Waarom hoeven invetten?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IJzersterk

Waarom hoeven invetten?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 15:33

Het valt me op dat er echt heel veel mensen zijn, die erg regelmatig de hoeven van zijn/haar paard invetten om dat ze droog zijn.…
Maar waaróm??

Want:
De hoornwand is zodoende afgesloten, dat er geen vet, hoefsmeer of andere stoffen op kan nemen dan water.
Om het uitdrogen van de hoornschoen te voorkomen (bijvoorbeeld in droge periodes) is de enige juiste manier, om het paard een paar keer in de week met de hoeven in nat zand te zetten… (bijvoorbeeld in de wei bij de waterbak).
Of het stro in de box wat vochtig te maken.
De enige zweetkliertjes die in de hoeven van een paard zitten (dus waar door gezweet kan worden, en zo dus ook vocht te verliezen), is in de straallederhuid

Dus waarom vindt men dat het goed is om de hoeven in te vetten tegen uitdroging??

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:47

Omdat mensen ooit geleerd of gehoord hebben dat vetten goed zou zijn tegen uitdrogen, en er nu steeds meer word gezegd dat het niet goed is..
Ik heb t nooit gedaan, maarja veel mensen weten niet dat het juist slechter is voor droge hoeven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:53

kan wel maar .... eerst voor het vetten de hoeven erg nat maken
(10 minuten in een emmer water bv en dan pas vetten
anders word idd alleen maar droger omdat de hoef geen vocht meer kan opnemen

verder geeft het een mooi verzorgt uiterlijk ..

zelf vet ik niet , alleen 2 dagen voor een ringsteek wedstrijd (voor het uiterlijk dus) en dat deed ik max 4 x per jaar ..

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:57

Als ik de hoeven heb ingevet, blijft het zand van de bak er niet zo vast opplakken en krijg je het er eerder af. Daarvoor gebruik ik het vooral. Maar dat de hoef compleet is afgesloten is volgens mij niet waar. Als ik n.l. 's avonds de hoeven heb ingevet, en mijn paard staat 's nachts op stal, is het vet 's ochtends wel er helemaal ingetrokken!! De hoeven zijn dan helemaal zwart, en er ligt geen vet meer op de hoef.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:58

Er wordt ook aangenomen dat je vochtverlies tegen gaat door de afsluiting van vet. en dat je de kroonrand soepel moet houden. Inmiddels weet men wel dat je juist irritaties krijgt op de kroonrand bij te vaak vetten.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:59

Ik vet de hoeven juist in enkel en alleen als ze in de winter de ganse dag in de blub staan (net teveel van het goede, namelijk vocht, dus)
En dan niet elke dag maar max enkele keren per week zodat er toch nog wel voldoende vocht kan opgenomen worden.

In de zomer raak ik zelfs geen hoevenvet aan (maar wel een emmer water om de hoeven extra vochtig te houden en bij het buitenrijden eens even halthouden midden in een plas enzo)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:01

Pascha schreef:
Als ik de hoeven heb ingevet, blijft het zand van de bak er niet zo vast opplakken en krijg je het er eerder af. Daarvoor gebruik ik het vooral. Maar dat de hoef compleet is afgesloten is volgens mij niet waar. Als ik n.l. 's avonds de hoeven heb ingevet, en mijn paard staat 's nachts op stal, is het vet 's ochtends wel er helemaal ingetrokken!! De hoeven zijn dan helemaal zwart, en er ligt geen vet meer op de hoef.

Klopt. Hoevet trekt wel degelijk in de hoef, netzoals hoefolie. Ideaal is om de hoeven eerst nat te maken en dan het vet of olie erop te smeren. Maar zonder gaat ook prima. Het gaat brokkelige hoeven tegen en houdt de kroonrand soepel.

