spaans trauma? wat houd dit in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

spaans trauma? wat houd dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:43

Hai,

zoals hierboven de vraag eigenlijk: wat bedoelt men met het spaanse trauma bij een paard???

(ik kan het antwoord hier op bokt en google niet vinden?)

wie kan mij wel helpen?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:48

Ik las op een site dat veel Spaanse mannen het paard alleen gebruiken om van feestje naar feestje te rijden, en eigenlijk heel weinig van paarden afweten, ze rijden hun paard dus vak met grof geweld: slaan, teugels trekken, keihard schoppen > 'aandrijven' enz. Misschien is dat een Spaans trauma? Ik zou het anders ook niet weten..

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:11

Spanje (en wijde omgeving) staat/stond bekend om zijn onvriendelijke manier van omgaan/beleren van paarden. Zeker nu de Spaanse paarden hier steeds populairder worden, kom je in Nederland dus af en toe paarden tegen die op de Spaanse manier zijn behandeld. Dat houdt dus vaak in: op stal vanaf veulen tot 3 of 4 jarige. Vervolgens ingereden in rap tempo m.b.v. ware martelwerktuigen als bit en neusriem. Denk hierbij b.v. aan soort fietskettingen of stalen kartels aan de binnenkant van de neusriem.

Natuurlijk is dit niet representatief voor alle Spanjaarden en hun paarden. Maar paarden met een Spaans trauma hebben dit dus als verleden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:09

Met een Spaans trauma worden ook de afgekeurde arenapaarden bedoeld die voor veel geld hier als 'betrouwbaar goed aangereden (dressuur)paard' worden verkocht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:03

Wat bedoel je met "en de wijde omgeving". Leken willen inderdaad niks anders dan galopperen van hier naar daar en de rest van de tijd staan de beestjes meestal op stal, maar met kettingen en rare bitten wordt hier niet gewerkt. Standaard bit is de (western) stang, maar er wordt gereden met losse teugel. ik heb vorig jaar een zenuwpeesje ingereden dat van een goede stoeterij kwam maar verder niet in handen is geweest. Hadden jullie haar in nederland aangekregen, hadden jullie misschien wel gedacht dat ze mishandeld was.
Uitkijken met je uitspraken. houd Spaans Spaans. Welke wijde omgeving heb je nog meer? Frankrijk? Daar zullen ze blij mee zijn.
O enne, in Nederland heb ik op verhuurbedrijven gestaan en de mensen die daar paarden kwamen huren waren ook niet zo lief voor de paarden. willen ook alleen maar galopperen...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:59

ik ken een paard wat in de arena heeft gestaan,, zijn tanden waren bijelkaar gebonden met ijzerdraad (waarvoor weet ik niet) vol met littekens bij de liezen, dit omdat de mannen heb gewoon met een zwaard porden om snel weg te galopperen enz.. heel erg, de mensen hebben er ontzettend veel werk aan gehad om hem een beetje *normaal* te krijgen.. het paard is nu in super goede handen, en hij is ontzettend opgeknapt, na de verhalen die ik heb gehoord.
ik denk dat dat indd een spaans trauma is geweest.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:00

@Lusitana: ben bang dat je mijn uitleg verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel zeker niet te zeggen dat alle mensen in Spanje, Portugal e.d. zo met hun paarden omgaan. Maar zoals hier in Nederland een aantal 'traditionelen' rondlopen die van dik hout zaagt met planken met hun paard omgaan, zo zijn er in Spanje ook zulke mensen. En die gebruiken dus echt wel kettingen en rare bitten. Het gaat om uitzonderingen maar sinds kort kun je zulke paarden in Nederland tegenkomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:03

Er staat toch anders echt Spanje en wijde omgeving. Vandaar dat ik me even aangesproken voelde, maar verder even goede vrienden hoor...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:18

ik denk dat ik het wel een beetje begrijp, zelf ben ik half spaans en ga ieder jaar naar spanje waar ik ook een manege bezoek, de paarden zien er erg goed uit, er wordt goed voor ze gezorgd en ik heb ook mensen zien rijden. nu moet ik wel zeggen dat er veel belgen en fransen zijn, maar toch ook wat spanjaarden zelf.

ik ben op een andere manege geweest, hier stond een paard in zijn box, hij steigert en trapt in zijn stal.. bij hem hebben ze toen stroomdraad gespannen boven zijn hoofd langs de muren en de deur... zelf vond ik dit heel overddreven.. de andere paarden stonden er dan weer wel goed bij.

gebeurt dit dan meer in boerendorpjes waar die trauma's voorkomen? als wij namelijk naar spanje rijden of door spanje (boerderij gedeelte) is het heel armoedig, de paarden staan in een buiten stukje en kunnen net omkeren, ze zijn mager en hebben geen water of voer..