Verschil lijnzaadolie / zonnebloemolie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Verschil lijnzaadolie / zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:43

Werkt zonnebloemolie net zo goed als lijnzaadolie of minder en waar zit het verschil dan precies in?

Ik voer zonnebloemolie bij op advies van de hoefsmid voor betere hoeven. Als gevolg zit hij ook beter en mooier glimmend in zijn vacht en is hij vrij makkelijk door de rui heen gekomen.

Hiervoor gaven wij in het voor en najaar altijd lijnzaadolie. Nu merk ik zelf eigenlijk geen verschil tussen beide behalve een heel groot prijsverschil ten gunste van de zonnebloemolie.

Ik weet dat ze ook zonnebloemolie op de wat grotere stallen voeren en wordt ook aangeraden in sommige artikelen zoals de hoefslag etc wat betreft voeding dat het voor betere energie opname zorgt als je dit toevoegde.

Merken jullie nog verschil hiertussen of weten jullie wat het verschil er tussen is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:27

hoeveel doe jij over het voer heen?
ik wil ook zonnebloem olie gaan halen, maar weet niet hoeveel ik nou eigenlijk moet geven...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:23

Ik geef het 1x per dag en dan meestal ongeveer een kleine eetlepel op gevoel. Ik meet het niet precies af. Dit is voldoende om resultaat na 2/3 weken te zien. Maar kan natuurlijk per paard verschillen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:28

De samenstelling is natuurlijk anders. Het is beide olie, maar de grondstof verschilt, dus heb je ook een andere werking. Ovedr de werking en samenstelling kun je hier meer lezen.

Mijn oude merrie gaat aan de dunne van de lijnzaadolie, met zonnebloemolie en maisolie heeft ze daar geen last van.

Overigens is 1 eetlepel per dag wel erg weinig hoor, ik kan me haast niet indenken dat je daar iets van merkt. Die van mij krijgen dagelijks een 50 tot 75 ml verdeeld over 2 porties bix/muesli.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:33

Het kan wel meer dan eetlepel zijn, geef eigenlijk gewoon een flinke scheut, zal het eens afmeten binnenkort.

Maar het was iig genoeg om na 3 weken resultaat aan de hand van de vacht dat ze meer gingen blinken.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:34

Het heeft te maken meteen juiste hoeveelheid Omega 3,6 en 9.De verhouding moet zijn 2:1:1.
Zonnebloem olie is heel rijk aan Omega 6(vetzuren)en weinig Omega 3.
Lijnzaad olie is weer rijk aan Omega 3 en bevat vit.A,D enE.

Ik geef mijn paard lijnzon olie(comdinatie van beide).Er staat informatie daar over in de catalogus van de paardendrogist.Deze is gratis te bestellen bij www.paardendrogist.nl.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:29

het heeft met de omega verhoudingen te maken, ik heb ook geleerd op school dat een paard niet meer dan een theelepeltje (dus 1 of 2 haha) kan verteren aan olie, alles wat je meer voert komt er via de mest weer uit. Erg zonde dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:53

dus eigenlijk alas ik t goed lees kun je gewoon zonnebloem olie voeren en daarnaast lijnzaad olie...
alleen is de lijnzaad olie weer duur...kun je dat vervangen door gewoon 1x per week lijnzaad te koken en dit erbij te voeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:08

De hoeveelheid olie die in gekookt lijnzaad zit is te verwaarlozen. Olie ontstaat door persen van grote hoeveelheden zaden nl.

lailapri schreef:
ik heb ook geleerd op school dat een paard niet meer dan een theelepeltje (dus 1 of 2 haha) kan verteren aan olie, alles wat je meer voert komt er via de mest weer uit..
Volgens mij is dit door Amerikaanse onderzoeken ondertussen al weer achterhaald, zolang het geen dierlijke olieën/vetten zijn iig.

Olie zou de vertering van grofvoer juist verbeteren/vertragen waardoor er meer nuttige stoffen worden opgenomen in het lichaam.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:23

lailapri schreef:
het heeft met de omega verhoudingen te maken, ik heb ook geleerd op school dat een paard niet meer dan een theelepeltje (dus 1 of 2 haha) kan verteren aan olie, alles wat je meer voert komt er via de mest weer uit. Erg zonde dus.

Dit is dus niet waar. Op renstallen voeren ze zelfs speciaal voer, waar extra olie inzit. Dat zorgt voor extra energie namelijk.
Dat doen ze niet in ons gewone sportvoer, omdat door het extra olie de brok ook sneller bederft, en er zijn hele technieken voor nodig om dit te voorkomen,w at dus ook extra duur is.
Ik voer ook een scheut zonnebloemolie door het voer, en het werkt precies hetzelfde als lijnzaadolie. (wat betreft de vacht dan).