Wil je echt een beetje degelijke hoefzalf, dan kun je dat aan je hoefsmid vragen. Toen mijn paard brokkelhoeven kreeg in de zomer, werd ik aangeraden om hoefzalf te kopen die gemaakt was van oa manenvet. Tja, klinkt cru maar het hielp wel Lachen

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:29

nickyu"]
kan wel maar .... eerst voor het vetten de hoeven erg nat maken
(10 minuten in een emmer water bv en dan pas vetten
anders word idd alleen maar droger omdat de hoef geen vocht meer kan opnemen
[/quote]

Ik geef eerlijk toe, zo dacht ik er eerst ook over hoor Knipoog

Maar waarom zou je de hoef alsnog invetten, na de 10 minuten in de emmer water?
Om water ín de hoef te houden is geen optie, aangezien de hoef wel water kan opnemen, maar níet afgeven.

[quote="Pascha"]
Maar dat de hoef compleet is afgesloten is volgens mij niet waar
[/quote]

Staat er ook niet Knipoog

[quote]
De hoornwand is zodoende afgesloten, dat er geen vet, hoefsmeer of andere stoffen op kan nemen dan water
[/quote]

Dus niet compleet afgesloten, want er kan wél water opgenomen worden.

[quote="Pascha"]
Als ik n.l. 's avonds de hoeven heb ingevet, en mijn paard staat 's nachts op stal, is het vet 's ochtends wel er helemaal ingetrokken!! De hoeven zijn dan helemaal zwart, en er ligt geen vet meer op de hoef.
[/quote]

Het vet kan ook op een andere manier weg zijn; bijv opgedroogd, oid.

[quote="Lusitana"]
Er wordt ook aangenomen dat je vochtverlies tegen gaat door de afsluiting van vet
[/quote]

Dat wordt idd door veel mensen gedacht.
Maar aangezien de hoef alleen vocht kan afgeven via de zweetkliertjes die in het straallederhuid zitten, klopt dit dus niet.

[quote="Lusitana schreef:
en dat je de kroonrand soepel moet houden. Inmiddels weet men wel dat je juist irritaties krijgt op de kroonrand bij te vaak vetten.

Inderdaad. Bijvoorbeeld laurierzalf wordt door veel mensen aanbevolen om de kroonrand mee in te masseren.
Maar wat ik me dan afvraag: (Is voor zover ik weet niet bevestigd of onderzocht)
Bevorderd de hoefgroei (die uiteraard bij de kroonrand begint) door de laurierzalf? Of komt het door het masseren? (wat dus zorgt voor een betere doorbloeding, en dus ook de groei van de hoef verbeterd)

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:30

Wat echt goed helpt tegen slechte brokkelhoeven, is cornucresine van Carr, day & Martin. Stinkt wel heel erg, maar werkt super!!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:03

Pascha schreef:

Juist , het trekt erin en daardoor is het moeilijk om nog vocht op te nemen!

Het vocht wat je voor het vetten opgebracht hebt is na een aanzienbare tijd "op" en dat is eerder dan dat het vet "weg" is uit de voet.
En in die periode kan de voet dus geen vocht opnemen.

Niet vetten, gewoon voeten regelmatig in de blubber of lang afspuiten.
Of als de voeten droog zijn hoefvocht of rainmaker van de paardendrogist gebruiken.

Tuurlijk kan vet wel gebruikt worden om juist te voorkomen dat er teveel vocht wordt opgenomen als het bv een lange regenperiode is (Leentje)

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:13

VValar"]
Klopt. Hoevet trekt wel degelijk in de hoef, netzoals hoefolie. Ideaal is om de hoeven eerst nat te maken en dan het vet of olie erop te smeren. Maar zonder gaat ook prima.
[/quote]

Dus jij zegt dat vet en olie wel in de hoef intrekt?
Wat versta jij onder intrekken in de hoef?
Dat het ook daadwerkelijk opgenomen wordt?

[quote="Pascha schreef:
Wat echt goed helpt tegen slechte brokkelhoeven, is cornucresine van Carr, day & Martin. Stinkt wel heel erg, maar werkt super!!

Als je paard échte brokkelhoeven heeft, zul je; om dit te behandelen; een zeer goede smid moeten hebben; aangezien het paard dan op perfect passend beslag zal gezet moeten worden.
Voor zover bekend is, bestaat hét zalfje/geneesmiddel tegen brokkelhoeven helaas (nog) niet.
Gelukkig komen échte brokkelhoeven niet veel voor. Lachen

Als je zalfjes, smeersels e.d, gaat gebruiken om de kroonrand in te masseren voor betere doorbloeding en bevorderen van een stevige hoornproductie, zal de kroonrand na een poos gaan irriteren. (zoals Lusitana al zei.) Zonder dat je resultaat ziet.

