Paardenmensen met rugproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Paardenmensen met rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 01:29

Een week of 5 geleden heb ik geholpen op een manege met uitmesten, en ivm tijdgebrek heb ik met onze meiden veel te snel ong 50 stallen uitgemest.

Hierna stilgezeten om te jureren, de hele middag.
Was allemaal hardstikke gezellig, maar toen zijn mijn rugklachten begonnen, die tot deze week zo hevig werden dat ik snachts gewoon niet meer kan slapen.
Het trekt door tot in mijn rechterbeen.
Eerst hielp het nog te bewegen, maar vanmiddag was t zo erg dat ik constant hevige pijn had.Ik kon niks meer.Heel erg balen als je een handelsstal hebt waar altijd veel werk is.

Is een waterbed, wat ik heb, misschien niet goed voor rugpatienten?
Wat kan ik doen om de pijn te verlichten?
Het zit in mijn onderrug.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:35

Als je er al zo lang last van hebt zou ik als ik jou was na t weekend eens langs de dokter gaan.
Tot die tijd je rug zo veel mogelijk rust gunnen (klinkt makkelijker als het is, zeker als er veel werk ligt).
Misschien dat warmte de pijn wat verminderd, en anders kun je paracetamol of ibuprofen nemen.
Ik weet niet wat voor soort pijn je voelt maar misschien helpt zachtjes masseren of wrijven wel.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 01:44

Ja ik moet langs de dokter, maar vrees dat die ook niet zo gauw een oplossing heeft, ik ken nl meer rugpatienten.

Ik slik idd ibuprofen, en nu verdoofd mijn Martinitje ook heel aardig Haha! , zit hier rechtop achter pc en ben gewoon bang om zometeen weer op te moeten staan......
De pijn had ik eerst alleen met in en uit de auto stappen, tillen, en uitmesten en dat soort dingen, maar hij is er nu constant.
Huilen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:51

Ik heb (in december 3 jaar geleden) mijn rug gekneusd: werd gelanceerd door m'n pony en viel met een harde klap met mijn rug op een bakstenen muurtje. Ik heb nog steeds last vam mijn rug, kraakt aan alle kanten en soms wordt ik gewoon misselijk van de pijn en moet ik gaan liggen (zitten en lopen gaat dan niet meer).

Tja, wat kan je doen..? Ik neem altijd pijnstillers en zet m'n elektrische deken aan. Je moet proberen rustigaan te doen (ik weet het; onmogelijk).

Ik heb voor mezelf een gruwelijk duur schapenwollen ding voor op het matras besteld en een wollen kussenomtrek, hoop dat dat de pijn wat gaat verlichten.

Maak ik volgende week een dubbele afspraak bij de dokter, kunnen we samen gaan. Misschien krijgen we dan groepskorting Knipoog

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 02:36

Ok Quellian, maar ik ben helaas niet zon dokterganger..... Bloos!

Idd word ik af en toe ook misselijk van de pijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 02:41

Natasha schreef:
Ok Quellian, maar ik ben helaas niet zon dokterganger..... Bloos!

Idd word ik af en toe ook misselijk van de pijn.

Ik ook niet, dat is ook de reden dat ik er al 3 jaar non-stop mee rondloop... Scheve mond

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 04:04

klinkt als accute spit oid of bv stijve spier die tegen een zenuw aan drukt
bij mij helpt een kwartiertje rijden goed (gewoon stappen) worden je spieren weer een beetje ontspannen .. door het evenwicht zoeken
spannen en ontspannen spieren zich zodanig dat je n beetje los komt
ook de spieren waar een fisio niet bij kan

een spontane hernia kan ook nog je kunt ook gewoon een spier verrekt hebben , alleen een arts kan je vertellen wat het is

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 08:03

Ik loop zelf al 17 jaar met een dubbele hernia en heb dus heel erg vaak last van mijn rug.
Ik slik als de pijn het ergst is dicloffenac 100 milligram,deze slik ik al bijna 17 jaar,deze helpen bij mij nu redelijk,mar ik weet wel dat deze pillen bij iemand die ze nog nooit geslikt heeft heel goed helpen,ze zijn pijnstillend en ontstekingsremmend.

