg te sturen, maar richt je dus juist z'n achterste er naar toe...

Ik heb vandaag de rekening van de DA binnen gehad met dank aan een paard dat slaat, daar word je niet blij van Was wel in de paddock overigens, dus daar kun je als ruiter niet echt veel aan voorkomen, behalve dan niet meer samen zetten.