manen van een fjord knippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem27

manen van een fjord knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 14:12

Ik had een vraagje aan jullie! Misschien is dit onderwerp al vele malen besproken, maar toch wilde ik 't nog een keer vragen Ik verzorg sinds een jaar een hele leuke fjordenruin! En misschien, dat ik 'm het volgend jaar kan kopen! Nu wil ik dus weten, of jullie misschien ook foefjes of trucjes hebben voor het knippen van de manen. Ten eerste krijg ik 't niet zo mooi in een boog en ten tweede heeft hij op 't laatst bijna geen zwart meer in z'n manen, wat dan heel lastig knippen wordt! Of misschien dat jullie cursussen weten in de omgeving van Emmen (drenthe)! Alvast bedankt!!!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:15

Ninla had eerst lange manen en die hebben we afgeschoren,en ja foefjes?
Hmmz niet dat ik weet, vind het zelf heel makkelijk om te knippen,en weet er niet echt een foefje voor....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:35

ik heb vroeger een Fjord gehad en daar had ik een mal vor gemaakt, die legde ik langs de manen en dan kon er zo langs knippen, superhandig, gewoon van karton

Als je een paar keer de manen hebt geknipt, word je er vanzelf handiger in

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:05

Leg een vinger in de nek waar de manen beginnen en leg een vinger op de schoft daar waar de manen ophouden neem hier het midden van dit is je hoogste punt in de boog daar zet ik meestal een knipje zodat ik weet dat dit het hoogste punt is.
Van welke kant je begint te knippen moet je zelf bepalen de een begint boven in de nek de ander bij de schoft.
Als je in de nek begint, knip dan niet te laag i.v.m. de 2de boog die je er later in moet knippen de boog moet een mooie ronding houden meestal knip ik de boog in een paar dagen zo kan je de volgende dag met nieuwe moed beginnen.
Als de boog netjes is geknipt begin je aan de 2de boog het wit wegknippen zodat je de zwarte boog mooi ziet.
De zwarte boog moet iets van 1 tot 1,5 cm. uitsteken boven de witte.
Neem er je tijd voor want wat je er af knipt kan je er niet aan plakken.
Dit is mijn richtlijn voor het knippen van de boog bij een fjord heb er 19 jaar op kunnen oefenen maar iedereen heeft zo zijn eigen methode om de boog te knippen jij zal het waarschijnlijk ook weer anders gaan doen.
Ik wens je er veel succes mee en als je het verknipt dan wacht je 4 weken tot het is aangegroeid en dan kan je weer oefenen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:08

en als je knipt niet te kort, want mislukt het dan kun je er makkelijker nog een randje vanaf halen. en als ze op zijn dan gaat het niet.

verder ga ik helemaal met spikers mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:37

ik vind het makkelijker om de manen een beetje nat te maken.

verder heeft spikers alles al gezegt Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:38

ow ja,

zorg voor een goede schaar Knipoog

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:44

Zo zie je maar weer iedereen heeft een andere manier van knippen.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:58

Er zijn ook vaak zat op een manege cursussen, ik heb het zelf geoefend en werd er steeds handiger in...
Voor foto's zie profiel Knipoog

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:42

Als ze nu lange manen heeft zou ik het eerst een keer heel kort knippen, dan blijft het waarschijnlijk vanzelf omhoog staan.. Als het dan iets langer groeit (en geloof me dat gaat heel snel) dan kun je een mooi model erin knippen..
Ik denk eigenlijk dat je je een beetje verkijkt op het zwarte deel in de manen.. Omdat ze nu hangen zie je ze niet zo goed denk ik (het is immers het middelste stuk)!
En inderdaad na 3/4 keer knippen gaat het al een stuk sneller en makkelijker Haha!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:24

ik hing altijd een hooinet op en ging knippen Verward ik had beter de tondeuse kunnen pakken want i kknipte altijd scheef ... Bloos

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:29

Met een hooinet lukt dat ook niet Lachen Paarden trekken er hooi uit en blijven zo niet goed stilstaan, je kunt ze een hooinet geven als je de sokjes scheert oid, maar manen...dat wordt hem niet Knipoog Geen wonder dat je scheef knipt Tong uitsteken