En ik zou het rustig aan doen voordat het bij jou ook op een hernia uitdraaid.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:05

Hier meld zich nog iemand Lachen
Als ik mijn paarden rij, en ik stap eraf , hardstikke rugpijn.
En ook echt in de onderrug.
Soms voel ik het ook idd trekken in je been.
Ik ben ook opzoek na een waterbed, schijnt heel goed te zijn voor je rug

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:06

Ik heb ook al een jaartje of zeven zware rugpijnen, ik heb Ischias en last van bekkeninstabiliteit. Ik krijg ook dicloffenac, helpt wel aardig, vooral als je ze net gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:25

Ook ik weet niet anders dan dat mijn rug zeer doet.
Meestal is het goed te doen, maar er zijn tijden dat het de hele dag tandjes op elkaar bijten is. En iets simpels als schoenen strikken niet eens gaat.
Mijn ruggegraat loopt niet recht (Scoliose) en daar komt het probleem bij mij vandaan.
En toen ik een jaar of 8 geleden ook nog eens hard op mijn rug kwam na een val van het paard, is het niet beterder geworden.
En met bijv stal mesten hoor ik bij elke beweging van de grond naar de kruiwagen omhoog een kraak geluid, want ook niet prettig aanvoeld.

Ik laat me wel regelmatig eens masseren voor de spieren rondom, die soms vast gaan zitten, omdat ik dan verkrampt ga lopen.
Dat geeft al een hele verlichting.
En ik smeer me elke dag in met van dat spul dat heet word (ik gebruik shiling oil, kan geentijgerbalsem tegenop Lachen ), dat geeft ook voor de speiren eromheen verlichting.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:26

Ik denk dat je gewoon even langs de HA moet gaan. Waarschijnlijk krijg je wat pijnstillers mee en het advies om voorlopig rustig aan te doen (en zeker geen zware dingen tillen etc.) Ik begrijp dat dat allemaal moeilijk is met een eigen handelsstal, maar ik ben bang dat je anders echt langdurig last zult houden. Ik heb zelf nog steeds last van mijn rug waarmee ik een jaar of 8 geleden op een zelfde manier doorgelopen ben. Denk er ook om dat je wat je tilt vanuit je benen doet en niet vanuit je rug...

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:29

Ik heb een hele tijd last van mijn rug gehad, toen medicijnen van de dokter gekregen en zo'n speciale band (leek wel of ik op de motor zat Cool Haha! ) omgedaan met rijden, dat hielp heel goed... Nu als het nog welleens terug komt doe ik die band gewoon weer een paar dagen om en ben ik er van af Lachen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:40

Hoi Natasacha jou klachten komen mij zeer bekend voor, ik heb dat tot nu toe twee keer gehad de eerste keer duurde enkele maanden voordat ik eraf was de tweede keer was drie weken geleden. Ik ben na een paar dagen meteen naar de huisarts gegaan die schreef Diclomenac (pijstiller) voor. Werkt erg goed bij rugpijn en kan zonder recept bij de apotheek gehaald worden. En ik ben meteen naar de Fysio gegaan. Twee keer pijn lijden op zijn behandel tafel en ik ben er weer vanaf!
Dus loop er niet te lang mee door, want er gaan alleen maart meer spieren verkrampen omdat je je rug wil ontzien, vraag een doorverwijzing naar de fysio aan je huisarts. Beterschap!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:09

klinkt als een hernia...

ik zou toch even langs de dokter gaan en laten kijken,tgenwoordig is het zo dat je met een hernia gewoon door moet gaan met wat je normaal doet ,alleen dan niet extreem,maar wel blijven bewegen,dus geen bedrust meer...

sterkte,en hopen dat het snel beter gaat!!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:19

Net als ik ik loopook al jaren met rug klachten,maar de laatste 2 weken zo erg,dat ik als advies kreeg om voorlopig niet te rijden.Nu slik ik al 2 weken Diclofenac voor de pijn en ja als ik die slik voel ik ook niets meer.En dan ga je dingen doen die je beter niet had kunnen doen want,als die pil is uitgewerkt barst ik dus van de pijn.Bij mij is eigenlijk operatie genootzaakt,maar ja dit brengt zoveel complicatie's met zich mee dat het afgeraden wordt door de arts.

