doelen stellen bij je les.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

doelen stellen bij je les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 15:19

als jullie les hebben, geven jullie dan van te voren aan wat voor doel je deze les wilt nastreven, hou je het algemeen of leg je een probleem voor om deze situatie te oefenen in de les. en zijn jullie doelen per week verschillend??? ik ben benieuwd!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:37

aan het begin van de les moet ik rondje stappen, rondje draven links en rechts om, dan wordt er gevraagt of ik nog tegen problemen bn aangelopen, en dan begint de les, zij weet dan precies wat ze me wil gaan leren in de les.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:41

Ik zeg het in de les als ik in de training tegen problemen ben aangelopen, die gaan we dan oefenen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:05

Doelen stel ik vaak op de lange termijn, bv een maand of half jaar.

Binnen de lessen die je krijgt werk je aan dit/eze doel(en), maar dat kan per week verschillen er kunnen weken bij zitten dat je denkt je doel gehaald te hebben maar de weken erna lijken nog niet eens op de tijd toen je begon, dat kan frusterend zijn, daarom vind ik het belangrijk om je lange termijn doel goed in je achterhoofd te houden, maar je zeeer flexibel opstellen op de weg ernaar toe.

Per les moet je kort van te voren inschatten hoe je paard aanvoeld en hoe zelf in je vel zit.
Daar stel je je doel van die les op af, dit doe je in overleg met je instructeur en ook tijdens de les moet je je doel bijstellen en afstemmen, soms valt het mee en soms tegen.

voeldet goed dan moet je niet verder willen gaan dan dat je van te voren had bedacht (als je dat doet) zo voorkom je teleurstellingen voor paard en je jezelf.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:11

meestal vraagt mijn intsructrice of er nog verzoekjes zijn.. Zoja, gaan we daar een tijdje aan werken Lachen

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:13

Het is inderdaad op langer termijn. Mijn doel is dat hij voldoet aan de eisen van M1-dressuur in ieder geval. Als dat voor elkaar is, leg ik de lat hoger op M2 niveau. Ik was altijd vooral bezig met middendraf omdat hij dat altijd moeilijk heeft gevonden en voor het been zijn oefen ik. Nou j, nu ff niet want hij heeft een peesblessure Scheve mond

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:46

Dat is per les verschillend, maar hij luisterd op het moment niet zo goed naar mijn binnenbeen dus daar werken we flink aan nu.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:25

Eigenlijk stellen we niet echt doelen per les. Er zijn wel bepaalde punten waar we per les aan werken. De ene keer zal dat wijken zijn, de andere keer de galop en weer een andere keer het weg- en terugrijden. Doel op de lange termijn is dat ze bevestigd nageeflijk loopt, dat de oefeningen er goed inzitten, dat ze goed voor het been is en dat het plaatje er ook nog een beetje uit ziet. Hierna zullen de doelen weer hoger bijgesteld worden.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:54

Als ik mijn les inga dan kijk ik eerst hoe hij voelt.. Aan de hand daarvan ga ik mijn oefeningen rijden en stel ik zo ongeveer een doel vast. Maar meestal juist heel veel verschillende dingetjes meepikken. Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:42