Nogmaals; ik dacht er vroeger ook zo over, maar gelukkig is men er tegenwoordig goed mee bezig en wordt er onderzoek naar gedaan. OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:27

Ik vet bijna altijd, omdat.....
Ik mijn pony altijd afspuit en zeker zijn beentjes, dan zijn zijn hoeven nat. ALs ik hem dan zo op stal zet, dan trekt het zaagsel al het vocht uit zijn hoeven en worden ze dus droog. Als ik ze invet na het afspuiten, blijft het vocht erin zitten, en drogen ze niet uit.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:25

Even iets over het vetten nadat de hoef is nat gemaakt.

Vet en water stoot elkaar af. (stukje natuur-scheikunde Tong uitsteken )
Als je een natte hoef invet, smeer je het water weg, en het vet blijft op de hoef zitten.
En een ingevette hoef kan, zoals velen gelukkig wel weten, geen water opnemen, doordat het vet de hoef afsluit.
Dus ik denk dat het vet misschien wel een heel klein beetje intrekt; maar dus zeker níet opneemt; waardoor het dus een poos duurt voordat het vet helemaal weg is.
Al die tijd kan de hoef dus geen water opnemen…

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:30

sannie1984 schreef:

Als je een natte hoef invet, smeer je het water weg, en het vet blijft op de hoef zitten.
En een ingevette hoef kan, zoals velen gelukkig wel weten, geen water opnemen, doordat het vet de hoef afsluit.
Dus ik denk dat het vet misschien wel een heel klein beetje intrekt; maar dus zeker níet opneemt; waardoor het dus een poos duurt voordat het vet helemaal weg is.

Nou jij verteld het zoals ik dat wilde doen maar ik wist niet precies hoe ik het op moest schrijven OK dan!

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:11

Ik zou ook wel graag willen weten hoe iedereen denkt over teren.
En uiteraard meningen of bijdrages omtrend vetten en brokkelhoeven zou ook leuk zijn. Knipoog

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:28

Niet teren!
Sluit de foute bacterien in en wordt het niet beter op!!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:28

ik teer wel,
niet dagelijks, maar in de winter wel regelmatig, als je de hoef goed schoon maakt is er niets aan de hand..
en ik olie de hoeven soms ook, maar das meer voor de mooi Haha!
niet om brokkelhoeve tegen te gaan,
ik heb trouwens iets op waterbasis, wat de hoef niet afsluit, is ook wel wat duurder dan een gemiddeld potje vet Knipoog

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:33

Ik vet elke dag nadat ik de benen heb afgespoten de hoeven in. De hoefsmid vindt juist dat de paarden hele goede hoeven hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:39

sannie1984 schreef:

Maar als ik ze heb afgespoten, staat er dus een kwartier water op. Nemen de hoeven water op, ik doe er vet op, het water blijft in de hoef, want het vet houdt het naar buitengaan tegen, zaagsel kan dus geen water uit de hoef trekken want dat houdt het vet tegen.
Als ik niet vet; neemt de hoef water op, paard gaat in lekkere schone zaagsel stal, zaagsel denkt; goh lekker water en slurpt zo al het water uit mijn pony zijn hoef, weg water.

En net als bij Amanda verteld de hoefsmid iedere keer weer dat de hoeven er goed verzorgt en stevig uitzien.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:46

Sjonniej schreef:
En net als bij Amanda verteld de hoefsmid iedere keer weer dat de hoeven er goed verzorgt en stevig uitzien.

dan is het goed toch *LOL*

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 23:11

sannie1984"]
[/quote]

De tijd dat de hoef geen water op kan nemen door het vet wat er nog op/in zit; kan zelfs 1 of 2 dagen zijn.

[quote="Sjonniej schreef:
Nemen de hoeven water op, ik doe er vet op, het water blijft in de hoef, want het vet houdt het naar buitengaan tegen, zaagsel kan dus geen water uit de hoef trekken want dat houdt het vet tegen. Als ik niet vet; neemt de hoef water op, paard gaat in lekkere schone zaagsel stal, zaagsel denkt; goh lekker water en slurpt zo al het water uit mijn pony zijn hoef, weg water.