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:23

Ook hier spreekt een ervaren rugpatient.Ik heb een scoliose,net als Runningkawaa.Tel daar 14 jaar werken in de zorg bij op(met alle nodige tilklusjes)en dan kom je uit bij mijn rug.Ik ben al bezig vanaf 1998 met tobben,en nu gaat het wel.Ik heb al 3 keer fysio gehad,en nu de laatste keer cesartherapie.Dat laatste let op je houding,en op hoe je dingen doet.Ik heb nooit geweten dat ik zoveel dingen fout deed Bloos! Maar bij mij heeft het zeker effect gehad.Ik ben wel gestopt met werken in de zorg,omdat het steeds vaker terug kwam.Ik was gewaarschuwd dat als ik zo doorging ik over 2 jaar in de WAO terecht zou komen Huilen Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt,en ik hheb nu een andere baan.
Ik zou als ik jou was toch maar even flink kalm aan doen Natasja.Hoe langer je nu doorloopt,des te langer het duurt voor je klachten over gaan.Probeer kalm aan te doen,neem veel rust,houd het warm,maar ga niet te lang op bed liggen.Afwisseling van beweging en rust is het beste.Het klinkt alsof er een zenuw knel zit onderin je rug,dat had ik dus ook.Ga langs de dokter,die kan je pijnstillers en evt therapie voorschrjven!Nu kun je er nog wat aan doen,dus doe dat ook he!)al is dat moeilijk met een eigen handelsstal ik weet et)Heel veel sterkte en beterschap!

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:26

ps ik kreeg trouwens Ibuprofen 600 mg voorgeschreven.Ik werd zo duf als een konijn,maar voor de pijn werkten ze prima!Dit zijn een soort van spierverslappers,vandaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:42

Ik heb regelmatig last van mijn rug, heel laag in mijn onderrug. Zelfs een keer zo erg dat ik door mijnrechterbeen zakte en door met vast te grijpen nog net kon voorkomen dat ik op de grond viel. Bij mij was door verkeerde belastig een wervel o.i.d. verkeerd geschoten (heb speling op een bepaalde wervel door slijtage) en die drukte dan op een zenuw.

Ik heb toen manuele therapie gehad, en na een keer of 6 was het vrijwel over. 2 jaar later weer heel erg last doordat ik de trailer achter de auto trok op verkeerde manier en toen was het met 5x manuele therapie en spieroefenen (rek en kracht) weer over. Maar moet er wel continue mijn hoofd bijhouden om niet te overbelasten of verkeerde beweingen te maken.
Misschien dat jij ook geholpen bent met manuele therapie. Een fysio kan dat beter beoordelen dan een huisarts en bij erg plotselinge klachten zou ik geen genoegen nemen met houdingstherapie vóórdat gekeken is of alles nog wel op zijn plek zit!!! Sterkte!!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:47

Wat 'goed'om te lezen dat er meer mensen zijn die ermee rondlopen, en ook niet graag naar de dokter gaan.
Ik heb ook altijd al rugklachten gehad, maar als je dan eens naar de dokter ging, werd er altijd nogal laconiek over gedaan: 'ga maar naar de fysio...'
Tsa nu jaren later, is het alleen maar heviger.
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik ook nog eens een ontzettende trap van een paard gehad, tijdens het binnenzetten.
Moest over een greppeltje, alleen was hij nogal jolig, en ik was niet voorbereid.
Hij sprong, en bokte volop tegen mijn zij aan, volop op mijn heup. Werd een paar meter weg geslingerd, en gilde het uit van de pijn.
Heb sindsdien ontzettend veel pijn in mijn onderrug, wat meestal erg doorstroomd naar mijn been. Soms zo erg, dat ik er niet eens op kan staan. Heel zwaar en pijnlijk wordt ie dan, met tintelingen. Heel eng. Scheve mond
Mijn toenmalige dokter vond foto's niet nodig... Scheve mond
Gelukkig ben ik inmiddels verhuisd, en dus een nieuwe dokter.
Die dokter heeft me meteen doorverwezen naar het ziekenhuis, voor foto's.
Zou volgens t ziekenhuis, binnen 4 dagen uitslag hebben.
Ben nu al anderhalve week verder, en nog steeds heeft mijn huisarts geen foto's binnen, dus geen uitslag...

Ik wordt het zó zat, heb mijn baan opgezegd, kan niet rijden, want kan simpelweg niet goed zitten. Aangezien ik een heet druktemakertje heb, is dat gewoon weg niet goed.
En ik wil zo graag. Maar het kan niet.
Heb al zo veel gehuild van de pijn, en de onmacht.