hey
ik bekijk eigenlijk elke keer hoe mijn paard loopt en hoe hij aanvoelt. Dat is nl elke keer weer anders. De ene keer kan ik bij wijze van spreken een M proef goed rijden, en de volgende dag kunnen we niet eens deftig een volte draven.
Ik begin gewoon met 10 minuten losstappen. De eerste 5 minuten gewoon aan een lange teugel hoefslag volgen en een keer van hand veranderen. dan begin ik hem zachtjes op te pakken, waarbij ik vraag voorwaarts neerwaarts de hand te volgen. Hierbij begin ik ook grote voltes te stappen, beetje schakelen (wat korter, en weer weg stappen, en ook een keer halthouden)
Daarna draaf ik aan en dan voel ik meestal wel hoe hij loopt die dag. De ene keer werken we in de les bvb aan de aanleuning als hij daarin moeilijk is, de andere keer heel veel voltes en wendingen om hem los te maken en in te buigen, en een andere keer gaan we overgangen rijden, of werken aan de zijgangen.
Maar ik hou het wel gevarieerd, en wissel oefeningen geregeld af.
Wat je zeker voor moet opletten als je doelen stelt, is dat je niet teveel ineens wil. Als je zegt dat je vandaag een volte 10m wil kunnen rijden in galop, dan moet je er ook zeker van zijn dat hij reeds een volte 20m perfect kan. Als je alles al kan met je paard en de oefeningen gaan perfect, dan is er eigenlijk ook geen reden meer tot trainen.
Als je je voorbereidt op een wedstrijd en één van de figuren of oefeningen lukken nog niet, concentreer je daar dan NIET op, maar rij voorbereidende oefeningen om er toch nog het beste van te maken.
Voor elk paard is een trainingsschema nl anders. Het beste is dat je een haalbaar doel stelt en daar stukje bij beetje rustigaan naartoe werkt, zonder een (te korte) deadline te stellen.
xxx

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:47

Aan het begin van de les wordt altijd even de afgelopen week geevalueerd. Met die gegevens in het achterhoofd bekijkt mijn instructies waar het daadwerkelijke knelpunt zit. Daar wordt die les aangewerkt. Aan het einde van de les krijg ik voor de komende week aandachtspunten mee om aan te werken Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:51

Aangezien mijn instructrice op stal staat en er meerdere paarden rijdt ziet ze mij regelmatig buiten de lessen om rijden. En geeft dan wel eens wat tips, maar komt daar dan in de lessen op terug. Meestal weet ze dan al hoe het op wedstrijd is gegaan en wat we die les gaan oefenen.
Meestal krijgen we "huiswerk" en mogen we even laten zien hoe dat gegaan is, waar we tegen aan liepen enz Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:21

Doelen stel ik op voor de langetermijn en dan denk ik over een half jaar of een jaar.

Knelpunten die ik bespreek, en dat komt zelden voor, hebben alleen betrekking op proeven en hoeik die moet rijden. Mijn instructrice weet altijd de vinger op de zere plek te leggen en altijd voordat ik dat had opgemerkt en het een probleem zou kunnen worden. Ze is me met die dingen altijd 10 stappen voor, maar goed, ze is wel echt een topper!!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:45

Meer lange termijn planning en wedstrijdschema.

Maar je kan met het een beginnen en het ander eindigen omdat je tegen bepaalde dingen aanloopt die eerst opgelost dienen te worden. Tevens heb ik mijn einddoel bekend gemaakt bij mijn instructrice.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:26

Toen ik lang legeden privéles had met mijn toenmalige verzorgpony, had ik neits over de les te zeggen Ik was nog een beginner, en zij wist toch alles beter, vond ze. De lessen waren ook raar, heel streng, en er zat geen logica in. De ene les zat ze te zeuren dat ik de basishouding niet beheerste en mocht ik alleen maar stappen, de volgende les moest ik ineens aan de middendraf, terwijl we de gewone draf niet gehad hadden Verward Wat ben ik blij dat ik daarvan af ben *pfieuww*

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:23

ik heb inderdaad ook langer termijn doelen en per les kijk ik hoe het de afgelopen dagen gegaan is. ben ik ergens tegen aan gelopen dan 'behandelen'we dat, of ik stel een sup doel zoals het perfect op de hulpen rijden, galop etc....

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:39

mijn instructrice komt helaas maar eens per maand dus we spreken eerst door hoe het is gegaan die maand en of ik nog problemen heb...
naar ik heb inderdaad ook doelen op langen termijn maar ik kan ook wel eens doelen hebben voor die les om mijn doelen op lange termijn te halen