Pony met gedragsprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CowgirlDaan

Pony met gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 10:41

Hoi,

Ik ga per 1 februari mijn verzorgpony kopen (E-pony). Zij is nu nog een manegepaard. Alleen is haar gedrag, vooral in de winter, een groot probleem:

Als er een ruiter op zit die wat onervaren is of angstig valt ze andere paarden aan (doelgericht slaan). Ook als je haar in de buurt van andere paarden staat de poetsen slaat ze erop los.
Dit gedrag is voornamelijk in de winter. Nu gaan ze haar van de manege uit al op ander voer zetten (minder haver erin) en krijgt ze meer stro (ze is namelijk erg mager). Maar aan energie ontbreekt het haar absoluut niet. Ze dendert er lustig op los.

Nu ik haar dus per 1 februari ga kopen zou ik haar ook graag af en toe in de wei willen zetten. Alleen hoe ga ik dat doen? Ze zal die andere paarden waarschijnlijk ook aanvallen.

Zou het kunnen zijn dat ik gewoon te maken heb met een zeer dominante merrie of zou het ook andere oorzaken kunnen hebben?
Ik krijg niet het idee dat ze het uit angst doet.

Heeft iemand misschien ook dit soort ervaringen met zijn pony/paard?
Weet iemand raad?
HELP Verward

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:58

Vanachter de pc is het moeilijk beoordelen waardoor dit gedrag veroorzaakt wordt.

Mijn vriendin had eens zo'n schoppend paard. Ik zie in je profiel dat je geen heel jonge meid bent maar toch, dit geeft heel gevaarlijke situaties. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de eigenaar is altijd verantwoordelijk.

Wil je ooit het paard ergens anders plaatsen dan kun je best voor problemen komen te staan. Niet alle mensen accepteren zo'n paard op stal, zeker niet als er kinderen op het erf rondlopen. Mij lijkt het niets een paard dat niet bij andere paarden kan staan en waar je je te allen tijden zorgen om moet maken dat hij iemand (anders zijn paard) verwond. Als je paard naar stal verbannen wordt of in zijn eentje in een weiland moet staan, tja daar wordt het paard niet gelukkig van maar de eigenaar ook niet hoor....

Wat maakt dit paard zo bijzonder voor jou dat je juist deze wil kopen? Dit wordt je eerste paard zeker?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:00

staat ze nu dan helemaal nooit buiten? ook niet in de zomer? misschien is ze wel gewoon vervreemd van andere paarden door dat ze nooit contact met ze heeft

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:01

kan ze niet eerst in een heel groot land met een ander paard? zodat ze allebei de ruimte hebben

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:06

Ik verzorg haar nu zo'n 3 jaar en als ik er op rij doet ze het ook niet.
En het is eigenlijk alleen een probleem in de winter.
In de zomer ga ik altijd met haar naar buiten en dan kunnen ze bijna in d'r kont rijden. Vindt ze helemaal niet erg. Dan is het echt een schatje.
Alleen in de winter!
Nu is het ook zo dat ze bijna niet uit stal komt. Ze durven haar namelijk niet meer in de lessen in te zetten.
Alleen een andere vorzergster en ik rijden er nog op. Alleen dat is maar 4 uur per week! Voor de rest van de week staat ze op stal! Echt verschrikkelijk!
Ik werk zelf 5 dagen en zit nog op school (ik ben 1 februari klaar met school). Vaker dan 2x per week kan ik nu niet komen.
Straks wel, dan kom ik gewoon iedere dag, maar tot die tijd kropt ze echt alle energie op.

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:08

Ik denk dus ook dat te weinig beweging enorm mee speelt in haar gedragsprobleem.
Ook is ze best wel een eenling. Je kan haar midden in het bos gewoon uit de groep rijden. Vindt ze helemaal niet erg.
Zou ze gewoon opnieuw aan paarden moeten wennen ofzo. Of kan dat niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:08

en kan je geen mogelijk hebben dat ze haar nu en dan es alleen loslaten in de piste?
na de s'avonds na de lessen of voor de nacht ofzo?

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:18

Daar heb ik het al eens met de eigenaar over gehad. En in het begin werd dat ook wel gedaan, maar ik krijg nu weer het idee dat ze het niet meer doen.
Zo ben ik donderdagavond met haar gaan lessen en ik zat echt op een bonk dynamiet! En tijdens het poetsen was ze dus aan het trappen tegen een staldeur van een ander paard.
Nu heeft ze dit gedrag 2 jaar geleden in de winter ook gehad, maar toen zei de dierenarts dat ze schijndrachtig was. Dus een bouwlamp 's nachts erop, omdat dat hengstigheid opwekt. Die winter kreeg ze ook gewoon normaal voer.
De winter hierna hebben ze de paarden biks met minder haver gegeven. Zij was die winter veel gemakkelijker in de omgang (nog niet zoals ik het graag zou zien, maar wel acceptabel, het was gewoon een dominante merrie).
Deze winter staat ze weer gewoon op het normale voer en ze is dus niet te harden. En dan ook nog de combinatie met weinig beweging!

