hoe rijd dit..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

hoe rijd dit..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 00:20

in een keer zat ik me -alweer- te bedenken dat ik niet weet hoe barokke paarden rijden (ik weet niet of de friezen hier ook onder vallen Verward maar die bedoel ik ook).

mijn vraag aan jullie zit dat nu echt heel anders dan een ander rijpaard zoals de kwpn, nrps, nf, enz..??

groetjes gwen

(waarom vraag ik dit, want de vraag staat er misschien echt heel erg stom; een hele lange tijd vind ik andalusiers al mooie paarden, aparte passen enz. nog nooit in mijn hele leven heb ik gezeten op een fries, andalusier, lusitana...
en vraag me heel erg af, zit het nu hetzelfde ja of nee Lachen ?)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:26

Ten eerste rijden natuurlijk alle paarden verschillend..

Er zijn friezen die hele grote stappen nemen, en friezen die hele kleine stappen nemen (ik heb met die andere rassen namelijk geen ervaring). Soms heb je een brede fries, en soms een logge fries. Dus het is elke keer anders. Maar ja, anders is het dus wel.
Vroeger is mij ooit eens verteld dat je bij Friezen extra lang blijft staan bij het lichtrijden.. maar ik geloof niet dat ik dat ooit zelf meegemaakt heb.. en zowel, dan kan ik het me niet herinneren Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 00:30

dat alle paarden verschillen zijn dat weet ik ja Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:37

ik merk tussen een fries en een NRPS etc wel duidelijk verschil de gangen zijn toch echt anders maar als je er een tijdje op gereden hebt dan merk je het eigenlijk al niet meer ...
tsja en je zit op een fries vaak ietsjes breder waardoor ik met mijn 1,81m op een fries van 1,57m pas Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:41

Tussen bijv. een Fries en KWPN'er zit wel degelijk verschil qua gangen. Niet dat Friezen een andere beenzetting hebben dan KWPN'ers, maar Friezen gooien bijvoorbeeld hoger op, en hebben meer knieactie, wat je absoluut voelt.
Het is even wennen, maar het rijdt op zich niet slecht verder Haha!.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:45

Tuigpaarden zijn ook kwpn ers zijn en gooien vaak ook knap op hoor! Ik heb geen ervaring van mijzelf, maar in mijn les rijdt een fries en een anda mee. De anda is erg pittig en sjeest door de bak terwijl de fries rustig voort sjokt. Nu zullen niet alle friezen sjokken, maar ik geloof dat anda's vrij pittig zijn. Nogmaals ik ben geen kenner. Lachen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 09:06

Mijn fries heeft alle snelheidsrecords verbroken in de bak. Dus sloom is ze niet.
Ik vind dat er zeker verschil zit in rijden op een fries of een kwpn-er.
Op mijn fries kan ik rustiger lichtrijden dan op een kwpn-er.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 09:21

de andalusier heeft meestal een zeer comfortabele zit,maar ze hebben korte verheven gangen,verder zijn het zeer lieve leergierige paarden.en het zijn stoere paarden om op te rijden...

de fries die ik hier heb staan is een zeer gevoelig paard,een paard met een zit als een luie stoel maar zeer snel voor het been,beetje een tank,en loei sterk..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:42

heb op allerlei soorten gereden en friezen rijden wel heel anders. nu heb ik op 4 verschillende friezen gereden en ook die waren absoluut verschillend. de 1 was niet vooruit te branden en hobbelde echt alsof je op een kameel zat en een ander was heel snel en sjeeste je zo mee weg.
die zat wel erg lekker. ik vind friezen op zich meer 'schommelen' omdat ze hun benen wat meer verheven optillen.
ik heb zelf een kwpner die hoog opgeeft, maar dat zit heel anders.
heb ook op tuigers gereden.. zit ook weer anders ondanks de oopgeheven gangen..
maar doorzitten op friezen vind ik fijner dan op een kwpner Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:46

Het grote verschil wat je onmiddelijk merkt, is dat je meer voor je hebt. De hals staat er meestal wat hoger op. doordat ze andere gangen hebben (heffen) wordt de rug redelijk vlak gehouden (niet altijd hoor) en dat is heel comfortabel. Alleen de galop is soms want onbeholpen (alsof er vierkante wielen onder zitten). Verder zit er gewoonlijk veel voorwaartse drang in. Ik spreek nu even over Lusitanos, want dat is mijn vakgebied, maar ik denk dat het ook wel geldt voor de andere. Die voorwaartse drang kan zo stevig zijn, dat als je teveel gaat inhouden, ze omhoog gaan, met voor-, achter-, of alle benen! Dit zijn kleine hupjes. Omdat ze zo comfortabel zijn, is het helemaal niet eng (als je kunt rijden natuurlijk) Natuurlijk zijn er verschillende karakters en sommigen zijn sloom. Ze zijn vaak wel wat slimmer dan de gemiddelde warmbloed en vergeten (en vergeven) niet zo snel wat je verkeerd doet. Maar dit is natuurlijk heel algemeen, je kunt ze niet allemaal over een kam scheren. Gewoon eens ervaren, zou ik zeggen, als je de kans krijgt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:13

ik hoor vaker van mensen die op een fries hebben gereden of rijden, dat het fijner rijdt dan een kwpn'er bijvoorbeeld... ook zo als dat je in een stoel zit Haha!

Lusitana als ik de kans krijg ga ik het zeker ervaren

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:58

ja schommelt lekker en kunt er makkelijker in door zitten in heb het pas geleerd op mijn fries en mijn tinker kom je gewoon niet uit het zadel kun je op het rotste zadel nog wel op doorzitten echt fijn
maar als je dresuur wil rijden moet je geen barrok nemen zijn ze niet op gefokt sommige kunnen het echt heel goed mijn hengst is ook best goed maar niks voor echt de dresuur sport
wel leuk om meet te rijden
echt anders

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:02

Fries vind ik fijner zitten dan kwpn'ers
Ik reed altijd een fries (op het moment nie omdat het zadel niet past)
Maar die rijd veel zuiver om het zo maar te noemen dan een kwpner.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:08

Friezen sjokken? Stap maar ff op hoor dan stel je je mening errug snel bij Haha!

Het is zeker wennen, ze gooien wat hoger op en dat is soms een beetje moeilijker uitzitten als je het niet gewend bent. Maar als ik nu op een kwpn stap dan heb ik het idee dat ik niet van de grond kom!

Mijn fries zit in alle versnellingen fijn, óók de galop. En doordat ze een lekkere speknek heeft heb je echt het gevoel dat je ook iets voor je hebt Lachen