Australian Stock, Westernzadel of Barebackpad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Australian Stock, Westernzadel of Barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 10:46

Hai,

ik zit al een tijdje in dubio of ik er wel of niet een ander zadel o.i.d. bij zal kopen.
Het belangrijkste is uiteraard dat mijn merrie er ook tevreden mee is!

Ik heb een Kieffer Aachen 18 inch en die doe ik ook niet weg want die zit heerlijk, ook tijdens lange ritten, maar ik zou er graag een "ander" zadel bijhebben om af en toe mee te rijden, ter afwisseling.
Ik heb een 16 jarige KWPN merrie van 1.70, met een "normale" schoft, die erg van afwisseling houdt.

Daarom zit ik dus te denken aan een Australian Stock zadel
of (iets heel anders) een Western zadel
of een barebackpad met stijgbeugels.

Ik heb zo'n Stock zadel al eens in het echt bekeken en toen vond ik het wel een erg zwaar zadel.
Nou vraag ik mij (1.) dus af of je daar je paard wel een plezier mee doet.
Wat mij tevens opviel (2.) die reep leer die over het zitvlak heen ligt;
misschien een rare gedachte, maar rij je daar je rijbroeken uiteindelijk niet op kapot?

Laatst heb ik ook even een westernzadel (geen flauw idee wat voor soort, is van een stalgenoot) op mijn merrie gehad.
Het paard van die stalgenoot is shire achtig, dus behoorlijk breed, en nou is mijn merrie ook niet bepaald iel, maar ik had het idee dat de Fork iets te breed was waardoor het zadel misschien iets te diep weg zakte.
Dat westernzadel was lichter dan zo'n Stock zadel, en wegens het grotere draagvlak wordt het gewicht natuurlijk wel beter verdeeld. (zo werd mij verteld)
En wat voor type westernzadel kan je het beste kopen als "leek" zijnde?

Ook heeft zo'n barebackpad met stijgbeugels mijn interesse want ik rij in principe graag zonder zadel, maar dat is niet echt comfortabel tijdens lange ritten.
Ik heb ooit een barebackpad zonder stijgbeugels bekeken, en daar zag ik het nut niet zo van in want ook zonder zit ik lekker op mijn merrie.
Zo een met stijgbeugels lijkt me toch beter zitten, omdat je je benen "kwijt kan", maar gaat zo'n ding niet schuiven omdat het niet door de schoft wordt tegengehouden?

Graag zou ik nu dus willen weten wat jullie denken.
Zou je er uberhaupt nog een zadel bij kopen als je een goed zadel hebt?
En zo ja, voor welk zadel zou je kiezen bij een KWPNer?
En waar hebben jullie ervaring mee (graag positieve en negatieve reacties)

Alvast bedankt!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:51

Citaat:
Ik heb zo'n Stock zadel al eens in het echt bekeken en toen vond ik het wel een erg zwaar zadel.
Nou vraag ik mij (1.) dus af of je daar je paard wel een plezier mee doet.
Wat mij tevens opviel (2.) die reep leer die over het zitvlak heen ligt;
misschien een rare gedachte, maar rij je daar je rijbroeken uiteindelijk niet op kapot?

van die paar kilo extra gat je paard echt niet dood Knipoog of hij inclusief jou nou 70 of 80 kilo draagt.
een westernzadel is btw net zo zwaar als een stock Knipoog

van die reep leer over het zitvlak heb je totaal geen last, dit voel je niet tijdens het rijden en je rijd je rijbroeken er ook niet op kapot.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:04

Ikzelf heb niet zon beste ervaring met een barebackpad.
Een barebackpad moet je ook niet vergelijken met een zadel.
Meestal verschuiven die dingen ook met opstijgen, dus dat is niet handig als je lange buitenritten wilt maken en af en toe een pauze wilt houden.
Ik heb een westernzadel en dat bevalt me prima. Haha!
Mn wens is ook nog eens zon bare foot zadel te kunnen aan te schaffen.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:46

Lissy, thanks voor je info. Dat westernzadel wat ze op had was echt lichter dan die aussie. Maar ik hoorde vandaag van iemand die er verstand van heeft dat dat voor een westernzadel een "klein" zadel is. (??)Misschien dat daardoor het mindere gewicht te verklaren is.
Voor mij (die alleen engelse zadels is gewend) was het in ieder geval een "enorm" zadel.
Daarom vind ik het zo belangrijk om eerst meer info op te doen voor de ik knoop doorhak.

