tandjes bij het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tripper

tandjes bij het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 15:41

We zijn er vandaag achter gekomen dat onze 10 jarige ruin kleine tandjes heeft waar het bit ligt.
Je mocht hem tijdens het rijden ook niet in z'n mond zitten. Hij dreigde met steigeren. Hij pakt soms het bit vast en houdt soms zijn hoofd scheef. In het voorjaar heb ik hem ook wel in z'n mond gekeken maar toen is me niets opgevallen.

Kunnen dit wolfstandjes zijn? En kunnen die bij een 10 jarig paard ineens te voor schijn komen?

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:58

dit heb ik ff gekopierd:

Wolfstanden; Wolfstanden zijn kleine tandjes die precies op de plaats waar het bit ligt komen. Niet bij alle paarden komen deze tanden voor, en sommige paarden hebben er ook geen last van. Als het paard er wel last van heeft, kan de dierenarts ze verwijderen

ze komen dus wel op die plek voor en het kunnen dus we degelijk wolfstandjes zijn! ik had ergens gelezen dat de tandjes rond de leeftijd van 3 jaar komen, maar bij sommige paarden komen ze niet door. suc-6 ermee!
Laatst bijgewerkt door TeamSpirit op 13-11-04 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:59

Een wolfstand is in feite een overblijfsel van de zevende kies.
Die kies is altijd maar kleiner geworden.
Een wolfstand heeft een bloedbaantje en zit bovendien op een zenuwkanaal.
Dat maakt dat deze tand gevoeliger is dan de andere tanden.
De wolfstand zit net voor de kiezen, precies op de plaats waar het bit komt te liggen.
Het bit duwt en wringt tegen de wolfstand, wat pijn veroorzaakt, waardoor het paard zich zal verzetten tegen het bit.
Wordt de wolfstand weggenomen, dan is het verschil bij het rijden binnen de veertien dagen merkbaar

staat ook nog iets in

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:53

Anders toch maar effe naar de tandarts.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:02

Klinkt als wolfstandjes. Vind dan nog dat hij zich aardig netjes gedraagt - een bit in zijn mond kan echt pijnlijk zijn. Zou er door de tandarts/dierenarts naar laten kijken en dan weg laten halen. Veel fijner voor je paard.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:47

Bij pride zaten de haaktanden in de weg. Deze zijn geknipt en het probleem is opgelost.

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:03

Misschien zijn het ook wel haaktanden, maar het bit komt er wel tegen aan. Heb er verder niet zo veel verstand van maar een paardentandarts weet vast meer. We laten er in ieder geval even naar kijken.

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:05

Hoi,

Ben er ook achter gekomen dat mijn paard zowel last van d'r haaktanden als d'r wolfstanden heeft. Verdrietig Mocht inderdaad niet aan d'r mond komen en ze verzet zich heel erg tegen het bit. Ik wil er dus zo snel mogelijk iets aan laten doen. Maar nu is mijn vraag: bel ik nu veearts, paardentandarts of beide? Eventueel trekken en verdoven mag een tandarts natuurlijk niet doen, dus dan heb je de arts er sowieso bij nodig. Kan ik dan niet net zo goed alleen de arts bellen, die heeft er toch ook voldoende ervaring mee (en scheelt ook dubbele voorrijkosten) ?
Antwoord mij snel, dan kan ik meteen een afspraak maken...
Thanx!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:28

de tandarts weet er veel van, is vaak ook veearts,. tenminste bij ons.