Misschien is loslaten in de piste geen slecht idee.
Nu laten ze haar steeds buiten in de bak los, maar dat is nogal modderig. En daar houdt mevrouw niet van! Staat ze stil een beetje nukkig te wezen.
Zal eens vragen of ze dat niet kunnen doen!

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:19

Als het nu weer schijndrachtig zou zijn..... Weet iemand hier een oplossing voor?
Ze is nu wel minder ingevallen in de flanken als 2 winters terug. Dus eigenlijk dachten we nu niet aan schijndrachtig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:31

heeft ze niet een probleem met de nieren?
kan wel verklaren waarom ze uitvalt als je erop zit...
of een hengstigheids probleem?
daar zijn wel middelen voor..het klinkt me echt alsof ze ergens een pijn heeft en daarom zo doet..

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:36

Aan pijn heb ik ook al zitten denken. Nu is ze 2 jaar geleden helemaal door de dierenarts onderzocht (toen ze zo moeilijk deed). Die kon niets vinden.
Zelf denk ik dat ze misschien last heeft van het zadel. Ze is namelijk erg smal gebouwd en heeft een hoge smalle schoft. Moeilijk dus om een goed zadel te vinden.
Het zadel wat ze nu heeft past niet helemaal. Er zit een gelpad onder om het enigzins passend te krijgen.

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:38

Nu ben ik zelf dus opzoek naar een goed passend zadel. Heb al heel wat zadels geprobeert, maar kan tot nu toe nog niets vinden (ben al 4 maanden bezig).
Maandag komt er weer iemand langs om te kijken. Hij denkt dat hij wel een zadel heeft wat moet passen ... ben benieuwd!

Misschien dat ik maar eens ïemand naar haar rug moet laten kijken. Misschien zit daar wel iets niet goed!

Kan iemand mij een bepaald persoon aanbevelen? Ik woon zelf in Bergen op Zoom.

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:14

Ik ben ook al aan het rond kijken om haar ergens anders te stallen.
Nus is mijn oog gevallen op een stal vlakbij mij thuis (3 km verder).
Hier gaan de paarden iedere dag de wei in.
Tevens hebben zij ervaring met probleempaarden.
Klink niet verkeert.
De stal heet De Bameerhoeve in Moerstraten.
Ik ga er volgende week zaterdag naartoe. Gaat ze alles laten zien en kan ik het gelijk met haar over mijn pony d'r gedrag hebben.

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:20

Ze staan ook op intenet. Ziet er goed uit. Klinkt ook allemaal goed.
Ik hoop dat mijn pony misschien op deze manier lekkerder in haar vel gaat zitten.
Want echt ..... ze is lief! In ieder geval wel naar mensen toe. Ze is dan vrolijk en speels. Alleen kan ze op de een of andere manier niet met andere paarden overweg.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:33

op de manege waar ik stage loop hebben ze ook zulke paarden, maar toch staan ze met alle 40 tegelijk in een weiland, het is gewoon uitvechten wie de baas is en klaar. thuis heb ik ook wel eens zon pony op visite gehad, met rijden trappen, samen los niets aan de hand...

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:41

Ik ben blij dat te horen! Ik ben echt stapel op d'r en zou haar zo graag iedere dag in de wei zien, lekker met andere paarden. Lijkt me zo lekker voor haar.
Nu nog hopen dat ik een goed passend zadel kan vinden.
Ik laat haar in ieder geval nog wel helemaal keuren voor ik haar koop. Ik denk dat het dan ook wel verstandig is om foto's te laten maken. Misschien zit er toch iets in haar rug niet goed.
Je weet het nooit.
Ach ... zucht ... als ze nou eens konden praten......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:42

eigenlijk kunnen ze dat wel he?
alleen snappen wij er vaak niet zo veel van....

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:45

Dat is zeer zeker waar ..... ik weet dat er iets is ..... alleen wat!
Maar ik zal er achter komen ...... dat verdient ze gewoon.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:50

Wie weet wat een verandering van omgeving al niet teweeg kan brengen.
Paarden kunnen daar echt enorm door veranderen. Zeker als ze ook lekker veel naar buiten kunnen. Om aan de nieuwe paarden te wennen zou ik haar dan wel even achter een draadje zetten.

Mocht dat niet helpen dan denk ik net als ellepel aan een hormonaal probleem.

Veel geluk met je nieuwe paard en laat nog eens horen hoe het verder gaat.

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 23:08

Thnx!
Ik denk dat de vrijheid die ze straks gaat krijgen haar enorm goed gaat doen!
Ze werken bij het pension waar ze naartoe gaat gelukkig voorzichtig met het kennismaken met de andere paarden:
ze wordt in een afgezet gedeelte gezet naast de andere paarden en na een dag of 3 worden mag ze erbij.

Ik zal het nog wel laten weten (duurt helaas alleen nog zo lang voor mijn gevoel eer ze van mij is......zucht).

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:19

Het zou heel goed een hormonaal probleem kunnen zijn....dat kan de DA voor je uitvinden.