To Foetsie; dat verschuiven lijkt mij dus ook een min punt. Dus dat wordt dan een trappetje mee nemen...... Hmm dat gaat het dus niet worden. Bedankt voor de info!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:53

ipv een barebackpad kan je ook eens gaan kijken nar een boomloos zadel, bv. een Barefoot of een Torsion

Die blijven wel goed liggen met opstappen en rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:55

In een Stockzadel zit je heel vast, weinig vrijheid, in een westernzadel heb je doorgaans wel meer vrijheid. Het hangt ervanaf wat je zelf het liefste hebt Lachen Voor Barebackpads, koop een dure, er zijn heel veel pads op de markt die na twee keer rijden al van ellende uit elkaar vallen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:04

een goed western zadel is erg zwaar en ook knap prijzig

als je af en toe een relax ritje maakt op een western en niet de sport in wilt of het als dagelijks zadel wilt kun je ook (zeker beginnen met) een goedkopere uitvoering , let er dan wel op dat de schouder ook vrij ligt

het schijnt dat een stock zadel erg prettig zit , wil ik nog steeds een keer uit proberen

een barebackpad ben ik zelf niet zo voor , je rijd dan inprincipe zonder zadel maar met een dekje , zou ik idd eerder voor een boomloos zadel gaan

zelf rijd ik op een zwaar western zadel , ben op zoek naar een lichter zadel , het is dat een boomloos absoluut niet blijft liggen op mijn paard
wil wel nog een aus.stockzadel proberen (weegt een stuk minder dan mijn western zadel!)

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:05

Ik kreeg toen ook van iemand een berichtje door; zal hem ff kopieren:
Een bareback pad kan alleen een veilig gevoel bieden wanneer je er niet vanaf schuift en wanneer hij stevig genoeg op je paard ligt. Daarom zijn alle barebackpads gemaakt van suede. Suede is veel kostbaarder dan stof, maar bied zoveel extra stevigheid dat ik geen goedkope stoffen bareback pads maak. In dat geval kun je net zo goed een shabrak en een longeersingel gebruiken.

Er zitten geen beugels aan de bareback pad. De 2 belangrijkste redenen hiervoor zijn:

* beugels hebben een smal ophangpunt, wanneer de beugels belast worden, komt alle druk op een klein oppervlak van de paardenrug terecht, zelfs wanneer je een driehoek-ophanging zou maken. Dit is natuurlijk niet fijn voor het paard (puntbelasting)

* beugels geven een vals gevoel van veiligheid. Op momenten dat je veel kracht zet op 1 beugel, bijvoorbeeld in een scherpe wending, dan blijft de pad niet meer liggen, schuift hij onder de buik. Er zit namelijk geen boom of ander vormdeel in om deze zijwaartse kracht tegen te houden. Ook kun je met beugels je benen niet optimaal ontspannen, waardoor je geen echte onafhankelijke zit ontwikkelt.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 09:47

Nou dat is dan in principe duidelijk, zo'n barebackpad zal dan niet zijn wat mijn merrie & ik zoeken.
Ik ben niet zo heel erg bekend met die boomloze zadels dus ik zal eens even gaan zoeken naar meer info. Worden die niet vaak gebruikt met endurance?
Ik las ergens hier op bokt dat Wintec ook Aussies heeft, zijn er mensen die daar meer van weten/foto's hebben?
En stel dat ik voor een "licht" western zadel wil kijken, waar kan ik dan het beste heen (liefst een beetje omgeving NH). De Horselover/Divoza winkels verkopen namelijk ook westernzadels, is dat wat als ik het zadel alleen maar voor licht gebruik koop?
En als ik gewoon weer een 18 inch zadel wil, wat is dat dan in westernmaat, ook 18? (grootste wat ik nu zie bij Horselover is 16 en bij Divoza 17)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 09:49

