zachte hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:25

Lachen wat doen jullie eraan als je paard zachte hoeven heeft!!!mijn paard heeft eerder weleens rotstraal gehad door het slechte natte weer in weides enzo waar die stond...maar dat is helemaal weer over gegaan gelukkig!! Lachen maar nou is het weer slecht en nat weer vooral met bosritten enzo..wat doe je eraan om te voorkomen????(en wat blijven de hoeven naar een rit lang nat zeg)!!hoe moet je het dan doen??

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:27

Zachte hoeven kun je over het algemeen sterker maken door de doorbloeding te verbeteren(straal contact met grond) en regelmatig zoveel het mogelijk is over de verharde weg. Zo past de hoef zich aan de omstandigheden aan en door de betere doorbloeding heb je als het goed is ook geen last meer van hoef problemen als rotstraal.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:40

ja dat doe ik al veel!!maar bedoel eingelijk als ze in natte weides staat enzo met zo'n weer en in het bos daa rkrijgt ze de hoeven zo zacht van en de straal ook hoe je dat kunt oplossen.en schoon moet houden en sterker kunt maken!!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:46

Op de harde weg stappen en draven en teren aan de onderkant.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:50

idd teren

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:52

ik hoorde juist dat teren weer niet goed was!!dat dat de hoef afsluit en juist zacht blijft Verward

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:54

Nee, sinds ik teer heeft ze echt hele mooie harde stralen.. Iets te hard zelfs omdat ik ze tevaak teer.
De hoefsmid kwam er niet eens meer doorheen. Dus dat het van binnen zacht blijft is onzin Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:56

oke dan!!ik las het bij medisch bij een topic ook over zachte hoeven..http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=313608

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:11

Teren sluit inderdaad de hoef en houd de vocht binnen. Ik zou het zeker niet doen.
Natte hoeven zijn inderdaad zachter maar dat hoeft geen probleem te zijn. Wat wel een probleem is dat als de straal geen grond contact maakt met de grond de vocht in de straal ophoopt en zorgt voor rotting. Een straal harder maken kun je dus door de hoef korter te maken en de verzenen lager de straal contact laten maken met de grond en dan even zonder gewicht over de weg lopen. Zo drukt ze het vocht uit de straal en bevorder je de bloedsomloop in de straal.

mana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:38

ik heb dit probleem ook iedere keer mijn paard is ook nog eens de grootste viezerik in zijn stal . overdag staat hij buiten in de wei(vrij nat nu) en avond t/m ochtend opstal .Ik doe er vanalles aan om de stal zo schoon en droog mogelijk te houden. maar niets helpt. afgelopen vrijdag was de hoefsmid er en ja hoor weer een beginnende rotstraal, zijn advies was het een aantal keer per week goed schoonmaken en daarna in spuiten met violetspray. nu was ik gisteren bij iemand anders en die adv. mij een hoof hardner spray en garanderde mij dat het binnen 2wk over moest zijn niet goed geld terug. dit heb ik nu pas 2 maal gedaan. dus als het mij goed bevalt dan laat ik het je nog weten!
en alle andere tips die hier binnen komen hou ik ook goed in de gaten , want zit afentoe met mijn handen in m'n haar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:49

Wat Josien al zegt: beweging beweging. Rotstraal is gewoon rottend dood vlees. De doorbloeding moet beter. Hoe meer op de wei hoe beter.
Verder heb ik aan josiens verhaal niets toe te voegen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:51

voordat de hoeven week worden teren teren en nog eens teren
kan elke dag

er tijdig bij zijn is wel verstandig ,

als ze al week zijn kun je evt blauwspray gebruiken dit droogt uit !
moet je ze wel in een droge stal zetten (anders heeft t weinig zin..)

vetten houd vocht tegen , teren niet (met name de vloeibare teer is goed)

heb er 2 met snel weke hoeven nu ik dus regelmatig teer gaat het heel goed ! waarvan 1 die ik kreeg (bij aflevering na de koop dus..)met rotstraal 4 hoeven ruim 4 cm diep
zomers teer ik zelden maar zodra het natte zeisoen begint ...

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:41

er was laatst nog een topic over met handige tips, kan het alleen even niet meer vinden Haha!

Veel over beton lopen, gewoon een kwartiertje per dag is al genoeg, het doet wonderen! Knipoog