hoe dekje en bontje vastmaken bij dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

hoe dekje en bontje vastmaken bij dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 16:48

Goed, ik rij dus wel eens op een dressuurzadel, zoeentje met de stoten in V-vorm. Dit betekent dus dat je onder de zweetbladen een brede nylon band hebt.

Als je alleen de onderste lussen gebruikt, dan trekt het dekje toch naar achteren. Normaal doe je de stoten door het bovenste lusje, maar dat kan nu eigenlijk niet.

Hoe houden jullie het dekje dan op z'n plaats? Door de bovenste lussen aan de beugelriemen vast te maken? Of ligt het aan het model van het dekje (model ziet er niet verkeerd uit, is gevormd naar de rug)?

Maar hoe doe je dat dan met een bontje? Paard is heel gevoelig, en dus rij ik meestal met bontje. Deze kan ik nu helemaal nergens aan vast maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:52

ligt dan waarschijnlijk aan het model van je dekje. de dekjes waarbij de lusjes klitteband hebben komen ver genoeg om het goe dvast te maken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 16:53

Ook om zo'n brede nylon band? Die V-vorm is bovenin zeker 15 cm breed. En dan moet je dus nog naar het dekje toe. Dan heb je een behoorlijke lus/lengte nodig

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:55

klopt, ik heb dekjes van lamicell en die komen over bij zo'n nylon band.
maar ligt je zadel wel goed? een goed gevormd dekje hoort niet te schuiven onder een goed passend zadel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:02

ik heb de stijgbeugelriem door de bovenste lus en de onderste gewoon door de singel..
zo verchuifd het ook niet

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 17:09

LiSSy schreef:
klopt, ik heb dekjes van lamicell en die komen over bij zo'n nylon band.
maar ligt je zadel wel goed? een goed gevormd dekje hoort niet te schuiven onder een goed passend zadel

Het zadel ligt verder wel goed hoor. Ik weet dat sommige dekjes altijd schuiven (heb zelf een hekel aan divopads, ankypads en dat soort vormeloze dingen). Maar ik het met m'n springzadel nooit problemen met schuiven de dekjes van HH, en nu dus met het dressuurzadel wel (had wel een dressuur onder dressuurzadel en vzh onder springzadel). Maar ik had het dus ook niet vastgemaakt.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-11-04 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:11

ik heb 1 dekje van HH, maar ik vind die pasvorm van de dressuurdekjes niet geweldig. hij trekt krom aan de voorkant lijkt wel