Citaat:
Ik las ergens hier op bokt dat Wintec ook Aussies heeft, zijn er mensen die daar meer van weten/foto's hebben?

mandymonica (dat is haar boktnaam) heegt een Wintec Aussie gehad en is overgegaan naar een boomloos zadel, dus als je haar een pb stuurt, kan je over beide zadels info vragen

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:17

He thanks zal ik even doen. heb zojuist op de site www.boomloosrijden.nl zitten kijken, en dat spreekt me inderdaad ook erg aan. En als je dan ziet dat mensen hun andere zadels te koop aanbieden omdat ze een boomloos zadel hebben gekocht zet je dat toch aan het nadenken.
Denk dat ik wel dat testpakket ga aanvragen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:19

Citaat:
Denk dat ik wel dat testpakket ga aanvragen!

dat kan je altijd doen, kost alleen verzendkosten en dan kan je zelf een weekje rustig het zadel proberen en kijken of het iets voor jou en je paard is.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:31

ja daarom, ben namelijk heel benieuwd hoe mijn merrie 't vindt. Klinkt misschien raar maar normaal gesproken is ze rustiger als ik zonder zadel rij. En het hele principe trekt me wel, zeker omdat ik het afgelopen jaar toch al meer back to basic ben gegaan. Ze staat bijv. sinds jaren weer op blote voeten en 't bevalt ons beide prima! Niks geen hoefproblemen meer!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:43

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:52

Smurf; sorry ben nog niet zo heel bekend met Bokt. Help me a.u.b. even op weg.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 12:03

Ja denk dat ik toch serieus naar een boomloos zadel ga kijken. Als ik het zo lees kan ik daarna mijn vzh zadel wel te koop zetten! Hebben julle trouwens enig idee waar het prijs verschil tussen de verschillende merken vandaan komt? (zal geen reclame maken)

japsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:15

jah mij lijkt het ook heel leuk, maat kan je er zelf geen maken, met een dik sjabrak, en een sinegel ofzow, das een beetje het zelfede als een barebackpad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:20

Cynderella81 schreef:
Ik ben niet zo heel erg bekend met die boomloze zadels dus ik zal eens even gaan zoeken naar meer info. Worden die niet vaak gebruikt met endurance?

Ze worden wel in die sport gebruikt, maar niet "vaak" ik heb positieve en negatieve verhalen erover gehoord. Over mensen die al behoorlijk wat kilometers ermee gemaakt hebben, en geen probleem hadden. Maar ook over mensen die halverwege moesten stoppen omdat de rug van het paard bloedend open lag... Ík zou het risico niet nemen, in de endurance zie je wel veel verschillende soorten en types zadels, en het gaat daar allemaal om de druk te verdelen. Bij boomloze zadels heb ik het idee, dat de druk daar komt, waar jij zit, en niet over het gehele zadel verdeeld wordt zoals meer het geval is bij een westernzadel...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:09

Ik heb een stock. Beviel mij altijd prima! Ik heb ook nooit last gehad van die singel over het zadel. Helaas past mijn iegen paard hem niet, daarom staat het zadel te koop.
Ik vind westernzadels vaak heel klein lijken om grote forse paarden. Btw is mijn stock echt niet zo heel zwaar, ik denk dat menig westernzadel meer weegt!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:28

Japsie; opzich vind ik je idee helemaal niet zo raar. Maar het idee dat er toch iets gaat irriteren/kapot gaat op een gegeven moment houd me erg tegen. Dan geef ik liever meer geld uit voor een "veilig" produkt.

Maya; over een weekje of twee mag ik een westernzadel van een vriendin proberen, heb er net even snel op gezeten (op haar paard) en het viel me niet tegen. Dus ik ben benieuwd! Het belangrijkste is natuurlijk dat mijn merrie er blij mee is, vandaar dat ik zoveel mogelijk wil proberen. Of het voor mij comfortabel is staat eigenlijk pas op de 2e plaats.