Verdomde, verdomde rug... Verdrietig

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:53

hier nog een rugpatientje,al 13 jaar...,het kan een jaar goed gaan,en dan kan ik ineens niet meer lopen,ik neem al jaren brufen 600 of 800 als de pijn te heftig wordt,nu heb ik diclofenac en valium 5...wordt je erg suf van.
wat je vooral nietttt moet doen is stallen mesten,je maakt dan constant een kurketrekker-beweging,dwz je je schept dan mest op de vork en dan draai je met je bovenlijf om de mest in de kar te gooien..heel slecht.
probeer wel te blijven lopen,ik heb goede ervaring bij de orthomanueel-therapeut....en slechte ervaring bij de chiropractiker,heb trouwens al alle therapien gedaan wat er bestaan....behalve jomanda
veel succes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:56

Meld zich Haha!
Hier nog een rugklachten persoon met paarden.
Ik heb al 22 jaar last van Ischias en met guur nat weer komt daar ook heftige spit bij (Ischias en spit gaan veelal samen)
Daarbij heb ik een aantal jaar geleden een ongeluk met mennen gehad, ben daarbij met mijn voet aan de kar blijven hangen, rest van het lichaam sleepte over de grond (pony voor de kar op hol geslagen) en zo heb ik met mijn rug wat hekken en dikke bomen getracht om te gooien
Ik had toen verschoven ruggenwervels en deze zitten wel weer op zijn plek maar zijn instabiel geworden, af en toe schieten ze weer van hun plek en dat is ook zeer pijnlijk.

Ik heb hiervoor therapie, gewoon fysio maar ook cesar, dat helpt goed
Voor de Ischias en spit krijg ik pijnstillers/spierverslappers, eerst ook Diclofenac gehad maar dat doet bij mij niets, ik heb daar nog een paar dozen van staan. Daarna Ibuprofen 600 gehad, dat is sterk spul, werkte heel erg goed maar nu doet het bij mij ook niets meer dus heb tegenwoordig Diazepam 5 (is Valium) en dat werkt redelijk.

Een waterbed hoeft niet persé slecht voor je rug te zijn, ik had een waterbed die medisch was aangepast, dan laat je er gewoon een lendensteun in zetten (lumbar support) dat werkt heel goed alleen blijft het uit bed stappen wel lastig, je moet niet echt gaan opstaan maar je uit bed laten rollen.

Ook een band om de rug helpt heel erg goed en idd. zoals ik ook al eerder las hier, een schapenvacht o.i.d. op je matras, heb ik ook en ligt niet alleen heerlijk, je rug blijft ook nog eens goed warm.

Dus als het spit o.i.d. zou zijn (klinkt wel als spit) dan kan je het best toch even naar de dokter gaan en de boel goed warm houden, blijven bewegen maar niet gaan tillen o.i.d.

Een oefening die goed helpt is je bekken kantelen aanspannen en weer loslaten, daar komen je spieren ook weer een beetje los van

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:59

hey allemaal,
ik heb ook dit probleem
als ik dressuur rij dan heb ik dit niet zo neig
wanneer ik een lange wandeling maak begint de pijn toch te komen
maar dan wanneer ik spring en ik kom van men paardje,ben ik echt wel "gebroken" om het zo te zeggen.

op wedstrijd is dit een echt probleem aan het worden want ik rij namelijk eventing en na de cross kan ik soms echt bena niet meer recht. wanneer de cross op 2 of 3 dagen verloopt valt dit nog mee. heb wel geluk dat ik maar met 1 paardje wedstrijd rij (heb het met 2 geprobeert en vanwege teveel last niet mee door gegaan)

ik ben hiervoor naar de kinesiste geweest en dit hielp wel een beetje want ik ga ook zeker niet graag naar de dokter maar wanneer het te erg wordt moet je wel iets doen Scheve mond

heb ook wel pech want rugpijn zit in de familie Scheve mond

nog veel geluk en hoop voor iedereen dat de pijn op een dag zal wegzijn Lachen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:02

Ook mij komen je klachten bekend voor. Ik ben hypermobiel, heb ook scoliose, en heb een hernia gehad. Ik heb regelmatig last van mijn rug en rijd daarom bijv max 1 paard per dag omdat ik het anders direct voel.

Ik moet van de manueel therapeut dagelijks buik- en rugspierversterkende oefeningen doen, sit-ups voor de buikspieren en iets dat op de vlag (voltige-oefening) lijkt voor mijn rugspieren.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:40

Hardstikke bedankt voor jullie reacties!!

Dat er zoveel mensen zijn met rugklachten in de paarden al, ongelooflijk.

Ik ga maandag naar de huisarts.
Het is nu zover dat ik niet meer rechtop kan staan.

Ik heb gejankt van de pijn vandaag, en nu nog steeds.

Ga nu maar even proberen te liggen.