Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pascha schreef:Als ik de hoeven heb ingevet, blijft het zand van de bak er niet zo vast opplakken en krijg je het er eerder af. Daarvoor gebruik ik het vooral. Maar dat de hoef compleet is afgesloten is volgens mij niet waar. Als ik n.l. 's avonds de hoeven heb ingevet, en mijn paard staat 's nachts op stal, is het vet 's ochtends wel er helemaal ingetrokken!! De hoeven zijn dan helemaal zwart, en er ligt geen vet meer op de hoef.
nickyu"]
kan wel maar .... eerst voor het vetten de hoeven erg nat maken
(10 minuten in een emmer water bv en dan pas vetten
anders word idd alleen maar droger omdat de hoef geen vocht meer kan opnemen
[/quote]
Ik geef eerlijk toe, zo dacht ik er eerst ook over hoor
Maar waarom zou je de hoef alsnog invetten, na de 10 minuten in de emmer water?
Om water ín de hoef te houden is geen optie, aangezien de hoef wel water kan opnemen, maar níet afgeven.
[quote="Pascha"]
Maar dat de hoef compleet is afgesloten is volgens mij niet waar
[/quote]
Staat er ook niet![]()
[quote]
De hoornwand is zodoende afgesloten, dat er geen vet, hoefsmeer of andere stoffen op kan nemen dan water
[/quote]
Dus niet compleet afgesloten, want er kan wél water opgenomen worden.
[quote="Pascha"]
Als ik n.l. 's avonds de hoeven heb ingevet, en mijn paard staat 's nachts op stal, is het vet 's ochtends wel er helemaal ingetrokken!! De hoeven zijn dan helemaal zwart, en er ligt geen vet meer op de hoef.
[/quote]
Het vet kan ook op een andere manier weg zijn; bijv opgedroogd, oid.
[quote="Lusitana"]
Er wordt ook aangenomen dat je vochtverlies tegen gaat door de afsluiting van vet
[/quote]
Dat wordt idd door veel mensen gedacht.
Maar aangezien de hoef alleen vocht kan afgeven via de zweetkliertjes die in het straallederhuid zitten, klopt dit dus niet.
[quote="Lusitana schreef:en dat je de kroonrand soepel moet houden. Inmiddels weet men wel dat je juist irritaties krijgt op de kroonrand bij te vaak vetten.
Pascha schreef:Als ik de hoeven heb ingevet, blijft het zand van de bak er niet zo vast opplakken en krijg je het er eerder af. Daarvoor gebruik ik het vooral. Maar dat de hoef compleet is afgesloten is volgens mij niet waar. Als ik n.l. 's avonds de hoeven heb ingevet, en mijn paard staat 's nachts op stal, is het vet 's ochtends wel er helemaal ingetrokken!! De hoeven zijn dan helemaal zwart, en er ligt geen vet meer op de hoef.
VValar"]
Klopt. Hoevet trekt wel degelijk in de hoef, netzoals hoefolie. Ideaal is om de hoeven eerst nat te maken en dan het vet of olie erop te smeren. Maar zonder gaat ook prima.
[/quote]
Dus jij zegt dat vet en olie wel in de hoef intrekt?
Wat versta jij onder intrekken in de hoef?
Dat het ook daadwerkelijk opgenomen wordt?
[quote="Pascha schreef:Wat echt goed helpt tegen slechte brokkelhoeven, is cornucresine van Carr, day & Martin. Stinkt wel heel erg, maar werkt super!!
)sannie1984 schreef:Even iets over het vetten nadat de hoef is nat gemaakt.
Vet en water stoot elkaar af. (stukje natuur-scheikunde)
Als je een natte hoef invet, smeer je het water weg, en het vet blijft op de hoef zitten.
En een ingevette hoef kan, zoals velen gelukkig wel weten, geen water opnemen, doordat het vet de hoef afsluit.
Dus ik denk dat het vet misschien wel een heel klein beetje intrekt; maar dus zeker níet opneemt; waardoor het dus een poos duurt voordat het vet helemaal weg is.
Al die tijd kan de hoef dus geen water opnemen…

sannie1984 schreef:Even iets over het vetten nadat de hoef is nat gemaakt.
Vet en water stoot elkaar af. (stukje natuur-scheikunde)
Als je een natte hoef invet, smeer je het water weg, en het vet blijft op de hoef zitten.
En een ingevette hoef kan, zoals velen gelukkig wel weten, geen water opnemen, doordat het vet de hoef afsluit.
Dus ik denk dat het vet misschien wel een heel klein beetje intrekt; maar dus zeker níet opneemt; waardoor het dus een poos duurt voordat het vet helemaal weg is.
sannie1984"]
[/quote]
De tijd dat de hoef geen water op kan nemen door het vet wat er nog op/in zit; kan zelfs 1 of 2 dagen zijn.
[quote="Sjonniej schreef:Nemen de hoeven water op, ik doe er vet op, het water blijft in de hoef, want het vet houdt het naar buitengaan tegen, zaagsel kan dus geen water uit de hoef trekken want dat houdt het vet tegen. Als ik niet vet; neemt de hoef water op, paard gaat in lekkere schone zaagsel stal, zaagsel denkt; goh lekker water en slurpt zo al het water uit mijn pony zijn hoef, weg water.