Bij mij moet een paard gewoon stilstaan als ik ermee bezig ben, zo scheer ik ook de oren, neus, baard, derde oor, enzovoorts Lachen

Ik heb nog nooit een fjord geknipt, maar denk dat een malletje inderdaad erg makkelijk is. Zodat je het wit van het zwart kunt scheiden. Eerst het wit knippen en dan het zwart Lachen

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:41

Lekker laten groeien! Bij ons staat ook een fjordemans die heeft hele stoere lange manen, super! OK dan!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:10

Het laten groeien van de manen vind ik persoonlijk heel onverzorgd staan bij de fjord dus wel knippen hoor.
Xono geloof mij maar dat malletje dat werkt niet echt in de praktijk omdat de ene fjord dikkere manen heeft dan de andere en bij de ene staat het recht overeind en bij de andere niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:44

Nat maken (niet te) doe ik ook altijd. Dan knip ik eerst de boog en dan kinp ik daarna het wit weg. Met een manen kan en zo'n plasic bostel kan ik het dan mooi recht knippen. De boog het hoogt houden in het midden.
Omdat ik rechthandig ben knip ik de ene kant van de schoft maar de oren en de andere kant van de oren naar de schoft.

Omte controleren of het techt blijft kijk ik tussendoor achter zijn kont even of het gelijk blijft. Maar niet iedere fjord heeft even simpele manen hoor als het zwart heel dun ik moet je wel redelijk precies knippen. Aos je de boog er een keer goed in hebt dan is het een kwestie van goed bijhouden.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:48

en anders doe je het op de noorweegse manier, laat gewoon het wit en zwart gelijk

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:34

TheSam schreef:
Lekker laten groeien! Bij ons staat ook een fjordemans die heeft hele stoere lange manen, super! OK dan!

Niet doen! Geen gezicht! Staat heel onverzorgd.
Er zijn fjorden die er mooi mee staan maar daarvan ben ik er
nog niet veel tegen gekomen. Een mooie geknipte manenboog staat
veel netter

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:51

ik ben ook voor het laten groeien. als het groeit ziet het er idd onverzorgd uit, maar als het wat langer is word het echt mooi (zie mijn fjord Tong uitsteken)

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:07

Bij mijn Fjordenmerrie deed ik er altijd gel in, dan blijft het mooi staan, knippen, heel erg goed uitwassen. En ik had altijd een super strakke boog.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:14

ik bak er zelf helemaal niets van Tong uitsteken
mijn moeder doet het altijd Bloos

giiipsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:16

lang laten groeien, niks knippen!

Weet je welke functie manen hebben? Nee, dat blijkt.

giiipsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:16

boeflover schreef:
ik ben ook voor het laten groeien. als het groeit ziet het er idd onverzorgd uit, maar als het wat langer is word het echt mooi (zie mijn fjord Tong uitsteken)

In het wild zien paarden er ook niet verzorgd uit

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:12

Nee dat is zo maar onze gedomestiseerde paardjes leven nou eenmaal niet in het wild.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:22

giiipsiii schreef:
lang laten groeien, niks knippen!

Weet je welke functie manen hebben? Nee, dat blijkt.

hallo, beetje normaal reageren mag ook wel...

ik vindt lange manen bij een fjord ook geen gezicht, maar dat zal toch ieders persoonlijke smaak blijven. een vriendin van me knipte dat altijd heel handig, zag er ook wel redelijk uit (maar ging wel vanuit het losse handje).
ze knipte eerst het zwart wat boven het wit uitkwam gelijk met het wit. dan was het dus gewoon 1 boog. vervolgens knipte ze dan ongeveer een centimeter van het wit weg (gewoon schaar ertussen, er zal misschien wel iets van het zwart meegaan, maar oke...) ging goed en was een netjes resultaat!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:50

...ik deed het met grote knijpers...in het middel eentje rechtop...en dan als een vinger spreiden...(hoe gaat ik dit uitleggen Verward )...probeer maar, je weet denk ik wel dan wat ik bedoel..zoek wel voor grote knijpers!!(wasknijpers)...die zet je er in en dan knip je het er zo boven vanaf..maar kan je wel de boog aanhouden die je met je knijpers heb uitgezet..en heb je wat coordinatie punten...daarna is het een kwestie van goed bijhouden omdat je toch een uitgroei ziet zitten OK dan!