Marina, leuk zadel!! Het is dat je niet echt naast de deur woont anders zou ik je vragen of ik het eens mocht proberen om te vergelijken met een western zadel en een boomloos zadel. En dat paard op de foto is dat een Groninger?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:40

De nadelen van een barebackpad zijn al genoemd:
-te weinig steun bij opstijgen
-verschuiven bij niet goede balans
-druk op de beugelophangplek
en afhankelijk van de rugvorm van je paard
-geen ruggegraatvrijheid.

Een goede barebackpad kost waarschijnlijk net zo veel als een goedkoop westernzadel/australian stock.

Een Australian Stock ken ik niet uit eigen ervaringen, maar de pasvorm is net zo belangrijk als bij een normaal 'engels' zadel.
Je hebt goedkope en dure, meestal zijn de goedkope niet veel soeps, zeker niet qua pasvorm.

Voor een Westernzadel geldt bovenstaande eigenlijk ook.
Een goed westernzadel heeft een merk, dat hoeft niet altijd een duur(bekend) merk te zijn, maar de merkloze zadels komen veelal of uit India of uit Mexico. Beide landen staan niet bepaald vooraan waar het een kwaliteitprodukt betreft.
Een goed westernzadel weegt minimaal 12 kg. Kunststof zadels kunnen iets lichter zijn.
Als je 'engels' 18" hebt, moet je western 16" hebben.
Als je de mogelijkheid hebt probeer dan in je omgeving zoveel western zadels uit als mogelijk is, er zijn nl heel veel verschillende types zadels, met heel veel verschillende zitvormen en pasvormen.

Persoonlijk zou ik idd een boomloos model proberen. De BareFoot heb je in 'normaal'en in Western uitvoering.
Voordeel hiervan is dat je de goede pasvorm hebt en de zekerheid (steun) van een echt zadel.

@Maya: ik weet dat er ook negatieve verhalen zijn over endurance die boomloos zijn, maar bij boomloos luister een goede pad/dekje veel nauwer als bij een 'engels' zadel. En ik denk dat in percentages gezien de dingen die er met een engels zadel niet goed gaan hoger zijn dan met een boomloos zadel. Onbekend maakt vaak onbemind en elke negatieve beoordeling blijft dan langer hangen dan eerlijk is.

Zelf heb ik net weer een rit van 2,5 uur achter de rug op mijn boomloze Bob Marshall. Het paard was buiten de rug natter als op de rug en de 'natte'plek op de rug was egaal verdeelt over het hele draagvlak van het zadel, dus NIET alleen waar ik precies zit.

Om nog even terug te komen op het verschil in prijs.
Alle waar naar zijn geld. Ik denk dat de ene wat meer tijd en geld gestopt heeft in onderzoek en uittesten, de ander heeft daar het voordeel van gehad en gebruikt misschien een iets 'mindere' kwaliteit materiaal of heeft minder keus in uitvoeringen.
Dat maakt het ene zadel niet slechter dan het andere. Ik denk dat je ze naast elkaar moet leggen om de verschillen te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:49

SM, jij hebt het over een Bob Marshall, voor zover ik kan beoordelen, heb ik het idee dat dat betere zadels zijn dan boomloze zadels van een Torsion, Barefoot, Tuend of Randols, ik zat met mijn post nl aan een van deze zadels te denken. Voor de rest ben ik het ook eens met jouw post Haha!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:55

Is er een Nl site over die Bob Marshall zadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:38

Nee er is geen NL-site, maar wel een officiële verkoper, nl Alida vd Hoff.
Als je in de buurt van Drente zit kun je daar misschien eens proefrijden, anders zit ik altijd nog op de Veluwe Haha!
Dit is de Amerikaanse site:
http://www.sportsaddle.com/noflash/index.html

Ze worden in principe op bestelling gemaakt, dus zoals je ze hebben wilt, maar er zijn ook enkele modellen op voorraad die waarschijnlijk geannuleerd zijn.
http://www.sportsaddle.com/noflash/sadd ... entory.htm

Dit is de mijne iig:
Deluxe Barrel model, light oil (L/O), toast seat, partial diamond tooling
http://www.bokt.nl/upload/317/zadel-bm.jpg

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:53

Sugarmiss, bedankt voor je info. Ik ga het even op mijn gemakkie bekijken!