Nope.. het vet houdt niet tegen dat het water eruit gaat; maar zorgt ervoor dat er geen water meer opgenomen kan worden.
Zaagsel slúrpt geen water uit de hoef, maar zaagsel kan idd wel oppervlakkig vocht uit de hoef onttrekken. Lachen
Wat zaagsel ook doet; is broeien, en (eventueel vuil) in de hoef gaan "drukken".
Urine wordt door zaagsel niet echt opgenomen, maar blijft er bovenop liggen.
Stro daarintegen, is grof en neemt urine wel goed op.
Dus persoonlijk vindt ik dat stro beter zou zijn alleen gekeken naar de hoeven.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 23:17

waterkippie schreef:
ik heb trouwens iets op waterbasis, wat de hoef niet afsluit, is ook wel wat duurder dan een gemiddeld potje vet

Water kan door de hoef opgenomen worden, dus spulletjes op waterbasis heeft naar mijn idee meer kans op succes dan gewoon vet.

tecumseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:19

vroeger vette ik ook regelmatig de hoeven van mn paarden in
maar ben daar sinds een paar jaar mee gestopt en ze hebben allemaal nog steeds gezonde hoeven
heb enkel een paardje die slechte hoeven heeft en die heef ik biotine bij
zijn hoeven zijn enorm verbeterd hierdoor bevestigd door mijn hoefsmid
wat betreft teren doe ik enkel af en toe als de weiden echt te nat zijn op een gezonde hoef (aan de binnenkant natuurlijk) omdat je teren preventief moet gebruiken
zeker niet als er bv al rotstraal aanwezig is maak je de situatie enkel nog erger

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:56

Sowieso ligt de keuze van vetten of teren aan de hoeven van je paard. Wil je ze juist harder maken, teren. WIl je ze juist soepeler maken, vetten.
Ik heb van een DA geleerd dat je beter kan olien dan vetten, voor de hoef zelf. Bij mij paard brokkeld de hoef snel en schiet vet helemaal niet op. Vet sluit als het ware de hoef af voor vocht en vuil, kan inderdaad ideaal zijn voor in de winter. Om echt de hoef soepel te maken, moet je olien. Eerst de hoef nat maken, dat het net als een spons de olie beter op kan nemen en dan lekker de olie erop smeren. Ik gebruik er gewoon sla- of zonnebloem olie voor.
Dus het is maar net wat je ermee wilt bereiken!!

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 22:08

Ik neem aan dat jullie het met me eens zijn, dat de straal onderdeel uitmaakt van het hoefmechanisme.
Voor een optimaal hoefmechanisme hoort het straalkussen zacht en verend te zijn.
Als er téveel geteerd wordt, droogt het hoorn en de straal uit, en wordt het te hard,; en waarna ook rotstraal kan gaan ontstaan.

Als een paard rotstraal heeft, moeten de stalen eerst zo door de hoefsmid worden uitgesneden, dat alle “rotte” delen verwijderd worden.
Daarna de hoef behandelen met jodium/betadine (dood de bacteriën, en droogt een beetje uit)
De stal moet natuurlijk schoon en droog zijn.
Nabehandeling kan als volgt; de straal wassen met water, en af en toe met betadine behandelen.
Daarna (als de hoef droog is) een klein laagje Egyptische zalf.
Maar gebruik dit niet te lang, aangezien de straal hier ook te hard van kan worden.

Als je gaat teren worden idd; zoals judithM al zegt; foute bacteriën en ontstane ontstekingen ingesloten. (dit geldt dus bij rotstraal)
En aangezien een bacterie zonder zuurstof lekker z’n gang kan gaan, kan het dus erger worden. Scheve mond

Ik denk dat af en toe een beetje teren helemaal niet slecht is, als een paard géén rotstraal heeft.
Als een paard een té zachte straal heeft, en je maakt alles goed schoon voor dat je teert, is er niets aan de hand, en zal de straal wat harder worden.
Maar uiteraard niet te vaak teren.
De straal mag absoluut niet te hard worden!
Persoonlijk vindt ik Egyptische zalf beter dan teer.