Waarom zie ik regelmatig mensen rijden met een halster en dan óók nog eens een hoofdstel, volgens mij zit dat helemaal niet lekker voor een paard. Als je een lange bosrit gaat rijden snap ik het wel, maar in de bak????
Anoniem
Geplaatst: 13-11-04 14:26
Omdat ze hun paard geen manieren geleerd hebben en hij weg loopt als ze het hoofdstel aan willen doen, maar het halster af is? Anders weet ik het ook niet in de bak
Lusitana
Geplaatst: 13-11-04 14:30
Je met even duidelijk zijn. Zitten er dan ook teugels aan het halster of niet? Zo niet, dan is het vaak omdat ze het hoofdstel om doen als het paard vaststaat en niet weten dat je dan het halster ook gewoon om de hals kan doen. Of gemak zucht. Of bang dat hun halster gestolen wordt als ze het laten liggen/hangen, wat helaas tegenwoordig veel te vaak gebeurt. Ik zou zeggen, als je er een zo ziet rijden, vraag het hem/haar!
qt_shetties
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 14:31
de teugels gewoon aan het bit, het halster zit er volgens mij dan gewoon voor stront onder, daarom vraag ik me af waarom!
Lusitana
Geplaatst: 13-11-04 14:38
Dat heb ik dan ook al uitgelegd en nogmaals, vraag het de mensen die je er mee ziet..
Arabesk
Geplaatst: 13-11-04 15:38
Vraag maar raak:
Mo_I_Rana
Geplaatst: 13-11-04 15:42
Ik heb het een keer gedaan omdat we ons paarden van een wei die we huren gingen afhalen, om daarna ze aan ons wei aan ons huis te zetten voor een maandje, dus gewoon zodat ik halster en halstertouw al mee heb en daar kan vastbinden om af te zadelen e.d. en dan later de rest van de spullen te gaan halen
DanielleJ
Geplaatst: 13-11-04 15:55
Net als Arabesk:
Met paard inrijden teugels om halster en hoofdstel. Zo leer je ze eerst druk op het halster = ho en later doe jer er langzaam maar zeker de teugels van het hoofdstel bij. Zo kun je aan de teugels 'trekken' zonder dat je in zijn mond hangt.
Even off topic: Arabesk, wat heb jij een lekker paardje zeg !
flettie
Geplaatst: 13-11-04 16:35
Fayette heb ik de eerste paar keren met inrijden ook het halster onder het hoofdstel gelaten. Dit zodat we de longe aan het halster vast konden maken (en dus niet aan het bit). Mijn instructrice had de longe vast en kon indien nodig Fayette afremmen met de longe en het halster zodat ik de enige persoon was die aan het bit zat. Toen Fayette eenmaal vrij braaf was gewoon het halster er onder weg gelaten. Dus mensen die met halster onder het hoodstel rijden zijn m.i. mensen die hun paard aan het inrijden zijn of gewoon verschrikkelijk lui (dat ze niet eens de moeite nemen om het halster af te doen voordat ze het hoofdstel om doen )
Fannytje
Geplaatst: 13-11-04 16:44
Ik doe het ook altijd om bij me verzorgpaarde, omdat we bij een wei staan, waar het druk is en ik het nergens op kan bergen, er is al veel gestolen daarom.
foetsie
Geplaatst: 13-11-04 16:58
Ik rijd ook met halster en hoofdstel. Omdat ik op de weide niets achter kan laten ( geen stal aanwezig ) en tijdens het maken van lange buitenritten is het ideaal als je tussendoor pauze wilt houden en het paard vast wilt zetten.
Tibamar
Geplaatst: 13-11-04 17:07
Het lijkt me niet echt een probleem...ik doe het zelf ook nooit als ik in de bak rij en buiten ook niet. Buiten zou wel handig zijn...
qt_shetties
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 17:15
Bij het inrijden van een paard snap ik het ook wel, en als je een lange buitenrit maakt snap ik het ook wel, ik zal het idd in het vervolg maar eens vragen als ik iemand zo zie rijden
Quinty
Geplaatst: 13-11-04 17:33
Ik heb in het begin bij het inrijden ook een halster erom gehad, omdat ze nog niet zo makkelijk was met halster ed om doen, als we dan niks om hadden dan kregen we het halster niet meer om. Er zal wel een goede reden voor zijn denk ik
prompter
Geplaatst: 13-11-04 20:06
Bij het uitrijden van de dravers hebben we ook altijd het halster onder het hoofdstel, makkelijk om ze na het rijden gelijk vast te kunnen zetten met uitspannen. Puur gemakzucht dus .
Renske_
Geplaatst: 13-11-04 21:04
bij een lange bosrit heb ik het halster over t hoofdstel heen, is makkelijk meenemen en dan kan hij zn hoofdstel ff af en zn halster om als we een stop maken, paardjes vastzetten en wij zelf op terrasje lekker eten&drinken
ook ken ik een paar mensen die bij hun lastige jonge paard dat egr met zn hoofd gooit og wegloopt, in het begin het hoofdstel over t halster deden, omdat ze anders t hoofdstel dus niet omkregen...